Gothic dragen en christen zijn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

meschianza
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor meschianza » 19 jun 2003 11:09

Dat flik je me niet meer TK, de hele zaak liep vast! :mrgreen:
''Duisternis verdwijnt niet door duisternis. Dat kan alleen licht. Haat verdwijnt niet door haat. Dat kan alleen liefde.'' Martin Luther King

Jootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 19 jun 2003 13:45

FF een reactie van mij op de allereerste vraag hier:

Ik denk dat het niet fout is om die kleren te dragen. Als je ze mooi vindt...tja, de een draagt een hooggesloten bloesje met oililysjaal (ook vreselijk) en de ander draagt gothic (evengoed vreselijk)

Ik heb altijd de neiging om hard weg te lopen als ik in het donker een gothic tegen kom...Bah wat kijken die boos van zich af!!!!!! :x Ik word er altijd een beetje bang van :?

Gothic zijn vind ik fout. Die mensen leven dichter bij de dood dan bij het leven (ok misschien niet allemaal maar toch een groot gedeelte). Zag laatst een programma op TV waarop ze vertelden dat ze 's nachts in doodskisten sliepen. Bah wat eng! Geloof nooit dat dit overeen kan komen met een christelijk geloof.

Maar nogmaals: ik geloof niet dat het dragen alleen van die kleding fout moet zijn, het ligt eraan om welke reden je het doet
Een wijde blik verruimt het denken

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 19 jun 2003 15:01

Jootje schreef:FF een reactie van mij op de allereerste vraag hier:

Ik denk dat het niet fout is om die kleren te dragen. Als je ze mooi vindt...tja, de een draagt een hooggesloten bloesje met oililysjaal (ook vreselijk) en de ander draagt gothic (evengoed vreselijk)

Ik heb altijd de neiging om hard weg te lopen als ik in het donker een gothic tegen kom...Bah wat kijken die boos van zich af!!!!!! :x Ik word er altijd een beetje bang van :?

Gothic zijn vind ik fout. Die mensen leven dichter bij de dood dan bij het leven (ok misschien niet allemaal maar toch een groot gedeelte). Zag laatst een programma op TV waarop ze vertelden dat ze 's nachts in doodskisten sliepen. Bah wat eng! Geloof nooit dat dit overeen kan komen met een christelijk geloof.

Maar nogmaals: ik geloof niet dat het dragen alleen van die kleding fout moet zijn, het ligt eraan om welke reden je het doet

Je moet eens halfverwege dit topic ongeveer beginnen met lezen (of door gaan of opnieuw lezen) van mijn reply's en dan eens zeggen wat je er van vind als je wilt...

Jootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 19 jun 2003 17:42

kurtyo schreef:
Jootje schreef:FF een reactie van mij op de allereerste vraag hier:

Je moet eens halfverwege dit topic ongeveer beginnen met lezen (of door gaan of opnieuw lezen) van mijn reply's en dan eens zeggen wat je er van vind als je wilt...

Ik had de hele topic doorgelezen, maar wilde alleen op het eerste bericht reageren. Ik heb gezien dat jij geen moeite hebt met de gothic opvattingen. Prima, maar dat wil nog niet zeggen dat ik dat dan ook niet moet hebben. Ieder zijn mening. Ik respecteer die van jou, ook al wil dat nog niet zeggen dat ik hem deel. Dan is het jouw taak om de mening van een ander te respecteren als die anders is dan die van jou!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 20 jun 2003 12:47

Ik respecteer jouw mening. Maar omdat je zei alleen op het eerste bericht te reageren gaf ik je zomaar een goede tip :D Maar wat zijn jouw echte bezwaren dan?

Jootje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Jootje » 20 jun 2003 17:50

KurtYo,
Ik ben niet helemaal op de hoogte met dat gothic gedoe. Wat ik ervan weet (documentaire op tv) is dat ze de dood min of meer vereren. Of hoe moet ik dit zeggen...ze leven dichter bij de dood dan bij het leven. Mijns inziens is dit duivels. God heeft het leven gegeven als genadetijd, en dan moeten we hier ook kostbaar mee omgaan.
op dit punt keur ik het gothic zijn helemaal af.

Groetjes Jootje

kodath
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor kodath » 22 jun 2003 23:19

Wat ik ervan weet (documentaire op tv) is dat ze de dood min of meer vereren. Of hoe moet ik dit zeggen...ze leven dichter bij de dood dan bij het leven. Mijns inziens is dit duivels. God heeft het leven gegeven als genadetijd, en dan moeten we hier ook kostbaar mee omgaan.

En dat in tegenstelling tot het kruis. Zoveel mensen die dat om hun nek hebben hangen, terwijl het een symbool is voor de meest afschuwelijk marteling en dood...

Als christenen zijn we ook meer dan gewoon op de dood gericht. Christus dood is onze redding. In dat opzicht is het alleen maar mooi dat mensen ook nadenken over de dood ipv het te negeren.

Voor de rest weet ik niet echt veel over gothic, maar om de een of andere reden heb ik niet genoeg vertrouwen in de tv om te zeggen dat slapen in doodskisten representatief is voor gothics.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 23 jun 2003 12:21

Wat ik ervan weet (documentaire op tv) is dat ze de dood min of meer vereren. Of hoe moet ik dit zeggen...ze leven dichter bij de dood dan bij het leven. Mijns inziens is dit duivels.

Ten eerste is dit erg generaliserend van het desbetreffende tvprogramma. Veel goths leven juist heel 'blij' en sommigen zijn ook christelijk en sommigen zelfs moslim (hoewel dat (nog) minder voor komt). Weet je Gothic is een levensstijl: binnen een levensstijl is zeker nog ruimte voor een religie. Veel mesnen denken dat gothic een religie is maar dat is het niet. Gothic heeft ook niet veel te maken met regeltjes e.d. gothic kun je ook zijn met lichte kleding en zonder doodskisten :P Hoewel er best een hoop zijn die wel kicken op de dood. Dat heeft niet veel te maken met gothic op zich maar met de mensen. Het is zeker duivels om zo met de dood bezig te zijn (slapen in doodskisten en facinatie voor vampiertjes en zwarte lelytjes en zo...) maar dit is gewoon niet de wet van het gothic zijn hoor...

op dit punt keur ik het gothic zijn helemaal af.

Nu nog steeds?

Voor de rest weet ik niet echt veel over gothic, maar om de een of andere reden heb ik niet genoeg vertrouwen in de tv om te zeggen dat slapen in doodskisten representatief is voor gothics.

Gelukkig Kodath

Princess

Berichtdoor Princess » 21 jul 2003 11:50

Hallo jullie moeten ff geduld hebben en dan geef ik zo meteen hier onder even mijn mening hier over...
Laatst gewijzigd door Princess op 21 jul 2003 20:05, 1 keer totaal gewijzigd.

Princess

Berichtdoor Princess » 21 jul 2003 20:04

Okay hier komt even een antwoord van de Princess want ik heb aan een aantal dingen hier nogal geergerd omdat een aantal van jullie niet bepaald begrijpen hoe het zit in de Goth wereld. Dus met alle respect geef ik even mijn mening.
Ten eerste heet dit topic gothic dragen en christen zijn! Gothic dragen??? Ik denk dat dit bedoeld word om de kleren. Gothic draag je niet Gothic is een levensstijl. Gothic is een manier van denken. Door de sombere manier van denken gaan ze dat uit dragen in hun kleren. Je kunt het wel vergelijken met als het zomer is dat je een korte broek aan doet zeg maar. De make-up die ze dragen is omdat ze hun gezicht willen verbergen. Iedere Goth opzich heeft daar zijn eigen redenen en emoties voor. Okay daarom de kleren en make-up (in het kort uit gelegd).
Nu hun levenstijl. Gothic's hebben vaak een hele sombere gedachte over veel dingen. Ze leven in een wereld compleet afgezet door satan. Veel evangelisten hebben het op gegeven om in die wereld door te dringen. Het is ook een zeer gevaarlijke wereld. Ze hebben hun eigen magie. Als je ooit eens op een echt Gothic feest bent geweesd (als je er niet bent geweesd is dit geen aanrader)zul je weten dat Goth's heel erg bezig zijn met doden en "medicijnen" voor emotionele pijn. Op zo'n feest willen ze alles vergeten aan emoties en doen de meest vreselijke dingen om daar voor te zorgen. Vandaar dat ze veel experimeteren met zwarte magie en wicca. satan heeft deze groep mensen compleet in zijn macht. Het is een wereld die voor veel mensen die er niet mee bezig zijn on begrijpelijk is. Het is zo zwart zo duister en deprimerend. Het liefst zijn ze bezig met de doden omdat daar hun verdriet ligt.
Nu ga ik verder niet veel meer vertellen anders is mijn verhaal morgen nog niet af maar wat jullie je allemaal waarschijnlijk afvragen is kun je dan zo als christen leven. En mijn antwoord is ja. Alleen christen Goth's leven niet in die wereld. Christen Goth's hebben hun eigen Gothic wereld. Ze hebben, net als de andere Gothic's, een hele sombere kijk op het leven maar ook op het geloof want ze zullen nooit zo kunnen zijn zoals God dat van hun vraagt. Ze zullen altijd vol zonde zijn. Een bijbel tekst die christelijke Gothic's erg zal steunen is die van Jesaja9:1 :"Het volk dat in duisternis wandelt, zal een groot licht zien: degenen die wonen in het land van de schaduw des doods, over dezelve zal een licht schijnen". dat betekent dus dat ze wel erg somber zijn maar toch hun hoop op Jezus hebben. Kijk Gothic's houden gewoon niet zo heel erg van het blije worship gedoe. Ze vinden het misschien wel hypocriet. Het is gewoon hun manier van geloven in onze Vader.
Je zult je er misschien niet helemaal in kunnen vinden of misschien wel fout vinden. Maar dat denkt ik niet. Het is gewoon hun manier van geloof en dat verdient veel respect. Hoeveel hun wel doen om God in hun leven te hebben en satan er buiten is heel gaaf. Ik zou niet zosnel een oordeel geven.

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 22 jul 2003 09:21

Princess schreef:...................Gothic's hebben vaak een hele sombere gedachte over veel dingen. Ze leven in een wereld compleet afgezet door satan. Veel evangelisten hebben het op gegeven om in die wereld door te dringen. Het is ook een zeer gevaarlijke wereld. Ze hebben hun eigen magie. Als je ooit eens op een echt Gothic feest bent geweesd (als je er niet bent geweesd is dit geen aanrader)zul je weten dat Goth's heel erg bezig zijn met doden en "medicijnen" voor emotionele pijn....................................Vandaar dat ze veel experimeteren met zwarte magie en wicca. satan heeft deze groep mensen compleet in zijn macht.

Ik geloof dat jij ook een zeeeeer vertekend beeld hebt van de gothic-wereld. Je doet net alsof ze allemaal satanisten zijn, wat een onzin.
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2003 09:59

Gothic draag je niet Gothic is een levensstijl. Gothic is een manier van denken.

Dat klopt, dat is ook wat ik zo hypocriet vind aan het goedkeuren van het dragen van gothickleding maar het afkeuren van de stijl. Je bent gothic of je bent hte niet. Draag je alleen de kleding, dan heb je gewoon niets met gothic te maken... Je bent het gewoon of je bent het niet.

Ze leven in een wereld compleet afgezet door satan.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik geloof namelijk dat het heel goed is om als goth ook buiten die afgebakende wereld te leven. Ik weet ook van genoeg goths dat ze buiten die wereld leven. En daar hoef je helemaal geen christen voor te zijn. In principe staan gothic en satanisme namelijk los van elkaar. Alleen halen veel gothics die dingen bij elkaar. Ik moet je dan wel weer gelijk geven als je zegt dat veel gothics leven in een wereld die door satan geregeerd wordt.

je ooit eens op een echt Gothic feest bent geweesd (als je er niet bent geweesd is dit geen aanrader)zul je weten dat Goth's heel erg bezig zijn met doden en "medicijnen" voor emotionele pijn.

Klopt, en dan weet je ook dat automutilatie (zelfbeschadiging) erg populair is binnen de gothickringen. Eigenlijk is het triest, veel jonge meisjes die zichzelf ook zo graag goth noemen maar eigenlijk niets meer zijn dan tieners/trendwatchers (helaas, gothic is een trend op dit moment), gaan ook aan zelfbeschadiging doen om er bij te horen. Terwijl de echte het doen om de psychische pijn te verdringen. Lichamelijke pijn is beter te verdragen dan pijn in je geest.

Christen Goth's hebben hun eigen Gothic wereld.

hmmm. Ik denk dat dat vies tegenvalt in de praktijk. Ik denk dat veel christengoths zich ook aangetrokken voelen tot magie e.d. En ik denk ook dat ze veel vaker in de 'echte' gothicwereld zijn te vinden als dat ze zouden willen...

Je zult je er misschien niet helemaal in kunnen vinden of misschien wel fout vinden. Maar dat denkt ik niet. Het is gewoon hun manier van geloof en dat verdient veel respect. Hoeveel hun wel doen om God in hun leven te hebben en satan er buiten is heel gaaf. Ik zou niet zosnel een oordeel geven.

Met dit en de rest van je verhaal waar ik niet op gereageerd heb, ben ik het 100 % eens!

Ik geloof dat jij ook een zeeeeer vertekend beeld hebt van de gothic-wereld. Je doet net alsof ze allemaal satanisten zijn, wat een onzin.

En ik geloof dat jij niet weet wie Princess is! En het is geen vertekend beelt. Het is gewoon waar dat satanisme en gothic door het overgrote deel van de goths samen gebracht worden. Allemaal satanisten... het licht er aan hoe je het bekijkt. Uiteindelijk heeft wicca niets met satanisme te maken, maar het is wel van de satan...
en 95 % houd zich bezig met of wicca of satanisme.... jammer maar waar...[/i]

Princess

Berichtdoor Princess » 22 jul 2003 10:20

Okay even tegen Huk: leer mij kennen dan zul je het begrijpen en misschien dat je dan wat kunt inleven.

en ff reageren op kurtyo:

Quote:
Ze leven in een wereld compleet afgezet door satan.

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ik geloof namelijk dat het heel goed is om als goth ook buiten die afgebakende wereld te leven. Ik weet ook van genoeg goths dat ze buiten die wereld leven. En daar hoef je helemaal geen christen voor te zijn. In principe staan gothic en satanisme namelijk los van elkaar. Alleen halen veel gothics die dingen bij elkaar. Ik moet je dan wel weer gelijk geven als je zegt dat veel gothics leven in een wereld die door satan geregeerd wordt.

Ik denk idd dat dat misschien ook wel zo is ja. wat ik hier boven heb neer gezet is gewoon hoe ik het heb mee gemaakt en heb gevoeld maar wat jij zegd is denk ik ook wel een kern van waarheid

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 22 jul 2003 10:29

okey :)
gelukkig
ik heb het ook niet als positief ervaren, maar ik weet wel dat het goed mogelijk is...

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 22 jul 2003 22:38

Ik mag ook een aantal goths onder mijn vriendenkring rekenen, en dat zijn allemaal "normale" mensen. Ze hebben een baan, een vriendin (of vrouw), ze hebben eigenlijk een vrij normaal leven. Oke, ze kleden zich anders, maar verder zie ik hen meer als mensen met andere kijk op de wereld, maar met interesse voor religie.
Maar oke, als je wicca enzo satanisch noemt, dan kan het zijn dat je misschien gelijk hebt.

Ik ben ook wel eens op een gothic feest geweest (das al een tijdje geleden), en eerlijk gezegd beviel het me wel. Een beetje zoals vroeger bij de "oldskool" new wave feesten ten tijde van The Cure enzo.
De sfeer is eem tikje erotisch, das waar, men probeert zich gewoon zo goed mogelijk te kleden (als je op een doorsnee zaterdagavond een discotheek binnenloopt dan weet je ook niet wat je ziet).

En natuurlijk zijn er freaks die aan automutilatie doen of die in doodskisten slapen, maar dat zijn de uitwassen. Die heb je overal, ook in het christendom.

Goths zijn apart, maar zwarte magie en satanisme.......... nee, dat gaat er bij mij niet in.

Uiteindelijk heeft wicca niets met satanisme te maken, maar het is wel van de satan...

Is het niet zo dat in jullie visie de rest van de wereld van Stan is, puur en alleen omdat het niet christelijk is?
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

Terug naar “Archief”