Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

waarnemer
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor waarnemer » 14 dec 2005 00:04

Dreamster,
Kun je me dat uitleggen het verschil, tussen liefde tot de schepping en liefde tot een kind?

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 19 dec 2005 19:43

Dreamster schreef:
Lalage schreef:Dreamster: je moet hoofd- en bijzaken onderscheiden. De hoofdzaak is dat God heel veel van je houdt en dat je door Jezus bloed je met Hem kunt verzoenen. Dan gaat de Heilige Geest in je werken.

Alle andere dingen zijn bijzaken en het is leuk om daarover na te denken, maar je behoud hangt er niet vanaf.

Ik heb ook altijd geleerd dat God niet van alle mensen houdt en dus ook pas van mij houdt als ik een ellendige periode heb gehad waarin ik bijna bezweek onder mijn zonden en daarna verlost werden door Gods grote genade omdat Hij hen had uitverkoren...

En dat zit erin...

Als zou heel refoweb zeggen (en dus dit hele topic volstaan) dat God van me hield...dan wist ik het nog niet zeker...

Hallo Dreamster,

Het feit dat God van jou houdt, is niet afhankelijk van de zonden, maar van Jezus' offer aan het kruis. Je kunt hetgeen er in Joh. 3 vers 16a staat ook vertalen met: "Want alzo lief heeft God Dreamster ..." Probeer dat te geloven. Wat anderen misschien ook zeggen. Ze kunnen nooit verhinderen dat God van jou houd.

Wij van refoweb kunnen jou niet overtuigen. Laat je overtuigen door God en Zijn Heilige Geest.

Ik hoop dat je wat (positiefs) aan deze reactie hebt.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 19 dec 2005 20:16

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het offer van Jezus was nodig om onze houding naar God toe te veranderen, niet om Gods houding naar ons toe te veranderen. Hij hield toch al van ons. Wij waren fout, wij moeten veranderd worden. God is onveranderlijk.

tukker
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor tukker » 19 dec 2005 21:05

Lalage schreef:Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Het offer van Jezus was nodig om onze houding naar God toe te veranderen, niet om Gods houding naar ons toe te veranderen. Hij hield toch al van ons. Wij waren fout, wij moeten veranderd worden. God is onveranderlijk.

Laat ik mijn eerste reactie verduidelijken:

God houdt vanaf het begin van iedereen, dit ondanks dat mensen zondaren zijn. Ten teken hiervan heeft Hij Zijn Zoon gegeven om de schuld van de mensen 'te betalen'. Wij kunnen dat immers niet.

Ik bedoelde te zeggen dat Zijn liefde voor ons niet afhankelijk is van de mate van onze zonden. God liefde is enkel te danken aan Zijn barmhartigheid/genade waarin ik geloof.

Ik hoop dat het zo wat duidelijker is. Ik denk dat discussie geen verhelderende indruk geeft voor de starter/ster van deze toppic. Mijn reactie is wel verhelderend bedoeld.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 19 dec 2005 21:56

Ja tuurlijk! Wie maakt er nou iets waarvan Hij niet houdt!
Ik kan me niet voorstellen dat God zijn grimassen op z'n gezicht had bij mijn geboorte...

Het feit dat je God nodig hebt is niet omdat je zonden hebt gedaan of omdat de dominee het zegt, maar omdat God jou heeft gemaakt!
En die zonden die er tussen kwamen, daar heeft God met zijn onuitputtelijk liefde zijn Zoon voor gestuurd!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 19 dec 2005 22:09

Ja tuurlijk! Wie maakt er nou iets waarvan Hij niet houdt!
Vergeet je nou niet iets heel wezenlijks? God maakte de mens en hij was goed, momenteel zijn wij verre van goed.

Ik kan me niet voorstellen dat God zijn grimassen op z'n gezicht had bij mijn geboorte...
Hij schenkt jou inderdaad leven, hij haat niet jou persoon maar Hij jou vieze gore zonden toch zo intens, en zonder de liefde van de Zoon zou Hij jou vermorzelen..

En die zonden die er tussen kwamen, daar heeft God met zijn onuitputtelijk liefde zijn Zoon voor gestuurd!
Dat is inderdaad waar, toch heb ik een beetje een vreemde onderbruik kriebel, ik heb meer mensen dat horen zeggen namelijk. God vergeeft toch mijn zonden? Ja dat klopt, maar dan ben jij nog steeds zo'n vieze vuile zondaar om!
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 19 dec 2005 22:24

Raido schreef:Vergeet je nou niet iets heel wezenlijks? God maakte de mens en hij was goed, momenteel zijn wij verre van goed.

Ik bedoelde ook dat God de mens goed HEEFT gemaakt. Geboren worden we als zondaren, zeker. Maar toch geloof ik dat God al vanaf onze geboorte van ons houdt.

Hij schenkt jou inderdaad leven, hij haat niet jou persoon maar Hij jou vieze gore zonden toch zo intens, en zonder de liefde van de Zoon zou Hij jou vermorzelen..

Juist dat is het, God haat ons niet als persoon, maar Hij haat onze zonden diep intens. Daarom houdt God dus wel van jou als persoon, anders had Hij jou niet gemaakt.

Dat is inderdaad waar, toch heb ik een beetje een vreemde onderbruik kriebel, ik heb meer mensen dat horen zeggen namelijk. God vergeeft toch mijn zonden? Ja dat klopt, maar dan ben jij nog steeds zo'n vieze vuile zondaar om!

Jazeker, maar met de wedergeboorte (wauw moeilijk woord om zo te zeggen) verandert er natuurlijk wel wat. Het is niet meer JIJ die zondigt, maar het is je oude mens. Anders kan God je ook niet meer volmaakt liefhebben als Hij je niet zonder zonden zou zien.

Ik ben het verder wel met je eens, maar dat is de andere kant van het tweesnijdende Woord van God. Alles heeft twee kanten en ik noemde mss alleen een kant. Jij mss de andere kant?!
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 20 dec 2005 09:29

Ik noemde inderdaad de andere kant, omdat jij jou kant al benadrukt hadden. God is zo complex ik kom daar steeds meer achter. En ja dan houd God van jou (opdat niemand verloren ga), maar Hij haat jou zonden (verterend vuur), maar dan mag je door Jezus tot Hem komen, als zondaar..

En dat is denk ik ook het moeilijkste van ons geloof/religie/godsdienst, wij mogen komen, maar wij durven niet omdat je ziet hoe in en in slecht wij zijn, maar je mag weten dat God jou persoon en jou zonden los ziet.. ookal is dat voor jou anders..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

schaapje
Generaal
Generaal

Re:

Berichtdoor schaapje » 17 jun 2011 15:55

quote="parsifal"Ik geloof dat God inderdaad van iedereen houdt. Zelfs van mij. Die liefde uit zich het meest op Golgotha. Juist daar kwam God Zelf voor ons toen wij nog zondaars waren.

In dit alles geloof ik niet dat God als verterend vuur hier mee in tegenspraak is. God is heilig, er kan geen zonde bij Hem bestaan. In Zijn liefde heeft Hij toch besloten om door Zijn Zoon deze zonde Zelf te dragen. Jezus werd zelfs een vloek voor ons. De zonde van wie in Christus zijn (In Hem geloven, Hem vertrouwen en op Hem steunen) is nu echt weg. De liefde kwam tot uiting op Golgotha niet alleen voor een paar mensen, nee voor alle mensen. Dat mensen deze liefde niet accepteren is vreselijk. (Ken je trouwens het boek "De Grote Scheiding" van C.S. Lewis?

Ik denk dat voor ons een groot probleem is dat we genade zonder kruis willen. De vraag wordt "geloof je of geloof je niet"? (een belangrijke vraag, maar daar begint het niet) "Ben ik uitverkoren of niet?" Terwijl zowel geloof en uitverkiezing gebaseerd zijn op dat kruis. We willen de liefde zien in geloof en uitverkiezing, terwijl die liefde in de stap ervoor zo geweldig schijnt.

En zo is het helemaal ! =D>
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Re: Heeft God mij lief?

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 17:26

Waarom haal jij zo'n oud topic naar boven :?:

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 17 jun 2011 18:04

quote="schelpje3"Waarom haal jij zo'n oud topic naar boven :?:

Omdat ik hier van geniet....zo wie zo hoe er met de verschillen wordt omgegaan,
zonder elkaar naar de hel te veroordelen!!!!!!!!!!!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 17 jun 2011 22:22

Nou zeg :-& wil je via dit soort hatelijkheden je gelijk halen of zo ? :?

schaapje
Generaal
Generaal

Berichtdoor schaapje » 18 jun 2011 10:06

quote="schelpje3"Nou zeg :-& wil je via dit soort hatelijkheden je gelijk halen of zo ?

Is dat jou interpretatie schelpje? Er is er maar Eén die gelijk heeft.
Maar goed zo omzeil je de topic-titel: heeft God mij lief...voor jou nog steeds een vraag,
voor velen anderen een weten.
En als jij je niet bekeerd weet, zoals je vele malen op dit forum hebt neergeschreven
ben je in feite geen christen, omdat je niet gelooft dat Jezus uit liefde ook voor jou
gestorven is aan het kruis.

Geloven is iets wat God moet doen in je hart zeg je, God moet alles doen zeg je, wat denk je
als God dat alles in ons hart legt waarom moet ons geloof dan steeds beproeft
worden. Moet God zijn eigen gave beproeven?

Nu begrijp ik je vraag op Riska,s uitspraak "dicht bij Jezus blijven"

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2011 12:22

Als je dergelijke grove uitdrukkingen gaat gebruiken, iemand naar de hel verwijzen en zo, ga ik er niet meer op in. Dat doet mij erg denken aan andere forummers, die gelukkig soms van het forum verdwijnen c.q. verdwenen zijn.
Niemand verwijst iemand naar de hel !!!!!
Ik kan ook schreeuwen met uitroeptekens :-oo

Horeb
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Horeb » 18 jun 2011 13:18

de liefde van God beperkt zich tot Zijn uitverkorenen. Deze liefde is aangebracht in het zoen en kruisoffer van Jezus Christus. al de Zijnen zullen delen in die liefde, en door Hem in de tijd worden wedergeboren tot een levende hoop.
alle mensen die niet wedergeboren zijn delen niet in Gods liefde. ze zijn zelfs kinderen des toorns,omdat Gods toorn rust op alle mensen. alleen de gerechtigheid van Christus kan ons redden van de (eeuwige)dood.

Jer 31,3
De HEERE is mij verschenen van verre tijden! Ja, Ik heb u liefgehad met een eeuwige liefde; daarom heb Ik u getrokken met goedertierenheid.

tevens wekt de vraagstelling in dit topic op tot een verdraaide geloofszekerheid. onze levensvraag moet niet zijn of God ons liefheeft......maar we moeten ons afvragen of wij Hem liefhebben?

De Heere Jezus vroeg driemaal aan Petrus of hij Hem lief had! was dat overbodig?.........zeker niet! De alwetende God wist precies waar in het hart van Zijn kinderen de beperking ligt. ze kunnen niet liefhebben tenzij dat God zelf de liefde in hun hart uitstort. een schepsel is dus alleen in staat wederliefde te schenken aan God.
"Heere ik heb u lief omdat Gij mij eerst heeft liefgehad"

dat is het geheim van genade wat wordt ingeleefd door Zijn ware volgelingen. Al degene die maar "rondstrooien" met een liefhebbende God begrijpen niet waarover ze spreken. ze hebben nog nooit een Rechtvaardig God ontmoet in hun persoonlijke leven, en het is te vrezen dat ze zichzelf inbeelden God te kennen.

Terug naar “Archief”