bestaat ‘bevindelijke kunst’?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

sela

Berichtdoor sela » 13 dec 2005 16:37

'k heb het over kunst die gemaakt wordt door [kerk]mensen. en dan bedoel ik met kunst brede kunst en met kerkmensen mensen uit de ref. subcultuur. maar wellicht is dit een invalhoek die niet iedereen hanteert.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 13 dec 2005 16:37

Hebben we het nu over kunst de kerk in krijgen in de zin van kunst in de zondagse diensten of in de zin van interesse wekken bij kerkmensen?

beide, volgens mij...

'k heb het over kunst die gemaakt wordt door [kerk]mensen. en dan bedoel ik met kunst brede kunst en met kerkmensen mensen uit de ref. subcultuur. maar wellicht is dit een invalhoek die niet iedereen hanteert.

volgens mij was mijn commentaar dan wel binnen deze 'grenzen' :wink:
Casae Sentum Quoque Habent

FV
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor FV » 14 dec 2005 10:19

sela schreef:'k heb het over kunst die gemaakt wordt door [kerk]mensen. en dan bedoel ik met kunst brede kunst en met kerkmensen mensen uit de ref. subcultuur. maar wellicht is dit een invalhoek die niet iedereen hanteert.

Ok, in die zin is er niet per se een scheiding tussen kerk en kunst (ik hoef alleen maar even te denken aan de schilderijen van mijn vader of de gedichten van Stefanus), maar inderdaad, er is en blijft een argwaan tegenover christelijke 'full-time' kunstenaars.
"De beste manier om een probleem op te lossen is de humor ervan te ontdekken."
- Arthur C. Clarke -

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 dec 2005 10:55

Een tijdje terug stond er een artikel in de CVKoers over bevindelijke kunst. Ging over een tentoonstelling van kunstenaars die verenigd waren in een stichting oid speciaal gericht op bevindelijke kunstenaars. Moet ik de details nog voor iemand opzoeken?
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

sela

Berichtdoor sela » 14 dec 2005 11:07

toevallig was FV onlangs zo aardig om me de onderstaande link te mailen:
http://www.cvkoers.nl/artikelen/bestaat ... 1d053fcc05

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 dec 2005 11:33

Juist die bedoelde ik. ;-)

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 14 dec 2005 13:46

Duidelijk verhaal :D

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 dec 2005 14:34

Omdat het artikel nu genoemd is mogen we er denk ik ook wel op ingaan. Toch? ;-)

Veel christenen schijnen te menen dat een kunstenaar die christelijk is, ook ‘christelijke’ kunst moet maken. Kunst waarin christelijke thema’s centraal staan, en kunst die vooral bedoeld is om een bijbelse boodschap over te dragen. Galeriehouders Kees Oostra en Marius ten Hoeve van de galerie Pro Art geloven daar helemaal niets van. Zij vinden dat christenen in eerste instantie kwalitatief goéde kunst moeten maken

Daar kan ik me helemaal in vinden.

Daarbij wil de vereniging begrip kweken en waardering bevorderen voor de kunstwerken die vervaardigd worden door de leden van de vereniging en andere kunstenaars die zich gebonden weten aan de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid.’

En dit vind ik dan vreemd. Waar gaat het dan om? Als de vereniging nou een soort ontmoetingsplek zou zijn voor ‘kunstenaars die zich gebonden weten aan de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid’ dan snap ik het onderscheid dat die Drie formulieren maken. Het is aannemelijk dat deze kunstenaars in hun omgeving met dezelfde problemen geconfronteerd worden en dus kan het prettig zijn daar samen over na te denken. Als het echter gaat om het kweken van begrip en waardering waarom zou je je dan bepreken tot deze speciefieke groep kunstenaars? Zou je je, met het oog op de eerste quote, niet gewoon op kwalitatief goede kunst in z’n algemeenheid moeten richten?

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 14 dec 2005 14:56

Omdat het artikel nu genoemd is mogen we er denk ik ook wel op ingaan. Toch? :wink:

Jazeker :wink:

Klaas zei
Daarbij wil de vereniging begrip kweken en waardering bevorderen voor de kunstwerken die vervaardigd worden door de leden van de vereniging en andere kunstenaars die zich gebonden weten aan de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid.’

En dit vind ik dan vreemd. Waar gaat het dan om? Als de vereniging nou een soort ontmoetingsplek zou zijn voor ‘kunstenaars die zich gebonden weten aan de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid’ dan snap ik het onderscheid dat die Drie formulieren maken. Het is aannemelijk dat deze kunstenaars in hun omgeving met dezelfde problemen geconfronteerd worden en dus kan het prettig zijn daar samen over na te denken. Als het echter gaat om het kweken van begrip en waardering waarom zou je je dan bepreken tot deze speciefieke groep kunstenaars? Zou je je, met het oog op de eerste quote, niet gewoon op kwalitatief goede kunst in z’n algemeenheid moeten richten?

Ze willen laten zien dat kunst door christenen ook kwalitatief goed kan zijn en zij vinden zij dat christenen in eerste instantie kwalitatief goéde kunst moeten maken. Kunst kan wel een boodschap bevatten, maar het hoeft niet per sé een 'christelijk' thema te hebben; ze willen denk ik vooral 'kunst in brede zin' (dus niet alleen duidelijk christelijke thema's) bevorderen. Ik denk dat het een soort ontmoetingsplek is, zoals je zegt, Klaas. Maar als christelijke groep kun je goed laten zien wat 'kunst door christenen' is/inhoudt. Bekendheid voor 'kunst door christenen' dus. Daarmee kan je begrip kweken en waardering bevorderen binnen de kunst als discipline en binnen de eigen kring (in dit geval kerkelijke kring). Goed initiatief!

(gefeliciteerd met je 4000e bericht, Klaas :P )

sela

Berichtdoor sela » 15 dec 2005 09:11

Omdat het artikel nu genoemd is mogen we er denk ik ook wel op ingaan. Toch? ;-)

Veel christenen schijnen te menen dat een kunstenaar die christelijk is, ook ‘christelijke’ kunst moet maken. Kunst waarin christelijke thema’s centraal staan, en kunst die vooral bedoeld is om een bijbelse boodschap over te dragen. Galeriehouders Kees Oostra en Marius ten Hoeve van de galerie Pro Art geloven daar helemaal niets van. Zij vinden dat christenen in eerste instantie kwalitatief goéde kunst moeten maken

Daar kan ik me helemaal in vinden.

wat mij soms opvalt is dat christelijke kunstenaars of christelijke thema's juist ontwijken, of juist eenzijdig benaderen [bijbelse boodschap overdragen]. vraag me regelmatig af waarom niet alle emoties in de kunst betrokken worden. maar eigenlijk heeft FV daar onlangs een goede
suggestie voor gedaan. namelijk: het is een filosofie van antwoorden. daar is minder plaats voor vragen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 dec 2005 09:16

Waarom snap ik die nou niet :) maar ja moeten we geen topic openen we gaan hier namelijk ook wat offtopic, of laten wij deze topic ook gewoon evoluren? http://slechtvalk.deviantart.com/gallery voor mijn bevindelijke kunst ;)
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 15 dec 2005 10:11

Stefanus schreef:Maar als christelijke groep kun je goed laten zien wat 'kunst door christenen' is/inhoudt. Bekendheid voor 'kunst door christenen' dus. Daarmee kan je begrip kweken en waardering bevorderen binnen de kunst als discipline en binnen de eigen kring (in dit geval kerkelijke kring). Goed initiatief!

Allereerst vind ik kunst maken / bevorderen met het idee dat je wilt laten zien dat christenen dat ook kunnen onzin.
Daarnaast kan ik het niet rijmen met de uitspraak dat het niet gaat om christelijke kunst maar om goede kunst. Als je daar werkelijk in gelooft moet je goede kunst promoten en niet het onderscheid gaan maken tussen goede christelijke en goede onchristelijke kunst.

Sela schreef:wat mij soms opvalt is dat christelijke kunstenaars of christelijke thema's juist ontwijken, of juist eenzijdig benaderen [bijbelse boodschap overdragen]. vraag me regelmatig af waarom niet alle emoties in de kunst betrokken worden.

Naast de cultuur van antwoorden is het denk ik ook simpelweg zo dat kunst überhaupt een onontgonnen terrein is voor veel christenen. Veel christen denken dat je je gaven als kunstenaar alleen expliciet tot eer van God mag inzette. Ik weet trouwens niet goed hoe het met de beeldende kunst zit; ik ‘zit’ meer in de muziek (en film). De artiesten die ik veel beluister zijn vaak artiesten die christen zijn, zich richten op een algemeen publiek en op een hele natuurlijke manier hun geloof in hun kunst verwerken.

Stefanus
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Stefanus » 15 dec 2005 12:48

Allereerst vind ik kunst maken / bevorderen met het idee dat je wilt laten zien dat christenen dat ook kunnen onzin.

Het gaat om de kunst (door christenen), en niet om te laten zien dat christenen ook kunst kunnen maken.

Daarnaast kan ik het niet rijmen met de uitspraak dat het niet gaat om christelijke kunst maar om goede kunst. Als je daar werkelijk in gelooft moet je goede kunst promoten en niet het onderscheid gaan maken tussen goede christelijke en goede onchristelijke kunst.

Als het gaat om goede kunst, kun je best het onderscheid maken tussen goede christelijke en goede onchristelijke kunst. Ik versta dan onder goede onchristelijke kunst: kunst zonder (expliciet?) christelijk thema.

Naast de cultuur van antwoorden is het denk ik ook simpelweg zo dat kunst überhaupt een onontgonnen terrein is voor veel christenen. Veel christen denken dat je je gaven als kunstenaar alleen expliciet tot eer van God mag inzette.

In die zin bedoel ik 'bekendheid'...

Misschien ben ik niet helemaal duidelijk :? :( en verwoord ik mijn standpunt niet goed...

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 06 jan 2006 09:54

<kick naar frontpage>

Afbeelding

Bevindelijk thema?

Scape

sela

Berichtdoor sela » 06 jan 2006 11:45