Moderator: Moderafo's
Hebben we het nu over kunst de kerk in krijgen in de zin van kunst in de zondagse diensten of in de zin van interesse wekken bij kerkmensen?
'k heb het over kunst die gemaakt wordt door [kerk]mensen. en dan bedoel ik met kunst brede kunst en met kerkmensen mensen uit de ref. subcultuur. maar wellicht is dit een invalhoek die niet iedereen hanteert.
sela schreef:'k heb het over kunst die gemaakt wordt door [kerk]mensen. en dan bedoel ik met kunst brede kunst en met kerkmensen mensen uit de ref. subcultuur. maar wellicht is dit een invalhoek die niet iedereen hanteert.
Veel christenen schijnen te menen dat een kunstenaar die christelijk is, ook ‘christelijke’ kunst moet maken. Kunst waarin christelijke thema’s centraal staan, en kunst die vooral bedoeld is om een bijbelse boodschap over te dragen. Galeriehouders Kees Oostra en Marius ten Hoeve van de galerie Pro Art geloven daar helemaal niets van. Zij vinden dat christenen in eerste instantie kwalitatief goéde kunst moeten maken
Daarbij wil de vereniging begrip kweken en waardering bevorderen voor de kunstwerken die vervaardigd worden door de leden van de vereniging en andere kunstenaars die zich gebonden weten aan de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid.’
Omdat het artikel nu genoemd is mogen we er denk ik ook wel op ingaan. Toch?![]()
Klaas zeiDaarbij wil de vereniging begrip kweken en waardering bevorderen voor de kunstwerken die vervaardigd worden door de leden van de vereniging en andere kunstenaars die zich gebonden weten aan de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid.’
En dit vind ik dan vreemd. Waar gaat het dan om? Als de vereniging nou een soort ontmoetingsplek zou zijn voor ‘kunstenaars die zich gebonden weten aan de Bijbel en de Drie formulieren van Enigheid’ dan snap ik het onderscheid dat die Drie formulieren maken. Het is aannemelijk dat deze kunstenaars in hun omgeving met dezelfde problemen geconfronteerd worden en dus kan het prettig zijn daar samen over na te denken. Als het echter gaat om het kweken van begrip en waardering waarom zou je je dan bepreken tot deze speciefieke groep kunstenaars? Zou je je, met het oog op de eerste quote, niet gewoon op kwalitatief goede kunst in z’n algemeenheid moeten richten?
Omdat het artikel nu genoemd is mogen we er denk ik ook wel op ingaan. Toch?Veel christenen schijnen te menen dat een kunstenaar die christelijk is, ook ‘christelijke’ kunst moet maken. Kunst waarin christelijke thema’s centraal staan, en kunst die vooral bedoeld is om een bijbelse boodschap over te dragen. Galeriehouders Kees Oostra en Marius ten Hoeve van de galerie Pro Art geloven daar helemaal niets van. Zij vinden dat christenen in eerste instantie kwalitatief goéde kunst moeten maken
Daar kan ik me helemaal in vinden.
Stefanus schreef:Maar als christelijke groep kun je goed laten zien wat 'kunst door christenen' is/inhoudt. Bekendheid voor 'kunst door christenen' dus. Daarmee kan je begrip kweken en waardering bevorderen binnen de kunst als discipline en binnen de eigen kring (in dit geval kerkelijke kring). Goed initiatief!
Sela schreef:wat mij soms opvalt is dat christelijke kunstenaars of christelijke thema's juist ontwijken, of juist eenzijdig benaderen [bijbelse boodschap overdragen]. vraag me regelmatig af waarom niet alle emoties in de kunst betrokken worden.
Allereerst vind ik kunst maken / bevorderen met het idee dat je wilt laten zien dat christenen dat ook kunnen onzin.
Daarnaast kan ik het niet rijmen met de uitspraak dat het niet gaat om christelijke kunst maar om goede kunst. Als je daar werkelijk in gelooft moet je goede kunst promoten en niet het onderscheid gaan maken tussen goede christelijke en goede onchristelijke kunst.
Naast de cultuur van antwoorden is het denk ik ook simpelweg zo dat kunst überhaupt een onontgonnen terrein is voor veel christenen. Veel christen denken dat je je gaven als kunstenaar alleen expliciet tot eer van God mag inzette.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten