Moderator: Moderafo's
lalage schreef:Maarten, ik geloof ook niet dat er 1 ware bestaat, maar wel dat God twee mensen bij elkaar kan brengen. Anders is het wel errug toevallig allemaal.
In het gebed met God kan ik wel (maar niet altijd) ontdekken en beleven wat Hij wil dat ik doen zal. In de zin zoals Lalage dat aangeeft ben ik het dus met je eens. Maar waarschijnlijk bedoel je dat niet.surfer schreef:waarheid is niet subjectief, Maarten, als je een relatie met God hebt en deze dingen in gebed inbrengt, ervaar je snel genoeg wat waar en niet waar is. By the way, zou je ietsje subtieler te werk willen gaan (zot?). Ik ben ook maar een mens...
het geeft ook te denken dat Abram Eleazer op pad stuurde, Izak bleef ook niet maar wat wachten. En wat te denken van al die andere keren dat kinderen uitgehuwelijkt waren en het geweten van de betreffende kinderen al helemaal niet in het spel waren.surfer schreef:Van den beginne was er trouwens maar één Adam en één Eva, dat geeft ook te denken....
Je gelooft dat God jullie bij elkaar gebracht heeft. Dat is mooi. Dank Hem daar dan ook voor!Ikke21 schreef:ja ik geloof wel dat de ware bestaat en dat God deze mensen bij elkaar brengt. Mijn vriend is voor mij de enige ware en ik geloof ook dat God ons bij elkaar heeft gebracht.
nee, eigenlijk zeg je met een dergelijk persoonlijk getuigenis niet zo heel veel over de vraag of de ware bestaat. Lalage zegt ook dat ze door God bij elkaar gebracht zijn, terwijl ze niet geloofd dat je maar met 1 ander persoon gelukkig zou kunnen worden.Ikke21 schreef:Dan bestaat de ware toch Maarten of niet?
nou pak je een voorbeeld wat jouw opvatting tegenspreekt, Maarten:het geeft ook te denken dat Abram Eleazer op pad stuurde, Izak bleef ook niet maar wat wachten.
Maarten schreef:nee, eigenlijk zeg je met een dergelijk persoonlijk getuigenis niet zo heel veel over de vraag of de ware bestaat. Lalage zegt ook dat ze door God bij elkaar gebracht zijn, terwijl ze niet geloofd dat je maar met 1 ander persoon gelukkig zou kunnen worden.Ikke21 schreef:Dan bestaat de ware toch Maarten of niet?
nee, maar de vooronderstelling hierbij is blijkbaar dat God in al die relaties gekend is. Terwijl ik juist beweer dat mensen zelf maar wat aan klooien, en als het mis gaat vervolgens beweren dat de ware niet bestaan kan.Het gaat mij om het menselijk perspectief. Vanuit Gods raad kan ik zeggen: "ja, God heeft het zus en zo gewild en dat kan nu eenmaal niet anders." Maar dan kom ik hopeloo sin de knoei met al die huwelijke die verkeerd (ge)gaan (zijn), daar wil ik GOd niet voor verantwoordelijk houden.
In die zin dat Abraham niks zonder God deed, en daarom in vertrouwen kon zeggen tot Eleazar, ga naar mijn fam. Het is heel waarschijnlijk dat Abraham daar veel over gebeden heeft en uiteindelijk tot de overtuiging gekomen is dat de vrouw voor Izak uit die richting moest komen. Abraham refereert er ook aan dat God gezegd had dat Abraham's zaad het land erfelijk zou bezitten, dat wil zeggen, van zijn familie. Eleazar gaat vervolgens ook niet in wilde weg zoeken, die waagt er ook een gebed aan waarin hij om een teken vraagt, en dat vervolgens ook krijgt.Ik vraag me ook af hoe je uit het aangehaalde gedeelte kunt aangeven dat de ware bestaat.
surfer schreef:nee, maar de vooronderstelling hierbij is blijkbaar dat God in al die relaties gekend is. Terwijl ik juist beweer dat mensen zelf maar wat aan klooien, en als het mis gaat vervolgens beweren dat de ware niet bestaan kan.Het gaat mij om het menselijk perspectief. Vanuit Gods raad kan ik zeggen: "ja, God heeft het zus en zo gewild en dat kan nu eenmaal niet anders." Maar dan kom ik hopeloo sin de knoei met al die huwelijke die verkeerd (ge)gaan (zijn), daar wil ik GOd niet voor verantwoordelijk houden.
Ik ontken ook zeker de waarde van het gebed niet, maar zeg er altijd bij: bid met je ogen open. Het ontdekken van je levensgezel(lin) gaat wel in de middelijke weg. Daar hoort gebed bij, maar ook het naar elkaar toegroeien.In die zin dat Abraham niks zonder God deed, en daarom in vertrouwen kon zeggen tot Eleazar, ga naar mijn fam. Het is heel waarschijnlijk dat Abraham daar veel over gebeden heeft en uiteindelijk tot de overtuiging gekomen is dat de vrouw voor Izak uit die richting moest komen. Abraham refereert er ook aan dat God gezegd had dat Abraham's zaad het land erfelijk zou bezitten, dat wil zeggen, van zijn familie. Eleazar gaat vervolgens ook niet in wilde weg zoeken, die waagt er ook een gebed aan waarin hij om een teken vraagt, en dat vervolgens ook krijgt.Ik vraag me ook af hoe je uit het aangehaalde gedeelte kunt aangeven dat de ware bestaat.
Ik geloof ook dat God mijn leven ziet en ook weet of en met wie ik ga trouwen. Hij geeft mij daarin wel in zekere zin een vrije wil.Onder de ware versta ik diegene die God voor jou bestemd heeft. Als je dus zelf allerlei maatstaven aan gaat leggen en daar iemand bij zoekt, is de kans groot dat je iemand 'vindt' die niet bij je hoort. God laat dat toe.
surfer schreef:tja, had je een bepaalde opmerking waar je een reactie op wilde?
Heb je nooit eens iets als verliefdheid? Gewoon je gang gaan, doen wat je interesseert en datn wordt je soms verliefd. Moet ik die verliefdheid dan gewoon negeren? God heeft er ook voor gezorgd dat ik verliefd kan worden.Ik zie het toch zo, dat het lijkt alsof de mens God een handje moet helpen.
Waarom zou je gaan zoeken? Wie moet je zoeken, wat moet je in diegenen zoeken, waar moet je gaan zoeken? Ik wordt al duizelig als ik eraan denk.
Ik zie het niet als signaal, maar ik begrijp het niet. De enige conclusie die ik er aan kan verbinden is een inconsistentie in het denken van surfer, maar volgens mij is dat een eigenschap die jouw enigszins vreemd is. (dat maak ik althans op uit je andere posts)Jouw opmerking dat ik in dezen opeens lijdelijk lijk te zijn, terwijl ik dat wat betreft de aanneming van het heil niet ben, zou je ook als een signaal kunnen zien.
Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 32 gasten