DE WARE BESTAAT NIET!!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 16 jul 2003 13:04

Maarten, ik geloof ook niet dat er 1 ware bestaat, maar wel dat God twee mensen bij elkaar kan brengen. Anders is het wel errug toevallig allemaal.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 13:07

waarheid is niet subjectief, Maarten, als je een relatie met God hebt en deze dingen in gebed inbrengt, ervaar je snel genoeg wat waar en niet waar is. By the way, zou je ietsje subtieler te werk willen gaan (zot?). Ik ben ook maar een mens... :mrgreen:

Van den beginne was er trouwens maar één Adam en één Eva, dat geeft ook te denken....

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jul 2003 13:12

ja ik geloof wel dat de ware bestaat en dat God deze mensen bij elkaar brengt. Mijn vriend is voor mij de enige ware en ik geloof ook dat God ons bij elkaar heeft gebracht.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 13:22

Nou daar gaan we weer.

lalage schreef:Maarten, ik geloof ook niet dat er 1 ware bestaat, maar wel dat God twee mensen bij elkaar kan brengen. Anders is het wel errug toevallig allemaal.

Helemaal mee eens!

surfer schreef:waarheid is niet subjectief, Maarten, als je een relatie met God hebt en deze dingen in gebed inbrengt, ervaar je snel genoeg wat waar en niet waar is. By the way, zou je ietsje subtieler te werk willen gaan (zot?). Ik ben ook maar een mens...
In het gebed met God kan ik wel (maar niet altijd) ontdekken en beleven wat Hij wil dat ik doen zal. In de zin zoals Lalage dat aangeeft ben ik het dus met je eens. Maar waarschijnlijk bedoel je dat niet.

Dat waarheid niet subjectief is ben ik met je eens, maar je draait intussen wel rond in een cirkelredenering.

Mijn uitspraak dat ik de betreffende gedachte zot vind is subjectief en zeker niet bedoeld om te kwetsen, heb ik dat gedaan dan bij deze mijn excuses.

surfer schreef:Van den beginne was er trouwens maar één Adam en één Eva, dat geeft ook te denken....
het geeft ook te denken dat Abram Eleazer op pad stuurde, Izak bleef ook niet maar wat wachten. En wat te denken van al die andere keren dat kinderen uitgehuwelijkt waren en het geweten van de betreffende kinderen al helemaal niet in het spel waren.

Ikke21 schreef:ja ik geloof wel dat de ware bestaat en dat God deze mensen bij elkaar brengt. Mijn vriend is voor mij de enige ware en ik geloof ook dat God ons bij elkaar heeft gebracht.
Je gelooft dat God jullie bij elkaar gebracht heeft. Dat is mooi. Dank Hem daar dan ook voor!
The one thing you can give and still keep is your word.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jul 2003 13:25

Dan bestaat de ware toch Maarten of niet?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 13:28

Ikke21 schreef:Dan bestaat de ware toch Maarten of niet?
nee, eigenlijk zeg je met een dergelijk persoonlijk getuigenis niet zo heel veel over de vraag of de ware bestaat. Lalage zegt ook dat ze door God bij elkaar gebracht zijn, terwijl ze niet geloofd dat je maar met 1 ander persoon gelukkig zou kunnen worden.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 13:35

het geeft ook te denken dat Abram Eleazer op pad stuurde, Izak bleef ook niet maar wat wachten.
nou pak je een voorbeeld wat jouw opvatting tegenspreekt, Maarten:

Gen. 24:

1 Abraham nu was oud, [en] wel bedaagd; en de HEERE had Abraham in alles gezegend.
2 Zo sprak Abraham tot zijn knecht, den oudste van zijn huis, regerende over alles, wat hij had: Leg toch uw hand onder mijn heup,
3 Opdat ik u doe zweren bij den HEERE, den God des hemels, en den God der aarde, dat gij voor mijn zoon geen vrouw nemen zult van de dochteren der Kanaanieten, in het midden van welke ik woon;
4 Maar dat gij naar mijn land, en naar mijn maagschap trekken, en voor mijn zoon Izak een vrouw nemen zult.
5 En die knecht zeide tot hem: Misschien zal die vrouw mij niet willen volgen in dit land; zal ik dan uw zoon moeten wederbrengen in het land, waar gij uitgetogen zijt? 6 En Abraham zeide tot hem: Wacht u, dat gij mijn zoon niet weder daarheen brengt!
7 De HEERE, de God des hemels, Die mij uit mijns vaders huis en uit het land mijner maagschap genomen heeft, en Die tot mij gesproken heeft, en Die mij gezworen heeft, zeggende: Aan uw zaad zal Ik dit land geven! Die Zelf zal Zijn Engel voor uw aangezicht zenden, dat gij voor mijn zoon van daar een vrouw neemt.
8 Maar indien de vrouw u niet volgen wil, zo zult gij rein zijn van dezen mijn eed; alleenlijk breng mijn zoon daar niet weder heen.
9 Toen legde de knecht zijn hand onder de heup van Abraham, zijn heer, en hij zwoer hem over deze zaak.
10 En die knecht nam tien kemelen van zijns heren kemelen, en toog heen; en al het goed zijns heren was in zijn hand; en hij maakte zich op, en toog heen naar Mesopotamie, naar de stad van Nahor.
11 En hij deed de kemelen nederknielen buiten de stad, bij een waterput, des avondtijds, ten tijde, als de putsters uitkwamen.
12 En hij zeide: HEERE! God van mijn heer Abraham! doe [haar] mij toch heden ontmoeten, en doe weldadigheid bij Abraham, mijn heer.
13 Zie, ik sta bij de waterfontein, en de dochteren der mannen dezer stad zijn uitgaande om water te putten;
14 Zo geschiede, dat die jonge dochter, tot welke ik zal zeggen: Neig toch uw kruik, dat ik drinke; en zij zal zeggen: Drink, en ik zal ook uw kemelen drenken; diezelve [zij], die Gij Uw knecht Izak toegewezen hebt, en dat ik daaraan bekenne, dat Gij weldadigheid bij mijn heer gedaan hebt.

15 En het geschiedde, eer hij geeindigd had te spreken, ziet, zo kwam Rebekka uit, welke aan Bethuel geboren was, de zoon van Milka, de huisvrouw van Nahor, de broeder van Abraham; en zij had haar kruik op haar schouder.
16 En die jonge dochter was zeer schoon van aangezicht, een maagd, en geen man had haar bekend; en zij ging af naar de fontein, en vulde haar kruik, en ging op.
17 Toen liep die knecht haar tegemoet, en hij zeide: Laat mij toch een weinig waters uit uw kruik drinken.
18 En zij zeide: Drink, mijn heer! en zij haastte zich en liet haar kruik neder op haar hand, en gaf hem te drinken.
19 Als zij nu voleindigd had van hem drinken te geven, zeide zij: Ik zal ook voor uw kemelen putten, totdat zij voleindigd hebben te drinken.
20 En zij haastte zich, en goot haar kruik uit in de drinkbak, en liep weder naar den put om te putten, en zij putte voor al zijn kemelen.
21 En de man ontzette zich over haar, stilzwijgende, om te merken, of de HEERE zijn weg voorspoedig gemaakt had, of niet.

22 En het geschiedde, als de kemelen voleindigd hadden te drinken, dat die man een gouden voorhoofdsiersel nam, welks gewicht was een halve sikkel, en twee armringen aan haar handen, welker gewicht was tien [sikkelen] gouds.
23 Want hij had gezegd: Wiens dochter zijt gij? geef het mij toch te kennen; is er ook ten huize uws vaders plaats voor ons, om te vernachten?
24 En zij had tot hem gezegd: Ik ben de dochter van Bethuel, de zoon van Milka, die zij Nahor gebaard heeft.
25 Voorts had zij tot hem gezegd: Ook is er stro en veel voeders bij ons, ook plaats om te vernachten.
26 Toen neigde die man zijn hoofd, en aanbad den HEERE;
27 En hij zeide: Geloofd zij de HEERE, de God van mijn heer Abraham, Die Zijn weldadigheid en waarheid niet nagelaten heeft van mijn heer; aangaande mij, de HEERE heeft mij op dezen weg geleid, ten huize van mijns heren broederen.

Nou kun je natuurlijk zeggen dat het water geven van de kamelen een beleefdheid in die streek was...

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jul 2003 13:37

Maarten schreef:
Ikke21 schreef:Dan bestaat de ware toch Maarten of niet?
nee, eigenlijk zeg je met een dergelijk persoonlijk getuigenis niet zo heel veel over de vraag of de ware bestaat. Lalage zegt ook dat ze door God bij elkaar gebracht zijn, terwijl ze niet geloofd dat je maar met 1 ander persoon gelukkig zou kunnen worden.

Snap je eerste zin niet helemaal.

Oke maarten, je wordt door God bij elkaar gebracht, van die persoon hou je zielsveel. Persoonlijk zou ik me absoluut niet voor kunnen stellen dat van een ander evenveel kan houden.
God heeft dit toch beslist, dan is dat toch ook de ware voor jou!!

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 13:39

misschien is dit voor veel mensen een uitverkiezingsachtig-dillemma.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 13:41

ik noemde dat voorbeeld om aan te geven dat niet zoeken geen otie is. en dat ws jouw mening. Ik ontken ook niet dat God mensen bij elkaar brengt en gelukkig met elkaar laat zijn. Dat geloof ik vast en zeker.

Het gaat mij om het menselijk perspectief. Vanuit Gods raad kan ik zeggen: "ja, God heeft het zus en zo gewild en dat kan nu eenmaal niet anders." Maar dan kom ik hopeloo sin de knoei met al die huwelijke die verkeerd (ge)gaan (zijn), daar wil ik GOd niet voor verantwoordelijk houden.

Ik vraag me ook af hoe je uit het aangehaalde gedeelte kunt aangeven dat de ware bestaat. Dit gedeelte leert volgens mij wel dat God mensen bij elkaar brengt, maar waarom stuurt GOd Eleazer bijv. naar dat land en niet naar een ander? Dat is puur om menselijke overwegingen, dat heeft ook wel met geloof te maken, maar ik lees niet dat God tot Abraham zei je moet hem naar dat land sturen want daar moet de vrouw van Izak vandaan komen.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 13:55

Het gaat mij om het menselijk perspectief. Vanuit Gods raad kan ik zeggen: "ja, God heeft het zus en zo gewild en dat kan nu eenmaal niet anders." Maar dan kom ik hopeloo sin de knoei met al die huwelijke die verkeerd (ge)gaan (zijn), daar wil ik GOd niet voor verantwoordelijk houden.
nee, maar de vooronderstelling hierbij is blijkbaar dat God in al die relaties gekend is. Terwijl ik juist beweer dat mensen zelf maar wat aan klooien, en als het mis gaat vervolgens beweren dat de ware niet bestaan kan.

Ik vraag me ook af hoe je uit het aangehaalde gedeelte kunt aangeven dat de ware bestaat.
In die zin dat Abraham niks zonder God deed, en daarom in vertrouwen kon zeggen tot Eleazar, ga naar mijn fam. Het is heel waarschijnlijk dat Abraham daar veel over gebeden heeft en uiteindelijk tot de overtuiging gekomen is dat de vrouw voor Izak uit die richting moest komen. Abraham refereert er ook aan dat God gezegd had dat Abraham's zaad het land erfelijk zou bezitten, dat wil zeggen, van zijn familie. Eleazar gaat vervolgens ook niet in wilde weg zoeken, die waagt er ook een gebed aan waarin hij om een teken vraagt, en dat vervolgens ook krijgt.

Onder de ware versta ik diegene die God voor jou bestemd heeft. Als je dus zelf allerlei maatstaven aan gaat leggen en daar iemand bij zoekt, is de kans groot dat je iemand 'vindt' die niet bij je hoort. God laat dat toe.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 14:15

surfer schreef:
nee, maar de vooronderstelling hierbij is blijkbaar dat God in al die relaties gekend is. Terwijl ik juist beweer dat mensen zelf maar wat aan klooien, en als het mis gaat vervolgens beweren dat de ware niet bestaan kan.

dat ben ik met je een sin zoverre dat ik me ook afvraag of in al die huwelijke die stuklopen de Heere gekend is. Je bewering kan ik weer niet meemaken. Ik zie nl. ook niet in waarom het een het ander zou insluiten. Dat kan alleen vanuit een streng uitverkiezingsidee, waarin je eerst vanmeing bent dat God je bij elkaar hebt gebracht, maar als het stuk loopt zegt dat de wrae niet bestaat. Ik benader het van de andere kant en zeg voordat er iets stukgelopen is al dat ik het niet uitsluit dat er meerdere mensen zijn waarmee je een gelukkig huwelijk zou kunne hebben. De schuld ligt zoiezo altijd al bij de mens.

Ik vraag me ook af hoe je uit het aangehaalde gedeelte kunt aangeven dat de ware bestaat.
In die zin dat Abraham niks zonder God deed, en daarom in vertrouwen kon zeggen tot Eleazar, ga naar mijn fam. Het is heel waarschijnlijk dat Abraham daar veel over gebeden heeft en uiteindelijk tot de overtuiging gekomen is dat de vrouw voor Izak uit die richting moest komen. Abraham refereert er ook aan dat God gezegd had dat Abraham's zaad het land erfelijk zou bezitten, dat wil zeggen, van zijn familie. Eleazar gaat vervolgens ook niet in wilde weg zoeken, die waagt er ook een gebed aan waarin hij om een teken vraagt, en dat vervolgens ook krijgt.
Ik ontken ook zeker de waarde van het gebed niet, maar zeg er altijd bij: bid met je ogen open. Het ontdekken van je levensgezel(lin) gaat wel in de middelijke weg. Daar hoort gebed bij, maar ook het naar elkaar toegroeien.

Onder de ware versta ik diegene die God voor jou bestemd heeft. Als je dus zelf allerlei maatstaven aan gaat leggen en daar iemand bij zoekt, is de kans groot dat je iemand 'vindt' die niet bij je hoort. God laat dat toe.
Ik geloof ook dat God mijn leven ziet en ook weet of en met wie ik ga trouwen. Hij geeft mij daarin wel in zekere zin een vrije wil.

Bijv.
Ik geloof dat Hij bepaald heeft wat ik vanavond ga eten, maar dat wil niet zeggen dat ik eerst zeker moet weten dat Hij dat inderdaad ook zo bestemd heeft, voordat ik ga eten.

Zoeken sluit bidden niet uit en omgekeerd, maar ze sluiten elkaar eerder in.

Jouw houding in dezen komt mij als erg lijdelijk over. Alshet om het heil gaat neem jij volgen smij geen genoegen met een predikant die zegt: vraag er maar veel om., natuurlijk dat moet ook, maar er is zo veel meer.

Je bent trouwens nog steeds op een heel aantal punten van mij niet ingegaan.... (herinnering)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 16 jul 2003 14:33

Maarten,

Ik heb nergens uit kunnen opmaken dat Surfer z'n ogen dichthoudt. Zoeken sluit bidden idd niet uit en omgekeert. Maar ja, eerst iets uitzoeken en dan vragen of de Heere het even wil regelen? Voor ik iets met een meisje heb wil ik wel zeker weten dat het ook een keuze van de Heere is geweest. Zonder Zijn toestemming zie ik het niet zitten (want er wordt wat lacherig gedaan over verliefd zijn, verkering en huwelijk, maar ga er maar eens een poosje over nadenken wat het nou wezenlijk inhoudt - waarmee ik je overigens niet beschuldig dat je dat niet zou doen.)Liefde is niet op jezelf gericht maar op de ander, het vereist dan ook denk ik af en toe een stukje zelfverloochening.

Een drievoudig snoer kan niet verbroken worden. Dat wil mijns inziens zeggen dat zowel man als vrouw de Christus kennen en zo ook samen de Christus mogen kennen. Ook mogen weten dat ze door die Christus samengebracht zijn. Zou zo huwelijk stuklopen? Ik kan het me onmogelijk voorstellen.
Laatst gewijzigd door Calvin op 16 jul 2003 14:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 16 jul 2003 14:34

tja, had je een bepaalde opmerking waar je een reactie op wilde?

Ik zie het toch zo, dat het lijkt alsof de mens God een handje moet helpen.
Waarom zou je gaan zoeken? Wie moet je zoeken, wat moet je in diegenen zoeken, waar moet je gaan zoeken? Ik wordt al duizelig als ik eraan denk.

Jouw opmerking dat ik in dezen opeens lijdelijk lijk te zijn, terwijl ik dat wat betreft de aanneming van het heil niet ben, zou je ook als een signaal kunnen zien. :)

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 14:44

surfer schreef:tja, had je een bepaalde opmerking waar je een reactie op wilde?

wat vind je bevoorbeeld van de opmerking van Lalage? Ik kan me daar erg in vinden. Het sluit gebed echt niet uit!
Ik zie het toch zo, dat het lijkt alsof de mens God een handje moet helpen.
Waarom zou je gaan zoeken? Wie moet je zoeken, wat moet je in diegenen zoeken, waar moet je gaan zoeken? Ik wordt al duizelig als ik eraan denk.
Heb je nooit eens iets als verliefdheid? Gewoon je gang gaan, doen wat je interesseert en datn wordt je soms verliefd. Moet ik die verliefdheid dan gewoon negeren? God heeft er ook voor gezorgd dat ik verliefd kan worden.

Jouw opmerking dat ik in dezen opeens lijdelijk lijk te zijn, terwijl ik dat wat betreft de aanneming van het heil niet ben, zou je ook als een signaal kunnen zien. :)
Ik zie het niet als signaal, maar ik begrijp het niet. De enige conclusie die ik er aan kan verbinden is een inconsistentie in het denken van surfer, maar volgens mij is dat een eigenschap die jouw enigszins vreemd is. (dat maak ik althans op uit je andere posts)

Terug naar “Archief”