onvergeeflijke zonde

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

hemelburger
Mineur
Mineur

Berichtdoor hemelburger » 29 jan 2003 22:26

Mark 3:22-30 En de Schriftgeleerden, die van Jeruzalem afgekomen waren, zeiden: Hij heeft Beelzebul, en door den overste der duivelen werpt Hij de duivelen uit.
23 En hen tot Zich geroepen hebbende, zeide Hij tot hen in gelijkenissen: Hoe kan de satan den satan uitwerpen?
24 En indien een koninkrijk tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat koninkrijk niet bestaan.
25 En indien een huis tegen zichzelf verdeeld is, zo kan dat huis niet bestaan.
26 En indien de satan tegen zichzelven opstaat, en verdeeld is, zo kan hij niet bestaan, maar heeft een einde.
27 Er kan niemand in het huis eens sterken ingaan en zijn vaten ontroven, indien hij niet eerst den sterke bindt; en alsdan zal hij zijn huis beroven.
28 Voorwaar, Ik zeg u, dat al de zonden den kinderen der mensen zullen vergeven worden, en allerlei lasteringen, waarmede zij zullen gelasterd hebben;
29 Maar zo wie zal gelasterd hebben tegen den Heiligen Geest, die heeft geen vergeving in der eeuwigheid, maar hij is schuldig des eeuwigen oordeels.
30 Want zij zeiden: Hij heeft een onreinen geest.
(SV)

Als ik dit gedeelte goed lees, dan merk ik dat het gaat om het veroordelen van de oorsprong van het werk van Christus. Dus de opmerking dat Christus bezeten was door de satan. Al het goede dat Christus deed was dus satans werk. Dat terwijl Christus de satan bestreed en overwon. De laster is dus het bestempelen van de Heilige Geest als een onreine geest. Het is trouwens voor een kind van God onmogelijk deze zonde te begaan, dan zou de Heilige Geest namelijk tegen zichzelf moeten getuigen. Een christen heeft de Heilige Geest ontvangen.

Moppie
Dat vind is best moeilijk want trek dat eens door. Dat zou heel makkelijk kunnen zijn. Ik heb behoefte om iemand af te rammelen. Achteraf spijt het me en vraag ik vergeving. Wordt het dan terstond vergeven??

Romans 6:1-2 Wat zullen wij dan zeggen? Zullen wij in de zonde blijven, opdat de genade te meerder worde?
2 Dat zij verre. Wij, die der zonde gestorven zijn, hoe zullen wij nog in dezelve leven?
(SV)

Romans 6:15-18 Wat dan? Zullen wij zondigen, omdat wij niet zijn onder de wet, maar onder de genade? Dat zij verre.
16 Weet gij niet, dat wien gij uzelven stelt tot dienstknechten ter gehoorzaamheid, gij dienstknechten zijt desgenen, dien gij gehoorzaamt, of der zonde tot den dood, of der gehoorzaamheid tot gerechtigheid?
17 Maar Gode zij dank, dat gij [wel] dienstknechten der zonde waart, maar [dat] gij [nu] van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt;
18 En vrijgemaakt zijnde van de zonde, zijt gemaakt dienstknechten der gerechtigheid.
(SV)

Bewust een zonde doen, in de zin van het wordt me allemaal wel vergeven, dus ik leef maar raak, is uiterst betreurenswaardig. Je kunt je afvragen of je zo God dienen moet. Ik denk wel dat als je een kind van God bent, je deze zonden wel vergeven worden, maar wat voor zoutend zout ben je dan en welke waarde hecht je aan het offer van Christus op Golgotha.

Daarnaast spreekt de bijbel over een oude en een nieuwe mens, deze nieuwe mens kan niet zondigen. Alleen de vraag is welke voeden wij het meest.

2 Corinthians 5:17-21 Zo dan, indien iemand in Christus is, die is een nieuw schepsel; het oude is voorbijgegaan, ziet, het is alles nieuw geworden.
18 En al deze dingen zijn uit God, Die ons met Zichzelven verzoend heeft door Jezus Christus, en ons de bediening der verzoening gegeven heeft.
19 Want God was in Christus de wereld met Zichzelven verzoenende, hun zonden hun niet toerekenende; en heeft het woord der verzoening in ons gelegd.
20 Zo zijn wij dan gezanten van Christus wege, alsof God door ons bade; wij bidden van Christus wege: laat u met God verzoenen.
21 Want Dien, Die geen zonde gekend heeft, heeft Hij zonde voor ons gemaakt, opdat wij zouden worden rechtvaardigheid Gods in Hem.
(SV)

Jammer genoeg hebben nieuwe schepselen nog altijd last van het oude lichaam. Het nieuwe kan niet meer verdoezeld worden. Het is den ik wel goed om steeds toch om vergeving voor je zonden te vragen, zodat deze zonde niet tussen jou en God blijft staan, zodat de satan een aanvalsmiddel heeft.

Trouwen weten jullie dat de bijbel twee soorten vergeving kent?
Een voorwaardelijke vergeving als in het "Onze Vader"
vergelijk ook mattheüs 18.

En een onvoorwaardelijke vergeving, die veelal Paulus beschrijft. En in de evangeliën niet echt voorkomt.
Bijv. Efeze 4:32

Storyteller

Berichtdoor Storyteller » 30 jan 2003 02:02

Hemelburger sprak:
Bewust een zonde doen, in de zin van het wordt me allemaal wel vergeven, dus ik leef maar raak, is uiterst betreurenswaardig.

Ah, precies. En daar zit em dus de kneep. Een zonde doen omdat je denkt dat het je toch vergeven word zou inderdaad een belediging zijn voor God.
Ik vermoed dat daar de humistische ethos bij moet komen kijken om te beseffen dat iets verkeerd is. Omdat de bewustheid van de vergeving zou inderdaad een goed argument zijn om eens goed te gaan beesten.
Aan de andere kant is het ook wel geruststellend. Om iemand te hebben die je de dingen vergeeft waarvan je spijt hebt en je niet door een hel sleurt. In die iemand zie ik graag een God.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 03 feb 2003 17:51

Hebben jullie dit niet gezien?

Hebreeen hoofdstuk 6:
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Thedudehimself
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Thedudehimself » 03 feb 2003 17:56

surfer schreef:Hebben jullie dit niet gezien?

Hebreeen hoofdstuk 6:
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht geweest zijn, en de hemelse gave gesmaakt hebben, en des Heiligen Geestes deelachtig geworden zijn,
5 En gesmaakt hebben het goede woord Gods, en de krachten der toekomende eeuw,
6 En afvallig worden, die, zeg ik, wederom te vernieuwen tot bekering, als welke zichzelven den Zoon van God wederom kruisigen en openlijk te schande maken.

Inderdaad, volgens mij zegt de bijbel dat je zondigt tegen de heilige geest als je eerst gelooft in Jezus Christus en gelooft in Zijn Opstanding, maar vervolgens na een poosje dit afzweert en zich tegen de Zoon van God afkeert. Ik weet dat ik het niet mag zeggen... maar ik moet denken aan mensen als Harry Kuitert. Die man is zo ontzettend verhard en anti-Christelijk. Hij wil er ook echt niets meer van weten terwijl hij het vroeger wel van de kansel predikte.
Ik geloof in een God die niet doet wat ik wil!

rpdingemanse
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor rpdingemanse » 07 feb 2003 21:09

Storyteller schreef:Hemelburger sprak:
Bewust een zonde doen, in de zin van het wordt me allemaal wel vergeven, dus ik leef maar raak, is uiterst betreurenswaardig.

Ah, precies. En daar zit em dus de kneep. Een zonde doen omdat je denkt dat het je toch vergeven word zou inderdaad een belediging zijn voor God.
Ik vermoed dat daar de humistische ethos bij moet komen kijken om te beseffen dat iets verkeerd is. Omdat de bewustheid van de vergeving zou inderdaad een goed argument zijn om eens goed te gaan beesten.
Aan de andere kant is het ook wel geruststellend. Om iemand te hebben die je de dingen vergeeft waarvan je spijt hebt en je niet door een hel sleurt. In die iemand zie ik graag een God.

volgens mij heeft het niet te maken met 'denken dat het toch vergeven word' o.i.d. maar echt moedwillig tegen God zondigen, zoals al eerder gezegd werd. wat 'storyteller' hier beschijft heeft meer te maken met 'lakse christenen' maar geen zonde tegen de Heilige Geest.
zoek de dingen die boven zijn, waar Christus is. (kollossensen 2)

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: onvergeeflijke zonde

Berichtdoor Ikke21 » 11 jul 2003 08:34

paprikameisje2 schreef:wie heeft hier wel eens van gehoord????

zonde tegen de Heilige Geest??

Daar heb ik inderdaad wel eens van gehoord. Als je dus zonde tegen de Heilige Geest hebt gedaan, kan je ook geen kind van God meer worden.

Zonde tegen de Heilige Geest is het keihard ontkennen van het Gods bestaan......

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 11 jul 2003 11:04

Ikke21 schreef:
Zonde tegen de Heilige Geest is het keihard ontkennen van het Gods bestaan......

ja, maar nadat je het eerst beleden hebt

iemand die van zijn jeugd af aan atheïst is geweest, kan dus de zonde tegen de Heilige Geest niet gedaan hebben, maar iemand die eerst dicht bij God heeft geleefd, en zich dan afkeert, die wel.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 15 jul 2003 14:10

Volgens mij ligt de kern van deze doodzonde in het feit dat men Gods werk voor Duivelswerk houdt. Het werk van de Geets wordt veracht en als Duivelswerk terzijde gelegd.

Deze zonde kan ook in onze kerken bedreven worden. Immers er zijn er in de rechterflank die hun schoudrs ophalen bij een getuigenis en strellen dat, als het meer niet is, zij er geen waarde aan hechten. Deze hyper-bevindleijk georienteerden, ik vraaghet me af, durf het niet te stellen, zouden die niet hun afwijzen van mensen die van de Geest getuigen, waardoor ze eigenlijk het werk van de Geest minachten en het maar al te gauw als valse rust van Satanswege betitelen, zouden deze lieden niet bezig zijn tegen de Geest te zondigen?

Destijds was er een predikant die het zeer moeilijk heeft gehad in een zeer rechtse gemeente. Hij ondervond enorm veel weerstand, onder meer omdat hij als regel had er liever één te veel mee te nemen, dan één te weinig. Deze predikant gebruikte daarvoor als Argument: Als ik een onbekeerde voor bekeerd hou, dan bega ik een grote vergissing. Wanneer ik een bekeerde echter als onbekeerde bestempel, dan bega ik de zonde tegen de Heilige Geest.

btw Deze predikant was absoluut geen lichte predikant ofzo. Behoudend als hij was, besefte hij echter dat er grenzen waren en dat het moeilijk was om over de staat van mensen te oordelen.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 16 jul 2003 00:06

Zonde tegen de Heilige Geest is eigenlijk een fout begrip, er staat lastering tegen den Geest.

Lastering is niet alleen ontkennen van de Heilige Geest en zijn werk. Lasteren is er tegen in gaan. Pesten? misschien wel. Dus er staat in de bijbel bij waar het om gaat.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jul 2003 07:20

Ik las gister een boekje van Reyl en die schreef daarin, dat je nooit hoe klein je ook ben mag spotten met het geloof en ook niet over gelovige mensen, als je dit wel zou doen zou je vroeg of laat gestraft worden, hij nam hierbij het voorbeeld van de kinderen die riepen Kaalkop ga op!!!

Dus wat jij zegt over pesten, je wordt er wel voor gestraft, maar is het echt zonde tegen de Heilige Geest??

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 16 jul 2003 07:41

Napoleon schreef:
Ikke21 schreef:

iemand die van zijn jeugd af aan atheïst is geweest, kan dus de zonde tegen de Heilige Geest niet gedaan hebben, maar iemand die eerst dicht bij God heeft geleefd, en zich dan afkeert, die wel.

Maar hoe zit het dan als God zelf zegt dat Hij iedereen lief heeft en dat Hij met open armen staat dat iedereen welkom is bij Hem. Hij staat voor iedereen open. Er is toch altijd een weg terug? God kan toch ook hun nog ingrijpen op hun leven?

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 16 jul 2003 10:19

Evelien schreef:
Napoleon schreef:
Ikke21 schreef:

Maar hoe zit het dan als God zelf zegt dat Hij iedereen lief heeft en dat Hij met open armen staat dat iedereen welkom is bij Hem. Hij staat voor iedereen open. Er is toch altijd een weg terug? God kan toch ook hun nog ingrijpen op hun leven?

Als je zonde tegen de heilige Geest gedaan hebt, heb je het voor altijd verbeurd. God staat voor iedereen open, maar als je dus die zonde gedaan hebt niet meer.

Ikke21
Majoor
Majoor

Berichtdoor Ikke21 » 16 jul 2003 10:22

Maar inderdaad memmen, wat Evelien zegt......God kan toch alles vergeven, waarom dan deze zonde niet??

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 16 jul 2003 10:22

Memmem schreef:
Evelien schreef:
Napoleon schreef:
Ikke21 schreef:

Als je zonde tegen de heilige Geest gedaan hebt, heb je het voor altijd verbeurd. God staat voor iedereen open, maar als je dus die zonde gedaan hebt niet meer.
staat dat niet in de Hebreeën brief?
The one thing you can give and still keep is your word.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 16 jul 2003 10:40

Lukas 12 schreef:10 En een iegelijk, die enig woord spreken zal10) tegen den Zoon des mensen,11) het zal hem vergeven worden; maar wie tegen den Heiligen Geest gelasterd zal hebben,12) dien zal het niet vergeven worden.

Er wordt wel eens gezegd;
De zonde tegen de Vader is/was de zondeval.
De zonde tegen de Zoon is de aangeboden verlossing niet willen ondergaan.
De zonde tegen de Heilige Geest... daar gaat het hierover.

Gods werk, duivelswerk noemen is er zo een...

Zie ook de reactie van Arthur. Daar sluit ik me bij aan.

Overigens verharden zulke mensen. Ze hebben/krijgen géén berouw. Dat is het kenmerk.

Ongetwijfeld is hierover op RefoWeb wel eens een vraag (en antwoord)geweest.
Niet het aanzien, maar het wezen!

Terug naar “Archief”