Palestijnen hebben recht op eigen staat

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 13 jul 2003 14:23

Kena schreef:Waar mij het omgaat, John, is dat jij mij wilt uitleggen hoe afkomsten m.n. de Israëlische, in elkaar zit, terwijl door mijn beide kanten van mijn familie uniek veel directe afkomsten zitten. Dit kan je zien als een verrijking, dit kan je zien als een verarming. Het interesseert mij geen eens van waar ik vandaan kom, het gaat om G´d!
Maar wanneer iemand mij dan gaat uitleggen hoe alles in elkaat zou zitten (wat in mijn ogen beledigend over KAN komen), terwijl ikzelf dondersgoed weet hoe het in elkaar zit, krijg je idd ´blonde´ antwoorden van mij en dan denk ik maar: lama :roll:

De meeste mensen zijn afkomstig van een vader en moeder, en dat zijn inderdaad directe afkomsten ... 8)
Als je het in jouw ogen beledigend over KAN komen dat je een afstamt va neen vader en een moeder, dan weet ik niet zo goed wat ik daarop moet zeggen ... :shock:
Kena schreef:Laten wij teruggaan naar het onderwerp, want volgens mij gaat deze discussie niet over afkomsten, maar over wel of geen staat voor de Palastijnen!

Maar door sommige in deze discussie wordt de zaak van de afkomsten en herkomsten misbruikt ...

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 14 jul 2003 16:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 14 jul 2003 13:55

Misschien, wanneer jij jouw denigerende houding loslaat, kom je in een discussie verder. Jouw posting lijkt gevat, maar ik vind het ´blond´. 8)

Nogmaals, laten we teruggaan naar het onderwerp.
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 14 jul 2003 16:57

Kena schreef:Nogmaals, laten we teruggaan naar het onderwerp.

Ik wil best jouw intermezzo van Vr Jun 13, 2003 2:04 pm achter me laten, maar dan moet je het niet aan gaan voeren als discussie-argumenten.

- Waarom hebben dan Islamitische en Christelijke inwoners van Israel geen gelijke rechten dan de Joodse inwoners :?:

- Wat is de argumentatie van mensen om rechten in een land te krijgen :?:

- Wanneer hebben mensen (volkeren) recht op een eigen staat, en waar :?:

John
Laatst gewijzigd door groenrondballetje op 15 jul 2003 11:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Toriso
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Toriso » 14 jul 2003 22:05

Kena schreef:Misschien, wanneer jij jouw denigerende houding loslaat, kom je in een discussie verder. Jouw posting lijkt gevat, maar ik vind het ´blond´. 8)

Hehe Kena, geen ruzie maken met John 8)
Niet het aanzien, maar het wezen!

Kena
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Kena » 14 jul 2003 22:40

Toriso schreef:
Kena schreef:Misschien, wanneer jij jouw denigerende houding loslaat, kom je in een discussie verder. Jouw posting lijkt gevat, maar ik vind het ´blond´. 8)

Hehe Kena, geen ruzie maken met John 8)

Nee hoor, doe ik niet. We kennen elkaar ook van ons forum en weten wat we aan elkaar hebben :mrgreen:
Kena ™

Tefillah zonder kavannah is als een goef zonder nesjama

Rabbi Ephraim Epstein

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 19 aug 2003 22:32

Ruimte zat voor beide, dat vind ik! Alleen jammer dat ze dat zelf niet willen inzien... En ach, Israels grens is in het verleden zo vaak verandert dat her en der een metertje voor de Palestijnse medemens geen probleem moet zijn!

Sabra
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Sabra » 20 aug 2003 02:34

Ik vind het erg jammer dat zelfs hier mensen net doen of dit gewoon een kwestie is van een stukje land. Dit heeft niets te maken met politiek, maar het is vooral een religieuze kwestie.

Als we naar de bijbel kijken, dan kunnen we daarin lezen dat dit alles te maken heeft met God en satan. Vooral Jesaja 11 heeft het hierover. God heeft bepaalde beloftes gedaan aan zijn volk, de Joden en Hij zal deze beloftes ook uit laten komen. Helaas hebben ook de meeste christenen hier totaal geen oog voor, en beschouwen zij dit louter als een politieke, menselijke kwestie.

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 20 aug 2003 11:42

een stuk land voor de palestijnen. wat een lachertje zeg. vooral na het voorval van dinsdag. hoe kan je een volk een land geven als dat volk jou mensen vermoord? Israel liet zich van de goede kant zien, maar zal nu denk de besprekingen in de ijskast zetten, dankzij de palestijnen.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 20 aug 2003 23:04

Alsof Israel geen bloed aan de vingers heeft?!
In het verleden zijn die medemensen net zo fout bezig geweest als wat onze palestijnse medemensen nu doen... Bovendien doet Israel (misschien nu net even niet maar in het verleden meer dan genoeg) aan wraakacties... in plaats van de andere wang toe te keren...

Verdeel de grond en als het niet naar Gods zin is dan merken we dat vanzelf toch!?

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 22 aug 2003 09:53

Sabra schreef:Ik vind het erg jammer dat zelfs hier mensen net doen of dit gewoon een kwestie is van een stukje land. Dit heeft niets te maken met politiek, maar het is vooral een religieuze kwestie.

De vraag is natuurlijk wat is Israel, zie http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=2752 en daarmee aan wie is die belofte gegeven ...

de_zoekende schreef:Alsof Israel geen bloed aan de vingers heeft?!
In het verleden zijn die medemensen net zo fout bezig geweest als wat onze palestijnse medemensen nu doen... Bovendien doet Israel (misschien nu net even niet maar in het verleden meer dan genoeg) aan wraakacties... in plaats van de andere wang toe te keren...

Dat van die andere wang staat ook pas in Mattheus 5 (de bergrede); en dat is een stuk van de Bijbel dat de Joden i.h.a. niet erkennen, maar voor mij bij de basis van mijn geloof behoort ...

de_zoekende schreef:Verdeel de grond en als het niet naar Gods zin is dan merken we dat vanzelf toch!?

God is zelf aan het bouwen het Nieuwe Jeruzalem; zouden we dan daar een aardse oorlog om moeten voeren ...

John

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 22 aug 2003 22:47

groenrondballetje schreef:
God is zelf aan het bouwen het Nieuwe Jeruzalem; zouden we dan daar een aardse oorlog om moeten voeren ...

Niet dus! Laat ze een compromis sluiten zodat levens gespaard blijven en ze zelf niet de fout begaan om mensen te doden... dat is voor elk doel fout!

groenrondballetje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor groenrondballetje » 25 aug 2003 10:17

de_zoekende schreef:

Niet dus! Laat ze een compromis sluiten zodat levens gespaard blijven en ze zelf niet de fout begaan om mensen te doden... dat is voor elk doel fout!

Ik hoop dat jouw 'niet dus' slaat op het tweede gedeelte van mijn zin en niet op het eerste!

John

de_zoekende

Berichtdoor de_zoekende » 25 aug 2003 22:38

de_zoekende schreef:

Ik hoop dat jouw 'niet dus' slaat op het tweede gedeelte van mijn zin en niet op het eerste!

John

Don't worry John, dat heb je goed gehoopt! :)

Taytelbaum
Mineur
Mineur

Berichtdoor Taytelbaum » 08 okt 2003 22:01

Wordt er geen rekening meer gehouden met de wil van HASJEM?
Afgelopen Sjabbath werd in de synagogen wereldwijd de parasja “Ha'azienoe” - “Luister” (Deut.32) gelezen. Deze Schriftlezing uit de Tora is genoemd naar het eerste woord van het lied van Mosje in D'vevariem, hoofdstuk 32. Hier lezen wij onder anderen: “Toen de Allerhoogste aan de volken de erfenis uitdeelde, toen Hij Adams kinderen vaneen scheidde, heeft Hij de grenzen (landpalen) der volken gesteld naar het getal der kinderen Jisraels.” (vs.8). In dit verband moet ook gelezen worden: “Al de zielen van het huis van Ja’akkov, die in Egypte kwamen, waren zeventig.” (Gen.46:27) en “Al de zielen nu, die uit Ja’akkovs heup voortgekomen zijn, waren zeventig zielen;” (Ex.1:5).
We zien in de geschiedenis een aantal volken die andere volken hun gebied veroverden. Sommigen annexeerden en bevolkte het gebied van andere volken het andere volk decimerende en overheersende en toorn[d]en zo aan de door G-d ingestelde orde. Dit geldt ook zeker de Arabieren, de zonen van Jisjmael. Heel Noord-Afrika werd door hen veroverd en gekoloniseerd. In zekere mate Syrie; Jordanie e.a. Ook het gebied door de Romeinen hernoemd tot “Palestina”. Dit laatste gebied werd echter nooit dicht bevolkt.
De Romeinen hielden van macht en rijkdom. Zij hadden echter geen expansiedrift waarbij hun volk het gebied van een ander zou gaan vervullen. Zij stationeerden in veroverd gebied een legermacht en zorgde voor bestuurders of gaf bestuur aan plaatselijke loyalen.
De Tempel ligt nog steeds in puin en de Masjiach is [waarschijnlijk] nog niet gekomen; wereldlijke Zionisten hebben kwaad aangericht door in HaErets (Het Land) een seculiere staat te stichten, waardoor velen onnodig omgekomen zijn, zo leren/leerden verschillende Rabijnen (Joel Teitelbaum, Elchanan Wasserman e.a.) en hun groepen/aanhangers (Zatmar Chassidiem, Netoerei Karta, etc.); vele Joden zijn geassimileerd en gemengd gehuwd, deze Joden gedragen zich als niet-Joden. We kunnen ons met enkele Chassidische groepen afvragen of het Israel van nu het bedoelde Israel is, ook moreel gezien.
K’na’an is aan Jisrael toebedeeld door G-d. Na opstapeling van zonden werden zij daar weggevoerd. Natuurlijk streken er dan zwervenden neer. Al eerder is J’hoeda (zuidelijke rijk na de splitsing van Israel na de regering van Sj’lomo [Salomo] hamellech) in Ballingschap geweest; in Bavel (Babylon). Hadden ze toen ook plotseling geen recht meer op hun land toen het tijd was terug te keren?
Zou het nu niet in de wil van G-d liggen dat zij terugkeren? En ook al ziet het er vleselijk uit en ziet dit er niet uit als de terugvoering door Masjiach, laat G-d het niet toe? Daarom ook staat er bescheiden in de Sidoer (gebedenboek voor Sjabbath en door de week) in aanvang van het gebed voor de staat Israel: “Onze Vader in de hemel, rotsvaste steun en verlosser van Jisrael, zegen de Medienat-Jisrael, de Staat Israel, het ontluikend begin van onze verlossing” (overgenomen uit de vertaling van I. Dasberg).
Enige rabbijnen voorzagen eerst een min of meer ongewijde staat die vooraf zal gaan aan de gewijde staat Israel (o.a. R. Jehosjoea in Sanhedrien 97b en G'voeroth HASJEM 82:18 van de Maharal). In Ezechiel 36 is inderdaad eerst een fysieke terugkeer naar HaErets te zien en daarna een spirituele terugkeer van de bevolking zelf naar G-d Zelf. Ook in een van de aanhangsels van het aan Sjim‘on bar Jochai (2e eeuw, maar ieder geval opgeschreven door Mosje ben Sjemtov de Leon, 1250-1305) toegeschreven Sefer HaZohar, Midrasj Ne’elam - Toldoth 40a, is de terugkeer naar Jiesrael 40 jr durend en naar de mening van Rabbi J’hoeda voorafgaand aan 210 jaren van T’chiath HaMetiem - de opstanding der doden, die duurt tot het einde van de 6000 jaar sinds de schepping. Vlgs het Jodendom zouden we nu in het jaar 5763 leven. De opstanding der doden zou vlgs bovengenoemde passage aanvangen met het jaar 5790 = 9-9-2029 in de westerse gangbare jaartelling. Naar de mening van Rabbi Jiets’chak in dezelfde passage zou dit een periode van 214 jaar zijn; dus beginnen in het jaar 5786 (9-9-2026). De opstanding der doden wordt bewerkstelligd door de Masjiach (Pirke d’Rabbi Eliezer 32) en/of vindt plaats in de dagen van de Masjiach (zie Sifre parasjath Wa’ethchannan piska 10 [i.e. de Wielna Rom editie. In de Wiena ed. is het piska 34]; Midrasj T’hilliem 18:11; Tana D’be Eliejahoe Rabba 29:31; Sefer HaEmmoenoth W’hadde’oth [T’chiath HaMetiem] 7:7).
Volgens Sefer HaZohar 1:119a zouden de zonen van Jisjmael in de tijd dat de Joden naar Jisrael terug keren (Jes.64:20 wordt daar geciteerd) de mensen van de wereld opwekken om te komen strijden tegen Jeroesjalajjiem (hierna wordt in de Zohar als bewijs Zach.14:2 genoemd). Dan aan het einde van het 6e milennium zullen de levenden die nog over zijn de SJABBATH ingaan (7e milennium, het Duizendjarig Vrederijk zo je wilt). Aldus de Zohar. De Zohar leert dus eigenlijk dat sinds 1985 of 1989 de grootte terugkeer is begonnen en dat een tijdje voor 2026 of 2029 de eindstrijd zal woeden en dat in die periode ook Masjiach zal komen. Met Hem komt natuurlijk het licht en dus kun je ook hier concluderen dat de terugkeer niet niets zegt over de status van de mensen t.a.v. G-d, hoewel men zich terugtrekt uit de galoeth.
Jisrael heeft niet buiten zijn gebied verovert. Maar zij die dit wel doen en nog steeds sedert de verovering de oorspronkelijke bevolking (kopten, Berbers) onderdrukken, wordt de han boven het hoofd gehouden.
De bevolking in “Palestina” was gemelleerd, en had nooit politieke aanspraken onder de Turken. Pas sedert de pan-Arabische droom, deels ingefluisterd door de geallieerden in de 1e Wereldoorlog, zijn er nationalistische gevoelens gewekt, in de eerste plaats Arabische trots die zich verzette tegen de herwording van het thuisland der Joden.

Sam

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 okt 2003 22:47

Taytelbaum:
Jisrael heeft niet buiten zijn gebied verovert.

Dat ligt er toch wel een beetje aan welke norm je hanteert. De VN denkt daar dacht ik wat anders over...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Terug naar “Archief”