Heeft God mij lief?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 11:23

Lalage schreef:Nou iedereen moet dus door vuur gaan, je zonden moeten verteerd worden.
Ja dat klopt, sommige worden daar door gelouterd sommige zullen vergaan. Het ging hier wel over de gelovigen trouwens niet over de mensheid.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2005 11:37

Raido schreef:
Lalage schreef:Nou iedereen moet dus door vuur gaan, je zonden moeten verteerd worden.
Ja dat klopt, sommige worden daar door gelouterd sommige zullen vergaan. Het ging hier wel over de gelovigen trouwens niet over de mensheid.

Dat staat er niet Raido. Lees vers 15 eens goed. Er staat dat het bouwwerk van wie op Jezus bouwt, beloond wordt. En daarna staat dat "wanneer het bouwwerk verbrand, hij de prijs daarvoor zal betalen; hijzelf zal echter worden gered, maar door vuur heen." Dus dan vergaat er niemand.

De brief aan de Corinthiers is trouwens aan alle christenen gericht, zie 1 Cor 1:2.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 11:45

vers 15
Zo iemands werk zal verbrand worden, die zal schade lijden; maar zelf zal hij behouden worden, doch alzo als door vuur.

Ik heb die tekst pas gebruikt om aan te geven dat je niet moet wijzen naar andere kerken en andere vormen. Als mensen zich volgeling van Christus noemen is het niet ons pakkie an om daar over te oordelen. Het maakt niet uit of je nou goud, hout of steen gebruikt, als je dezelfde grond maar hebt.

Er vergaan dus weldegelijk mensen; de mensen die Jezus Christus niet als fundament hebben (vers 11). Het woord vuur heeft niet de betekenis van vagevuur of hel, maar die van de beproeving (door de Geest of vervolging).

De brief aan de Corinthiers is trouwens aan alle christenen gericht, zie 1 Cor 1:2.
Okay, maar alle mensen zijn geen christenen. Dat was meer mijn punt, je kunt deze teksten niet toepassen op de hele mensheid. (Het woord u in 1 Kor 3:1 slaat op de gemeente in Korinte niet op de mensheid).
Laatst gewijzigd door Raido op 07 dec 2005 11:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2005 11:47

huh!!! Ik lees er toch echt iets anders dan jij. Hoe kan dat nou?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 11:48

Lalage schreef:huh!!! Ik lees er toch echt iets anders dan jij. Hoe kan dat nou?
:mrgreen: vertalingsverschillen ;) en ik ken de grondtekst niet. Maar in de SV en de NGB51 staat bijvoorbeeld

Want wij zijn Gods medearbeiders (SV), Want Gods medearbeiders zijn wij (NGB) maar in de NBV staat Dus wij zijn medewerkers van God en u bent zijn akker. Dat is wel iets anders denk ik..

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 dec 2005 12:33

Raido schreef:
Lalage schreef:huh!!! Ik lees er toch echt iets anders dan jij. Hoe kan dat nou?
:mrgreen: vertalingsverschillen ;) en ik ken de grondtekst niet. Maar in de SV en de NGB51 staat bijvoorbeeld

Want wij zijn Gods medearbeiders (SV), Want Gods medearbeiders zijn wij (NGB) maar in de NBV staat Dus wij zijn medewerkers van God en u bent zijn akker. Dat is wel iets anders denk ik..

een medewerker is toch hetzelfde als een mede-arbeider. Maar goed, laat maar zitten, wat wij vinden is nu wel duidelijk ;)

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 12:39

Ik doelde meer op het want (SV), want (NGB) tegenover het dus (NBV) maar inderdaad. God houd van ons :)

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 07 dec 2005 19:58

Ik vind dat iedereen die geboren wordt een schaapje is van de Goede herder...hoe kan je anders afdwalen???

(kwam ik net mn mn vriendin aan de telefoon achter :D )
It is risky not to take risk. If you don't take risk, risk will take you.

http://www.Dreamster.hyves.net

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 07 dec 2005 20:28

Dreamster schreef:Ik vind dat iedereen die geboren wordt een schaapje is van de Goede herder...hoe kan je anders afdwalen???

(kwam ik net mn mn vriendin aan de telefoon achter :D )
Nee dat geloof ik weer niet zo.. Je moet die gelijkenissen niet overal door trekken denk ik. De kudde zijn namelijk niet alle mensen, maar de bekeerden :) *wat een eng woord*

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 07 dec 2005 21:00

Mmm...Houdt Jezus niet van alle kinderen dan?

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 07 dec 2005 21:17

Ik geloof dat God inderdaad van iedereen houdt. Zelfs van mij. Die liefde uit zich het meest op Golgotha. Juist daar kwam God Zelf voor ons toen wij nog zondaars waren.

In dit alles geloof ik niet dat God als verterend vuur hier mee in tegenspraak is. God is heilig, er kan geen zonde bij Hem bestaan. In Zijn liefde heeft Hij toch besloten om door Zijn Zoon deze zonde Zelf te dragen. Jezus werd zelfs een vloek voor ons. De zonde van wie in Christus zijn (In Hem geloven, Hem vertrouwen en op Hem steunen) is nu echt weg. De liefde kwam tot uiting op Golgotha niet alleen voor een paar mensen, nee voor alle mensen. Dat mensen deze liefde niet accepteren is vreselijk. (Ken je trouwens het boek "De Grote Scheiding" van C.S. Lewis?

Ik denk dat voor ons een groot probleem is dat we genade zonder kruis willen. De vraag wordt "geloof je of geloof je niet"? (een belangrijke vraag, maar daar begint het niet) "Ben ik uitverkoren of niet?" Terwijl zowel geloof en uitverkiezing gebaseerd zijn op dat kruis. We willen de liefde zien in geloof en uitverkiezing, terwijl die liefde in de stap ervoor zo geweldig schijnt.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

martin29
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor martin29 » 07 dec 2005 23:22

Raido schreef:
ik weet dat God een verterend vuur is maar niet nadat Hij de mens eerst heeft liefgehad .
Dus God is nu geen verterend vuur meer? of begrijp ik je zin verkeerd?

ik denk dat je me verkeerd begrijpt o dat ik het niet ghoed heb neer gezet :mrgreen:
ik bedoelde te zeggen dat God de mens nog steeds liefheeft, maar dat als we ons blokkeren door te twijfelen aan die LIEFDE dat God dan zeker nog wel een verterend vuur zal zijn .Het zal Sodom en Gommorra verdragelijker zijn inde dag des oordeels...
I COULD BE YOU OR ANYONE...

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 08 dec 2005 16:30

Trouwens Raido...

Ik bedoel....wij worden geboren met erfzonde..maar wel als een schaapje van de Goede Herder, met al onze gebreken...later kunnen we afdwalen...verscheurd worden door de duivel...maar in onze kinderlijke naiviteit zijn we toch een schaapje...?

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 08 dec 2005 16:36

Wel een schaapje, niet een schaapje van de Herder (er zijn ook schaapjes die van Mijn kudde niet zijn)..

Dreamster
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Dreamster » 08 dec 2005 17:18

Waar staat dat in de bijbel?

Terug naar “Archief”