De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 11 jul 2003 16:17

Klaas schreef:Eliyahu:
moet die avond dus datgene geweest zijn wat wij nu "zaterdagavond" noemen. Dus geen zondag te bekennnen.

Ik snap het belang hiervan niet helemaal. of het nou zaterdagavond of zondagochtend was, het is en blijft toch na de Sabbat?

Overigens zijn er voldoende bronnen om aan te tonen dat de vroege kerk wel degelijk op de zondag samenkwam.

Klaas

Bs'd

Dinsdag is ook na de sabbath. Wil je nu de dinsdagheiliging gaan instellen?

En er zijn ook bronnen die zeggen dat de vroege kerk aan beeldenaanbidding deed, zoals de RK kerk dat nu nog doet.
Is dat een reden voor jouw om beelden te gaan aanbidden?

Er zijn bronnen, ik geloof uitspraken van een bekende wijsgeer, die aangeeft dat de christenen tot in de vijfde eeuw nog de sabbath hielden. Met uitzondering van een aantal zondagsvierders.

Wat is nou belangrijk: Wat de vroege kerk deed of wat er in de bijbel staat?

Eliyahu

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 16:44

Eliyahu:
Dinsdag is ook na de sabbath. Wil je nu de dinsdagheiliging gaan instellen?

Nee, ik snap je punt gewoon niet. Waarom is het zo belangrijk dat in het genoemde bijbelgedeelte de christenen op de zaterdagavond samenkwamen? Waar het mij om gaat is dat deze samenkomst niet op de sabbat viel.

Als ik nou zou zeggen: Goed, ik zie in dat de samenkomst niet op zondagochtend plaats vond, dus ik heilig in het vervolg de zaterdagavond. Dan ben ik in jouw visie toch nog net zo ver van huis?

Samenkomen op de avond van de 1e dag is wel akkoord maar samenkomen op de ochtend van de 1e dag niet?

Ik snap gewoon niet wat het probleem is...

Eliyahu:
En er zijn ook bronnen die zeggen dat de vroege kerk aan beeldenaanbidding deed, zoals de RK kerk dat nu nog doet.
Is dat een reden voor jouw om beelden te gaan aanbidden?

Ik zou die bronnen dan wel eens willen zien. Wat voor bronnen zijn het? Spreken ze over een kleine groep, een sekte, of was het algemeen aanvaard? En wat is de theologische onderbouwing? Etc. Etc.
Onderzoekt alle dingen...

Eliyahu:
Er zijn bronnen, ik geloof uitspraken van een bekende wijsgeer, die aangeeft dat de christenen tot in de vijfde eeuw nog de sabbath hielden. Met uitzondering van een aantal zondagsvierders.

Naam, jaar en publicatie a.u.b. Ik noemde hierboven al een ander geschrift waaruit het tegengestelde blijkt, dus ik ben benieuwd.

Eliyahu:
Wat is nou belangrijk: Wat de vroege kerk deed of wat er in de bijbel staat?

De bijbel is de maatstaf. Het is echter ontzettend leerzaam om je te verdiepen in de vroege kerk. Per slot van rekening zijn dat de mensen die het dichts bij het onderwijs en de leefwereld van de apostelen stonden.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 11 jul 2003 18:03

Romeinen 7 vers 1
Of weet gij niet broeders, - ik spreek immers tot wie de wet kennen- dat de wet heerschappij
voert over de mens, zolang hij leeft??

Dat is het begin, lees ook eens wat er op volgt. Er is iets gebeurt en daardoor komt Paulus tot de conclusie dat we vrij zijn van de wet.
Context is alles.

Romeinen 7:14
Want wij weten, dat de Wet Geestelijk is; maar ik ben vleselijk, verkocht onder de zonde
vers 26
.....met het verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
jazeker context is alles
en de een ziet er soms andere dingen in als de ander

in de Tempel werd geofferd volgens de wet. Dit offeren hoeft niet meer is vervuld in het Grote Offer van Jezus

De vervulling houdt dus in dat iets niet meer gebeurt. Dat stel ik ook t.a.v. de sabbat.

dan kun je dus stellen dat de hele Wet er niet meer toe doet dus

de sabbat is onderdeel van de wet en ik neem aan dat bij jou in de kerk ook de Wet van Mozes word gelezen??

Het gaat in Handelingen over de synagoge waarin de wet gelezen wordt.
Ik zie niet in hoe dat betrekking heeft op de christelijke kerkdienst.

Om jouw vraag te beantwoorden: Nee, bij ons in de kerk wordt de wet van Mozes 's zondags niet voorgelezen.

aha
heeft dat een speciale reden??

ben je ervoor om de sabbatdag te vervangen voor de zondag om het zo voor te lezen??

Nee, ik geloof niet dat de zondag dezelfde status heeft als de sabbat. De zondag is niet in de plaats van de sabbat gekomen.
Daarnaast streep ik niet graag in de bijbel.

waar lees jij in de Bijbel dat de scheidsmuur/wet is weggebroken??

Efeze 2 dacht ik.

14 Want Hij is onze vrede, die de twee een heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft,

15 doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot een nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot een lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
(Epheziërs 2:14-16, NBG).

waarom niet denk je ??

Ik volg je niet.

nu volg ik je niet meer nu je alles hebt weggehaald :wink:

maar de kerk heeft een instelling van een wereldheerser tot wet gemaakt in de kerk
en het vervolg is vervolging geweest maar waarom werden de sabbatsvierders dan zo vervolgt als het er toch niet zo doet??

Heb ik ooit gezegd dat deze voorstellingvan zaken onjuist is? Dit is echter wat anders dan je in eerste instantie zei.
En heb ik ergens de indruk gewekt voor het vervolgen van sabbatsvierders te zijn?
Ik dacht het niet.
nee natuurlijk niet, zo heb ik het ook niet gelezen
Ik vind dat jullie het bij het verkeerde eind hebben, maar uik maak daar geen halszaak van. Zolang we elkaar als broeders en zusters in Christus blijven zien, vind ik het niet zo'n probleem. Alleen jammer dat dat bij jullie anders ligt.

je laatste opmerking begrijp ik niet helemaal

Ik geloof mijn Bijbel eerder dan wetenschappers jij dan??

In mijn bijbel staat niets over Constantijn.

nahhhhh ja, Constantijn niet nee
maar erzijn ook wetenschappers die ontkennen dat Jezus geleefd heeft, vandaar dus

Johannes 14:21

Over welke geboden heet Jezus het hier? En tot wie richt Hij zich? Wat bedoelt Hij?
Enkel een tekst citeren waarin het woord wet of geboden voorkomt volstaat niet.

Jezus heeft geen nieuwe geboden toegevoegd
Hij richt zich tot de Joden en ons uiteraard

De Woorden die Jezus sprak zijn opgetekent door de 4 evangelisten, die lezen we in de
Bijel, die zijn toch ook voor ons ?? of niet

Maar dat wil toch niet zeggen dat alle geboden in de bijbel ook voor ons gelden?

ja ik vind van wel omdat
wij {gelovigen}toch ook bij zijn volk horen ?

ik heb het al meerdere malen uitgelegd, jij veegt alles weer van tafel

Duh, heb je teksten gegeven waaruit bleek dat gelovigen uit de heidenen de sabbat onderhielden? Volgens mij is dit één van de makkelijkste vragen en zelfs die beantwoord je niet...

Handelingen 13:42
En toen zij vertrokken, verzochten zij hun tegen de volgende sabbat
weder deze woorden te spreken
vers 43
........ volgden vele van de Joden en de vereerders van God.........
Handelingen 17:2
En Paulus ging, zoals hij gewoon was, daar binnen en behandelde 3 sabbatten achtereen.......
Handelingen 18:4
En hij {Paulus}hield elke sabbat besprekingen......de Joden maar ook de Grieken te overtuigen.
Ik kan het niet anders lezen als dat Paulus de sabbatten hield

Klaas:

Quote:

Nee hoor, uit geschriften uit de eerste eeuw weten we dat ze de zondag vierden op wat wij ook de zondag noemen.

ja, velen wel

Cyber:

Quote:

ik bedoelde de dagindeling die opgetekend staat in Genesis het was avond geweest en morgen geweest..............
dus de door God ingestelde dagindeling

Je begrijpt het niet he?

Klaas

Quote:

: 1e dag is 1e dag. Denk je nou echt dat God daar moeilijk over doet?

Cyber:

Quote:

ja dat denk ik niet dat geloof ik

Het breken van het brood op de 1e dag staat los van het sabbatsgebod toch? Er is geen gebod dat zegt dat je op de zaterdagavond het brood moet breken. Dus enkel omdat we lezen dat de apostelen iets 's avonds deden is het verkeerd als wij dat 's ochtends doen? Vreemde redenatie.

waar het mij omging is dat men toen in de Bijbelse tijden gewoon waren aan een andere dagindeling
als wij nu dus dat schept verwarring

nu geef je er een andere wending aan

Ik dacht: wat jij kan, kan ik ook

Ja LOL :)

Denk jij dat Paulus de heidenen geleerd heeft om de sabbat niet te onderhouden ??

Ik denk dat Paulus de heidenen niet geleerd heeft de sabbat te onderhouden.

aha

als de 1e christenen uit de heidenen de zondag vierden en de 1e christenen uit de Joden de sabbat dan heb je een verdeeld huis

En dat was dan ook binnen de kortste keren het geval. Vandaar ook de vergadering waarover we in Hand. 15 lezen.

het gaat hier toch over de besnijdenis en het "juk" van de wet
en verder is vers 20 mbt de heidenen, de voorschriften, wat overeenkomt met de voorschriften tot Noach

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 11 jul 2003 18:24

[quote="Klaas"]Eliyahu: [quote]Bs’d

>> Dinsdag is ook na de sabbath. Wil je nu de dinsdagheiliging gaan instellen?

Nee, ik snap je punt gewoon niet. Waarom is het zo belangrijk dat in het genoemde bijbelgedeelte de christenen op de zaterdagavond samenkwamen? Waar het mij om gaat is dat deze samenkomst niet op de sabbat viel.

Als ik nou zou zeggen: Goed, ik zie in dat de samenkomst niet op zondagochtend plaats vond, dus ik heilig in het vervolg de zaterdagavond. Dan ben ik in jouw visie toch nog net zo ver van huis?

## Het grote probleem is dat men deze tekst brengt om te “bewijzen” dat zondag de rustdag van de christenen moet zijn.
Daarom laat ik dus zien dat wat daar gebeurde niet op zondag plaatsvond maar op zaterdagavond.

>> Samenkomen op de avond van de 1e dag is wel akkoord maar samenkomen op de ochtend van de 1e dag niet?

Ik snap gewoon niet wat het probleem is...

## Je kan samenkomen wanneer je maar wil, je moet alleen niet gaan denken dat een samenkomst op een bepaalde dag er voor zorgt dat de oude wekelijkse rustdag nu ineens verschoven wordt naar de dag waarop jij besluit samen te komen met wie dan ook.

>> Eliyahu: Er zijn bronnen, ik geloof uitspraken van een bekende wijsgeer, die aangeeft dat de christenen tot in de vijfde eeuw nog de sabbath hielden. Met uitzondering van een aantal zondagsvierders.

Naam, jaar en publicatie a.u.b. Ik noemde hierboven al een ander geschrift waaruit het tegengestelde blijkt, dus ik ben benieuwd.

>> Fifth century church historian Socrates wrote, "Almost all the churches in the world celebrate the sacred mysteries on the Sabbath of every week, yet the Christians of Alexandria and Rome, on account of some ancient tradition, have ceased to do this."

"Ecclesiastical History," Socrates, bk.5, chap.22

You can check that book on line here: http://www.ccel.org/fathers2/NPNF2-02/N ... 694_729385

>> Eliyahu: Wat is nou belangrijk: Wat de vroege kerk deed of wat er in de bijbel staat?

De bijbel is de maatstaf. Het is echter ontzettend leerzaam om je te verdiepen in de vroege kerk. Per slot van rekening zijn dat de mensen die het dichts bij het onderwijs en de leefwereld van de apostelen stonden.

## Ik zou daar maar niet al te zwaar aan tillen. Het volk Israel had God zelf horen zeggen vanaf de berg Sinai: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
En Mozes was nog geen 40 dagen weg of ze dansten al om het gouden kalf.

Eliyahu

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 23:19

Hoi Cyber,

Ik had gezegd dat ik op een aantal zaken zou terugkomen. Bij deze.

Wat betreft de joodse visie op het houden van de Sabbat is John Gill een goed startpunt. Hij geeft een aantal verwijzingen waaronder:

T. Bab. Ceritot, fol. 9. 1. Piske Tosaphot Yebamot. art. 84. Maimon. Hilch. Sabbat, c. 20. sect. 14.
T. Bab. Sanhedrin, fol. 58. 2.

Over Jesaja 56 het volgende: Ik denk dat je erover kunt twisten over welke tijd Jesaja het hier heeft. Er zullen uitleggers zijn die van mening zijn dat dit op de nog komende toekomst slaat. Anderen zijn van mening dat dit over de huidige bedeling gaat: de tijd van de gemeente. Ikzelf ben voorstander van de laatste visie. In OT begrippen wordt beschreven hoe de heidenen zullen delen in het heil van Israël. Behalve de sabbat wordt er dan ook gesproken over offers en de tempel. Je zult begrijpen dat ik dit laatste in ieder geval niet letterlijk neem. Ook het noemen van de sabbat zie ik niet als wijzend op de letterlijke sabbat. In de context lijkt me dat het meest logisch.

Als je het al niet eens bent met de tijd waarin ik dit plaats (tegenwoordige tijd i.p.v. toekomst) heeft het denk ik niet veel zin hier verder op in te gaan om dat dat een hele discussie op zich is.

Uit een later bericht het volgende:

Cyber:
vers 26
.....met het verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
jazeker context is alles

Paulus bedoelt hier niet dat je je met je vlees aan de letterlijke wet moet houden. Hij zegt dat hij met zijn hart instemt met de geestelijke wet van God maar dat hij merkt dat hij desondanks blijft zondigen.

Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.

Context Cyber, context.

Cyber:

Wat de ceremoniële wetten betreft kun je stellen dat deze niet meer onderhouden dienen te worden. Gods morele aanwijzingen overstijgen uiteraard de rituelen en moeten nog wel in acht genomen worden.

Cyber:

Ik weet eerlijk gezegd niet of er voor het niet lezen van de 10 geboden een speciale reden is. Zou die er moeten zijn? Moeten de 10 geboden gelezen worden?

Cyber:
Want Hij is onze vrede, die de twee een heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot een nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot een lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

Juist die tekst bedoelde ik. Wat vind je daar nou van: de wet der geboden buiten werking gesteld?

Cyber:
Ik vind dat jullie het bij het verkeerde eind hebben, maar uik maak daar geen halszaak van. Zolang we elkaar als broeders en zusters in Christus blijven zien, vind ik het niet zo'n probleem. Alleen jammer dat dat bij jullie anders ligt.

Jij schreef dat je dit laatste niet begreep en je hebt gelijk. Hier is een excuss van mijn kant op z'n plaats. Ik schoor je iets te snel over 1 kam met Boudewijn. Boudewijn bestempelt een ieder die niet de sabbat houdt tot een aanbidder van Satan. Vandaar mijn opmerking. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat jij ook iets in die geest gezegd hebt.

Cyber:
maar er zijn ook wetenschappers die ontkennen dat Jezus geleefd heeft, vandaar dus.

Wees niet bang, dat geloof ik echt niet ;-)

Klaas:
Maar dat wil toch niet zeggen dat alle geboden in de bijbel ook voor ons gelden?

Cyber:
ja ik vind van wel omdat wij {gelovigen}toch ook bij zijn volk horen ?

Dus wij moetenons ook laten besnijden? Moeten we ons aan de spijswetten houden?

Je citeert een aantal teksten om aan te tonen dat gelovigen uit de heidenen de sabbat onderhielden. De teksten die je aanreikt voldoen echter niet helemaal. Paulus had de gewoonte het evangelie als eerste aan de Joden te brengen. Hiertoe ging hij op de sabbat naar de synagoge. Dat is wat we lezen in jouw teksten. Op een gegeven moment splitsten de christenen zich echter af van de Joden (ik heb het dan over de tijd van Paulus). De vraag is dan of ze ook dan nog op de sabbat samenkwamen.

Cyber:
waar het mij omging is dat men toen in de Bijbelse tijden gewoon waren aan een andere dagindeling

Dat schept inderdaad verwzarring. Maar een samenkomst na de sabbat is niet een samenkomst op de sabbatOf dat dan 's avonds of 's ochtends na de sabbat is maakt niet veel uit. Het is in ieder geval niet op de sabbat.

Cyber:
en verder is vers 20 mbt de heidenen, de voorschriften, wat overeenkomt met de voorschriften tot Noach

En we lezen dus niets over het opleggen van de sabbat.

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 23:21

Eliyahu:
Het grote probleem is dat men deze tekst brengt om te “bewijzen” dat zondag de rustdag van de christenen moet zijn. Daarom laat ik dus zien dat wat daar gebeurde niet op zondag plaatsvond maar op zaterdagavond.

Ik ben niet van mening dat de zondag de rustdag dient te zijn zoals de sabbat dat voor de Joden is.
Wat daar gebeurde vond plaats op de 1e dag van de week. Of dat nou 's avonds is of 's ochtends het is en blijft de 1e dag van de week en dus niet op de sabbat. De eerste gelovigen kwamen dus (ook) op de 1e dag van de week samen.

Eliyahu:
Je kan samenkomen wanneer je maar wil, je moet alleen niet gaan denken dat een samenkomst op een bepaalde dag er voor zorgt dat de oude wekelijkse rustdag nu ineens verschoven wordt naar de dag waarop jij besluit samen te komen met wie dan ook.

2 dingen. 1e: Ik geloof niet dat de sabbat vervangen is door de zondag. Ik geef de zondag een andere status. 2e: veel christengemeenten menen te moeten samenkomen op de zaterdag i.p.v. op de zondag. Samenkomsten op de 1e dag van de week zijn echter geoorloofd volgens Handelingen.

Eliyahi
: Fifth century church historian Socrates wrote, "Almost all the churches in the world celebrate the sacred mysteries on the Sabbath of every week, yet the Christians of Alexandria and Rome, on account of some ancient tradition, have ceased to do this."

Interessant citaat. Het aardige is dat we uit de literatuur van die tijd weten dat de algemene tendens is om de zondag te zien als rust-/vierdag. Daarvoor zijn meerdere kerkvaders te citeren. Dit citaat lijkt daar mee in tegenspraak. Ik vraag me dan ook af hoe we het moeten interpreteren. Naast de geschriften van de kerkvaders t.a.v. de zondag hebben we ook de zondagswet van Constantijn die in de 5e eeuw reeds lang was ingesteld. Constantijn hing zelfs (in naam?) het christendom aan. Het zou heel vreemd zijn (en veel van de argumenten van sabbatsvierders onzinnig maken) als de wet op de zondagsrust niet een verband had met het vieren van de zondag door christenen. Daarnaast is er de sterke afkeer van het imiteren van de Joden die ook uit dit werk van Socrates blijkt. Al met als vraag ik me dan ook oprecht af of Socrates met het woord sabbat niet doelt op de zondag. Gezien de tijd is het goed mogelijk dat in de 5e eeuw het idee dat de zondag de nieuwe sabbat was zo verowrteld was dat de zondag aangeduid wordt als sabbat. Je kunt het een beetje vergelijken met de manier waarop ook reformatorische crhistenen zondag lezen waar sabbat staat. Hoe dan ook, ik ben niet goed genoeg bekend met de situatie toentertijd maar dit lijkt me een aannemelijke verklaring.

Ik vond nog een ander aardig citaat in het boek van Socrates:

I shall therefore merely add, that those who affect so much to imitate the Jews, and are so very anxious about an accurate observance of types, ought to depart from them in no particular. For if they have chosen to be so correct, they must not only observe days and months, but all other things also, which Christ (who was `made under the law')125 did in the manner of the Jews; or which he unjustly suffered from them; or wrought typically for the good of all men. He entered into a ship and taught. He ordered the Passover to be made ready in an upper room. He commanded an ass that was tied to be loosed. He proposed a man bearing a pitcher of water as a sign to them for hastening their preparations for the Passover. [He did] an infinite number of other things of this nature which are recorded in the gospels. And yet those who suppose themselves to be justified by keeping this feast, would think it absurd to observe any of these things in a bodily manner. For no doctor ever dreams of going to preach from a ship-no person imagines it necessary to go up into an upper room to celebrate the Passover there-they never tie, and then loose an ass again-and finally no one enjoins another to carry a pitcher of water, in order that the symbols might be fulfilled.

Eliyahu:
Ik zou daar maar niet al te zwaar aan tillen. Het volk Israel h
ad God zelf horen zeggen vanaf de berg Sinai: Gij zult geen andere goden voor mijn aangezicht hebben.
En Mozes was nog geen 40 dagen weg of ze dansten al om het gouden kalf.

Daarin heb je gelijk. Blindelings overnemen is er dan ook nooit bij. Het onderzoek van dit soort bronnen behoedt je echter wel voor onzinnigheden over het ontstaan van de zondag als rustdag. Je hebt in ieder geval een juist beeld over hoe er toen gedacht en geschreven werd over de sabbat/zondag. In die zin is het zeer leerzaam.

Klaas

Verdi
Verkenner
Verkenner

Re: De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

Berichtdoor Verdi » 11 jul 2003 23:54

De Tien Geboden: "Maar de zevende dag is de sabbatdag......"
Er staat niet bij welke dag. In Nederland, je weet wel, dat land waar wij wonen, daar is de Zevende dag, de Sabbatdag.

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 12 jul 2003 11:56

Hoi Klaas

Ik had gezegd dat ik op een aantal zaken zou terugkomen. Bij deze.

Wat betreft de joodse visie op het houden van de Sabbat is John Gill een goed startpunt. Hij geeft een aantal verwijzingen waaronder:

T. Bab. Ceritot, fol. 9. 1. Piske Tosaphot Yebamot. art. 84. Maimon. Hilch. Sabbat, c. 20. sect. 14.
T. Bab. Sanhedrin, fol. 58. 2.

Heb je er ook een link van of is het alleen een boek??

Over Jesaja 56 het volgende: Ik denk dat je erover kunt twisten over welke tijd Jesaja het hier heeft. Er zullen uitleggers zijn die van mening zijn dat dit op de nog komende toekomst slaat. Anderen zijn van mening dat dit over de huidige bedeling gaat: de tijd van de gemeente. Ikzelf ben voorstander van de laatste visie. In OT begrippen wordt beschreven hoe de heidenen zullen delen in het heil van Israël. Behalve de sabbat wordt er dan ook gesproken over offers en de tempel. Je zult begrijpen dat ik dit laatste in ieder geval niet letterlijk neem. Ook het noemen van de sabbat zie ik niet als wijzend op de letterlijke sabbat. In de context lijkt me dat het meest logisch.

Als je het al niet eens bent met de tijd waarin ik dit plaats (tegenwoordige tijd i.p.v. toekomst) heeft het denk ik niet veel zin hier verder op in te gaan om dat dat een hele discussie op zich is.

ok

Uit een later bericht het volgende:

Cyber:

Quote:

vers 26
jazeker context is alles

Paulus bedoelt hier niet dat je je met je vlees aan de letterlijke wet moet houden. Hij zegt dat hij met zijn hart instemt met de geestelijke wet van God maar dat hij merkt dat hij desondanks blijft zondigen.

Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.

Context Cyber, context.

Kun je dit verder verklaren hoe jij dit ziet ??

Wat de ceremoniële wetten betreft kun je stellen dat deze niet meer onderhouden dienen te worden. Gods morele aanwijzingen overstijgen uiteraard de rituelen en moeten nog wel in acht genomen worden.

dus de sabbat is dan ceremonieel ??

Ik weet eerlijk gezegd niet of er voor het niet lezen van de 10 geboden een speciale reden is. Zou die er moeten zijn? Moeten de 10 geboden gelezen worden?

maar op enig moment is er voor gekozen om de 10 geboden achterwege te laten, en
als je ergens voor kiest is er een reden voor

Want Hij is onze vrede, die de twee een heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot een nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot een lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.

Juist die tekst bedoelde ik. Wat vind je daar nou van: de wet der geboden buiten werking gesteld?

maar "wat is de wet der geboden"
eerst de context maar eens
beginnend bij vers 11 OK??
11
wij waren vroeger heidenen naar het vlees, omdat we onbesneden waren
{wij niet Joden zijn onbesneden naar het vlees}
12
uitgesloten van het burgerschap Israels, geen deel hebben aan de belofte
geen hoop en zonder GOD in de wereld
{en onbesneden dan geen burgerschap en geen hoop, belofte en zonder GOD}
13
maar door Jezus, zijn wij die er niet toebehoorden, maar door zijn bloed kunnen wij naderbij komen
{door het Offer, wij die onbesneden zijn, horen dan bij Zijn volk}
14
Hij is onze vrede en heeft ons één gemaakt, door de scheidingsmuur af te breken, de vijandschap
{Jood en Griek, een gemaakt, de olijfboom dus, door de besnijdenis onnut te maken, de vijandschap was.}
15
Hij heeft de wet der geboden, de dogmatische voorschriften, buitenwerking gesteld
{wet de geboden is niet de Torah, het zijn de dogmatische voorschriften die de farizeeën en de leiders oplegden,
de mondelinge overleveringen die bovenop de wet werden gelegd
wet betekend "iets dat is vastgesteld door gewoonte of gebruik" zie Matth 15:8-9}
16
en beide zijn nu door de executie van Jezus, tot één, en de vijandschap is gedood
{en beide is de gewoonte van de wet en de besnijdenis, die vijandschap maakten=gedood}
17
Jezus heeft vrede verkondigt aan die veraf en die dichtbij waren
{veraf zijn diegenen die niet besneden zijn en dichtbij die wel besneden}
18
en door Hem hebben beiden in één Geest toegang tot de Vader.
{beiden= Jood en Griek}
19
dus zo zijn wij geen vreemdelingen of bijwoners of Griek meer, maar medeburgers, apart gezet door God
{om burgers te zijn in het Koninkrijk der Hemelen, wat Johannes de Doper verkondigde.}
20
alles gebouwd op de Apostelen en Profeten, het fundament, en Jezus als hoeksteen
{oude en nieuwe testament= profeten en apostelen}
21
Door Hem is het bouwwerk passend gemaakt, fundament, en de hoeksteen Jezus
{de nieuwe tempel}
22
en zo is alles samengebouwd tot een woonplaats voor God in de Geest
{gelovigen zijn de stenen voor het nieuwe huis van God}

Matth 5:17
Meent niet dat ik gekomen ben om de wet en de profeten te ontbinden:
Ik ben niet gekomen om te ontbinden maar om te vervullen.
18
Want voorwaar Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat{is volgens mij nog niet gebeurd}
zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles is geschied

Jij schreef dat je dit laatste niet begreep en je hebt gelijk. Hier is een excuss van mijn kant op z'n plaats. Ik schoor je iets te snel over 1 kam met Boudewijn. Boudewijn bestempelt een ieder die niet de sabbat houdt tot een aanbidder van Satan. Vandaar mijn opmerking. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat jij ook iets in die geest gezegd hebt.

het is natuurlijk niet netjes dat je mij op een hoop gooit met Boudewijn :)
OK excuses aanvaard

maar er zijn ook wetenschappers die ontkennen dat Jezus geleefd heeft, vandaar dus.

Wees niet bang, dat geloof ik echt niet

nou echt bang was ik er ook niet voor hoor ;)
maar wat wetenschappers doen is mooi werk maar
het blijft mensenwerk, en ik persoonlijk hou er niet van
om alles klakkeloos aan te nemen, vandaar
Klaas:

Quote:

Cyber:

Quote:

ja ik vind van wel omdat wij {gelovigen}toch ook bij zijn volk horen ?

Dus wij moetenons ook laten besnijden?

besnijdenis naar het vlees hoeft niet, is onnut en niet nodig
er word vermeld dat een ieder die gelooft aan het hart besneden is
Moeten we ons aan de spijswetten houden?

Zijn de spijswetten alleen ingesteld voor de Joden omdat ze als volk een aparte status hadden??
Of zouden ze ook goed zijn voor de mens en zijn gezondheid ??
ik denk dat Eliyahu daar wel meer van weet
Ik hoorde laatst op de radio dat het vet van varkensvlees het cholesterol meer
verhoogd als het vet van rundvlees

Je citeert een aantal teksten om aan te tonen dat gelovigen uit de heidenen de sabbat onderhielden. De teksten die je aanreikt voldoen echter niet helemaal. Paulus had de gewoonte het evangelie als eerste aan de Joden te brengen. Hiertoe ging hij op de sabbat naar de synagoge. Dat is wat we lezen in jouw teksten. Op een gegeven moment splitsten de christenen zich echter af van de Joden (ik heb het dan over de tijd van Paulus). De vraag is dan of ze ook dan nog op de sabbat samenkwamen.

Kun je dat nader uitleggen de splitsing van Joden en christenen ten tijde van Paulus??

ik denk eerder dat het in die tijd geen "hot-item" was het wel of niet houden
van de sabbat, zou dat het wel geweest zijn had Paulus het wel vermeld in zijn brieven
hetzelfde geld voor de doop

Cyber:

Quote:

Dat schept inderdaad verwzarring. Maar een samenkomst na de sabbat is niet een samenkomst op de sabbat

klopt dat is het begin van de eerste dag van de week
Of dat dan 's avonds of 's ochtends na de sabbat is maakt niet veel uit. Het is in ieder geval niet op de sabbat.

ja, het is op die ene dag

En we lezen dus niets over het opleggen van de sabbat.

ik had het ook over de voorlezing van de wet, toch??

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 jul 2003 20:59

Cyber:
Heb je er ook een link van of is het alleen een boek??

Ik heb zo geen link. Misschien dat je de namen eens als zoekterm in kunt geven?

Klaas:

Cyber:

Volgens mij is bovenstaande een redelijk heldere verklaring. De tekst die jij aanhaalde (vs 26) gaat over het feit dat alhoewel Paulus vrij is van de wet hij nog steeds zondigt. Ik zie niet in hoe je dit anders kunt lezen.

Cyber:

Wat mij betreft wel. Jij niet? Hoe kan dit gebod een moreel gebod zijn?

Cyber:
maar op enig moment is er voor gekozen om de 10 geboden achterwege te laten, en
als je ergens voor kiest is er een reden voor

Ik weet niet of daar ooit voor gekozen is. Wellicht heeft men het nooit gedaan.

Cyber:

Cyber:
14 Hij is onze vrede en heeft ons één gemaakt, door de scheidingsmuur af te breken, de vijandschap
{Jood en Griek, een gemaakt, de olijfboom dus, door de besnijdenis onnut te maken, de vijandschap was.}

Waar leidt jij uit af dat met scheidingsmuur alleen de besnijdenis bedoeld wordt?

Cyber:
15 Hij heeft de wet der geboden, de dogmatische voorschriften, buitenwerking gesteld
{wet de geboden is niet de Torah, het zijn de dogmatische voorschriften die de farizeeën en de leiders oplegden, de mondelinge overleveringen die bovenop de wet werden gelegd
wet betekend "iets dat is vastgesteld door gewoonte of gebruik" zie Matth 15:8-9}

Waar leidt jij uit af dat het hier alleen om mondelinge overleveringen gaat? Het woord dat hier voor wet gebruikt wordt komt veel vaker voor en daar wil jij echt niet consequent 'mondelinge overleveringen' lezen, geloof me.

Cyber:

En zo zijn er nog wel meer 'schaduwen' die we nu niet meer onderhouden. Paulus spreekt over een geestelijke besnijdenis. Analoog daarin heb ik het over een geestelijke sabbat.

Cyber:
Zijn de spijswetten alleen ingesteld voor de Joden omdat ze als volk een aparte status hadden??

Dat doet er niet echt toe. Het is wellicht gezond je eraan te houden, maar de vraag is of het verplicht is.

Cyber
: Kun je dat nader uitleggen de splitsing van Joden en christenen ten tijde van Paulus??

In de bijbel lezen we al dat de Joden de nieuwe theologie van Paulus (want zo zagen zij het) niet pikten en de christenen de synagoge uitgooiden. De vraag is: wat deden ze daarna?

Cyber:
van de sabbat, zou dat het wel geweest zijn had Paulus het wel vermeld in zijn brieven

Dat kan heel goed zijn. Je kunt echter twee kanten op met die gedachte: het was zo aanvaard dat de sabbat gehouden diende te worden dat Paulus er niet over hoefde te schrijven of men was er zo van overtuigd dat men het niet behoefde te doen dat Paulus er niet overhoefde te schrijven.

Cyber:

Klopt, ik pak de tekst er even bij:

Handelingen 15
19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;
20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
21 Want Mozes heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elken sabbat in de synagogen gelezen.

Het gaat in vers 21 over het voorlezen van de wet in de synagoge. Ik weet wel waar jij naar toe wilt (denk ik), jij wilt zeggen dat de 4 geboden een begin zijn en dat de rest wel volgt uit het voorlezen van de wet. Om dat in dit gedeelte te lezen moet je echter de tekst wel aardig verdraaien. Nergens staat dat dit een eerste begin is en nergens staat dat het lezen van de wet hen wel verder zal brengen. Er wordt overigens gesproken over het lezen van Mozes dus dat zou weer betekenen dat we ons uiteindelijk aan alle Mozaische wetten zouden moeten houden. Kortom, het is niet logisch en het staat er gewoon niet.

Veel logischer is de volgde: uitleg. Vanouds bouwden de Joden in alle steden waar ze woonden een synagoge (verplicht vanaf 10 man, dacht ik). In die synagoge werd elke sabbat (uit) de wet gelezen. Omdat veel christenen in de synagoge tot geloof kwamen of in ieder geval wisten dat Paulus daar z'n roots had, kon heel gemakkelijk de gedachte ontstaan dat ook de gelovigen uit de heidenen zich aan al die geboden dienden te houden. En dat is nou precies de reden dat de apostelen een brief met hun besluit de deur uitdeden. De vergadering had immers besloten dat de gelovigen uit de heidenen zich niet aan al die geboden moesten houden? Zo wilden ze graag duidelijkheid verschaffen zowel naar gelovigen uit de joden als gelovigen uit de heidenen.

Klaas

PS ben jij op het Oneway-forum ook actief geweest onder de naam Cyber?

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 13 jul 2003 18:04

Hoi Klaas
Klaas:

is niet de vloek van de wet weggedaan? ipv zoals gezegd word de wet weggedaan

Volgens mij is bovenstaande een redelijk heldere verklaring. De tekst die jij aanhaalde (vs 26) gaat over het feit dat alhoewel Paulus vrij is van de wet hij nog steeds zondigt. Ik zie niet in hoe je dit anders kunt lezen.

Paulus en ook wij zijn vrij van de vloek van de wet, die is te niet gedaan aan het kruis{Gal3:13}
maar als je op eigen kracht de wet wil houden word je veroordeeld door die wet

Wat mij betreft wel. Jij niet? Hoe kan dit gebod een moreel gebod zijn?

ik kan me bij een ceremoniele sabbat niks voorstellen
volgens het woordenboek is ceremonieel een kerkplechtigheid
dus hoe vul jij het ceremonieel zijn in dan?

Cyber:

Quote:

Cyber:

Quote:

14 Hij is onze vrede en heeft ons één gemaakt, door de scheidingsmuur af te breken, de vijandschap

Waar leidt jij uit af dat met scheidingsmuur alleen de besnijdenis bedoeld wordt?

omdat onbesnedenen onrein waren

15 Hij heeft de wet der geboden, de dogmatische voorschriften, buitenwerking gesteld
{wet de geboden is niet de Torah, het zijn de dogmatische voorschriften die de farizeeën en de leiders oplegden, de mondelinge overleveringen die bovenop de wet werden gelegd

Waar leidt jij uit af dat het hier alleen om mondelinge overleveringen gaat? Het woord dat hier voor wet gebruikt wordt komt veel vaker voor en daar wil jij echt niet consequent 'mondelinge overleveringen' lezen, geloof me.

omdat er staat " wet der geboden" der geboden als aanvulling op de wet
en deze term heb ik maar 1x in de Bijbel gelezen

En zo zijn er nog wel meer 'schaduwen' die we nu niet meer onderhouden. Paulus spreekt over een geestelijke besnijdenis. Analoog daarin heb ik het over een geestelijke sabbat.

aha
ceremonieel en geestelijk en een schaduw de sabbat
woordenboek
ceremonieel= kerkplechtigheid
geestelijk= op de geest betrekking hebbend en aan de geest eigen zijnde
schaduw= iets wat de kracht of waarde mist van wat het moet voorstellen of wat het oorspronkelijk geweest is
ik snap wel wat je bedoelt, en het zijn ook goed klinkende termen, maar
geeft dit echt weer wat er bedoelt word?

Dat doet er niet echt toe. Het is wellicht gezond je eraan te houden, maar de vraag is of het verplicht is.

Simon Petrus kreeg het visioen waar op een laken alle onreine diere waren afgebeeld,
en de stem zei; dat ze rein waren, waar Petrus van gruwde uiteraard, als gelovige Jood,
daarop is gebaseerd dat nu alles mag worden gegeten, allen het vervolg op dit visioen is
dat Petrus meegaat naar het huis van een niet JoodCornelius, het woord uitlegde en doopte.

: Kun je dat nader uitleggen de splitsing van Joden en christenen ten tijde van Paulus??

In de bijbel lezen we al dat de Joden de nieuwe theologie van Paulus (want zo zagen zij het) niet pikten en de christenen de synagoge uitgooiden. De vraag is: wat deden ze daarna?

ooo zo bedoel je
de gelovigen {joden en niet joden} gingen samen verder
terwijl de niet-gelovige joden Christus afwezen en onder de wet bleven

Dat kan heel goed zijn. Je kunt echter twee kanten op met die gedachte: het was zo aanvaard dat de sabbat gehouden diende te worden dat Paulus er niet over hoefde te schrijven of men was er zo van overtuigd dat men het niet behoefde te doen dat Paulus er niet overhoefde te schrijven.

wel Paulus was een Jood gepokt en gemazeld in de wet, gezien zijn jeugd en opleiding.
En hij wist heel goed wat de wet van Mozes was, zoals het genoemd word, maar
eerlijk is eerlijk, Gods vinger heeft op de 2 stenen tafelen de 10 woorden geschreven, dus eigenlijk is het Gods wet.
Paulus heeft ook geweten dat het volk in ballingschap gevoerd werd
omdat het de sabbatten niet onderhielden en ook dat God de doodstraf heeft gelegd op
diegenen die de sabbat niet hielden { er is mij een geval bekend -houtsprokkelen- dat het toen direct werd
uitgevoerd}, die doodstraf. Num.15:32-36

ik heb Handelingen 20:7 er nog eens op nageslagen en ontdekte dit
NBG vertaling "op de eerste dag der week ........
Staten vertaling vermeld ook eerste dag
maar vermeld dat het in het grieks om sabatten gaat, en verwijst dan naar Matth 28:1 daar staat:
Laat na de sabbat, tegen het aanbreken van de 1e dag......

Handelingen 20:6
na de dagen der ongezuurde broden.....kwamen binnen 5 dagen........7 dagen doorbrachten
dagen der ongezuurde broden Exodus 12:15  Zeven dagen zult gij ongezuurde broden eten ....., dit is
met het Pascha, maar al ingesteld in Egypte

maar goed, na het feest van de ongezuurde broden, duurde de reis 5 dagen
ze verbleven te Troas 7 dagen, en als de 1e dag dan dus een sabbat is en Paulus vertrekt de
volgende dag, dan reist Paulus op zondag, geeft te denken ;)

Klopt, ik pak de tekst er even bij:

Handelingen 15
19 Daarom oordeel ik, dat men degenen, die uit de heidenen zich tot God bekeren, niet beroere;
20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.
21 Want Mozes heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elken sabbat in de synagogen gelezen.

Het gaat in vers 21 over het voorlezen van de wet in de synagoge. Ik weet wel waar jij naar toe wilt (denk ik), jij wilt zeggen dat de 4 geboden een begin zijn en dat de rest wel volgt uit het voorlezen van de wet. Om dat in dit gedeelte te lezen moet je echter de tekst wel aardig verdraaien. Nergens staat dat dit een eerste begin is en nergens staat dat het lezen van de wet hen wel verder zal brengen. Er wordt overigens gesproken over het lezen van Mozes dus dat zou weer betekenen dat we ons uiteindelijk aan alle Mozaische wetten zouden moeten houden. Kortom, het is niet logisch en het staat er gewoon niet.

ben ik met je eens, het staat erniet en ik maak het er ook niet van.

Veel logischer is de volgde: uitleg. Vanouds bouwden de Joden in alle steden waar ze woonden een synagoge (verplicht vanaf 10 man, dacht ik). In die synagoge werd elke sabbat (uit) de wet gelezen. Omdat veel christenen in de synagoge tot geloof kwamen of in ieder geval wisten dat Paulus daar z'n roots had, kon heel gemakkelijk de gedachte ontstaan dat ook de gelovigen uit de heidenen zich aan al die geboden dienden te houden. En dat is nou precies de reden dat de apostelen een brief met hun besluit de deur uitdeden. De vergadering had immers besloten dat de gelovigen uit de heidenen zich niet aan al die geboden moesten houden? Zo wilden ze graag duidelijkheid verschaffen zowel naar gelovigen uit de joden als gelovigen uit de heidenen.

het probleem waar het hierom draait is om de heidenen ook te laten besnijden, zoals het vanaf Abraham
gedaan werd, omdat ze anders niet behouden konden worden, volgens de farizeeen dan, die een "juk'
wilden opleggen, ik lees ook niks over de sabbat, wel over de voorlezing van de wet

yup :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 jul 2003 20:44

Cyber:
is niet de vloek van de wet weggedaan? ipv zoals gezegd word de wet weggedaan?

Goeie vraag, ik ben al een tijdje van plan mijn gedachten hierover nog eens wat beter op een rijtje te zetten. In ieder geval worden beide in de bijbel genoemd. Voor de gelovigen is de vloek van de wet in ieder geval weg, maar in een aantal teksten lijkt Paulus verder te gaan dan alleen dat. Het is in ieder geval voor mij overduidelijk dat b.v. de spijswetten e.d. niet mee gehouden behoeven te worden.

Cyber:
Paulus en ook wij zijn vrij van de vloek van de wet, die is te niet gedaan aan het kruis{Gal3:13}
maar als je op eigen kracht de wet wil houden word je veroordeeld door die wet.

Klopt maar dat is toch niet wat in vs. 26 bedoeld wordt? Ik haal dat er in ieder geval niet uit.

Cyber:
ik kan me bij een ceremoniele sabbat niks voorstellen, volgens het woordenboek is ceremonieel een kerkplechtigheid, dus hoe vul jij het ceremonieel zijn in dan?

Ceremonieel is wellicht in het geval van de sabbat niet helemaal het juiste woord. Vaak wordt het woord ceremonieel gebruikt in verband met de wetten .a.v. b.v. de offerdienst e.d. Daar past het woord ook het beste bij. Waar het omgaat is dat ik twee soorten geboden onderscheidt. De eerste groep geboden weerspiegeld Gods moreel: ze gaan dus over moreel goed en moreel fout. Zo is doodslag moreel gezien fout evenals diefstal. Daarnaast zijn er geboden met een symbolische functie. Hebreeën spreekt over schaduwen. Deze geboden wijzen vooruit naar het heil dat God gaat brengen. De eerste groep (de morele geboden dus) zijn overanderlijk omdat God onveranderlijk is. De tweede groep is wel aan verandering onderhevig. Nu datgene waar b.v. de offers naar vooruit wezen (Jezus offer) is het niet mee nodig om te offeren. Als ik dan kijk in welke groep je het sabbatsgebod moet zetten dan kom ik uit bij de tweede groep. Ten eerste zie ik het morele van dit gebod niet in (waarom zou rusten op zaterdag moreel goed zijn en rusten op zaterdag niet). Ten tweede zijn er eeuwen voorbij gegaan zonder een sabbatsgebod. Als het hier om een moreel gebod ging dan zou dat wel heel vreemd zijn.

Cyber:
ik snap wel wat je bedoelt, en het zijn ook goed klinkende termen, maar
geeft dit echt weer wat er bedoelt word?

Ik denk het wel.

Klaas:

Cyber:

Dat zegt me niet zoveel. Was dat dan het enige wat scheiding maakte tussen Joden en heidenen. Het grote verschil is toch dat Joden de wet hadden en de heidenen niet (zie b.v. het onderscheid dat Paulus maakt in de brief aan de Romeineen).

Cyber:
omdat er staat " wet der geboden" der geboden als aanvulling op de wet en deze term heb ik maar 1x in de Bijbel gelezen

Als deze term maar 1x voorkomt hoe weet je dan de betekenis?
Daarnaast spreekt dit ook het voorgaande tegen, Vers 15 is een nadere uitwerking van wat er in vers 14 gezegd wordt over het afbreken van de scheidingsmuur. Hoe kan met het afbreken van die muur dan de ene keer de besnijdenis en de andere keer de dogmatische voorschriften bedoeld zijn?

Cyber:
Simon Petrus kreeg het visioen waar op een laken alle onreine diere waren afgebeeld,
en de stem zei; dat ze rein waren, waar Petrus van gruwde uiteraard, als gelovige Jood,
daarop is gebaseerd dat nu alles mag worden gegeten, allen het vervolg op dit visioen is
dat Petrus meegaat naar het huis van een niet JoodCornelius, het woord uitlegde en doopte.

Paulus spreekt diverse keren over het feit dat je alles mag eten. Je kunt op basis van Handelingen misschien nog zeggen dat het visioen ook kan slaan op het feit dat het evangelie ook voor de heidenen is. Maar met de brieven van Paulus (maar ook b.v. Hand. 15) kun je dit niet volhouden.

Cyber:
de gelovigen {joden en niet joden} gingen samen verder terwijl de niet-gelovige joden Christus afwezen en onder de wet bleven

Precies.

Cyber:
ze verbleven te Troas 7 dagen, en als de 1e dag dan dus een sabbat is en Paulus vertrekt de
volgende dag, dan reist Paulus op zondag, geeft te denken.

Ik ben niet zo'n rekenwonder en begrijp niet wat je hier nou precies mee wil zeggen. Wil je zeggen dat de smankomst eigenlijk op de sabbat plaatsvond? Dat lijkt me helemaal vreemd. De samenkomst zou dan plaatsgevonden moeten hebben op vrijdagavond (Paulus sprak tot middernacht) en dan zou Paulus dus de volgende morgen (op de sabbat) dus vertrokken zijn. Het ligt dus het meest voor de hand dat Paulus op zondag reisde. Voor sommige refo's misschien shocking maar voor mij allerminst.

Cyber:
het probleem waar het hierom draait is om de heidenen ook te laten besnijden, zoals het vanaf Abraham gedaan werd, omdat ze anders niet behouden konden worden, volgens de farizeeen dan, die een "juk' wilden opleggen,

Er wordt gesproken over een juk dat de joden zelf niet konden dragen. Met dat juk kan dus nooit de besnijdenis bedoeld zijn omdat het de Joden tot op de dag van vandaag lukt zich daaraan te houden.

Cyber:
ik lees ook niks over de sabbat, wel over de voorlezing van de wet

En wat wordt daar volgens jou dan mee bedoeld?

yup

Dus toch. Ik kan me niet herinneren dat je daar ook al zo voor de sabbat streed.
Maar misschien zegt dat meer over mijn geheugen dan over jou ;-)

Klaas

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 jul 2003 10:37

Beste Klaas,

Toen God op de 7e dag het werk voltooid had, dat Hij gemaakt had, rustte Hij op de 7e dag van al het werk, dat Hij gemaakt had.
En God ZEGENDE de 7e dag en HEILIGDE die, omdat HIJ daarop gerust heeft van al het werk, dat GOD SCHEPPENDE tot stand had gebracht (Gen. 2:2,3)

De Sabbat is een GESCHENK van God aan ALLE mensen en een EEUWIGE inzetting.

In dat licht alleen kan DIE DAG ons herinneren als een BLIJVEND teken aan het Scheppings- en Verlosingswerk van God voor de mensen en vertelt ons over de TOEKOMST, en de vraag WAAR wij zijn en waar we HEENGAAN. In dat licht is de SABBAT, als GEHEILIGDE dag een SPIL daarin, anders zullen WIJ NOOIT IN STAAT zijn enige profetie te (kunnen) begrijpen en de Bijbel slechts een stapel bladzijden, waaruit we menen God te kennen, maar in feite slechts een regelegeving zal zijn voor wereldse maatstaven. Wie de geboden verontachtzaamd, zal Gods Koninkrijk NOOIT binnen (kunnen) gaan.

De Sabbat (van het 4e hebod) staat GELIJK aan het HUWELIJK. Want BEIDEN komen voort uit de Schepping en BEIDEN worden in relatie gebracht tot Jezus.

Zijn Bruid = de Gemeente
Zijn gemeente = de Israël
De Koning= de Israël
De veiligheid = de wet

Omdat nu God in Zijn wijsheid de Sabbat tot spil heeft gemaakt tussen Hem en Zijn volk, in Geestelijke zin, nadat een visuele en daadwerkelijke
aanwezigheid (Jezus in het vlees) niet AANGENOMEN werd. Jezus wa szowel het veelsgeworden Woord, als wel de Profetie van de tijd van het Volk Israël.

-Gij zult niet doden
-Gij zult niet echtbreken
-een dag die altoos herinnerd zal worden

leren ons dat de Sabbat de belangsrijkste schakel is tussen de Hemel en ons, die als bijwoners in Babylon wonen. Er is geen andere werkelijke raltie te bedenken. Het gebed is ook deel van die Sabbat, want immers wij behoren te leven...van Sabbat tot Sabbat en niet van zondag tot zondag!

In Exodus 16 kunnen we al weten dat de Sabbat een geheiligde dag was in relatie tot God en het volk. Alleen vlak voor de Sabbat viel er een DUBBELE hoeveelheid Manna uit de hemel. Juist om -ook- voor de Sabbat voedsel te kunnen nuttigen

Er viel dus GEEN DUBBELE hoeveelheid Manna op Sabbat (voor de 1e dag of zondag) want immers God RUSTTE van al zijn werken, evenzo Zijn volk.
In Exodus 31:12-18 maakt God nog eens duidelijk dat (alleen) de Sabbat en speciaal teken is tussen Hem en Zijn volk, juist om het volk er aan te herinneren NIET in dwalingen te vervallen, gezien de GEVAREN die er waren in de toenmalige wereld, aan verleiding tot het aannemen van een VALS Evangelie.

Jesus bevestigd de Sabbat

Lees: Lucas 4:16 en Marcus 2:27,28

Vraag: waaruit blijkt nu uit dit Schriftwoord dat Jezus de Sabbat van de Hemel vierde en (dus) niet de zondag of 1e dag der week.

Let op: We spreken hier over de Zoon van God: Hij die ons op weg helpt het Koninkrijk te beerven.!!!

Lucas was een HEIDENCGRISTEN (Kol. 4:14)

DESONDANKS wist hij dat de Sabbatsheiliging van belang was om de Heilsgeschiedenis te kunnen begrijpen en tot gerechtigheid te kunnen maken in zijn eigen leven, door Jezus alleen.
In Lucas 4:16 leren we dat Jezus op Sabbat Zijn werk begon. Van Sabbat tot Sabbat! In Lucas 23:54-56 zien we dat Jezus vlak voor de eerstvolgende Sabbat, Zijn werk staakt. Het EERSTE voorbeeld voor de Joden en Heidenchristenen van het VOORBEELD dat Jezus gaf van een Hemelse wetmatigheid.

"Meent niet dat Ik gekomen ben om de wet of de profeten te ontbinden, maar om te vervullen." (Matt 5:17)

"Want de Zoon des mensen is Heer over de (geheiligde) Sabbat (Matt 12:8)

Hier zien we dus een eerste bewijs aan de Joden en Heidenchristenen duidelijk dat Jezus nooit aan een verandering van de wetgeving heeft gedacht. at kan ook niet, want Jezus deed allen dat wat OPGEDRAGEN was door Zijn Hemelse Vader. Dus waarom zouden wij als nietige mensen en bovendien schepselen, de WETTEN VAN ONZE VADER (kunnen) veranderen.

Om Zijn wens duidelijk te maken, dat Hij de Sabbat eerbiedigt zegt Jezus bovendien nog dit"

"Zorg dat uw vlucht niet in de winter of een Sabbat valle" (Matt 24:20)

Klaas, heel wat Zevende-dags Adventisten of andere Christenen danwe; heidenen die dit gebod begrepen, hebben van de Ortskommandanten (Ortskommandantuur)in WO II TOESTEMMING gekregen om op Sabbat naar de kerk te gaan. En velen konden op maandag in alle rust hun spullen pakken en alsnog vertrekken. Ja, Gods macht strekt to alle mensen!
(o.a. Adventgemeente Breda 1940-1945)

Daardoor zijn er -ook- heel wat levens gepsaard (gebleven) van hen die helemaal niet geloofden of God kenden als hun verlosser. Gods genade en verlossing gaat verder dan allen de Christenen, zelfs de wet kan heb redden, die Hem niet willen leren kennen. Hiermee is dus bewezen dat Gods wetten en dus de Sabbat voor elk mens geldt!

We weten nu dat Jezus in alle opzuchten de Sabbat, als 4e gebod en geheiligd heeft BEVESTIGD in Zijn gemeente, van welke tijd dan ook.

Tot zover deze korte overdenking.

Verder is de Sabbat (als 4e gebod) nog dit:

-Een eeuwige inzetting (genesis 2:2,3)
-Een gebod voor iedereen (Jesaja 56:1-7)
-Bevestiging (lucas 4:16 en Marcus 2:27,28)
-Een dag van genezingen (Matt 13:10-12 en Matcus 3:1-6)
-Raakt de Sabat regelrecht het hart van het Heiligdom (Exodus 31:12-18 en Openbaring 11:19)

@@De Sabbat verwijst regelrecht naar de Schepper en het begin van de aardse geschiedenis van het mensdom. Zij is de enige en juiste rustdag van God persoonlijk die Hij wil DELEN met Zijn kinderen. Gemeenschap in EEN GEEST.

- Bevestiging van de saabt als eeuwig teken tusen God en al zijn volgelingen (Ezechiël 20:12)
-Door God gezegend en geheiligd (Genesis 2:3 en Exodus 20:11)
-Teken van bevrijding en schepping ( Exodus 20:8-11 en Deuteronomium 5:12-15)
-Teken van heiliging voor het Volk van God en bewijs van Gods Almacht (Exodus 20:8, Levitivus 20:7:1 en Petrus 1:15,16)
-Teken van verlossing (Hebreeën 4:9-11)
-Teken van trouw (van Zijn volk aan de Here maar ook...) trouw aan Zijn volk (Openbaring 14:12)
-Teken van een BAND MET GOD (Psalm 92:1-6)

Op de Sabbat van een Hemelse God rust een bijzondere zegen. Daardoor ONDERSCHEIDT de Sabat zich van ALLE andere dagen. Hij herinnert ons aan de Schepping en bevrijding en MOEDIGT onbs aan tot HEILIGING. Omdat juist deze dag geheiligt is in een hemelse perspectief.
IN DE EINDTIJD ZAL BLIJKEN WIE TROUW ZIJN GEBELEVEN AANM GOD en ZIJN GEBODEN.

De Sabbat zal daar een teken van zijn. Er is geen andere dag die tot deze beschikking en bwijslast zal staan!

Tot slot:

Openbaring 14:12
Welk verband is er nu tussen het geloof in Jezus en het bewaren van de geboden. (zie ook Johannes 14:15,21 en 1 Joh 5:2,3)

Waarom wijst God dan nu op een Vals Evangelie met een andere dag van aanbidding en welke mensen worden, in dat verband genoemd, door de 3e engel uit Openbaring 14:9-11.

Waaraan wordt dan nu duidelijk dat Gods oordeel onherroepelijk is m.b.t. de geboden en het voorbeeld van Jezus, in het verlossingsplan.

We moeten nu tot de conclusie komen dat de dagen van aanbidding:
De Sabbat van de Here en de ZON (-dag) van de aartdse Koning, centraal zullen staan in de scheding van de bokken en de schapen.
Allen die het Beest aanbidden met ZIJN tekenen van macht en aanbidding zullen staan TEGENOVER hen die de Koning der Koningen aanbidden en Zijn ZEGEL dragen.

Paulus nu stemde zijn leven af op het voorbeeld van Jezus (Filippenzen 3:10.11)
De ware Tabernakel is in de Hemel (heb. 8:2,5 en 9:34)

Jezus, de wet , de Sabbat en het Heiligdom in de Hemel, zijn voortdurend doelwitten van Satan's aanvallen. Christus, het Lam zal tot de allerlaatste dag van het aardse bestaan, hieraan onderheving zijn.
Wie niet luistert of blind door het leven wil gaan, zal menen ziende te zijn.

We zien dat aan het einde van de tijd er 2 groepen mensen zullen zijn. de dragers van het Goddelijke zegel (de Sabbat) Openbaring 7:1-14) en een groep die jet Merketen hebben ontvangen (1e dag heiliging)

We zullen zien, wie daar toe zullen behoren!

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 14 jul 2003 11:19

Wat dacht je Boudewijn, ik zal alles nog maar eens opnieuw neergooien?
Met dit soort berichten bereik je bij mij niet veel. Ik zou al niet eens weten waar ik zou moeten beginnen met het reageren op zo'n bericht.

Toch een paar opmerkingen.:
De Sabbat is een GESCHENK van God aan ALLE mensen en een EEUWIGE inzetting.

Bij jou is het meer van: houdt de sabbat of ik sla je hersens in.

Boudewijn:
Omdat nu God in Zijn wijsheid de Sabbat tot spil heeft gemaakt tussen Hem en Zijn volk,

Waar staat dat van die spil? Met het zelfde gemak kun je zeggen dat de besnijdenis de spil is. Ik kan met minstens zoveel teksten komen die aantonen hoe belangrijk de besnijdenis was. (Voor alle duidelijkheid: ik geloof niet dat de besnijdenis de spil is.)

Boudewijn:
De Sabbat van de Here en de ZON (-dag) van de aartdse Koning, centraal zullen staan in de scheding van de bokken en de schapen.

Sorry Boudewijn , maar van dit soort kreten wordt ik een beetje kriegelig. Nergens staat dat het wel of niet houden van de sabbat van doorslaggevende betekenis zal zijn in het oordeel. Dat jij ervan overtuigd bent dat je de sabbat dient te houden respecteer ik volledig. Dit soort veroordelende uitspraken verwacht ik niet uit de mond van een breoder in Christus. JIJ bent degene die wat dat betreft een vals evangelie brengt. Als je het verhaal van de scheiding van bokken en geiten kent, dan weet je dat het daar gaat over je houding tegenover je naaste (kleden, bezoeken in de gevangenis e.d.). Nergens lees ik t.a.v. het oordeel iets over het houden van de sabbat.

Klaas

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 14 jul 2003 12:32

Hallo Klaas

is niet de vloek van de wet weggedaan? ipv zoals gezegd word de wet weggedaan?

Goeie vraag, ik ben al een tijdje van plan mijn gedachten hierover nog eens wat beter op een rijtje te zetten. In ieder geval worden beide in de bijbel genoemd. Voor de gelovigen is de vloek van de wet in ieder geval weg, maar in een aantal teksten lijkt Paulus verder te gaan dan alleen dat. Het is in ieder geval voor mij overduidelijk dat b.v. de spijswetten e.d. niet mee gehouden behoeven te worden.

ja dat is genoeg stof voor een hele discussie denk ik
Cyber:

Quote:

maar als je op eigen kracht de wet wil houden word je veroordeeld door die wet.

Klopt maar dat is toch niet wat in vs. 26 bedoeld wordt? Ik haal dat er in ieder geval niet uit.

Wat is het volgens jou dan ?

ik kan me bij een ceremoniele sabbat niks voorstellen, volgens het woordenboek is ceremonieel een kerkplechtigheid, dus hoe vul jij het ceremonieel zijn in dan?

Ceremonieel is wellicht in het geval van de sabbat niet helemaal het juiste woord. Vaak wordt het woord ceremonieel gebruikt in verband met de wetten .a.v. b.v. de offerdienst e.d. Daar past het woord ook het beste bij. Waar het omgaat is dat ik twee soorten geboden onderscheidt. De eerste groep geboden weerspiegeld Gods moreel: ze gaan dus over moreel goed en moreel fout. Zo is doodslag moreel gezien fout evenals diefstal. Daarnaast zijn er geboden met een symbolische functie. Hebreeën spreekt over schaduwen. Deze geboden wijzen vooruit naar het heil dat God gaat brengen. De eerste groep (de morele geboden dus) zijn overanderlijk omdat God onveranderlijk is. De tweede groep is wel aan verandering onderhevig. Nu datgene waar b.v. de offers naar vooruit wezen (Jezus offer) is het niet mee nodig om te offeren. Als ik dan kijk in welke groep je het sabbatsgebod moet zetten dan kom ik uit bij de tweede groep. Ten eerste zie ik het morele van dit gebod niet in (waarom zou rusten op zaterdag moreel goed zijn en rusten op zaterdag niet). Ten tweede zijn er eeuwen voorbij gegaan zonder een sabbatsgebod. Als het hier om een moreel gebod ging dan zou dat wel heel vreemd zijn.

ja het sabbatsgebod lijkt mij ook niet moreel of ceremonieel, het past niet in beide groepen
het heeft meer te maken met de "rust"
dus zou je kunnen zeggen een voorafschaduwing van de rust die ons nog staat te wachten
waar we nu naar uit kunnen strekken zoals Paulus het placht te noemen
wat denk je

Klaas:
Quote:
Cyber:
Quote:

Dat zegt me niet zoveel. Was dat dan het enige wat scheiding maakte tussen Joden en heidenen. Het grote verschil is toch dat Joden de wet hadden en de heidenen niet (zie b.v. het onderscheid dat Paulus maakt in de brief aan de Romeineen).

Ja de wet is ook een groot verschil, maar als ik lees in Handelingen over het onrein zijn van
Cornelius die een Romein is en Petrus als Jood die rein is, waar God zelf tot 3x toe een laken met
onreine dieren laat zien en ze rein verklaart voordat Petrus de reikwijdte ervan gaat zien
want besnedenen waren rein

Cyber:

Quote:

omdat er staat " wet der geboden" der geboden als aanvulling op de wet en deze term heb ik maar 1x in de Bijbel gelezen
klaas

Als deze term maar 1x voorkomt hoe weet je dan de betekenis?
Daarnaast spreekt dit ook het voorgaande tegen, Vers 15 is een nadere uitwerking van wat er in vers 14 gezegd wordt over het afbreken van de scheidingsmuur. Hoe kan met het afbreken van die muur dan de ene keer de besnijdenis en de andere keer de dogmatische voorschriften bedoeld zijn?

de besnijdenis was een muur tussen jood en heiden
de dogmatische voorschriften is om de mens weer terug te brengen onder wet
en door het scheuren van het voorhangsel is de weg vrij tot God de Vader

Cyber:

Quote:

Paulus spreekt diverse keren over het feit dat je alles mag eten.

ja, ok , maar ook mbt verdraagzaamheid tot de zwakkere in geloof
Je kunt op basis van Handelingen misschien nog zeggen dat het visioen ook kan slaan op het feit dat het evangelie ook voor de heidenen is.

dat zeg ik niet dat staat in de Bijbel zelf
handelingen 10:28 en hfst 11
Maar met de brieven van Paulus (maar ook b.v. Hand. 15) kun je dit niet volhouden.

Handelingen 15 is een heel andere kwestie

volgende dag, dan reist Paulus op zondag, geeft te denken.

Ik ben niet zo'n rekenwonder en begrijp niet wat je hier nou precies mee wil zeggen. Wil je zeggen dat de smankomst eigenlijk op de sabbat plaatsvond? Dat lijkt me helemaal vreemd. De samenkomst zou dan plaatsgevonden moeten hebben op vrijdagavond (Paulus sprak tot middernacht) en dan zou Paulus dus de volgende morgen (op de sabbat) dus vertrokken zijn. Het ligt dus het meest voor de hand dat Paulus op zondag reisde. Voor sommige refo's misschien shocking maar voor mij allerminst.

ik schreef "de Staten vertaling vermeld ook eerste dag
maar vermeld dat het in het grieks om sabatten gaat"
en sabbatten zijn 2 dagen
en 2 sabbatten kan heel goed zaterdag en zondag kunnen zijn
en als je weet om welk jaar het gaat dan is het makkelijk, want de feestdagen staan vermeld

het probleem waar het hierom draait is om de heidenen ook te laten besnijden, zoals het vanaf Abraham gedaan werd, omdat ze anders niet behouden konden worden, volgens de farizeeen dan, die een "juk' wilden opleggen,

Er wordt gesproken over een juk dat de joden zelf niet konden dragen. Met dat juk kan dus nooit de besnijdenis bedoeld zijn omdat het de Joden tot op de dag van vandaag lukt zich daaraan te houden.

15:10 Nu dan, wat verzoekt gij God, om een juk op den hals der discipelen te leggen, hetwelk noch onze vaders, noch wij hebben kunnen dragen?
15:11 Maar wij geloven, door de genade van den Heere Jezus Christus, zalig te worden, op zulke wijze als ook zij.

15:20 Maar hun zal aanschrijven, dat zij zich onthouden van de dingen, die door de afgoden besmet zijn, en van hoererij, en van het verstikte, en van bloed.

15:21 Want Mozes heeft er van oude tijden in elke stad, die hem prediken, en hij wordt op elken sabbat in de synagogen gelezen.

15:28 Want het heeft den Heiligen Geest en ons goed gedacht, ulieden geen meerderen last op te leggen dan deze noodzakelijke dingen

het gaat hier heel simpel om omwat de farizeen wilden van tafel is geveegd
Cyber:

Quote:

ik lees ook niks over de sabbat, wel over de voorlezing van de wet
Klaas

En wat wordt daar volgens jou dan mee bedoeld?

dat het gehele OT in de synagoge werden gelezen
volgens een vast leesrooster
Jezus begon zijn bediening op aarde met een schriftgedeelte
wat die dag aan de beurt was en tegelijkertijd een schriftvervulling was

yup :)
Dus toch. Ik kan me niet herinneren dat je daar ook al zo voor de sabbat streed.
Maar misschien zegt dat meer over mijn geheugen dan over jou

ja dat ging er dan heftig aan toe ;)

strijden?? nou nee
dit is een discussie waarin inzichten, van elkaar en bij elkaar word getoest

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 14 jul 2003 12:37

En Klaas WIL het maar niet begrijpen! Maar raakt in OPSTAND! Geen teken van vertrouwen in God en de Heilige Geest, maar angst en trach een EIGEN weg tot rechtvaardiging te vinden naar het Koninkrijk. WIE spreekt er nu over iemand de 'hersens inslaan'! Jij of ik! Allen het feit al dat je zulke zaken -wil zien- in andermans woorden, getuigen van gebrek aan relatie met Jezus. Tevergeefs eer je Mij, maar hou je vast aan geboden van mensen (Mattheus 15). DAARDOOR reageer je zo!

Let wel, Jezus bebruikt regelmatig bewoordingen, die net zo vertaald werden door zijn Tegenstanders, juist daarom werd Hij gekruisigd. Je reactie heeft aan waar je geest is!

Terug naar “Archief”