Hoi Klaas
Ik had gezegd dat ik op een aantal zaken zou terugkomen. Bij deze.
Wat betreft de joodse visie op het houden van de Sabbat is John Gill een goed startpunt. Hij geeft een aantal verwijzingen waaronder:
T. Bab. Ceritot, fol. 9. 1. Piske Tosaphot Yebamot. art. 84. Maimon. Hilch. Sabbat, c. 20. sect. 14.
T. Bab. Sanhedrin, fol. 58. 2.
Heb je er ook een link van of is het alleen een boek??
Over Jesaja 56 het volgende: Ik denk dat je erover kunt twisten over welke tijd Jesaja het hier heeft. Er zullen uitleggers zijn die van mening zijn dat dit op de nog komende toekomst slaat. Anderen zijn van mening dat dit over de huidige bedeling gaat: de tijd van de gemeente. Ikzelf ben voorstander van de laatste visie. In OT begrippen wordt beschreven hoe de heidenen zullen delen in het heil van Israël. Behalve de sabbat wordt er dan ook gesproken over offers en de tempel. Je zult begrijpen dat ik dit laatste in ieder geval niet letterlijk neem. Ook het noemen van de sabbat zie ik niet als wijzend op de letterlijke sabbat. In de context lijkt me dat het meest logisch.
Als je het al niet eens bent met de tijd waarin ik dit plaats (tegenwoordige tijd i.p.v. toekomst) heeft het denk ik niet veel zin hier verder op in te gaan om dat dat een hele discussie op zich is.
ok
Uit een later bericht het volgende:
Cyber:
Quote:
vers 26
.....met het verstand dienstbaar aan de wet Gods, maar met mijn vlees aan de wet der zonde.
jazeker context is alles
Paulus bedoelt hier niet dat je je met je vlees aan de letterlijke wet moet houden. Hij zegt dat hij met zijn hart instemt met de geestelijke wet van God maar dat hij merkt dat hij desondanks blijft zondigen.
Zo vind ik dan deze regel: als ik het goede wens te doen, is het kwade bij mij aanwezig; want naar de inwendige mens verlustig ik mij in de wet Gods, maar in mijn leden zie ik een andere wet, die strijd voert tegen de wet van mijn verstand en mij tot krijgsgevangene maakt van de wet der zonde, die in mijn leden is.
Context Cyber, context.
Kun je dit verder verklaren hoe jij dit ziet ??
dan kun je dus stellen dat de hele Wet er niet meer toe doet dus
Wat de ceremoniële wetten betreft kun je stellen dat deze niet meer onderhouden dienen te worden. Gods morele aanwijzingen overstijgen uiteraard de rituelen en moeten nog wel in acht genomen worden.
dus de sabbat is dan ceremonieel ??
heeft dat een speciale reden??
Ik weet eerlijk gezegd niet of er voor het niet lezen van de 10 geboden een speciale reden is. Zou die er moeten zijn? Moeten de 10 geboden gelezen worden?
maar op enig moment is er voor gekozen om de 10 geboden achterwege te laten, en
als je ergens voor kiest is er een reden voor
Want Hij is onze vrede, die de twee een heeft gemaakt en de tussenmuur, die scheiding maakte, de vijandschap, weggebroken heeft, doordat Hij in zijn vlees de wet der geboden, in inzettingen bestaande, buiten werking gesteld heeft, om in Zichzelf, vrede makende, de twee tot een nieuwe mens te scheppen, 16 en de twee, tot een lichaam verbonden, weder met God te verzoenen door het kruis, waaraan Hij de vijandschap gedood heeft.
Juist die tekst bedoelde ik. Wat vind je daar nou van: de wet der geboden buiten werking gesteld?
maar "wat is de wet der geboden"
eerst de context maar eens
beginnend bij vers 11 OK??
11
wij waren vroeger heidenen naar het vlees, omdat we onbesneden waren
{wij niet Joden zijn onbesneden naar het vlees}
12
uitgesloten van het burgerschap Israels, geen deel hebben aan de belofte
geen hoop en zonder GOD in de wereld
{en onbesneden dan geen burgerschap en geen hoop, belofte en zonder GOD}
13
maar door Jezus, zijn wij die er niet toebehoorden, maar door zijn bloed kunnen wij naderbij komen
{door het Offer, wij die onbesneden zijn, horen dan bij Zijn volk}
14
Hij is onze vrede en heeft ons één gemaakt, door de scheidingsmuur af te breken, de vijandschap
{Jood en Griek, een gemaakt, de olijfboom dus, door de besnijdenis onnut te maken, de vijandschap was.}
15
Hij heeft de wet der geboden, de dogmatische voorschriften, buitenwerking gesteld
{wet de geboden is niet de Torah, het zijn de dogmatische voorschriften die de farizeeën en de leiders oplegden,
de mondelinge overleveringen die bovenop de wet werden gelegd
wet betekend "iets dat is vastgesteld door gewoonte of gebruik" zie Matth 15:8-9}
16
en beide zijn nu door de executie van Jezus, tot één, en de vijandschap is gedood
{en beide is de gewoonte van de wet en de besnijdenis, die vijandschap maakten=gedood}
17
Jezus heeft vrede verkondigt aan die veraf en die dichtbij waren
{veraf zijn diegenen die niet besneden zijn en dichtbij die wel besneden}
18
en door Hem hebben beiden in één Geest toegang tot de Vader.
{beiden= Jood en Griek}
19
dus zo zijn wij geen vreemdelingen of bijwoners of Griek meer, maar medeburgers, apart gezet door God
{om burgers te zijn in het Koninkrijk der Hemelen, wat Johannes de Doper verkondigde.}
20
alles gebouwd op de Apostelen en Profeten, het fundament, en Jezus als hoeksteen
{oude en nieuwe testament= profeten en apostelen}
21
Door Hem is het bouwwerk passend gemaakt, fundament, en de hoeksteen Jezus
{de nieuwe tempel}
22
en zo is alles samengebouwd tot een woonplaats voor God in de Geest
{gelovigen zijn de stenen voor het nieuwe huis van God}
Matth 5:17
Meent niet dat ik gekomen ben om de wet en de profeten te ontbinden:
Ik ben niet gekomen om te ontbinden maar om te vervullen.
18
Want voorwaar Ik zeg u: Eer de hemel en de aarde vergaat{is volgens mij nog niet gebeurd}
zal er niet één jota of één tittel vergaan van de wet, eer alles is geschied
Ik vind dat jullie het bij het verkeerde eind hebben, maar uik maak daar geen halszaak van. Zolang we elkaar als broeders en zusters in Christus blijven zien, vind ik het niet zo'n probleem. Alleen jammer dat dat bij jullie anders ligt.
Jij schreef dat je dit laatste niet begreep en je hebt gelijk. Hier is een excuss van mijn kant op z'n plaats. Ik schoor je iets te snel over 1 kam met Boudewijn. Boudewijn bestempelt een ieder die niet de sabbat houdt tot een aanbidder van Satan. Vandaar mijn opmerking. Ik kan me eerlijk gezegd niet herinneren dat jij ook iets in die geest gezegd hebt.
het is natuurlijk niet netjes dat je mij op een hoop gooit met Boudewijn
OK excuses aanvaard
maar er zijn ook wetenschappers die ontkennen dat Jezus geleefd heeft, vandaar dus.
Wees niet bang, dat geloof ik echt niet
nou echt bang was ik er ook niet voor hoor

maar wat wetenschappers doen is mooi werk maar
het blijft mensenwerk, en ik persoonlijk hou er niet van
om alles klakkeloos aan te nemen, vandaar
Klaas:
Quote:
Maar dat wil toch niet zeggen dat alle geboden in de bijbel ook voor ons gelden?
Cyber:
Quote:
ja ik vind van wel omdat wij {gelovigen}toch ook bij zijn volk horen ?
Dus wij moetenons ook laten besnijden?
besnijdenis naar het vlees hoeft niet, is onnut en niet nodig
er word vermeld dat een ieder die gelooft aan het hart besneden is
Moeten we ons aan de spijswetten houden?
Zijn de spijswetten alleen ingesteld voor de Joden omdat ze als volk een aparte status hadden??
Of zouden ze ook goed zijn voor de mens en zijn gezondheid ??
ik denk dat Eliyahu daar wel meer van weet
Ik hoorde laatst op de radio dat het vet van varkensvlees het cholesterol meer
verhoogd als het vet van rundvlees
Je citeert een aantal teksten om aan te tonen dat gelovigen uit de heidenen de sabbat onderhielden. De teksten die je aanreikt voldoen echter niet helemaal. Paulus had de gewoonte het evangelie als eerste aan de Joden te brengen. Hiertoe ging hij op de sabbat naar de synagoge. Dat is wat we lezen in jouw teksten. Op een gegeven moment splitsten de christenen zich echter af van de Joden (ik heb het dan over de tijd van Paulus). De vraag is dan of ze ook dan nog op de sabbat samenkwamen.
Kun je dat nader uitleggen de splitsing van Joden en christenen ten tijde van Paulus??
ik denk eerder dat het in die tijd geen "hot-item" was het wel of niet houden
van de sabbat, zou dat het wel geweest zijn had Paulus het wel vermeld in zijn brieven
hetzelfde geld voor de doop
Cyber:
Quote:
waar het mij omging is dat men toen in de Bijbelse tijden gewoon waren aan een andere dagindeling
als wij nu dus dat schept verwarring
Dat schept inderdaad verwzarring. Maar een samenkomst na de sabbat is niet een samenkomst op de sabbat
klopt dat is het begin van de eerste dag van de week
Of dat dan 's avonds of 's ochtends na de sabbat is maakt niet veel uit. Het is in ieder geval niet op de sabbat.
ja, het is op die ene dag
het gaat hier toch over de besnijdenis en het "juk" van de wet
en verder is vers 20 mbt de heidenen, de voorschriften, wat overeenkomt met de voorschriften tot Noach
En we lezen dus niets over het opleggen van de sabbat.
ik had het ook over de voorlezing van de wet, toch??