Lalage schreef:Boekenlezer schreef:Lalage schreef:Boekenlezer: de dingen die jij noemt kom ik ook allemaal tegen bij mensen uit de evangelische hoek.
Ik heb toch zo het vermoeden dat het doorleven van de schuld die wij voor God hebben bij de evangelischen aanmerkelijk minder aandacht krijgt.
De genade krijgt inderdaad meer aandacht dan het schuldgevoel. Het enige doel van schuldgevoel is je bij Jezus brengen.
Nee, dat is niet het
enige doel. Het gaat er ook om, om blijvend onze plaats voor God te weten, om nederig te blíjven. We blijven arme en afhankelijke zondaren, die van genade moeten leven. Het schuldbesef moet verder verdiept worden, moet groeien naar mate men langer in Christus is.
Laten we nou niet net gaan doen alsof de evangelischen gereformeerd zijn, want dat vind ik nogal schijnheilig. Helaas komen sommige mensen wel zo op mij over. Als je hun presenteren ziet, dan lijkt het wel alsof evangelischen nog gereformeerder zijn dan de gereformeerden zelf. Maar dat is natuurlijk niet eerlijk.
Niet te ontkennen is, dat er onder de evangelischen ook best goede evangelischen aangetroffen zullen worden. Net zoals er ongetwijfeld ook goede rooms-katholieken zullen bestaan.
Er zullen evangelische gemeenten zijn die in hun leer en praktijk niet zo heel erg haaks staan op het gereformeerde. Maar ga me alsjeblieft niet vertellen dat dat met alle evangelischen zo is. Ook dit soort zaken komen daar voor:
- expliciet remonstrantisme,
- het losmaken van God liefhebben en het onderhouden van Zijn geboden, de genade die tegenovergesteld aan Gods wet wordt gedacht, (dispensationalisme: OT en NT die radicaal tegenover elkaar worden geplaatst)
- de leer dat een mens helemaal los komt van zijn zondige aard, en dat hij in dit leven de volmaaktheid kan bereiken,
- een verkeerde aandacht voor het werk van de Heilige Geest waarbij het niet meer gaat over overtuiging van zonde en schuld, en bekering, maar wel om allerlei spectaculaire en wonderlijke zaken,
- een onderwaarderen van de juiste leer, en die zien als niet zo relevant, want het gaat toch om de Heer en niet om de leer; een verkeerde tegenstelling dus,
- een wijze van bijbeluitleg die geen recht doet aan de Bijbel zelf.
Erg algemeen is het verwerpen van de kinderdoop, en in plaats daarvan de geloofsdoop leren. Ook dat zal wel zijn oorsprong in het dispensationalisme hebben. Het miskent echter de (verbonds-)lijnen zoals de Bijbel die zelf trekt.
Tegelijkertijd is het ook zo, dat er onder gereformeerde vlag heel wat schuilgaat wat ontrouw is aan zijn oorsprong, en wat dus niet gereformeerd mag heten.
Toch kies ik duidelijk voor het gereformeerde, en nadrukkelijk niet voor het evangelische. Net zo min als dat ik voor de Rooms-Katholieke Kerk kies. Het gereformeerde heeft nu eenmaal veel betere papieren dan het evangelische (en het rooms-katholieke).