Kernpunten
1. De HEERE heeft van te voren mensen verkoren tot de eeuwige zaligheid. (Directe daad).
2. De HEERE heeft van te voren mensen verkoren tot de eeuwige rampzaligheid. (Directe daad).
Mijn visie
Persoonlijk geloof ik niet in een verwerpende God, dat is in mijn ogen in alles tegen de geloofwaardigheid van God en het evangelie. Ook zou God dan een totalitaire macht zijn die totaal alles zou uitgedacht hebben, en zou God de zondeval nodig hebben gehad (en gewild).
Ook heb je dan een levensgroot probleem wat betreft de prediking. Als God van te voren ook al mensen verkoren heeft voor de rampzaligheid kan dus niet iedereen zalig worden, en is de prediking in veel gevallen een regelrecht leugen. Die mensen zulllen nooit bekeerd kunnen worden. Ook ligt de schuld dan in mijn ogen niet bij de mens maar bij God. In dat geval hebben die mensen recht om te zeggen: 'Ik kon mij niet bekeren omdat ik van eeuwigheid verworpen ben'.
---
Predestinatie

Kernpunten
1. De HEERE heeft van te voren mensen verkoren tot de eeuwige zaligheid. (Directe daad).
Mijn visie
Dit sluit het beste aan bij mijn visie en de reformatorische visie. God heeft mensen verkoren tot de zaligheid. Iedereen die naar niet in valt blijft in zijn geboorte staat liggen, en zal als hij zo sterft voor eeuwig verloren gaan. De DL leren echter wel een verwerping door God, maar dit zie ik als het pijltje tussen Wereld en Hel, ik vind het woord verwerping in dat geval ook niet goed, ik spreek liever over een verlorenganing van de mens. Niet omdat hij niet verkoren was, slechts omdat Hij niet van God hield.
Kortom het evangelie komt tot iedereen, iedereen kan bekeerd worden, keer je vandaag nog naar Hem toe, en wordt behouden. En nu jullie mening/visie. Wat leren de DL, en is dat juist?