geloof karaktergebonden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

geloof karaktergebonden?

Berichtdoor Lalage » 12 jul 2003 12:37

Maakt je karakter uit of je meer kans hebt om christen te worden? Ik las ergens dat 70% van de Nederlandse christenen vrouw is. Hoe zou dat komen? Is het niet oneerlijk als de ene persoon door zijn karakter meer kans heeft om gered te worden dan een ander?

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 12 jul 2003 12:41

Ik denk dus dat dat niet zo is. Alsof het karakter van niet christenen zo anders is dan dat van ons.... God bepaalt wie er tot geloof komen, ongeacht karakter....

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jul 2003 12:43

chickie schreef:Ik denk dus dat dat niet zo is. Alsof het karakter van niet christenen zo anders is dan dat van ons.... God bepaalt wie er tot geloof komen, ongeacht karakter....

mja en die man/vrouw-verhouding dan? Sommige mensen zijn toch gevoeliger voor spirituele dingen dan anderen.

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 12 jul 2003 13:02

Puur toeval allemaal...

wina
Mineur
Mineur

Berichtdoor wina » 12 jul 2003 13:24

Lalage schreef:
chickie schreef:Ik denk dus dat dat niet zo is. Alsof het karakter van niet christenen zo anders is dan dat van ons.... God bepaalt wie er tot geloof komen, ongeacht karakter....

mja en die man/vrouw-verhouding dan? Sommige mensen zijn toch gevoeliger voor spirituele dingen dan anderen.

Ik geloof wel degelijk dat het karaktergebonden is, maar in die zin, dat mannen minder snel toegeven en overstag gaan, een vrouw heeft in ieder geval een ander karakter dan de man, en zij zal sneller te overtuigen zijn.
Weest blij in de Heer !

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 jul 2003 20:44

Ik kan me niet voorstellen dat God karaktergebonden is. Als God iemand bekeert, zal dat gebeuren, ongeacht of die persoon meegaand en snel te beïnvloeden is of niet.
Wat wel zo is, is dat mensen met een moeilijk karakter vaker in hun oude zonden vallen, en meer met vallen en opstaan door het leven gaan als iemand die zich helemaal over kan geven aan God.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Inspector Morse
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Inspector Morse » 12 jul 2003 22:28

Meer nog, geloof heeft heel veel te maken met onze hersenen. Met name onze neurotransmissie speelt een grote rol. Mensen die met religieuze en spirituele zaken bezig zijn hebben meestal een specifieke "configuratie" in hun neurotransmissie.

Reden ten meer dat we moeten oppassen met andere te beoordelen op hun (on)geloof!

Geloof komt voor in alle culturen en tijden, het Christendom is slechts één van de verschijningsvormen. Je zou dus eigenlijk kunnen zeggen dat "de uitverkiezing" eerder een spel is van innerlijke psychische en externe (culturele) factoren.
Afbeelding

garry
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor garry » 13 jul 2003 19:34

Ja, karakter is wel van belang. Zo ben ik zelf nogal nuchter en rationeel, wat mede de oorzaak is dat ik wat vreemd aankijk tegen alle wonderen die in de bijbel staan beschreven. Ik durf die niet letterlijk te nemen.
Maar ook heb ik heel veel moeite met zonde, schuld, boete en vergeving, omdat ik die een beetje zie als een 'constructie' om het goede en kwade in de wereld en in de mens zelf te benoemen en in te kaderen. Dat heeft weer tot gevolg dat ik niet weet wat ik met Jezus aanmoet.
Na 30 jaar zoeken heb ik geconstateerd dat het geloven zoals me dat van jongsaf is voorgehouden, voor mij niet is weggelegd. Dus ben ik gestopt met het zoeken naar antwoorden op al mijn vragen en ik accepteer dat ik met een wat afstandelijk gevoel trouw in de kerk zit (waar ik soms door een goeie preek wordt gegrepen, maar vaak ook moet lachen omdat een dominee zich zo opwindt over niks) en dat religieuze gevoelens me vaak aan komen waaien op wilde en woeste plekken in de natuur.
Omdat ik daar verder volkomen vrede mee heb lijkt het me dat God eveneens accepteert dat ik zo in het leven sta.
Dus: inderdaad, je karakter is sterk bepalend of en hoe je gelooft.

garry

hijwel
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor hijwel » 13 jul 2003 22:30

garry schreef:Dus: inderdaad, je karakter is sterk bepalend of en hoe je gelooft.

Geloof wordt gewerkt door God, is God afhankelijk van ons karakter?
Mischien wordt je karakter wel gevormd door het geloof. 1 ding is iig wel duidelijk wat voor karakter je ook hebt, dat karakter hoeft je geloof niet in de weg te staan. De mate waarop kan ik wel inkomen. Maar het geloof als genade geschenk van God aan jou is en kan niet karaker gebonden zijn. Want dan zou God afhankelijk zijn van ons karakter.

PS: ik weet niet of ik het goed heb, zo denk ik er nu iig over
ik ben langzamerhand meer vertrouwd geraakt met mysterie dan met zekerheid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 jul 2003 17:08

Ik herken me wel een beetje in Garry, alleen dan wat minder extreem ;) en ik ben nog wel heel erg op zoek naar antwoorden en verklaringen enzo (misschien dat ik dat ooit ook wel zat word).

Maar misschien is het wel zoals garry en hijwel zeggen (als ik het goed begrijp): dat God Zich aan kan passen aan hoe je bent en dat Hij Zich op een manier laat zien die bij je past.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 jul 2003 20:27

Hoe wij zijn is ook niet onafhankelijk van God? Psalm 139 wordt vaak gezien als een van de mooiste psalmen, daar staat ook hoe God ons gemaakt heeft in de moederschoot, zou ons karakter dan niet door Hem gemaakt zijn? God werkt de bekering misschien ook voor verschillende karakters anders. Maar het is wel iets wat Hij helemaal leidt. Misschien is geloof karaktergebonden, geloof zal in ieder geval je karakter beïnvloeden. Of eigenlijk God zal het beïnvloeden. Maar dat kartakter een rol kan spelen bij de bekering maakt niets uit voor het zicht op God's almacht. We kunnen ons karakter nooit als onafhankelijk van God zien.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 14 jul 2003 22:40

God zit niet vast aan een karakter. Wij zitten vast aan ons karakter. Angst om te geloven, angst om oude dingen los te laten, angst om in God te geloven (niks meer mogen). God kan ieder mens aan, maar laat wel de keus, wil je in mij geloven of niet.

Ik denk wel dat de ene mens makkelijker in God gaat geloven dan de andere, maar stel nu dat je niet zomaar iets aanneemt, dan ga je het onderzoeken. Dan kun je nog veel dieper geloven dan iemand die het makkelijk aanneemt. Dan kun je een diepere relatie met God opbouwen.

Ook word als je gelooft je karakter zachter op één of andere manier. Ik klink nu wel heel stellig, maar ik heb ook heel erg met deze vraag gezeten en dit was voor mij het antwoord. Het ligt bij jezelf of je wel of niet gaat geloven.

joris

Berichtdoor joris » 14 jul 2003 23:22

Charity schreef:God zit niet vast aan een karakter. Wij zitten vast aan ons karakter. Angst om te geloven, angst om oude dingen los te laten, angst om in God te geloven (niks meer mogen). God kan ieder mens aan, maar laat wel de keus, wil je in mij geloven of niet.

Ik denk wel dat de ene mens makkelijker in God gaat geloven dan de andere, maar stel nu dat je niet zomaar iets aanneemt, dan ga je het onderzoeken. Dan kun je nog veel dieper geloven dan iemand die het makkelijk aanneemt. Dan kun je een diepere relatie met God opbouwen.

Ook word als je gelooft je karakter zachter op één of andere manier. Ik klink nu wel heel stellig, maar ik heb ook heel erg met deze vraag gezeten en dit was voor mij het antwoord. Het ligt bij jezelf of je wel of niet gaat geloven.

amen, sister. ik neem aan dat jij ook daarbij inbegrepen hebt dat het God is die eerst liefhad waarop wij pas konden lliefhebben. Even om uit de echte refo-discussie te blijven.

Ja je karakter verandert zeker weten, heb ik ook gemerkt. Is ook logisch, want de vrucht van de Geest zijn allemaal eigenschappen.

Charity
Mineur
Mineur

Berichtdoor Charity » 15 jul 2003 09:09

[quote="joris"] ik neem aan dat jij ook daarbij inbegrepen hebt dat het God is die eerst liefhad waarop wij pas konden lliefhebben.

Ja, dat klopt, nu lijkt het een beetje of het allemaal van de mens komt, maar je blijft wel zelf verantwoordelijk en daarmee ban je de gedachte ik kom er toch wel als God het geeft uit.

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 15 jul 2003 14:30

joris schreef:Ja je karakter verandert zeker weten, heb ik ook gemerkt. Is ook logisch, want de vrucht van de Geest zijn allemaal eigenschappen.

ja, ik hoorde pas hierover ook in een preek, en het is blijven hangen was C.S. Lewis hierover zei.

een man zei tegen Lewis: "Ik snap niet wat God met die vrouw moet, het is zo'n ongelooflijke zuurpruim." waarop Lewis zei: "kun je nagaan hoe het geweest was als ze God níet kende!"
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Terug naar “Archief”