werkende moeders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 18:17

Nu even mijn eigen mening hierover:

Ik vind dat een vrouw gewoon mag werken ook al heeft zij kinderen. Ik zou het geen prettig idee vinden dat als ik ooit kinderen heb, dat ik dan de hele tijd thuis moet zitten. Je maakt op zo'n manier niet echt meer deel uit van de maatschappij. + dat je nog wat meer sociale contacten overhoudt.

Als ik dus later misschien een kind zou hebben, zou ik er voor kiezen om nog 2 dagen te blijven werken. Voor mij is dat heel makkelijk, want ik geef les, dus is het nogal makkelijk om part-time te werken. Die dagen zou ik mijn schoonmoeder vragen of ze op wil passen (die woont toch in de buurt) en als dat geen mogelijkheid zou zijn, dan zou ik mijn kind naar een kinderopvang brengen.

Hoe ik over schippersinternaten denk heb ik hiervoor al geschreven.
Voor mij zijn er een aantal belangrijke punten:
De vraag blijft altijd. Voed ik zelf mijn kind op op heb ik daar andere mensen voor. Dus volledig werken en je kind vijf dagen uitbesteden, dan voed je het niet meer zelf op en dat vind ik dus niet goed.

en waarom werk ik: Doe ik dat omdat ik het leuk vind, en om daarmee in de maatschappij te blijven, of doe ik het puur om het geld.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 18:48

als ik later opa ben, ben ik bereid om op ieder kind te passen waarvan beide ouders noodgedwongen moeten werken! Als het voor de luxe is of uit verwennerij denk ik: redt je maar met je kind.

Kinderopvang moet zo snel mogelijk wordne afgeschaft. Met dat geld kan zat de kinderbijslag iets omhoog. Jammer voor de mensen die in de kinderdagverblijven werken, die kunnen fijn bij verst gehandicapten gaan werken ofzo. trouwens dr wordt binnenkort wel een nieuw aparaat uitgevonden wat voor het grootste deel handmatig gemaakt moet worden, dus er komen vast wel vee arbeidsplaaatsen vrij.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 18:58

Joris, waarom ben jij tegen kinderopvang en waarom zou je niet op je kleinzoon/dochter willen passen als je dochter/schoondochter wil werken omdat zij het leuk vind. Wanneer vind jij het goed dat moeders gaan werken.

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 19:03

Willempie schreef:Joris, waarom ben jij tegen kinderopvang en waarom zou je niet op je kleinzoon/dochter willen passen als je dochter/schoondochter wil werken omdat zij het leuk vind. Wanneer vind jij het goed dat moeders gaan werken.

wanneer ik het goed vind dat moeders werken?

- als de vader op dat moment thuis is
- als het met een inkomen niet lukt (hoge hypotheek is niet een reden)
- als kinderen overdag naar shcool gaan en je overdag gaat werken.

waarom ik niet wil oppassen?
- ik wil oppassen als het noodzakelijk is. Niet voor de luxe. MIJn kleinkinderen mogen komen locheren en dan gaan we lol maken samen. ik wil opa zijn en geen surrogaat vader/moeder.

Memmem
Moderator

Berichtdoor Memmem » 12 jul 2003 19:41

Willempie schreef:Nu even mijn eigen mening hierover:

Ik vind dat een vrouw gewoon mag werken ook al heeft zij kinderen. Ik zou het geen prettig idee vinden dat als ik ooit kinderen heb, dat ik dan de hele tijd thuis moet zitten. Je maakt op zo'n manier niet echt meer deel uit van de maatschappij. + dat je nog wat meer sociale contacten overhoudt.

en waarom werk ik: Doe ik dat omdat ik het leuk vind, en om daarmee in de maatschappij te blijven, of doe ik het puur om het geld.

Ook al werk je niet meer, je kunt nog best sociale contacten hebben. Ga dan vrijwilligerswerk doen.
De meesten die gaan werken doen het vast omdat het leuk is maar het geld speelt ook een hele grote rol.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 19:48

Joris schreef:wanneer ik het goed vind dat moeders werken?

- als de vader op dat moment thuis is
- als het met een inkomen niet lukt (hoge hypotheek is niet een reden)
- als kinderen overdag naar shcool gaan en je overdag gaat werken.

waarom ik niet wil oppassen?
- ik wil oppassen als het noodzakelijk is. Niet voor de luxe. MIJn kleinkinderen mogen komen locheren en dan gaan we lol maken samen. ik wil opa zijn en geen surrogaat vader/moeder.

Waarom is een hoge hypotheek geen reden? Er zijn genoeg stellen die graag willen trouwen, maar als ze op een huurhuis moeten wachten zijn ze 7 jaar verder, en particulier een huis huren heeft ook weinig zin, omdat die mensen vaak zulke hoge huren vragen dat het weinig uitmaakt of je koopt of dat je huurt.

Gelukkig hebben mijn man en ik een huis gekocht met de hulp van mijn schoonouders. Wij hebben nu dus wel een hypotheek, maar dat is te betalen met 1 salaris. Maar dat wil niet zeggen dat ik dus niet ga werken. Ik vind mijn werk hardstikke leuk en voor een kind is het echt niet erg om af en toe in een kinderopvang te zitten, of naar opa of oma te gaan.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 19:50

Memmem schreef:Ook al werk je niet meer, je kunt nog best sociale contacten hebben. Ga dan vrijwilligerswerk doen.
De meesten die gaan werken doen het vast omdat het leuk is maar het geld speelt ook een hele grote rol.

Wat is het verschil tussen vrijwilligerswerk en gewoon werk. Ik moet dan evengoed oppas regelen hoor. En in het onderwijs zijn nog steeds te kort mensen, dus waarom zou ik dan niet een paar morgens blijven werken.

Afat82
Mineur
Mineur

Berichtdoor Afat82 » 12 jul 2003 20:39

Als je kind nog niet op school zit is het misschien ook mogelijk om werk te zoeken waarbij je je kind mee kan nemen. Mijn schoonzus bijvoorbeeld heeft een baby van twee maanden, en gaat nu twee dagen in de week oppassen bij een ander gezin, waarbij ze haar eigen kind mee kan nemen. Dergelijke baantjes zijn genoeg te vinden, lijkt mij.
Als je het voor het geld doet kun je ook altijd thuiswerken.

Als je kind op school zit, lijkt het mij geen probleem om te werken, als je maar thuis bent wanneer de school uitgaat, en zolang het maar geen probleem is om thuis te zijn met vakanties, of als je kind ziek is.
Ik ben met Christus gekruisigd; ik leef, doch niet meer ik, maar Christus leeft in mij! (Gal. 2:20)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 12 jul 2003 20:57

Cor:
maar daar hebben de vaders ook weer een plek in, die moeten dan ook durfen zeggen, die of die dag zorg ik voor de kinderen, wil je vanavond weg das goed dan pas ik op de kinderen.

Mijn vrouw zegt altijd:
'op je eigen kinderen pas je niet. Je bent gewoon thuis.'
.
't Is maar dat je 't weet.

Arthur:
Maar de vader, op klaarlichte werkdag, achter de kinderwagen te laten lopen of hem laten eendjes voeren terwijl het geen zaterdag of vakantie is, das puur triest, een belaching en een gevolg van egoistische moeders.

Van iemand met een middeleeuws figuur als avatar kun je een dergelijke uitspraak verwachten. Wist je trouwens dat niet-serieuze berichten onder Religie verwijderd worden? Kijk maar uit ;-)

Om zelf niet datzelfde risico te lopen hierbij ook mijn eigenste mening: ik vind dat ouders dit onderling en in gebed moeten uitmaken. Als je in je eigen gemoed ten volle verzekerd bent, wie ben ik dan om te oordelen?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jul 2003 21:51

Dat de vrouw geen studie hoeft te volgen is natuurlijk onzin! Wie weet trouwt een vrouw nooit of ze krijgt nooit kinderen. Of stel dat haar man overlijdt, dan is het toch wel erg handig als je als vrouw ook een opleiding hebt.
jij vind dat er of vader, of moeder thuis moet zijn. Je vind het dus niet goed als opa of oma oppast, of dat het kind naar de kinderopvang gaat.

Wat ik daar mee wou uitleggen is, dat er altijd iemand moet zijn voor de kinderen. Dat ze niet alleen thuis komen zonder dat er naar hen geluisterd word. (uit school)

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 12 jul 2003 22:14

Iemand met een Middeleeuwse naam, een Middeleeuws avator dient consequent te zijn en ook Middeleeuws te denken.

Overigens wordt hier weer zonder kennis van zaken gesproken. het Middeleeuwse vrouwbeeld is verre van negatief!
Denk eens aan de vele vrouwen die een grote rol op het toneel gespeeld hebben (Jeanne d´Arc, Catherina van Aragon, Catherina van Pisa, Margaretha (?) van Acquianie)
Denk aan de hoofse roman, denk aan de ridderromans (o.m de Arthurromans ja) denk aan Lanceloet die door de vrouw werd afgewezen toen hij tijdens de tocht naar de betreffende geliefde een moment geaarzelfd had om eventueel een strompelende oude man in de wagen te nemen, Hoewel hij het niet deed, wees de beminde hem af omdat hij enkele seconden geaarzeld had.

Dát is Middeleeuws!

Toen spraken de vrouwen dus met gezag! Meer gezag dan de verlichte vrouwengeesten hier op het forum, die in de regel een beetje blij politiek correct zitten te neuzelen en een beetje met elkaar lopen te slijmen zonder te weten waar ze het eigenlijk over hebben!

Nogmaals, ik verbied vrouwen niet te werken. Geenszins. De traditionele rolverdeling dient echter gehandhaaft te worden. Dat wil zeggen, ik ben tegen het thuisblijven van de man om de vrouw te laten werken.

Overigens dwaal ik enigszins af. Terug naar het onderwerp, nadat ik de gelegenheid te baat genomen heb enigszins mij visie op de vrouw toe te lichtenm en diverse mensen wel bewust maar niet opzettelijkm tegen mij in het harnas (Hoe middeleeuws!) heb gejaagd. Mijn visie op de vrouw is dus idd Middeleeuws. Dank je voor het etiket Chickie!
Geen ontwikkeling zonder conflict!

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 13 jul 2003 11:57

Ik ben het met Joris eens dat opa's en oma's niet moeten oppassen. (Mijn ouders en toekomstige schoonouders hebben al duidelijk gemaakt dat ze dat niet willen, haha.) Opa en oma zijn om je te verwennen en leuke dingen mee te doen, niet om je op te voeden. Kijk, een weekje oppassen als pa en ma op vakantie zijn is wel tof, maar elke week een paar dagen? Nope!

steven30
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor steven30 » 13 jul 2003 13:16

Ik denk dat het werken van moeders in een gezin geen enkel probleem moet wezen. Het is niet zo dat alleen de moeder haar plichten heeft in het opvoeden van kinderen. In elk gezin is die situatie anders, het maakt uiteraard heel veel uit of kinderen al naar school zijn of dat ze nog niet zover zijn. Ik kan me heel goed voorstellen dat een moeder het ook niet al vanzelfsprekend ziet dat zij haar baan op moet geven waar ze misschien wel jaren voor heeft gestudeerd. Het beste is om dit in overleg te doen en bij de ene baan kan je makkelijker deeltijd gaan werken dan bij andere. Persoonlijk vind ik de oplossing dat kinderen hele week in kinderopvang zijn of bij grootouders nou niet echt een goede oplossing, ik geloof niet dat dit positief is voor opvoeding van kind.
Maar nogmaals elke situatie is anders en iedereen denkt er anders over maar uiteindelijk zijn beide ouders verantwoordelijk voor de opvoeding.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 13 jul 2003 20:02

Arthur
: De traditionele rolverdeling dient echter gehandhaaft te worden. Dat wil zeggen, ik ben tegen het thuisblijven van de man om de vrouw te laten werken.

Nou heb je wel heel veel gescreven over de middeleeuwen (wat ik eigenlijk helemaal niet interessant vind) maar je hebt deze mening nog niet onderbouwt. Ga je nog vertellen waarom de traditionele rolverdelinggehandhaafd moet blijven of vind je het wel goed zo?

Klaas
the words are what you trusted

but the eyes have final say

now you still got the devil left to pay

Chloë

Berichtdoor Chloë » 13 jul 2003 20:09

Vinden jullie het ook altijd zo schattig als een man in de supermarkt onhandig staat te doen met een boodschappenwagentje en jengelende kinderen? :oops:

Je pikt meteen de 'oppasvaders' en de 'huismannen' eruit, de laatsten zijn over het algemeen wat geroutineerder. :wink:

Terug naar “Archief”