werkende moeders

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

werkende moeders

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 08:08

De laatste tijd is dit fenomeen volop in het nieuws. Het reformatorisch dagblad heeft er een aantal artikelen aan besteed en ook de saambinder schreef erover.
Hoe denken wij hierover:
:arrow: Vinden wij dat moeders niet meer mogen werken?
:arrow: Als we vinden dat ze mogen werken, hoeveel dagen dan maximaal?
:arrow: Als we vinden dat ze niet mogen werken, hoe denken we dan over die vaders en moeders die hun kinderen wekenlang achter elkaar in het schippersinternaat achterlaten?
:arrow: vinden we dit vanuit principieel oogpunt of om andere redenen?
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

joepie

Berichtdoor joepie » 12 jul 2003 08:28

Ik vind dat die vaders en moeders dat samen maar uit moeten zoeken.
Dat is hun verantwoording.

connie
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor connie » 12 jul 2003 08:34

ik vind als jekinderen hebt dat demoeders voor dekinderenmoet zorgen
en de vader gaat dan werken

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 12 jul 2003 08:49

waarom???

dan hoeft de vrouw ook geen studie te gaan volgen. zonde van het geld wat je daar heb in gestoken........

Ik vind wel dat er altijd 1 van de ouders thuis moet zijn als de kinderen thuis zijn of thuis komen uit school. Dat vind ik een van de punten waar je op moet letten als je als vader en moeder gaat werken.

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 12 jul 2003 11:40

k' vind dat moeders best mogen werken, ze mogen best hun tallenten ontplooien, das in mijn ogen juist een zegen.

Maar als er dan kinderen komen, zijn ze daar wel in de eerste plaatst verantwoordelijk voor, maar daar hebben de vaders ook weer een plek in, die moeten dan ook durfen zeggen, die of die dag zorg ik voor de kinderen, wil je vanavond weg das goed dan pas ik op de kinderen.

Het is gewoon wat je samen afspreekt, en voor de een is dat net even wat anders dan voor de ander, net waar je de grens legt in het ouder schap.

Voor schipperskinderen is het weer anders, als ze op een goed internaat zitten scheelt dat, hun voordeel is dat ze snel zelfstandig zijn, en volwassen.
Maar het lijkt me dat je, je ouders wel mist, vooral als je wat verlegen bent of wat stiller.
Voor mij zou het niks zijn.

yeah its summer thank Ya!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 12 jul 2003 12:36

hey! Mijn moeder werkt ook en ik ervaar het niet als vervelend ofzo.
helemaal niet zelfs! Ze werkt drie dagen op dinsdag woensdag & donderdag. Als ik thuiskom ( ongeveer 3 uur) is ze er nog niet => ze werkt op een pc basisschool en is om 5 uur ongeveer thuis.
Ik heb dan samen met mn zus lekker het rijk alleen. Als mn mummy dr weer is drinken we ff koffie en daarna gaat ze koken.
Ik vind t ggeen probleem en wij ( mn vader en 4 kids ) vinden het geen probleem. duzzzzz... werkende vrouwen? Bespreek t met t hele gezin voor je dr aan begint! Zo is t bij ons gegaan en t bevalt prima! :P
God is good
and His love endureth forever!!!!!!!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 12 jul 2003 12:38

Ik vind sowiezo het onderwerp van dit topic verkeerd gekozen. Ik geef dan toch de voorkeur aan 'werkende ouders', beiden hebben namelijk de zorgplicht voor de kinderen. Waarom zou vader mogen werken en moeder niet? Van mij mogen beide werken, als er maar iemand thuis is om de kinderen op te vangen. En dan maakt het geen verschil of dat pappa of mamma is.
Moet zeggen dat mijn toekomstige man het niet in zn hoofd moet halen om van mij te vragen continu thuis te gaan zitten. Kan ik alles wat ik nu bereikt heb meteen door de plee spoelen.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 12 jul 2003 12:41

Ik zou heel graag willen blijven werken, ook als ik ooit kinderen krijg. Dat is omdat ik veel investeer in mijn studie en als je er een paar jaar uit bent, dan is het moeilijk om er weer in te komen, omdat je de ontwikkelingen in je vakgebied niet hebt gevolgd. Vooral als ik iets met DNA enzo ga doen, zal dat noodzakelijk zijn. Allebei part-time werken is mijn droom, maar ik weet niet of dat in de praktijk ook kan. Sommige bedrijven kunnen daar errug moeilijk over doen :(

joris

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 13:12

ik vin ddat een kind een vader en een moeder moet hebben.

yeah its summer thank Ya!
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

werkende moeders

Berichtdoor yeah its summer thank Ya! » 12 jul 2003 15:01

[/quote]ik vin ddat een kind een vader en een moeder moet hebben.

Dat vind ik ook maar als de vader en moeder werken betekent dat nie dat een kind dan geen vader en moeder meer heeft!
En ik spreek uit ervaring! Mijn ouders zijn schatten... :lol:
God is good

and His love endureth forever!!!!!!!

Arthur
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Arthur » 12 jul 2003 15:54

vanzelfsprekend heeft elk kind een vader en moeder nodig. Anders komt het kind er sowieso niet!

verder.
Lijkt me duidelijk. De eerste verantwoording voor de primaire zorg voor het kind ligt bij de moeder. Vaders die vrij nemen om hun kind op te voeden, zoiets als ouderschapverlof ofzo, dat spoort niet!

Een moeder mag best parttime werken wat mij betreft. Als er goede oppas is, nog in zeer goede staat verkerende oma´s ofzo, dan is het mij best. Maar de vader, op klaarlichte werkdag, achter de kinderwagen te laten lopen of hem laten eendjes voeren terwijl het geen zaterdag of vakantie is, das puur triest, een belaching en een gevolg van egoistische moeders.
Geen ontwikkeling zonder conflict!

chickie
Mineur
Mineur

Berichtdoor chickie » 12 jul 2003 16:19

[quote="arthur"]vanzelfsprekend heeft elk kind een vader en moeder nodig. Anders komt het kind er sowieso niet!

verder.
Lijkt me duidelijk. De eerste verantwoording voor de primaire zorg voor het kind ligt bij de moeder. Vaders die vrij nemen om hun kind op te voeden, zoiets als ouderschapverlof ofzo, dat spoort niet!

Een moeder mag best parttime werken wat mij betreft. Als er goede oppas is, nog in zeer goede staat verkerende oma´s ofzo, dan is het mij best. Maar de vader, op klaarlichte werkdag, achter de kinderwagen te laten lopen of hem laten eendjes voeren terwijl het geen zaterdag of vakantie is, das puur triest, een belaching en een gevolg van egoistische moeders.[/quote]
Vind dit een beetje middeleeuwse-traditionele rolverdeling-achtige opvatting

joris

Re: werkende moeders

Berichtdoor joris » 12 jul 2003 16:21

yeah its summer thank Ya! schreef:
ik vin ddat een kind een vader en een moeder moet hebben.

Dat vind ik ook maar als de vader en moeder werken betekent dat nie dat een kind dan geen vader en moeder meer heeft!
En ik spreek uit ervaring! Mijn ouders zijn schatten... :lol:[/quote]
haha typichs ereactie wel.
ik zeg verder niets toch?

ik vind dat een kind een vader en moeder moet hebben. Hoe je dat verder invult zal mij een worst wezen. Nee, dat is niet waar. Ik vertrouw erop dat volwassen mensen heel goed kunnen uitzoeken hoe ze het beste vader en moeder kunnen wezen en ook nog brood op de plank kkunnen brengen. Het in leven houden van je kinderen is immrs ook een deel van ouderschap.

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 12 jul 2003 17:14

joepie schreef:ik vind als jekinderen hebt dat demoeders voor dekinderenmoet zorgen en de vader gaat dan werken

Vind je niet dat moeders nog 1 dag of een paar morgens mag werken???

Evelien schreef:waarom???
dan hoeft de vrouw ook geen studie te gaan volgen. zonde van het geld wat je daar heb in gestoken........
Ik vind wel dat er altijd 1 van de ouders thuis moet zijn als de kinderen thuis zijn of thuis komen uit school. Dat vind ik een van de punten waar je op moet letten als je als vader en moeder gaat werken.

Dat de vrouw geen studie hoeft te volgen is natuurlijk onzin! Wie weet trouwt een vrouw nooit of ze krijgt nooit kinderen. Of stel dat haar man overlijdt, dan is het toch wel erg handig als je als vrouw ook een opleiding hebt.
jij vind dat er of vader, of moeder thuis moet zijn. Je vind het dus niet goed als opa of oma oppast, of dat het kind naar de kinderopvang gaat.

Cor schreef:Voor schipperskinderen is het weer anders, als ze op een goed internaat zitten scheelt dat, hun voordeel is dat ze snel zelfstandig zijn, en volwassen. Maar het lijkt me dat je, je ouders wel mist, vooral als je wat verlegen bent of wat stiller. Voor mij zou het niks zijn.

Als je je kind in een internaat doet, is dat niet hetzelfde als dat moeders 5 dagen werken en hun kinderen in een kinderopvang doen. Dan ziet het kind zijn/haar vader en moeder in ieder geval 's avonds nog, en in de weekenden, en voed je dus toch nog een beetje je eigen kinderen op. Bij schipperskinderen wordt de opvoeding helemaal aan een ander overgegeven.

chickie schreef:Ik vind sowiezo het onderwerp van dit topic verkeerd gekozen. Ik geef dan toch de voorkeur aan 'werkende ouders', beiden hebben namelijk de zorgplicht voor de kinderen. Waarom zou vader mogen werken en moeder niet? Van mij mogen beide werken, als er maar iemand thuis is om de kinderen op te vangen. En dan maakt het geen verschil of dat pappa of mamma is.
Moet zeggen dat mijn toekomstige man het niet in zn hoofd moet halen om van mij te vragen continu thuis te gaan zitten. Kan ik alles wat ik nu bereikt heb meteen door de plee spoelen.

Ik vind dat de opvoeding van de kinderen toch voor een groot deel de verantwoordelijkheid van de moeder is. maar van mij mag de moeder best een beetje werken.

Lalage schreef:Ik zou heel graag willen blijven werken, ook als ik ooit kinderen krijg. Dat is omdat ik veel investeer in mijn studie en als je er een paar jaar uit bent, dan is het moeilijk om er weer in te komen, omdat je de ontwikkelingen in je vakgebied niet hebt gevolgd. Vooral als ik iets met DNA enzo ga doen, zal dat noodzakelijk zijn. Allebei part-time werken is mijn droom, maar ik weet niet of dat in de praktijk ook kan. Sommige bedrijven kunnen daar errug moeilijk over doen

Ik kan me heel goed voorstellen dat jij graag wil blijven werken. Vind ik ook gewoon dat je dat moet doen. En het moet vast wel lukken om een parttime baan te vinden.

Moet nu eten, zal daarna de rest plaatsen.
Laatst gewijzigd door Willempie op 12 jul 2003 18:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

butterfly
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor butterfly » 12 jul 2003 17:15

Lalage schreef:Ik zou heel graag willen blijven werken, ook als ik ooit kinderen krijg. Dat is omdat ik veel investeer in mijn studie en als je er een paar jaar uit bent, dan is het moeilijk om er weer in te komen, omdat je de ontwikkelingen in je vakgebied niet hebt gevolgd. Vooral als ik iets met DNA enzo ga doen, zal dat noodzakelijk zijn. Allebei part-time werken is mijn droom, maar ik weet niet of dat in de praktijk ook kan. Sommige bedrijven kunnen daar errug moeilijk over doen :(

me too :D Het lijkt me onwijs boring om fulltime huisvrouw te zijn... :| Hoewel fulltime werken ook niet erg ideaal is :mrgreen:
Hold on, hold on tightly
Hold on, hold on tightly
Rise up, rise up
With wings like eagles
You run, you run
You run and not grow weary

Terug naar “Archief”