Hoi Cyber,
Cyber:
alle geboden van de stenen tafelen gelden nog
en waarom deze ene niet??
Alle geboden (ook die van de stenen tafelen) zijn vervuld.
Cyber:
Dan moeten ze toch Jesaja maar eens lezen
Kun je iets specifieker zijn?
Cyber:
Exodus 16. Het is de eerste keer, dat het woord sabbat in de bijbel wordt genoemd.
En aan wie wordt het Sabbatsgebod daar gegeven?
Cyber: Exodus 20 :10
"......nog de vreemdeling die in uw steden woont"
Het gaat hier om vreemdelingen die in de steden van Israël woonden. Joodse uitleggers menen niet dat het om de niet-joden in z'n algemeenheid gaat.
Cyber:
Leviticus 23:32
"......des avonds, van avond tot avond, zult gij de sabbat vieren."
Het gaat hier over een sabbat op de 9e van de maand. Daarbij is heteen gebod dat specifiek aan de Israëlieten gegeven wordt.
Cyber:
Jesaja 66:6-7
"En de vreemdelingen die zich bij de Here aansloten om Hem te dienen, en om de naam des Heren lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan Mijn verbond: hen zal Ik brengen naar Mijn heilige berg."
Daar staat bij mij wat heel anders. Is dit wel het goede tekstgedeelte?
Je vergeet trouwens nog een belangrijke:
Exodus 31:16-17: Dat dan de kinderen Israels den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond. Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen Israels een teken in eeuwigheid zijn; dewijl de HEERE, in zes dagen, den hemel en de aarde gemaakt, en op den zevenden dag gerust en Zich verkwikt heeft.Klaas:
Maar niet in plaats van de Sabbat.
Cyber:
vertel
Er was geen algemene feestdag, dus de zondag werd niet ingesteld i.p.v. een andere feestdag. Simpel.
Cyber:
nee want het werd gevierd door de gelovigen
Door sommige gelovigen. Verbood de zondagswet overigens het houden van de sabbat? (dan zou je kunnen spreken van 'in plaats van')
Cyber:
voor vrede in zijn rijk
De wetenschappers weten het niet zeker maar Cyber wel. Toch handig dat je d'r bent

Cyber:
kun je dat verder verduidelijken " positief ervaren door de christenen
De christenen vierden toen al de zondag. Dat de zondag een officiële rustdag werd betekende dat ze eenvoudiger konden samenkomen op die dag en dat ze niet gedwongen werden te werken. Dat konden ze wel waarderen.
Parsifal:
Zijn er bronnen die aangeven dat de niet-Joodse Christenen hun rustdag op de zevende dag vierden? Ik ken er geen. Wel genoeg bronnen dat de samenkomsten op de eerste dag waren.
Ja, die bronnen zijn er wel. Ignatius schrijft in ca. 110 over mensen die ooit onder 'de oude bedelingen' waren en daarom ook de sabbat vierden. Hij zegt dat deze mensen door hun bekering de zondag in plaats van de sabbat begonnen te vieren. Hij waarschuwt de christenen dat zij niet in de verleiding moeten komen om nog aan de sabbat te willen vasthouden. Uit het laatste mag je opmaken dat er ook onder de heiden-christenen mensen zijn geweest die voor deze verleiding openstonden.
Ongeveer een eeuw na hem verschijnt er een aantal berichten die erop wijzen dat in een deel van de Kerk (voornamelijk in het oosten) de sabbatsviering onder heiden-christenen (weer) in zwang is gekomen. Een belangrijk getuigenis hierover is te vinden in de Apostolische Constituties. Daaruit is tevens op te maken dat de hernieuwde sabbatsviering functioneerde als gedachtenis aan de schepping, terwijl de zondag diende om de verlossing door Christus te gedenken.
Klaas