De zondag als rustdag, in plaats van de Sabbath ?!?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 10 jul 2003 15:48

Hoi Calvin

n handelingen 20 staat:
En op den eersten dag der week , als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

alleen dan vergeet je dat de dagen nog niet veranderd waren zoals wij die nu kennen
wij hebben nu van 12 uur middernacht tot 12 uur middernacht als ritme
toen was dat nog niet ingevoerd
dus
op de 1e dag van de week is direct na de sabbat, er is geen nacht tussen zoals nu,
Paulus preekte van, in onze tijdsbegrip, van begin van de avond tot middernacht

Met discipelen wordt in het boek Handelingen gelovigen genoemd. Dus de gemeente kwam daar op de 1e dag bijeen (hoewel dat geen sluitend bewijs is voor de zondag ipv de sabbath omdat het ook om een speciale bijeenkomst zou kunnen gaan vanwege het afscheid van Paulus).

ja en dan zal je zelfs kunnen stellen dat Paulus op reisde

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 15:51

Cyber: mee
eens God handelt niet altijd hetzelfde met zijn volk, maar is daardoor de sabbat afgeschaft??

Dat hoeft niet, maar Gods onveranderlijkheid is geen garantie voor het feit dat we de sabbat nog zouden moeten onderhouden.

Cyber:
en als je dan de lijn doortrekt dan is het OT ook niet voor ons

Nee, dat ligt anders. De Joden zagen de Sabbat specifiek als een gebod voor hen als verbondsvolk. Zaken als doodslag en echtbreuk golden ook voor niet-joden.

Cyber:
ja dat klopt, alleen was dat niet volgens de woorden die Mozes sprak tot de Israelieten

Kun je dat onderbouwen?

Cyber:
jawel maar niet in plaats van de sabbat in het jaar 321Constantijn roept de zondag uit tot de officiële (christelijke) rustdag.

Maar niet in plaats van de Sabbat. In het romeinse rijk werd de sabbat ook niet als officiële rustdag gevierd. Of Constantijn een christelijk oogmerk had met het uitroepen van de zondag als rustdag is nog maar de vraag. Wetenschappers zijn het niet eens over de vraag wat de precieze motivatie was. In ieder geval werd deze wet als positief ervaren door de christenen die in die tijd de zondag al redelijk algemeen onderhielden als rust/feestdag.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 10 jul 2003 15:51

Beste Boudewijn,

Zelfs al zie je de zondagsviering als dwaling dan noch kun je niet zeggen dat deze door Constantijn is ingevoerd. Het is geschiedkunidg gewoon niet waar. Wat mij betreft fantaseer je er een complot van de slang achter maar dat verandert niets aan de feiten.

Klaas

Klaas
is dit niet door Constantijn ingevoerd??
kun je dan vertellen hoe de invoering wel is verlopen??

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 10 jul 2003 15:58

cyber schreef:

deze zienswijze dat het sabbatsgebod cerimonieel is is geheel nieuw voor mij

voor mij niet maar het lijkt mij toch moeilijk hard te maken dat het sabbatsgebod een zedelijk gebod is. een rustdaggebod zou ik me dan nog wat bij voor kunnen stellen.

het is een gebod voor rust en genieten

is dan een zedelijk gebod, en dat de ceremoniële wet over het algemeen als vervuld wordt beschouwd, zou je op die gedachte kunnen komen.

wel dan kunnen we zondag's gewoon lezen
"Gedenk de zondag..........
of denk je van niet??

ach, wat mij betreft zouden ze dat helemaal achterwege laten, of wordt ik nu heel erg ketters?

ja uitermate ketters :shock: :roll: :wink: foei

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 jul 2003 16:22

cyber schreef:
Beste Boudewijn,

Zelfs al zie je de zondagsviering als dwaling dan noch kun je niet zeggen dat deze door Constantijn is ingevoerd. Het is geschiedkunidg gewoon niet waar. Wat mij betreft fantaseer je er een complot van de slang achter maar dat verandert niets aan de feiten.

Klaas

Klaas
is dit niet door Constantijn ingevoerd??
kun je dan vertellen hoe de invoering wel is verlopen??
Constantijn heeft 't officieel gemaakt waarschijnlijk (weet ik niet eens zeker). Daarvoor vierden superveel christenen hun rustdag al op zondag. Lees Polycarpus, Ignatius enz.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 10 jul 2003 16:31

Zijn er bronnen die aangeven dat de niet-Joodse Christenen hun rustdag op de zevende dag vierden? Ik ken er geen. Wel genoeg bronnen dat de samenkomsten op de eerste dag waren.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

caprice

Berichtdoor caprice » 10 jul 2003 16:33

De hele discussie is onzinnig. Dit soort discussies vindt de duivel heel best. Als we het belangrijkste maar vergeten, dan is het al gauw goed...

Zou God het nu belangrijk vinden op welke dag Zijn naam geeerd wordt, Zijn Woord wordt verklaard en Zijn grote daden herdacht worden? Hoewel het eerste en het laatste elke dag moet gebeuren.

cyber
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor cyber » 10 jul 2003 16:50

mee eens God handelt niet altijd hetzelfde met zijn volk, maar is daardoor de sabbat afgeschaft??

Dat hoeft niet, maar Gods onveranderlijkheid is geen garantie voor het feit dat we de sabbat nog zouden moeten onderhouden.

alle geboden van de stenen tafelen gelden nog
en waarom deze ene niet??

en als je dan de lijn doortrekt dan is het OT ook niet voor ons

Nee, dat ligt anders. De Joden zagen de Sabbat specifiek als een gebod voor hen als verbondsvolk. Zaken als doodslag en echtbreuk golden ook voor niet-joden.

Dan moeten ze toch Jesaja maar eens lezen

ja dat klopt, alleen was dat niet volgens de woorden die Mozes sprak tot de Israelieten

Kun je dat onderbouwen?

Exodus 16. Het is de eerste keer, dat het woord sabbat in de bijbel wordt genoemd.

Exodus 16:23
Mozes zegt daar: "Dit is wat de Here gezegd heeft: een rustdag een heilige sabbat is het morgen voor de Here. ....zes dagen zult gij het (manna) verzamelen, maar op de zevende dag is het sabbat; dan is het er niet."

Exodus 20 :10
"......nog de vreemdeling die in uw steden woont"

Leviticus 23:32
"......des avonds, van avond tot avond, zult gij de sabbat vieren."

Jesaja 66:6-7
"En de vreemdelingen die zich bij de Here aansloten om Hem te dienen, en om de naam des Heren lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan Mijn verbond: hen zal Ik brengen naar Mijn heilige berg."

in het jaar 321Constantijn roept de zondag uit tot de officiële (christelijke) rustdag.

Maar niet in plaats van de Sabbat.

vertel
In het romeinse rijk werd de sabbat ook niet als officiële rustdag gevierd.

nee want het werd gevierd door de gelovigen
Of Constantijn een christelijk oogmerk had met het uitroepen van de zondag als rustdag is nog maar de vraag.
voor vrede in zijn rijk
Wetenschappers zijn het niet eens over de vraag wat de precieze motivatie was. In ieder geval werd deze wet als positief ervaren door de christenen die in die tijd de zondag al redelijk algemeen onderhielden als rust/feestdag.

kun je dat verder verduidelijken " positief ervaren door de christenen"

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 21:17

Hoi Cyber,

Cyber:
alle geboden van de stenen tafelen gelden nog
en waarom deze ene niet??

Alle geboden (ook die van de stenen tafelen) zijn vervuld.

Cyber:
Dan moeten ze toch Jesaja maar eens lezen

Kun je iets specifieker zijn?

Cyber:
Exodus 16. Het is de eerste keer, dat het woord sabbat in de bijbel wordt genoemd.

En aan wie wordt het Sabbatsgebod daar gegeven?

Cyber: Exodus 20 :10
"......nog de vreemdeling die in uw steden woont"

Het gaat hier om vreemdelingen die in de steden van Israël woonden. Joodse uitleggers menen niet dat het om de niet-joden in z'n algemeenheid gaat.

Cyber:
Leviticus 23:32
"......des avonds, van avond tot avond, zult gij de sabbat vieren."

Het gaat hier over een sabbat op de 9e van de maand. Daarbij is heteen gebod dat specifiek aan de Israëlieten gegeven wordt.

Cyber:
Jesaja 66:6-7
"En de vreemdelingen die zich bij de Here aansloten om Hem te dienen, en om de naam des Heren lief te hebben, om Hem tot knechten te zijn, allen die de sabbat onderhouden zodat zij hem niet ontheiligen, en die vasthouden aan Mijn verbond: hen zal Ik brengen naar Mijn heilige berg."

Daar staat bij mij wat heel anders. Is dit wel het goede tekstgedeelte?

Je vergeet trouwens nog een belangrijke:

Exodus 31:16-17: Dat dan de kinderen Israels den sabbat houden, den sabbat onderhoudende in hun geslachten, tot een eeuwig verbond. Hij zal tussen Mij en tussen de kinderen Israels een teken in eeuwigheid zijn; dewijl de HEERE, in zes dagen, den hemel en de aarde gemaakt, en op den zevenden dag gerust en Zich verkwikt heeft.

Klaas:
Maar niet in plaats van de Sabbat.

Cyber:
vertel

Er was geen algemene feestdag, dus de zondag werd niet ingesteld i.p.v. een andere feestdag. Simpel.

Cyber:
nee want het werd gevierd door de gelovigen

Door sommige gelovigen. Verbood de zondagswet overigens het houden van de sabbat? (dan zou je kunnen spreken van 'in plaats van')

Cyber:
voor vrede in zijn rijk

De wetenschappers weten het niet zeker maar Cyber wel. Toch handig dat je d'r bent ;-)

Cyber:
kun je dat verder verduidelijken " positief ervaren door de christenen

De christenen vierden toen al de zondag. Dat de zondag een officiële rustdag werd betekende dat ze eenvoudiger konden samenkomen op die dag en dat ze niet gedwongen werden te werken. Dat konden ze wel waarderen.

Parsifal:
Zijn er bronnen die aangeven dat de niet-Joodse Christenen hun rustdag op de zevende dag vierden? Ik ken er geen. Wel genoeg bronnen dat de samenkomsten op de eerste dag waren.

Ja, die bronnen zijn er wel. Ignatius schrijft in ca. 110 over mensen die ooit onder 'de oude bedelingen' waren en daarom ook de sabbat vierden. Hij zegt dat deze mensen door hun bekering de zondag in plaats van de sabbat begonnen te vieren. Hij waarschuwt de christenen dat zij niet in de verleiding moeten komen om nog aan de sabbat te willen vasthouden. Uit het laatste mag je opmaken dat er ook onder de heiden-christenen mensen zijn geweest die voor deze verleiding openstonden.

Ongeveer een eeuw na hem verschijnt er een aantal berichten die erop wijzen dat in een deel van de Kerk (voornamelijk in het oosten) de sabbatsviering onder heiden-christenen (weer) in zwang is gekomen. Een belangrijk getuigenis hierover is te vinden in de Apostolische Constituties. Daaruit is tevens op te maken dat de hernieuwde sabbatsviering functioneerde als gedachtenis aan de schepping, terwijl de zondag diende om de verlossing door Christus te gedenken.

Klaas

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 11 jul 2003 07:20

Hallo Joris,

Dank voor je reactie.

Je hebt gelijk, de sabbath is er voor ons. De olie staat voor "wakker zijn" m.b.t. onze Geestelijk inzicht, dat -dan- brandende is.Jezus wijst weerdere malen op de essentie van Waakhzaamheid m.b.t. onze positie

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 11 jul 2003 07:30

@@Of Constantijn een christelijk oogmerk had met het uitroepen van de zondag als rustdag is nog maar de vraag. @@

Constatijn had een ECONOMISCH doel voor ogen met de zondagsrust en aangezien de Christen-joden in de minderheid waren en, bovendien, dus op de Sabbat geen geld opleverden (slaven), stelde Constatijn de ZON dag in als rustdag m.b.t. het gelijkheids beginsel. Net zoals Satan in het Paradijs deed, deed (en doet) hij nu weer. Hij leidde de mensen af van de waarlijke God, door een "bijna" gelijkwaardig (gevoel) aandachtspunt toe te passen. Constatijn had (dus ook) geen enkel besef van de Zedelijke normen van de 10 geboden en al helemaal geen idee wat de verlossing in exacte zin betekende.

Zo vraagt God -dus NIET de Opstandingsdag (1e dag of zondag) te eerbeidigen, maar de GEHEILIGDE SABBATDAG, waarvan Jezus zegt: IK doe alles wat mijn Vader mij bevolen heeft. Dus Jezus heeft NOOIT de Sabbat anders ingesteld, dan op de zaterdag in plaats van de zondag.
Dus wat Constatijn bereikte, bereitk Satan nu zelf ook. Want Hij wil BOVEN GOD staan en daarom heeft Satan, door menselijke organisaties: de EERSTE dag ingesteld. Al LIJKT het er op dat "we" dan Jezus de eer geven. In werkelijkheid is het Satan, de OVERSTE van DEZE wereld en NIET van een HEMELS Koninkrijk. Satan is nr EEN!

FEITELIJK, PRAKTISCH, GEESTELIJK geven dus miljoenen Christenen Satan de eer en AANBIDDEN hem in plaats van een Hemelse Vader.
Het is maar dat we het weten.

Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij GEBODEN VAN MENSEN houden (Matt 15:7-11)

Ook nu zal de zondag weer als een ECONOMISCH dag worden gezien, niet als een dag die in relatie staat tot het Hemelse Koninkrijk.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 08:11

Boudewijn:
Constatijn had een ECONOMISCH doel voor ogen met de zondagsrust en aangezien de Christen-joden in de minderheid waren en, bovendien, dus op de Sabbat geen geld opleverden (slaven), stelde Constatijn de ZON dag in als rustdag m.b.t. het gelijkheids beginsel.

Ik heb m'n best gedaan maar ik snap deze zin nog steeds niet.

Boudewijn:
Constatijn had (dus ook) geen enkel besef van de Zedelijke normen van de 10 geboden en al helemaal geen idee wat de verlossing in exacte zin betekende.

Ik denk dat het te ver gaat om te zeggen dat Constantijn geen enkel besef had van de 10 geboden. Gezien zijn bekering tot het christendom (of die nou echt was of niet) zal hij toch wel e.e.a. meegekregen hebben, nietwaar?

Boudewijn:
Zo vraagt God -dus NIET de Opstandingsdag (1e dag of zondag) te eerbeidigen, maar de GEHEILIGDE SABBATDAG, waarvan Jezus zegt: IK doe alles wat mijn Vader mij bevolen heeft. Dus Jezus heeft NOOIT de Sabbat anders ingesteld, dan op de zaterdag in plaats van de zondag.

Waar vraagt God van mij, als gelovige uit de heidenen, de sabbat te onderhouden?

Boudewijn:
Dus wat Constatijn bereikte, bereitk Satan nu zelf ook. Want Hij wil BOVEN GOD staan en daarom heeft Satan, door menselijke organisaties: de EERSTE dag ingesteld. Al LIJKT het er op dat "we" dan Jezus de eer geven. In werkelijkheid is het Satan, de OVERSTE van DEZE wereld en NIET van een HEMELS Koninkrijk. Satan is nr EEN!

Dat is onzin Boudewijn. Paulus leert ons duidelijk dat het om ons hart gaat. Het gaat niet in eerste plaats om uiterlijkheden, maar om onze intenties. (Rom.14)

Wie zijt gij, die eens anderen huisknecht oordeelt? Hij staat, of hij valt zijn eigen heer; doch hij zal vastgesteld worden, want God is machtig hem vast te stellen. De een acht wel den [enen] dag boven den [anderen] dag; maar de ander acht al de dagen [gelijk]. Een iegelijk zij in zijn eigen gemoed ten volle verzekerd. Die den dag waarneemt, die neemt [hem] waar den Heere; en die den dag niet waarneemt, die neemt [hem] niet waar den Heere. Die daar eet, die eet [zulks] den Heere, want hij dankt God; en die niet eet, die eet [zulks] den Heere niet, en hij dankt God.

Boudewijn:
Tevergeefs eren zij Mij, omdat zij GEBODEN VAN MENSEN houden (Matt 15:7-11)

Dat is te simpel. Ik kan die ook terugkaatsen: God vraagt nergens van mij de Sabbat te onderhouden. Het feit dat jij dat toch aan mij op wilt leggen maakt dat tot een gebod van mensen.

Boudewijn:
Ook nu zal de zondag weer als een ECONOMISCH dag worden gezien, niet als een dag die in relatie staat tot het Hemelse Koninkrijk.

Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee wilt zeggen, maar ik geloof niet dat dit erg relevant is. Wat de wereld van de zondag (of sabbat) maakt is voor mij niet relevant, het gaat erom hoe jij en ik ermee omgaan. Als ik zie dat jij het verschil sabbat-zondag vooral gebruikt om anderen te oordelen geloof ik niet dat dat Gods bedoeling is.

Klaas

Eliyahu

Berichtdoor Eliyahu » 11 jul 2003 08:34

cyber schreef:Hoi Calvin

n handelingen 20 staat:
En op den eersten dag der week , als de discipelen bijeengekomen waren om brood te breken, handelde Paulus met hen, zullende des anderen daags verreizen; en hij strekte zijne rede uit tot den middernacht.

alleen dan vergeet je dat de dagen nog niet veranderd waren zoals wij die nu kennen
wij hebben nu van 12 uur middernacht tot 12 uur middernacht als ritme
toen was dat nog niet ingevoerd
dus
op de 1e dag van de week is direct na de sabbat, er is geen nacht tussen zoals nu,
Paulus preekte van, in onze tijdsbegrip, van begin van de avond tot middernacht

Met discipelen wordt in het boek Handelingen gelovigen genoemd. Dus de gemeente kwam daar op de 1e dag bijeen (hoewel dat geen sluitend bewijs is voor de zondag ipv de sabbath omdat het ook om een speciale bijeenkomst zou kunnen gaan vanwege het afscheid van Paulus).

ja en dan zal je zelfs kunnen stellen dat Paulus op reisde

Bs'd

"Paulus preekte van, in onze tijdsbegrip, van begin van de avond tot middernacht"

En aangezien de bijbel de bijbelse indeling van de dagen aanhoudt, en aangezien in de bijbel een dag begint en eindigt bij zonsondergang, en aangezien sommige die maaltijd zonder verder bewijs "het avondmaal" noemen, en dat dus in de avond geweest moet zijn, en aangezien die avond de "eerste dag" genoemd wordt, moet die avond dus datgene geweest zijn wat wij nu "zaterdagavond" noemen.

Dus geen zondag te bekennnen.

Eliyahu

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 11 jul 2003 08:48

Eliyahu:
moet die avond dus datgene geweest zijn wat wij nu "zaterdagavond" noemen. Dus geen zondag te bekennnen.

Ik snap het belang hiervan niet helemaal. of het nou zaterdagavond of zondagochtend was, het is en blijft toch na de Sabbat?

Overigens zijn er voldoende bronnen om aan te tonen dat de vroege kerk wel degelijk op de zondag samenkwam.

Klaas

Boudewijn

Berichtdoor Boudewijn » 11 jul 2003 08:59

Beste Klaas,

Heb je wel eens gehoord van de VERKONDIGING van een VALS EVAMGELIE. En is het dan ook denkbaar dat er zowel organisaties als wel een Leider is die dat VALSE EVANGELIE structuur geeft "Handen en voeten" en (on-)zedelijke wetten en (on-)zedelijk handelen. Dit VALSE EVANGELIE een (Grote-) Mond geeft en heeft om te verkondigen.

Als nu Jezus er op wijst dat de Christengemeenten WAAKZAAM moeten zijn omdat Hij WEET dat ze VERLOREN GAAN doordat ze VAST BLIJVEN houden aan ONZEDELIJKE WETTEN en ONZEDELIJK handelen, dat IN HET HEMELS KONINKRIJK NIET GETOLEERD wordt, WAAROM BEREIDEN DAN ZOVELEN ZICH NIET VOOR.....................................................!!!

God vraagt aan de Heiden-Christenen TE GROEIEN IN DE GERECHTIGHEID VAN JEZUS. En aangezien Jezus een HEMELS KONINKRIJK voorstaat, moet jij als HEIDEN-CHRISTEN, EEN GEESTELIJK HEMELSE CHRISTEN worden.

Lees eens in Joh 3 hoe Jezus aan Nicodemus LEERT van een Heiden Christen (Schriftgeleerde vorm van Christus navolgen).
"Zijt Gij een Leraar Israëls?" Jezus wijst Nicodemus er op dat hij wel DENKT een Leraar van God te zijn,maar dat hij het in feite van de DUivel is, omdat Nicodemus een ANDERE wetten naleeft. Nicodemus LEERT door de HEILIGE GEEST wat het betekent om een Hemsle Burger te worden. Nicodemus VERLIEST zijn wereldse aanzien en positie, maar wordt GEESTELIJK een Hemelburger.

Inderdaad leert Paulus ons dat het om het hart gaat! Maar alsa dat hart een VERKEERDE wet eerbieding een VALSE MEESTER navolgd, dan is het hart -weliswaar- "goed" of "eerlijk" maar mist het de essentie van dat Koninkrijk van een andere Koning. Je hart is er wel (staat overigens voor verstand) maar je verstand is op HET VERKEERDE DOEL GERICHT. Je bent meer BEREID om het MERKETEN van SATAN te ontvangen inplaats het ZEGEL van een LIUEFHEBBENDE GOD.

Er is een GROOT VERSCHIL tussen een (brand-)MERKTEKEN te krijgen op VOORHOOFD en RECHTERHAND en een ZEGEL.

DIEREN merken we, en levensloze abstracte produkten geven we een MERKTEKEN.

Jezus wil ons als ZIJN EIGENDOM ZIEN. EN omdat Jezus nu eenmaal een BEWIJS ervan tegenover zowel de MENSEN als SATAN moet OPENBAREN, zijn ZIjn wetten van BELANG voor de VERLOSSING!

Straks als alles is geschiedt KAN IEDEREEN WETEN EN ZIEN wie er TOT het Volk van de MENSENMOORDENAAR behoort en wie tot DE EEUWIGE KONING.

Met betrekking to Paulus aangaande het oordelen van anderen heeft te maken dat IEDEREEN ZELF VERANTWOORDELIJK is voor ZIJN DADEN en we dus inderdeaad anderen NIET kunnen (ver-)oordelen m.b.t. het INZICHT dat hij of zij heeft.

Waar het WEL om gaat is dat we de WAARHEID, DE WEG en HET LEVEN verkondigen. Dat kan alleen maar als we JEZUS GERECHTIGHIED nastreven. Jezus elert ons dat er in de wereld een VOLK ZAL ZIJN dat HET GETUIGENIS van HEM hebben en de GEBODEN NALEVEN.

Immers DAT is het VOORBEELD. Dit VOLK heeft OOK kennis en INZICHT in de PROFETISCHE boodschappen en HETGEEN zij ZIEN om zich heen.

Hij ZIET ALLEEN DE AARDSE OVERSTE en zijn HEILIGE STOEL in Rome.
In feite lees jij dat wat Paulus zegt in een abstracte Schriftgeleerde zetting.

Maar Jezus leert dat de Heilige Geest (vanuit de Hemel dus) AANVULT wat de Bijbel als ABSTRACTE TEKST aan kns bekend maakt.

Kennis van de Profetie, alsmede het GETUIGENIS van Jezus is NODIG om de wereldse leiders en gezagsdragers een WEERWOORD te kunnen geven.

De Bijbel zal worden GEBRUIKT ALS RECHTVAARDIGING van de ZONDE die de Wereldse mens, zij die een MERKTEKEN willen ontvangen, uitoefenenen. Ze maken van de Hemelse Verlosser een "zondebok" en een verontschuldiging van hun boze werken. Blijkbaar wil je daar aan meewerken, alhoewel ik mij er van bewust ben dat je dat niet "bewust" doet, maar NIET ANDERS kent of weet.

Als Jezus leert dat velen Hem tevergefs eren, juist OMDAT ZE EEN VALS EVANGELIE naleven, dat is dat een zeer ernstige waarschuwing.

Je reactie getuigt van een SLECHTE kennis van zowel de Bijbel alswel de diepgang van Jezus' waarschuwingen. Jezus, die BOVEN alle verdenking staat, en die bovendien alles heeft volbracht (wat Hij moest doen) wordt hier nu als "onbelangrijk" door jou afgeschildert, als een SIMPELTJE.

Welaan Klaas, je werkt zelf erg mee aan je ondergang. Niet bewust of op grond van overtuiging, maar omdat je de Zedelijke normen van de geboden in een verkeerd perpsectief ziet.

De Verenigde Staten bereiden (samen met Europa) een wet voor die Economische aspecten deel zullen laten zijn van de "rechten" en "plichten" van elke wereldburger. De Verenigde Saten passen een "leugencamoagene" toe om die doelen te bereiken. Gisternavond konden we allemaal zien in ZEMBLA wat dat betekent. Ex- CIA agenten vertelden in die documantaire dat alles maar dan ook alles gelogen en bedrogen is m.b.t bijv. Irak.
Het Beest uit de aarde (Openbaring 13) laat nu zijn ware aard zien. Het Beest dat twee horens heeft, doet alsof hij (het) Lam is maar is een Beest.
Beesten werken door geweld en intimidatie. Het is nog steeds onbegrijpelijk dat mensen in dat land en vooral zijn regering zo'n Heilstaat willen zien. Jezus waarschuwt er voor. En Klaas zegt dat al die waarschuwingen "Simpel" zijn.

IK oordeel NIEMAND om dat hij of zij de zondag danwel de Sabbat vieren. Ik WAARSCHUW Exact op dezelfde wijze als Jezus doet. IK weet wat de Profetieën (kunnen) betekeken voor de gelovige, IK weet wat het betekent om een GETUIGENIS van Jezus te kunnen of mogen zijn.
IK spreek uit ervaring. Als mensen menen dat te moeten doen wat ze moeten doen, dan doen ze dat maar.

Tenslotte kunnen we weten dat God de voleinder is dus iokmhoef niemand te oordelen. Satan meesmuilde tegenover God dat Jezus de mensen oordeelde. Dus spreek hem niet na!

Wees maar blij dat de Vader een volk in de wereld heeft gezonden dat de LAATSTE boodschap brengt. In Openbaring 13,14 en 15 maar vooral ook 19 staan de gegevens die Jezus daarin neer heeft laten schrijven, opdat Zijn volk en al de anderen, die noch BUITEN zijn, te kunnen redden.

Maak maar ernstige zaak van je relatie met Jezus, door de Heilige Geest en verspil geen tijd meer aan jezelf te rechtvaardigen. Hoe oprecht je het ook bedoelt.

Terug naar “Archief”