Klaas schreef:De vraag is of ons gunnen voldoende grond is voor de doop. Ik gun het mijn buren en collega’s ook, maar betekent dat dat ze dan maar gedoopt moeten worden? Dat er bij de kinderdoop een spanningsveld is t.a.v. het geloof van de dopeling is natuurlijk helemaal waar. Maar volgens mij is naast het geloof van de dopeling altijd gekeken naar het geloof van de ouders dan wel de gemeenschap.
Maar dan gaat het er wel om hoe we tegen randkerkelijken aankijken. Ik ben toch geneigd hen te zien als mensen die er weldegelijk bijhoren. Dat dit niet blijkt uit hun levenswandel stemt me uiteraard droef, maar daarom schrijven we ze toch niet af? En dat vind ik dus een belangrijk verschil met je buurman of collega, voor wie de Heere en Zijn dienst volledig heeft afgedaan.
Ging de Heere ook niet zo met Zijn volk om, getuige 1 Korinthe 10
1 ¶ En ik wil niet, broeders, dat gij onwetende zijt, dat onze vaders allen onder de wolk waren, en allen door de zee doorgegaan zijn;
2 En allen in Mozes gedoopt zijn in de wolk en in de zee;
3 En allen dezelfde geestelijke spijs gegeten hebben;
4 En allen denzelfden geestelijken drank gedronken hebben; want zij dronken uit de geestelijke steenrots, die volgde; en de steenrots was Christus.
5 Maar in het meerder deel van hen heeft God geen welgevallen gehad; want zij zijn in de woestijn ter nedergeslagen.
Als we in de bijbel lezen dat Jezus met hoeren en tollenaars vertoefde en zelfs met hen at, dan zeggen we : wat een machtig evangelie. Dan kun je toch nu niet zeggen dat we mensen die er eigenlijk wel bijhoren en daarom vragen om de doop, wegsturen?
Natuurlijk moet er onderwijs gegeven worden, natuurlijk spreken we ze er op aan en doen we niet alsof het allemaal zo hoort en normaal is. Maar met lege handen wegsturen? Waarom eigenlijk?
Overigens om verwarring te voorkomen, het gaat me dus niet om mensen die veel moeite met de kerk hebben en daardoor zijn beschadigd. Nee, het gaat, zoals de titel aangeeft, om Jan Rap en zijn zoontje, voluit randkerkelijk, die beroofd van hun geloof langs de weg naar Jericho liggen.