Klaas schreef:Dat is wel de theorie. Ik las onlangs nog een uitspraak van een KPN dominee die stelde dat in de praktijk alles wat los en vast zat gedoopt wordt (zijn woorden).
Je kunt zeggen van de
PKN wat je wilt, maar niet dat het er
KPN-praktijken op nahoudt. Ik kan het niet laten even op deze veel voorkomende letterverwisseling met een klinkslag te reageren!
Maar: PKN en PKN is, ondanks de naam, niet hetzelfde en dat weet jij ook ongetwijfeld. In de doorsnee PKN-gemeente wordt niet alles gedoopt wat 'los en vast' is. Meestal wordt dit gezegd (ik generaliseer, ik weet het) door de orthodoxere kant van de PKN, zonder werkelijke kennis te hebben van de 'dooppraktijk' van andere denominaties binnen de PKN.
Klaas schreef:Ik weet niet of dat een buitengewoon negatief signaal is. In het hele leven geldt toch dat je om iets te krijgen vaak iets moet doen (of laten)? Als de algemene regel is dat betrokkenheid op de plaatselijke gemeente minimale voorwaarde is voor de doop dan is dat toch helder? Ontstaat het probleem niet als mensen ten onrechte menen ergens recht op te hebben? En is dat dan de kerk of deze mensen aan te merken?
Of het als
eis gesteld moet worden, betwijfel ik.
Ik zal de praktijk in mijn eigen gemeente vertellen: Er vindt een doopgesprek plaats (en men is bezig momenteel een (min of meer verplichte) gesprekskring te formeren voor (a.s.) doopouders.
In het doopgesprek komt de motivatie aan de orde, alsmede de zeer persoonlijke vraag naar het geloven. Vaak kwam de dominee (wij zijn vacant) nog een tweede keer, om er verder over door te praten.
Of ouders nu wel of niet meer in de kerk komen: bij bepaalde punten krijgen zij opnieuw een uitnodiging: vanuit de creche, als het kind 4 jaar is geworden en naar de KND mag, etc. etc. De pastoraal werker jeugd laat de ouders niet (geheel) los. Kortom: er worden dingen ondernomen om doopouders en kind te betrekken bij het gebeuren in de kerk.
In onze gemeente is het niet voor niets dat die gemeente gevraagd wordt om om het gezin heen te staan...
Wat mijzelf betreft: op dit moment kies ik er in 9 van de 10 gevallen voor wat meer thuis te blijven dan naar de dienst te gaan. Er is hier niet zoveel keuze - al is het PKN, er zijn richtingen binnen die PKN waarbij ik mij al helemaal niet thuis voel. Dat neemt niet weg dat er in mijn geval wel contact is met gemeenteleden. Ik kan uiteindelijk niet zonder de kerkgemeenschap, maar nu is het verstandiger wat afstand te nemen...