Wanneer mogen wij God onze Vader noemen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 08 jul 2003 15:00

Hoewel jij het ook zult ontkennen komt toch telkens de gedachte bij mij aan verstandelijk en concluderend geloof en een afkeer van kenmerken bij me op als ik je citaten lees. Hoe zou dat komen?

Ik vind dat eng, dat verbondsautomatisme. Ik mag geloven dat God mij de zaligheid heeft beloofd, dat moet je geloven aanvaarden. Je moet ook aanvaarden dat Jezus Christus ook voor jouw zonden gestorven is. Dan ben je bekeerd. Makkelijk Evangelie, goedkope genade, lauw christendom.
Want ja, zondekennis hoeft niet, dan wordt het te voorwaardelijk (mooi woord voor: dan wordt het voor mij een nauwe weg, tegen mijn natuur in, ik wil graag mezelf op de been blijven houden). Wie zichzelf nog nooit echt als een goddeloze heeft leren zien, heeft Christus nog nooit als de Verlosser gezien. En dan bedoel ik met 'leren zien' een diepe doorleving ervan, niet een verstandelijke conclusie waar het hart niet bij is. Als we ook maar iets van onze zondige staat zien en beleven, dan wordt ons hart gebroken, kunnen we het niet uithouden met zoals we zijn, nee, dan worden we (als de Heilige Geest doorwerkt) uitgedreven tot God.

En kom vooral niet met kenmerken aanzetten, want dan zoek je de zekerheid in jezelf. Is dat zo? Is dat zo? En dan de oproep in 2 Kor. 13:5 "
Onderzoek uzelf of u in het geloof bent"? Een waar geloof is toch niet dood (zie Jakobus 2), maar draagt toch vruchten van goede werken? De vrucht van de Geest komt er toch doorheen (Gal. 5)?
Het kenmerk van de wedergeboorte is Jezus niet te kunnen missen. Het kenmerk van het geloof is dat het vruchten van dankbaarheid brengt en dat het ware geloof gepaard gaat met zelfverloochening, sterven van je oude ik, en het is er niet zonder de zondekennis en het berouw daarover naar God. Nee hoor, we hoeven niet bang te zijn voor de kenmerken, niet dat daar de grond van de zekerheid in zit, maar wel als bevestiging. Zeker, de zekerheid ligt in Christus alleen, wij zijn immers mensen waarop je niet kunt vertrouwen. Maar het is wel zo dat het ware geloof herkend kan worden aan de vrucht!

Duizenden bedriegen zich met een Jezus met vijf letters waar ze zichzelf nog mee kunnen handhaven. Zie de gelijkenis van de vijf wijze en dwaze maagden, maar ook de man zonder bruiloftskleed in Mattheus 22: 11 en 12 en de 'christenen' in Mattheus 7:21-23.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jul 2003 15:53

Wilko:
Hoewel jij het ook zult ontkennen komt toch telkens de gedachte bij mij aan verstandelijk en concluderend geloof

Ik geloof inderdaad ook met mijn verstand. Jezus gaf daartoe zelf de opdracht. Wat een concluderend geloof is weet ik niet.

Wilko:
en een afkeer van kenmerken bij me op als ik je citaten lees. Hoe zou dat komen?

Op kenmerken zoals die in de zogenaamde kenmerkenprediking functioneren heb ik het inderdaad niet zo.

Wilko:
Ik vind dat eng, dat verbondsautomatisme.

Ik ook. Staan we wat dat betreft in ieder geval op 1 lijn.

Wilko:
Ik mag geloven dat God mij de zaligheid heeft beloofd, dat moet je geloven aanvaarden. Je moet ook aanvaarden dat Jezus Christus ook voor jouw zonden gestorven is.

Niet dan?

Wilko:
Dan ben je bekeerd.

Niet bekeerd. Bekering is wat anders.

Wilko:
Makkelijk Evangelie, goedkope genade, lauw christendom.

Wie zei er dan dat het evangelie moeilijk moet zijn? Goedkope genade? Genade is altijd goedkoop voor de partij die genade ontvangt, anders is het geen genade meer. Voor de partij die genade schenkt is deze geande absoluut niet goedkoop. Het kostte Jezus zijn leven. En lauw christendom kom je volgens mij overal tegen. Niet in de minste mate in reformatorische kringen is mijn ervaring.

Wilko:
Want ja, zondekennis hoeft niet, dan wordt het te voorwaardelijk

Zondekennis is onmisbaar. Als de verloren zoon zijn ellendige situatie niet had ingezien was hij niet teruggegaan naar de vader. Wanneer een bepaalde mate of doorleving van je zondekennis vereist wordt haak ik echter af. Dat acht ik niet bijbels.

Wilko:
Wie zichzelf nog nooit echt als een goddeloze heeft leren zien, heeft Christus nog nooit als de Verlosser gezien.

God gaat met een ieder Zijn weg. Voor sommigen zal jouw scenario gelden voor anderen een ander. Vast staat wel dat je, wanneer je je vertrouwen op Jezus stelt, je eigen tekortkomingen steeds beter zult zien. Dat is echter het resultaat van het leven met God geen voorwaarde voor zo'n leven.

Wilko:
En dan bedoel ik met 'leren zien' een diepe doorleving ervan, niet een verstandelijke conclusie waar het hart niet bij is.

Een diepe doorleving? Hoe diep moet dat dan zijn? Heb je daar ook richtlijnen voor?

Wilko:
Als we ook maar iets van onze zondige staat zien en beleven, dan wordt ons hart gebroken, kunnen we het niet uithouden met zoals we zijn, nee, dan worden we (als de Heilige Geest doorwerkt) uitgedreven tot God.

Dat lijkt in tegespraak met je vorige zin. Als je ook maar iets van je zondige staat ziet ben je gek als je niet tot Christus vlucht. Het getuigt van ongeloof als je daarmee wacht.

Wilko:
En kom vooral niet met kenmerken aanzetten, want dan zoek je de zekerheid in jezelf. Is dat zo? Is dat zo?

Zoals A Brakel dat verwoordde kwam dat daar in ieder geval héél dicht bij.

Wilko:
En dan de oproep in 2 Kor. 13:5 "Onderzoek uzelf of u in het geloof bent"?

Het lijkt me uiterst zinvol je van tijd tot tijd af te vragen of je het echt meent.

Wilko:
Een waar geloof is toch niet dood (zie Jakobus 2), maar draagt toch vruchten van goede werken? De vrucht van de Geest komt er toch doorheen (Gal. 5)?

Absoluut, maar dan hebben we het over vruchten en niet over voorwaarden. Jij maakt van vruchten voorwaarden om God Vader te mogen noemen.

Wilko:
Duizenden bedriegen zich met een Jezus met vijf letters waar ze zichzelf nog mee kunnen handhaven.

En duizenden anderen worden bedrogen door 'geestelijke leiders' die de weg tot God afsluiten voor mensen die vermoeid en belast zijn, terwijl de happy few zich rijk rekent met het onderhouden van uiterlijkheden onder het mom van geestelijk leven.

Kom me niet aan met je sarcasme; in ongefundeerde harde uitspraken ben ik ook redelijk goed. Ik vond de toon van deze discussie aardig bijgetrokken maar nu ga je wat mij betreft weer de verkeerde kant op.

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 08 jul 2003 18:15

Ik ga niet de dingen herhalen die Klaas heeft gezegd. Alleen even voor mezelf wat zaken op een rijtje:

* God als Vader is een beeld, we mogen dit niet te ver doortrekken, maar we mogen het beeld wel gebruiken, Christus deed het ook zo.
* Wij moeten in het spreken tot God oprecht zijn, ook in het gebruik van "Vader". Hem zo noemen terwijl we niet in Hem geïnteresseerd zijn is niet goed.
* Deze oprechtheid hoeft niet te komen van iemand die vast staat in zijn geloof. In de gelijkenis van de verloren zoon, heeft deze het nog steeds (of weer) over zijn Vader, ook als hij bij de zwijnen zit.
* God wil ons als Vader benaderen, of om een ander beeld te gebruiken God wil ons als een hen onder de vleugels nemen.

Uit deze punten denk ik op te kunnen maken dat je God altijd als Vader mag benaderen. Als dit maar oprecht gebeurt . Als dit anders gebeurt misbruiken we God's Naam. Het "Onze Vader" bidden, mag dan ook, iedereen mag dat, maar wel oprecht. Christus leert dat gebed niet voor niets.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 08 jul 2003 18:24

* God als Vader is een beeld, we mogen dit niet te ver doortrekken, maar we mogen het beeld wel gebruiken, Christus deed het ook zo.
is het echt alleen een beeld? Of is het ouderschap van mensen juist een afschaduwing/kopie van het ouderschap van God?

:arrow: de mens is geschapen naar God's beeld

Zelf vind ik die gedachte rijker.

Wilko
Mineur
Mineur

Berichtdoor Wilko » 08 jul 2003 19:54

Beste Klaas,

Ik heb de discussie nog eens nagekeken. Maar jij was toch echt degene die begon over het verwijt dat Kievit voorwaarden zou stellen om te komen tot God op Do Jul 03, 2003 11:40 pm. Daar ik het eens ben met Kievit, druk je voor het gemak ook maar meteen stempel op mij. Uit reactie druk ik ook maar een stempel op jou. Laten we dit alles maar direct vergeten. Laten we inderdaad maar de emotionele toon die ik telkens aansloeg en je verwijten dat ik voorwaardelijk ofzo zou zijn vergeten.
Ik geloof inderdaad ook met mijn verstand. Jezus gaf daartoe zelf de opdracht. Wat een concluderend geloof is weet ik niet.

Bij het geloven wordt het verstand niet uitgeschakeld, maar ingeschakeld. Maar 'geloven' in de Bijbel heeft niet het karakter van iets beamen, zoals: 'ik geloof dat God de hemel en de aarde geschapen heeft', maar het karakter van 'vertrouwen'. Je gelooft echt ergens in, je hebt het volste vertrouwen ergens in. "Want met het hart gelooft men ter rechtvaardigheid." (Romeinen 10:10a). Als iemand bijvoorbeeld zegt: "Ik geloof wel dat Jezus de Verlosser is", dan kan dat enkel maar een beamen van de waarheid zijn, zonder dat er sprake is van een levende omgang met God, zonder dat het hart ervan doortrokken is, je hele levenswandel ervan doordrongen is, zonder dat het iets met je doet, zonder dat je van je eigengerechtigheid afgebracht bent of werkelijk behoefte aan Hem hebt. Begrijp je?
Dan je tweede vraag: een concluderend geloof. Dat is hetzelfde als verstandsgeloof, dat redeneert enkel. Dat zegt bijvoorbeeld: "O, in de Bijbel staat dat Jezus de Verlosser is, dat Hij gekomen en gestorven is in plaats van zondaren, ik ben een zondaar, dus ben ik ook zalig". Ik zie hier de lijn in van a+b=c.
Op kenmerken zoals die in de zogenaamde kenmerkenprediking functioneren heb ik het inderdaad niet zo.

Ik ken de zogenaamde kenmerkenprediking niet, dus ik kan ook niet zeggen of deze fout is of goed. Wel weet ik dat de Dordtse Leerregels spreken over de vruchten van de verkiezing (of kenmerken van een waar gelovige) in Hoofdstuk 1 artikel 12.
Ik mag geloven dat God mij de zaligheid heeft beloofd, dat moet je geloven aanvaarden. Je moet ook aanvaarden dat Jezus Christus ook voor jouw zonden gestorven is.
Niet dan?

Het kan misschien aan mij liggen hoor. Maar als iemand tegen mij zegt: ik heb duizend gulden op je rekening gestort, neem dat nou maar aan, aanvaardt dat. Dan zeg ik: Prima joh. Kijk, en met termen als 'aanvaarden' of 'neem nou maar aan', vind ik dat je het geloven wel heel erg makkelijk voorstelt. Alsof met je verstand beamen wel voldoende is. Over het openen van harten, van dood levend gemaakt worden, van onwillig gewillig, van een kennis van zonde en schuld die doet vluchten tot Christus en tot een aannemen van Hem, hoor je niet.
Je hoort enkel: Geloof die waarheid nou maar. Maar we mogen niet rusten in feitenkennis, we moeten kennis krijgen aan Hem, die de zaligheid heeft verworven en uitdeelt aan een ieder die gelooft. We moeten volledig overgaan in Hem.
De term aanvaarden kom ik niet in de Bijbel tegen, voorzover ik weet.
Verder is het niet zo dat Jezus Christus ieders zonden gedragen heeft, nee, enkel de zonden van de uitverkorenen (maar dat wordt vast al in een ander topic bediscussieerd). Want als Hij ieders zonden gedragen heeft, dan betekent het ook dat God niemand de zonden toerekent en dat niemand dus verloren gaat.
Dan ben je bekeerd.
Niet bekeerd. Bekering is wat anders.

"Bekeert u en gelooft het Evangelie" wordt er geroepen door Johannes. Dus bekering en geloof gaan altijd samen. Die gelooft is bekeerd en wederom geboren. Hoewel dagelijkse bekering ook nodig is. Maar je kunt in elk geval zeker wel spreken van een bekering waar iemand overgegaan is van dood naar leven, van een vijand van Christus naar een vriend van Christus.
Wie zei er dan dat het evangelie moeilijk moet zijn? Goedkope genade? Genade is altijd goedkoop voor de partij die genade ontvangt, anders is het geen genade meer. Voor de partij die genade schenkt is deze geande absoluut niet goedkoop. Het kostte Jezus zijn leven. En lauw christendom kom je volgens mij overal tegen. Niet in de minste mate in reformatorische kringen is mijn ervaring.

Makkelijk Evangelie in de zin van: "Geloven, geen kunst aan", "Geloven, daar ben je toch mee opgevoed, ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet over de toe-eigening van het heil, je moet toch gewoon geloven?". Zulke mensen zijn nooit aan de vijandschap in hun hart ontdekt, nooit door de Heilige Geest overtuigd van hun ongeloof. Zijn nooit als een tollenaar op de knieen gegaan om te smeken of Hij nog genade wou schenken aan zo'n zondaar.
Goedkope genade in de zin van dat mensen het niet meer als het grootste wonder zien dat ze genade ontvangen.
Wie zichzelf nog nooit echt als een goddeloze heeft leren zien, heeft Christus nog nooit als de Verlosser gezien.

God gaat met een ieder Zijn weg. Voor sommigen zal jouw scenario gelden voor anderen een ander. Vast staat wel dat je, wanneer je je vertrouwen op Jezus stelt, je eigen tekortkomingen steeds beter zult zien. Dat is echter het resultaat van het leven met God geen voorwaarde voor zo'n leven.

Maar, vind je mijn uitspraak nu goed of fout?
Een diepe doorleving? Hoe diep moet dat dan zijn? Heb je daar ook richtlijnen voor?

Waarom vraag je naar richtlijnen? Waarom vraag je naar de diepte? Daar heb ik niks over gezegd, daar zegt de Bijbel niks over. Wel zegt de Bijbel dat het echt moet zijn, een hartelijk berouw over de zonde, zodat je helemaal walgt van je zondige staat en werkelijk inziet dat je vergeving nodig hebt. Niet verstandelijk van: Ik ben zondaar, dus heb ik vergeving nodig. Nee, dat het waarheid in het binnenste is: Heere, ik kan niet zonder de vergeving.
Kijk maar naar je dagelijks leven, als je iemand gigantisch beledigd hebt en op het hart getrapt hebt, terwijl diegene jarenlang enkel maar goeds voor je gedaan heeft. Dan kan je reactie zijn: Sorry (terwijl je totaal geen berouw hebt van wat je gedaan hebt), het was fout. Dan zegt die ander terecht: Ja, maar daar meen je niks van, je ziet het niet in.
En kom vooral niet met kenmerken aanzetten, want dan zoek je de zekerheid in jezelf. Is dat zo? Is dat zo?

Zoals A Brakel dat verwoordde kwam dat daar in ieder geval héél dicht bij.

Kun je aangeven wat precies en waarom?
Jij maakt van vruchten voorwaarden om God Vader te mogen noemen.

Nee, ik maak van vruchten geen voorwaarden. De enige voorwaarde die ik stel is dat enkel kinderen van God God als hun Vader mogen aanroepen en als je dus geen kind van God bent, dan is God ook niet je Vader, of ben ik nou gek?

In Romeinen 8:15 en 16 wordt het aanroepen van God als "Abba Vader" in direct verband gebracht met het kindschap van God.
Daar ga je niet op in.

Net zoals ik het heel moeilijk vindt om te reageren op de gelijkenis van de verloren zoon.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jul 2003 21:09

In de CVKoers van deze maand staat een preek vanTim Keller over het zoonschap. Ik citeer een stukje omdat het behoorlijk wat raakvlakken heeft met deze discussie.

Twee dingen zijn nodig om besef van je zoonschap te krijgen. In de eerste plaats moet je zicht krijgen op de voortreffelijkheid van God. Raken we nog opgetogen over het feit dat God onze Vader is? Of is er sprake van vanzelfsprekendheid? Weet dan dat verbazing pas terugkeert als je beseft hoe voortreffelijk God is. De puriteinse voorman Jonathan Edwards hield eens een geweldige preek over Gods voortreffelijkheid: oneindige hoogheid en oneindige nederigheid beide! Als je daarvan doordrongen bent, gaat je vader-zoonrelatie je identiteit veranderen.

Daarnaast moet je ook Jezus’ offer zien. Er zijn christenen die maar niet kunnen geloven dat God ook tegen hen zegt dat Hij een welbehagen in hen heeft. ‘Waarom zou God zoiets tegen me zeggen? Kijk naar al mijn zonden! Laat mij nu maar Gods werknemer zijn. Ik ben die eer, toegang en veiligheid niet waard.’ Maar luister dan toch! Als God tegen Jezus zegt dat Hij een welbehagen in Hem heeft, citeert Hij Jesaja 42. Daar staat niet dat God welbehagen in je heeft als je trouw naar de kerk gaat en keurig de Tien Geboden naleeft. Er staat dat Hij blij met je is om de werken van Zijn Knecht. Welke werken? Daarover heeft Jesaja het ook: “Om onze zonden werd Hij doorboord, onder onze schulden vermorzeld. De straf die Hij onderging, bracht ons de vrede; de wonden die Hij opliep, brachten ons genezing (Jes.53:5). God heeft welbehagen in je omdat Hij tevreden is met het offer van Christus. Toenhet kleine jochie Jezus op Zijn twaalfde het geofferde lam zag, gebeurde er iets met Hem. Zo zal er iets met jou gebeuren als je naar het Kruis kijkt. Als je alleen maar in jezelf wroet, verandert je besef van identiteit niet. Dan blijf je werknemer. Verandering komt pas als je ziet dat Hij alles deed wat jij had moeten doen.

Als je uitroept dat je het niet waard bent Gods zoon te zijn en het verdient te worden afgewezen, antwoordt Hij: “Dat weet ik. Maar luister, Ik ben al afgewezen. In jouw plaats. Wordt toch rustig, Mijn broeder en zuster. Aan het kruis riep Ik: “Mijn God, mijn God”, niet “Mijn vader, Mijn Vader” Ik verloor het zoonschap, opdat jij het kunt krijgen. Opdat jouw identiteit zoon of dochter van Vader wordt.”

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 08 jul 2003 22:37

Hoi Wilko,

Ik loop je reactie maar weer langs om deze van reactie te voorzien.

Wat je schrijft over geloven met je verstand kan ik in grote lijnen beamen.
En ik kan je gerust stellen: geloof niet alleen met m'n verstand. In een discussie zal echter die verstandelijke kant wat meer naar voren komen. Zit hem denk ik in de aard van het medium.

Wilko:
Ik ken de zogenaamde kenmerkenprediking niet, dus ik kan ook niet zeggen of deze fout is of goed.

Mooi, laten we het dan daar mar niet meer over hebben.

Wilko:
Wel weet ik dat de Dordtse Leerregels spreken over de vruchten van de verkiezing (of kenmerken van een waar gelovige) in Hoofdstuk 1 artikel 12

Ik ben normaal gesproken niet zo'n fan van de Dordtse Leerregels maar met de tekst van het betreffende artikel kan ik prima instemmen.

Wilko:
Kijk, en met termen als 'aanvaarden' of 'neem nou maar aan', vind ik dat je het geloven wel heel erg makkelijk voorstelt. Alsof met je verstand beamen wel voldoende is. Over het openen van harten, van dood levend gemaakt worden, van onwillig gewillig, van een kennis van zonde en schuld die doet vluchten tot Christus en tot een aannemen van Hem, hoor je niet.

Met aannemen van Christus bedoel ik niet alleen een verstandelijk aannemen. Alle door jou genoemde onderdelen zijn hierin wat mij betreft begrepen. Hoe dat precies in elkaar steekt zal echter van persoon tot persoon verschillen. Door hele beschrijvingen te geven van wat er allemaal wel niet moet plaatsvinden maak je het naar mijn idee vaak veel moeilijker dan het is. Veel mensen gaan dan in zichzelf op zoek naar deze zaken en komen er dan achter dat ze in onvoldoende mate aanwezig zijn. En daar ben ik nou huiverig voor. Als ik in de bijbel kijk zie ik helemaal niet van die moeilijke verhalen terug. 'Gaat heen, uw geloof heeft u behouden' zegt Jezus verschillende malen. Als ik citaten als die van Kievit en A Brakel lees, dan denk ik dat ze bijna in staat zouden zijn Jezus op de vingers te tikken om hem beleefd maar ernstig mee te delen dat dat allemaal niet zo makkelijk gaat. Zoveel als er in reformatorische kring gesproken wordt over de zieleroerselen die een mens meemaakt als hij tot geloof komt, zo terughoudend is de bijbel daarin.

Wilko:
De term aanvaarden kom ik niet in de Bijbel tegen, voorzover ik weet.

Markus 4:20 En dezen zijn, die in de goede aarde bezaaid zijn, welke het Woord horen en aannemen, en dragen vruchten, het ene dertig, en het andere zestig, en het andere honderd voud

Dat komt toch aardig in de buurt, nietwaar?

Wilko:
Verder is het niet zo dat Jezus Christus ieders zonden gedragen heeft, nee, enkel de zonden van de uitverkorenen (maar dat wordt vast al in een ander topic bediscussieerd).

Vast wel. Ik ben het er in ieder geval hartelijk mee oneens.
1 Joh. 2:2 En Hij is een verzoening voor onze zonden; en niet alleen voor de onze, maar ook voor de zonden der gehele wereld.

Wilko:
"Bekeert u en gelooft het Evangelie" wordt er geroepen door Johannes. Dus bekering en geloof gaan altijd samen. Die gelooft is bekeerd en wederom geboren. Hoewel dagelijkse bekering ook nodig is. Maar je kunt in elk geval zeker wel spreken van een bekering waar iemand overgegaan is van dood naar leven, van een vijand van Christus naar een vriend van Christus.

Bekering en geloof gaan inderdaad altijd samen. Ik vind het echter altijd wat moeilijk om te zeggen dat iemand die zijn vertrouwen op Jezus stelt bekeerd is. Dat klinkt zo definitief. Het werkwoord bekeren komt meestal voor in de vorm die jij ook geeft: "bekeert u". Ik zie daarin iets dat wij ook daadwerkelijk moeten doen. Iets dat we ook telkens weer moeten doen. Wanneer ik de omkeer wil aanduiden die het begin is van onze relatie met God spreek ik liever over wedergeboorte. Je wordt maar 1 keer wedergeboren terwijl bekering veel vaker nodig is.

Wilko:
Makkelijk Evangelie in de zin van: "Geloven, geen kunst aan", "Geloven, daar ben je toch mee opgevoed, ik snap niet dat iedereen zo moeilijk doet over de toe-eigening van het heil, je moet toch gewoon geloven?".

Hierin herken ik me niet, maar ik vind wel dat e.e.a. in reformatorische kringen veel te ingewikkeld gemaakt wordt. Niet voor niets verschijnen er boeken met soortgelijke titels. Dat moeilijk maken kom ik in de bijbel echter niet tegen. Vandaar ook dat ik er erg huiverig voor ben.

Wilko:
Goedkope genade in de zin van dat mensen het niet meer als het grootste wonder zien dat ze genade ontvangen.

En ook daarmee kun je de mist ingaan. Voor veel mensen is het wonder dat God ook hun genadig zou willen zijn te groot. Niet omdat ze nou zo'n ontzettend zondebesef hebben maar omdat ze het niet van God verwachten. Ze hebben zo'n beeld van God dat het een soort lot uit de loterij is als Hij je genadig is. Dat is ook weer resultaat van de dingen moeilijker maken dan ze zijn.

Wilko:

Klaas:

Wilko:
Maar, vind je mijn uitspraak nu goed of fout?

Op zich dien je ingezien te hebben dat je verlossing nodig hebt voordat je Christus als verlosser kunt zien. Dat benik wel met je eens. Ik pas er echter voor om dit als enige weg tot God voor te schrijven. Het is echter wel een feit dat je dat zult gaan inzien als je leeft met God.

Wilko:
Wel zegt de Bijbel dat het echt moet zijn, een hartelijk berouw over de zonde, zodat je helemaal walgt van je zondige staat en werkelijk inziet dat je vergeving nodig hebt.

Voor mijn gevoel draaf je nu ook weer door. Ja, de bijbel geeft aan dat het echt moet zijn. Maar waar in de bijbel vind ik termen als 'helemaal walgen van je zondige staat'? Als ik maar een beetje walg van mijn zondige staat mag ik reeds tot God komen. En ik lees helemaal niet van mensen die tot geloof komen dat ze allemaal 'walgen van hun zondige staat'.

Wilko:
Kijk maar naar je dagelijks leven, als je iemand gigantisch beledigd hebt en op het hart getrapt hebt, terwijl diegene jarenlang enkel maar goeds voor je gedaan heeft. Dan kan je reactie zijn: Sorry (terwijl je totaal geen berouw hebt van wat je gedaan hebt), het was fout. Dan zegt die ander terecht: Ja, maar daar meen je niks van, je ziet het niet in.

En hoe is God als iemand zo tot Hem komt? Is Hij dan de rechter die deze houding veroordeelt of is Hij de Vader die graag wil dat zijn kind inziet wat het gedaang heeft?

Wilko:
De enige voorwaarde die ik stel is dat enkel kinderen van God God als hun Vader mogen aanroepen en als je dus geen kind van God bent, dan is God ook niet je Vader, of ben ik nou gek?

Ik heb aangegeven dat je vanuit de bijbel verschillende lijnen kunt trekken. Jij kiets voor één bepaalde lijn en negeert de andere. Dat vind ik jammer.

Wilko:
In Romeinen 8:15 en 16 wordt het aanroepen van God als "Abba Vader" in direct verband gebracht met het kindschap van God.
Daar ga je niet op in.

Ik ben hier in mijn eerste serieuze reactie al op ingegaan. Ik heb toen toegegeven dat dat kindschap in het verband van Rom. 8 inderdaad tot stand komt door je wedergeboorte. Ik heb daar ook geen enkele moeite mee. Ik zie echter in de bijbel ook andere lijnen. Denk aan de verloren zoon en de andere genoemde voorbeelden waarin God zichzelf als een bezorgde Vader schildert. Ik ben van mening dat je beide moet laten staan. De verloren zoon voelde zich pas echt weer kind toen hij terug bij zijn vader was. Je zou dat kunnen zien als dat waar Rom. 8 over spreekt. Voor mijn gevoel gaat het dan meer om onze positie t.o.v. God en dan ook nog de manier waarop wij tegen die positie aankijken. De bijbel laat ons echter ook de zaak vande andere kant zien. Ondanks al onze ontrouw is God getrouw. Hij wordt dan ook weergeven als de Vader (Hij is geen Vader-af) die op zijn zoon wacht. Op andere plaatsen wordt Hij zelfs geschilderd als iemand die actief betrokken is bij het zoeken van zijn verloren kinderen. Ik vind een dergelijk benadering veel meer passen bij de bijbelse gegevens dan een tweedeling tussen Rechter voor je wedergeboorte en Vader erna. Als God voor je wedergeboorte het beste te kenmerken zou zijn als een rechter dan was je waarschijnlijk nooit wedergeboren. Gelukkig is Hij de Getrouwe. De God die het werk van Zijn handen niet loslaat. Hij laat Zijn schepping, Zijn kidneren niet in de steek. Dat is het hart van het evangelie, het Vaderhart van God.

Wilko:
Net zoals ik het heel moeilijk vindt om te reageren op de gelijkenis van de verloren zoon.

Waarom vind je dat zo moeilijk? Omdat het een bom plaatst onder jouw Godsbeeld? Is het dan juist nietgoed hier eens goed over na te denken? Hoe zie jij de gelijkenis van de verloren zoon?

Klaas

Chloë

Berichtdoor Chloë » 10 jul 2003 13:42

parsifal schreef:* God als Vader is een beeld, we mogen dit niet te ver doortrekken, maar we mogen het beeld wel gebruiken, Christus deed het ook zo.
Waarom is dit slechts een beeld?

1 Joh 3:1
'Ziet, welk een liefde ons de Vader heeft gegeven, dat wij kinderen Gods genoemd worden, en wij zijn het ook.'

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 14:04

Chloë:
Waarom is dit slechts een beeld?

Dat slechts mag je van mij wel weglaten hoor ;-) Beeldspraak is niet per definitie minder dan letterlijk lezen.

Onze relatie als kind met God als Vader is volkomen uniek. Er is eigenlijk niets wat daarmee overeenkomt. Om deze relatie toch enigszins te karakteriseren gebruikt de bijbel het beeld van een vader-kind relatie. We moeten echter telkens in de gaten houden dat het om een unieke relatie gaat. We moeten tussen onze relatie met God en de vader-kind relatie geen is-gelijkt-teken zetten.

De door jou aangehaalde tekst wil zeggen dat ons kindschap niet gelegen is in wat mensen zeggen of denken maar in het feit dat God ons écht tot kinderen heeft aangenomen.

Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jul 2003 14:29

Onze relatie als kind met God als Vader is volkomen uniek. Er is eigenlijk niets wat daarmee overeenkomt. Om deze relatie toch enigszins te karakteriseren gebruikt de bijbel het beeld van een vader-kind relatie. We moeten echter telkens in de gaten houden dat het om een unieke relatie gaat. We moeten tussen onze relatie met God en de vader-kind relatie geen is-gelijkt-teken zetten.
Dat is een interpretatie, Klaas, die je verder ook niet onderbouwen kan...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 14:40

Eh, ja dat is mijn interpretatie. Ik heb de gekke voorkeur om in discussies je eigen mening te verkondigen en niet die van een ander ;-)

Maar vertel, ben je het niet met deze interpretatie eens? Dit soort vage opmerkingen is niet erg bevorderlijk voor een gedachtenwisseling ;-)

Klaas

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jul 2003 14:42

ik zie de grond voor deze bewering niet. Dus daarom vindt ik deze niet overtuigend.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 10 jul 2003 14:45

Je doelt op dat is-gelijk-teken?

Wil je dan zeggen dat de vader-kind relatie in alle opzichten gelijk is aan onze relatie met God?

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 10 jul 2003 15:00

Dat weet ik niet. Maar ik zou ook niet het tegenovergestelde durven beweren.

joris

Berichtdoor joris » 10 jul 2003 15:09

ik begrijp niet wat jullie hier aan het doen zijn.
Jezus leert ons bidden in matheus 6 (of geld dat ook niet voor ons??) en zegt: ga u kamer in, doe de deur achter u deicht en bidt dan tot uw vader. En uw vader die ziet wat verborgen is, zal u belonen.

Tegen wie zegt Jezus dat? tegen zijn leerlingen, math 5. dus iedereen die van Hem leren wil.

Hamvraag? wil jij een kind van God zijn?

Terug naar “Archief”