Het zoontje van Jan Rap

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Riska

Berichtdoor Riska » 28 nov 2005 15:45

Ik blijf erbij dat wij mensen niet mogen weigeren hun kind te laten dopen.
De denkfout die gemaakt wordt veelal is dat mensen die niet (meer) in de kerk komen, ongelovig zijn. Dat is in 90% van de gevallen niet zo. Men is afgeknapt op het instituut kerk, niet op geloofszaken.

Er wordt hier uitgegaan van het al dan niet dopen.
Ik ken ook de andere kant: een baby overlijdt een uur na de geboorte. De dominee komt op bezoek en twijfelt eraan of het kindje wel in de hemel is gekomen - immers, het was niet gedoopt. (waar gebeurd verhaal!). Over pastoraat gesproken...
Welke lading - als ik het oneerbiedig mag zeggen - geven wij aan de doop?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 28 nov 2005 16:01

Riska schreef:Ik blijf erbij dat wij mensen niet mogen weigeren hun kind te laten dopen.
De denkfout die gemaakt wordt veelal is dat mensen die niet (meer) in de kerk komen, ongelovig zijn. Dat is in 90% van de gevallen niet zo. Men is afgeknapt op het instituut kerk, niet op geloofszaken.

Bij het laten dopen van kinderen in de kerk is over het algemeen lidmaatschap van dat kerkgenootschap nodig en in de tweede plaats een openbare belijdenis van het geloof (het beantwoorden van de doopvragen).
Overigens wordt dat afgeknapt zijn op het instituut kerk vaak gevolgd door onkunde wat betreft geloofszaken (of andersom). Dat blijkt uit enquetes onder de Nederlandse bevolking: de kennis van de elementaire heilsfeiten, zoals Pasen, Hemelvaart en Pinksteren is een stuk geringer dan zo'n 50 jaar geleden. Die twee (onkunde en ontkerkelijking) hangen blijkbaar samen, gezien de secularisatiegolf uit deze periode.

Riska schreef:Er wordt hier uitgegaan van het al dan niet dopen.
Ik ken ook de andere kant: een baby overlijdt een uur na de geboorte. De dominee komt op bezoek en twijfelt eraan of het kindje wel in de hemel is gekomen - immers, het was niet gedoopt. (waar gebeurd verhaal!). Over pastoraat gesproken...

De betreffende dominee houdt er blijkbaar rooms-katholieke opvattingen op na. :?
Laatst gewijzigd door elbert op 28 nov 2005 16:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 28 nov 2005 16:04

Riska schreef:Maar dan houd ik mij vast aan de belofte, die alle zondagen klinkt in votum en groet: de God, die niet loslaat het werk dat Hij eens begon.

Precies. Zolang mensen nog in de registers van de kerk staan, geldt deze belofte volgens mij nog, het verbond is net zo ruim als de Heere geduldig is. Het gaat er dan om hoe je met randkerkelijken, niet-actieven, hoe ze ook heten mogen, omgaat en hoe je over hen denkt. Zijn het mensen die al bijna vertrokken zijn en die je stiekum al afgeschreven hebt, of geloven we nog dat ook voor hen geldt, dat de Heere Zijn werk niet laat varen? Denken we optimistisch of pessimistisch? Ik ben geneigd optimistisch te denken : wie weet....
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Riska

Berichtdoor Riska » 28 nov 2005 16:14

Elbert schreef:De betreffende dominee houdt er blijkbaar rooms-katholieke opvattingen op na.

Ik kan je verzekeren dat het een zeer reformatorische dominee was en dat het geen uitzondering was. Wel moet ik bekennen dat dit verhaal van enkele tientallen jaren geleden is - het ging om een broertje...

Elbert schreef:Bij het laten dopen van kinderen in de kerk is over het algemeen lidmaatschap van dat kerkgenootschap nodig en in de tweede plaats een openbare belijdenis van het geloof (het beantwoorden van de doopvragen).

Mijn ervaring is dat veel mensen dan wel niet meer in de kerk komen, maar wel lid blijven. En hun geloofsbelijdenis blijft uiteraard geldig.
Juist zaterdag viel bij mij "Kerkinformatie" in de bus, een maandelijks orgaan van de PKN. Hierin komt de komende actie "Kerkbalans" aan de orde en juist aan die kerkverlaters werd een stuk gewijd. Veel mensen komen niet meer in de kerk - of hooguit met de Kerst - maar zij laten zich ook niet uitschrijven. Juist vanwege: doop, huwelijk, begrafenissen. Om toch enig 'recht' te hebben op de dienstverlening van de kerk in cruciale momenten in het leven en niet het gevoel te krijgen 'profiteur' te zijn.

In zekere zin heb ik daar moeite mee. Aan de andere kant: het hoeft maar geloof als een mosterdzaadje te zijn dat kan uitgroeien...

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 nov 2005 20:46

Elbert schreef:De betreffende dominee houdt er blijkbaar rooms-katholieke opvattingen op na.

Dat de doop de erfzonde zou afwassen is niet een specifiek Rooms Katholieke gedachte. We vinden deze gedachte al heel sterk bij Augustinus (dus voordat we normaal gesproken over RK spreken). Augustinus geloofde stelling dat baby's die voor hun dood stierven voor eeuwig verloren gingen. Omdat dat niet geheel politiek correct was maakte men er later van dat dat weliswaar zo was maar dat deze kinderen niet een even zware straf kregen als volwassenen ;-)

Maja schreef:Worden inderdaad slechts de kinderen van gelovige ouders gedoopt? Is het niet goed reformatorisch om alle kinderen van de gemeente te dopen? Ik hoop dat je het verschil tussen beide uitspraken proeft. Gebiedt de liefde ons niet om alle kinderen die uit een christelijk gezin worden geboren, hoever ook afgedwaald misschien, toch in Christus geheiligd te achten? Kortom, moeten we niet gewoon de hele kaartenbak dopen?

Ik betwijfel of dat reformatorisch is. Zoals gezegd kan ik me niet voorstellen dat je als ongelovige de vragen uit het doopformulier met ja kunt beantwoorden. Daarnaast wordt er in de andere belijdenisgeschriften (HC en NGB) gesproken over kinderen van gelovige ouders. Er wordt niet over uitgeweid, maar het staat er wel. Ook Calvijn heeft het geloof ik in iederg geval over 'vrome' ouders. Van de andere kant is het wel zo dat men altijd erg huiverig is geweest om iemand de doop te onthouden. Misschien moet je de Institutie er eens op naslaan?

Precies. Zolang mensen nog in de registers van de kerk staan, geldt deze belofte volgens mij nog, het verbond is net zo ruim als de Heere geduldig is.

Dat klinkt mooi, maar laten we eerlijk zijn: de registers van de kerk vinden we in de bijbel nergens als onderpand voor de doop. En als je meent dat het verbond ruim is dan heb je weinig van het verbond begrepen. Leven onder het verbond is leven op het scherpst van de snede. Israel diende zich te houden aan de wet. Dat hoorde ook bij het verbond. Buiten de wet was buiten het verbond en daar heerst enkel de dood. Dat betekent niet dat God niet meer naar je wil omzien, maar wel dat je niet moet denken dat je een loopje met God kunt nemen en dan wel kunt 'profiteren' van het verbond. God is geen gekke Henkie...

Maar goed, ik begrijp de gedachte op zich wel. Laten we er dan omwille van de discussie vanuit gaan dat de doop niet direct verbonden is aan het geloof van de ouders. Ik denk dat je niet zult ontkennen dat desondanks de bijbelse link tussen doop en geloof onmiskenbaar is. Je zou dan kunnen stellen dat de doop hoort bij het behoren tot een gelovige gemeenschap. Niet jouw geloof of dat van je ouders legitimeert je doop, maar het geloof van de gemeenschap. Dat als uitgangspunt nemend kun je m.i. nog steeds moeilijk volhouden dat er geen grenzen zijn. Als je je beperkt tot kerkleden dan vraag ik me al direct af of dat (papieren) doopleden zijn of (papieren) belijdende leden. En waarom zou je je trouwens moeten beperken tot kerkleden? Is God niet trouw tot in het duizendste geslacht (Ps.105)? Waarom is een gedoopte betovergrootmoeder dan niet voldoende legitimatie om te dopen? Wie zijn wij om Gods beloften in te perken?

OK, misschien zeg je dan dat er dan geen sprake meer is van een gelovige gemeenschap. Prima, maar wat bepaalt dan dat deelhebben aaneen gelovige gemeenschap? Is dat werkelijk alleen dat je naam nog ergens in een stoffig kerkregister staat en dat je 2x per jaar naar de kerk komt? Maak je dan deel uit van een gelovige gemeenschap? Dat is toch niet vol te houden? Als je dan niet de eis van geloof wilt stellen moet je dan niet betrokkenheid als voorwaarde stellen als je zo'n gesprek aangaat? Moet je met de betreffende ouders niet (daar gaan we weer) een traject ingaan dat tot betrokkenheid met die gelovige gemeenschap moet leiden?

Het gaat er dan om hoe je met randkerkelijken, niet-actieven, hoe ze ook heten mogen, omgaat en hoe je over hen denkt. Zijn het mensen die al bijna vertrokken zijn en die je stiekum al afgeschreven hebt, of geloven we nog dat ook voor hen geldt, dat de Heere Zijn werk niet laat varen? Denken we optimistisch of pessimistisch? Ik ben geneigd optimistisch te denken : wie weet....

Hoe je over randkerkelijken denkt is volgens mij heel belangrijk, maar in dit geval is het minstens zo belangrijk hoe je over de doop denkt. Ik ben 100% voor alle initiatieven om randkerkelijken terug te krijgen in de kerk, maar de vraag is of de doop daarvoor een geeigend middel is. Het aanpassen van de liturgie om eventueel randkerkelijken te trekken is voor velen onbespreekbaar maar met nota bene een sacrament kunnen we wel vrij omgaan? Is dat dan geen devaluatie van de doop? Natuurlijk kun je tegenwerpen dat het al dan niet toestaan van de doop voor velen een breekpunt is, maar ik stel daartegenover dat je, wanneer je het op de doop laat aankomen, al veel en veel te laat bent.
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 28 nov 2005 21:04

Klaas schreef:Augustinus geloofde stelling dat baby's die voor hun dood stierven voor eeuwig verloren gingen.

Soms zijn verschrijvingen wel aardig.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 28 nov 2005 21:16

en dat terwijl de p veel dichter bij de o zit dan de d.... :oops:

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 29 nov 2005 00:59

Riska schreef:Ik blijf erbij dat wij mensen niet mogen weigeren hun kind te laten dopen.

Er wordt hier uitgegaan van het al dan niet dopen.

Tja, doet me aan de roomse praktijken van vroeger denken... als een kind ziek was bij de geboorte kwam er snel een pastoor om het kindje nog ff te dopen. Raar....

Verder kan het inderdaad zijn dat iemand wel gelooft maar op het instituut kerk is afgeknapt, om wat voor reden dan ook. Daarom zou het goed zijn dat als de ouders aangeven hun kind te willen dopen, er wordt gekeken naar de situatie, en er wordt gepraat met de ouders over het waarom, en of ze op de vragen van de doop oprecht antwoord kunnen geven. En dan kan het best zijn dat ze niet zo vaak naar betreffende kerk gaan en goede gronden hebben om het kind te laten dopen, namelijk Gods verbond.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 29 nov 2005 11:19

Klaas schreef:Is dat werkelijk alleen dat je naam nog ergens in een stoffig kerkregister staat en dat je 2x per jaar naar de kerk komt? Maak je dan deel uit van een gelovige gemeenschap? Dat is toch niet vol te houden?

Voor alle duidelijkheid, het verzoek om te dopen komt van de ouders en niet van de kerk. Dat zou je toch ook nog als een (laatste) teken van geloof kunnen zien. Zelfs het kleinste vonkje kan een grote brand worden.
Natuurlijk zijn er -met name in de steden- mensen lid van de kerk zonder dat soms zelf te weten. In de meeste steden vindt momenteel al een grote schoonmaak plaats van deze adressen, ook omdat ze de doorgaans armlastige plaatselijke gemeenten wel geld kosten. Maar mensen kunnen pas uitgeschreven worden als ze daar zelf toestemming voor geven. Vaak zie je bij randkerkelijken dat ze toch nog wel 5 euro aan kerkbalans geven. Er is dus een heel grijs gebied. Maar ik vind wel dat als mensen ingeschreven staan en zich niet willen laten uitschrijven, ze de kinderen mogen laten dopen. Mensen die geen belang in de kerk meer stellen, doen trouwens ook geen kond meer van de geboorte van hun kinderen.

Het aanpassen van de liturgie om eventueel randkerkelijken te trekken is voor velen onbespreekbaar maar met nota bene een sacrament kunnen we wel vrij omgaan? Is dat dan geen devaluatie van de doop?

Eerlijk gezegd, ik verwacht van het een meer dan van het ander. En het gaat me niet om ergens vrij mee om te gaan, maar wel Royaal. En dat is geen dus devaluatie, maar veeleer een opwaardering van het sacrament.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 nov 2005 11:42

Maja de Bij schreef:
Klaas schreef:Het aanpassen van de liturgie om eventueel randkerkelijken te trekken is voor velen onbespreekbaar maar met nota bene een sacrament kunnen we wel vrij omgaan? Is dat dan geen devaluatie van de doop?

Eerlijk gezegd, ik verwacht van het een meer dan van het ander. En het gaat me niet om ergens vrij mee om te gaan, maar wel Royaal. En dat is geen dus devaluatie, maar veeleer een opwaardering van het sacrament.

Een en ander legt wel sterk de nadruk op het geloofsonderricht dat bij de doop hoort. Want de doop beeldt uit wat er in het geloof/wedergeboorte gebeurt en verzegelt de zekerheid van deze zaak. Dus bij randkerkelijken zou dat onderwijs wel benadrukt moeten worden en de (verbonds)verplichtingen die dat met zich mee brengt. Alleen zo is er de kans om hen meer bij het kerkelijk leven (en nog belangrijker: bij het leven uit het geloof) te betrekken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Riska

Berichtdoor Riska » 29 nov 2005 11:52

Elbert schreef:Een en ander legt wel sterk de nadruk op het geloofsonderricht dat bij de doop hoort. Want de doop beeldt uit wat er in het geloof/wedergeboorte gebeurt en verzegelt de zekerheid van deze zaak. Dus bij randkerkelijken zou dat onderwijs wel benadrukt moeten worden en de (verbonds)verplichtingen die dat met zich mee brengt. Alleen zo is er de kans om hen meer bij het kerkelijk leven (en nog belangrijker: bij het leven uit het geloof) te betrekken.

Ik blijf mij verbazen over het feit dat 'randkerkelijk' ( of 'buitenkerkelijk'??) gelijk gesteld wordt aan ongelovig.
Er zijn zoveel oorzaken en/of redenen, waarom men niet meer in de kerk komt. Misschien zou de kerk (welke dan ook) de hand eens in eigen boezem moeten steken en zich oprecht afvragen, waarom mensen wegblijven. En als mensen dan desondanks toch aankloppen om hun kindje te laten dopen - wie of wat zijn wij dat te weigeren?
Soms word ik er zo ontzettend moe van dat 'de kerk' (nogmaals, welke dan ook) alleen maar regels, regels, regels stelt. En allemaal 'volgens de Bijbel' wordt dan gezegd.
Wie bepaalt het? Het komt heus niet of nauwelijks meer voor dat mensen 'voor de show' hun kind willen laten dopen. Daar is over nagedacht.
En dan ben ik het met Maja de Bij eens, dat wij royaal moeten zijn.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 29 nov 2005 11:58

k vind het altijd raar dat gewone kerkgangers door bepaalde mensen gezien worden als volledige christenen. Een geloof zonder werken is toch een dood geloof?
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 29 nov 2005 12:06

Jullie hebben gelijk: het dooponderwijs is voor alle doopouders (en ook voor volwassen gelovigen die zich laten dopen) van het grootste belang. :)

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 nov 2005 12:18

Maja schreef:Eerlijk gezegd, ik verwacht van het een meer dan van het ander. En het gaat me niet om ergens vrij mee om te gaan, maar wel Royaal. En dat is geen dus devaluatie, maar veeleer een opwaardering van het sacrament.

Dat vind ik eerlijk gezegd een beetje een loze kreet. Als ik kinderen zou willen toelaten tot het Avondmaal kan ik dat ook Royaal i.p.v. vrij noemen. Ik neem aan dat veel christenen me dan op inhoudelijke gronden zullen willen terugfluiten: kinderen aan het Avondmaal past niet bij de bedoeling, de betekenis van het Avondmaal. Op een vergelijkbare manier zou je in dit geval ook naar de inhoud van de doop moeten kijken. Ik vind het eerlijk gezegd jammer dat je eigenlijk niet ingaat op juist die inhoudelijke argumenten. Wat betekent de doop nou? En zijn er ook grenzen aan te geven? Ik heb daarover het nodige geschreven maar echt erop ingaan doe je niet. Nou moet je dat ook niet om mij doen, maar als je een gefundeerd antwoord wilt op je eigen vraag moet je dit soort dingen denk ik wel helder hebben.

Voor alle duidelijkheid, het verzoek om te dopen komt van de ouders en niet van de kerk. Dat zou je toch ook nog als een (laatste) teken van geloof kunnen zien. Zelfs het kleinste vonkje kan een grote brand worden.

En voor hetzelfde geld is het een kwestie van bijgeloof of gewoonte. Ik heb de indruk dat veel mensen het lidmaatschap van de kerk niet beeidigen omdat het een soort vrijblijvend vangnet is. Men heeft ergens wel het idee dat er een God is en dat zaken als doop e.d. belangrijk zijn, maar het hoe en waarom en de bijbehorende consequenties zijn volkomen buiten beeld geraakt.

Als ik kijk naar jouw motivatie om de doop te bedienen in dit geval dan heeft dat heel sterk te maken met de gedachte dat je op deze wijze deze mensen weer bij de kerk en het geloof kunt betrekken. Nogmaals, op zich is dat een uiterst loffelijk streven, maar het is de vraag of de doop daarvoor een goed middel is. Het lijkt me in ieder geval duidelijk dat de doop niet voor dat doel is ingesteld. Of je het ervoor mag gebruiken kun je alleen bepalen als je helder hebt wat de doop betekent. Wat dat betreft kun je met mij meerdere kanten op, maar bijbels gezien vind ik betrokkenheid bij de gemeente toch wel een minimumvoorwaarde. Als je deze mensen terug wilt nodig ze dan eens uit voor een alfa-cursus of volwassencatechese. Ik zou dat eerder als insteek kiezen dan vanuit een wellicht misplaatste ruimhartigheid toch de doop te bedienen. Misschien voelt het raar om dat soort zaken als voorwaarde voor de doop van een kind te stellen, maar als mensen dat al niet willen, hoe kunnen ze dan van harte 'ja' antwoorden op de vragen uit het doopformulier?

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 29 nov 2005 12:32

Riska schreef:k blijf mij verbazen over het feit dat 'randkerkelijk' ( of 'buitenkerkelijk'??) gelijk gesteld wordt aan ongelovig.
Er zijn zoveel oorzaken en/of redenen, waarom men niet meer in de kerk komt. Misschien zou de kerk (welke dan ook) de hand eens in eigen boezem moeten steken en zich oprecht afvragen, waarom mensen wegblijven. En als mensen dan desondanks toch aankloppen om hun kindje te laten dopen - wie of wat zijn wij dat te weigeren?

Nou, laten we elkaar geen mietje noemen, Riska. Er zijn idd mensen die ontzettend teleurgesteld zijn in hun / de kerk en die desondanks oprecht in God geloven en hun breuk met de kerk. Daar wil ik dan ook helemaal vanaf blijven. Maar laten we eerlijk zijn, vormen deze mensen niet een hele kleine minderheid? Is het niet veelal zo dat het daadwerkelijk uitschrijven net een stapje te ver is? Er is nog wel een (vaag?) Godsbesef maar hoe veel verder gaat dat? Heeft men moeite met het 'papieren lid' zijn of kun je hun positie beter omschrijven met het woord 'vrijblijvend'? Misschien vind je dat harde woorden en ik ben me er ook echt wel van bewust dat ik generaliseer en de boel op scherp zet. Maar ik ben van mening dat een kerk dit soort vragen best mag stellen. Het lijkt me redelijk naief om als kerk domweg maar in alle spirituele behoeften te voorzien van mensen die verder niets met de kerk hebben dan een plekje in het register en €5,- per jaar. Zachte heelmeesters....

Terug naar “Archief”