Berichtdoor Schriftgeleerde » 24 nov 2005 03:21
Hallo Maja,
Om eens de mensen wakker te schudden. Ik volg regelmatig allerlei "zondagpreken" van verschillende kerken en het valt me op dat, sinds mijn jeugd, toen ik de Ned. Hervormde kerk bezocht, geen spat is veranderd. Want als Christus nu aanvoert dat " Men Hem tevergeefs eert ", omdat men (notabene) de Sabbat der Heilige Schrift en Indentiteit van een Geestelijk Israël afwijst, mij inmiddels de vraag rijst:
Wat voegt nu een zondagse aanbidding toe aan mijn Geestelijke groei, als Christus aan geeft dat er geen groei vanuit zo'n fundament kan plaats vinden.
Het is natuurlijk niet wat ik beweer, maar dat gewoon in de Bijbel staat:
1 Johannes 2
4 Wie zegt: Ik ken hem, en zijne geboden niet houdt, die is een leugenaar, en in dien is de waarheid niet,
5 maar wie zijn woord houdt, in dien is waarlijk de liefde Gods volkomen. Hieraan weten wij, dat wij in hem zijn.
6 Wie zegt, dat hij in hem blijft, die moet ook wandelen, gelijk hij gewandeld heeft.
7 Broeders, ik schrijf u geen nieuw gebod, maar het oude gebod, hetwelk gij hebt gehad van den beginne: dit oude gebod is het woord, hetwelk gij van den beginne gehoord hebt.8 Nochtans schrijf ik u een nieuw gebod, dat waarachtig is bij hem en ook bij u; want de duisternis gaat voorbij, en het waarachtige licht schijnt nu.
9 Wie zegt, dat hij in het licht is en zijnen broeder haat, die is nog in de duisternis.
10 Wie zijnen broeder liefheeft, die blijft in het licht, en hij struikelt niet.
Misschien een Bijbelse waarheid van de Heiland, om eens over na te denken.
Afgelopen week stond een vriend van mij te Evangeliseren voor een Gereformeerde Kerk, ergens in Nederland. De dominee van die kerk kwam naar buiten en verzocht de (broeder in Christus dan) zich te verwijderen, want voor evangelisatie voor de kerk had je de instemming nodig van de kerkenraad, na ampel overleg.
Mijn vriend legde uit dat ook Christus werd vervolgt voor het feit dat Hij in het openbaar Evangeliseerde, voor de Synagoghe.
Afijn, mijn vriend begon een gesprek en de predikant maakte zich er van af door heel misnoegend te zeggen: Jaaaa oh jaaa! En of mijn vriend dan "nu" de straat voor de kerk wilde verlaten. Uiteraard liet mijn vriend zich niet wegjagen, want de straat voor de kerk is openbaar terrein, en zelfs al zou dat op een kerkplein, voor de kerk zijn dan nog kan de predikant niets ondernemen, omdat er in Nedereland nog steeds een wet van vrijheid van meningsuiting is, die bepaald of iets wel of niet tegen "God"of de Nederlandse grondwet is. Pas als er op het kerkplein of de straat staat: "Verboden voor onbevoegden" ja, dan pas kan de kerkenraad zich beroepen op haar, -schriftelijk- gedeponeerde grondredenen van de verbodsbepaling.
Als predikant en voorganger had deze man gewoonweg geen antwoord op simpele Bijbelse begrippen.
Maar Christus is geen voorbeeld van Iemand die de zoekende of verkondigende discipel onbevoegd acht. Immers alles wat in de wereld is, behoort Hem toe! Alhoewel de Paus in Rome dat ook meent, op grond van het Apostelschap in Christus waarvan hij denkt dat te kunnen bekleden (leugenaar). De Protestanten zullen zich nog wel een vinger afbijten als ze zullen ontdekken dat de Paus en zijn helpers, inderdaad de daad bij het woord zullen voegen en alles wat op aarde is, ook onze persoonlijke eigendommen, gaan herverdelen en "openbaar "beschikbaar zal stellen van hen die "het niet hebben, maar wel de behoefte". In sommige Afrikaanse landen heerst er zo'n sfeer o mar even te denken aan Mugabe van Zimbapwe. Menige vakantievierende blanke inwonder is op die manier al zijn spullen al kwijt geraakt!
Kijk, dan vraag ik mij dus af wat die zondagse preken dan wel voor de leden betekenen, als er geen basis is in de Heilige Geest. Immers de Heilige Geest kan alleen maar openbaren aan ALLE geboden (de wet) van de Bijbel, waarmee Hij in harmonie is, dus ook in Christus. Als dat niet zo is, dan spreekt niet de Heilige Geest uit die preek.
Immers de Heilige Geest werkt aan ieders hart. Dus de kerk, die een onjuist fundament hanteert, verkondigd dus helemaal niet uit of in Christus naam, zoals Hij vermeldt in het door mij aangehaalde Bijbelstuk.
Sommige zondagse preken zijn -op zich- best interessant, maar dan noch vraag ik mij dan af; als die preek op zich zo verhelderend is en zelfs een reden is om na te volgen, zoals Christus hierboven vaststeld, waarom dan gaat er geen Groei vanuit, als ik sommige zondag vierende "christenen" er over vraag!.
Dan is het dus een gewone dode-letter wet die nagevolgd wordt. Ik kom op zondag en Kerst of Pasen in de kerk en ga net zo "leeg" naar huis als dan ik altijd al was. Want mijn opa, oma, mijn ouders, mijn ooms en tante, mijn nicht en de hele dorpse gemeente gaat braaf naar de kerk, want dan zijn we god-vruchtig. Terwijl Christus hierboven duidelijk leert, dat dat niet zo kan zijn!
Waarom blijven zij zich verzetten tegen de oproep van de Heiland, om juist terug te keren naar het fundament. De tijd gaat al zo snel. Ons leven is als een Damp. Even is het er, en dan is het, foetsie....weg!