Aanpassen aan de kerk waar je gast bent

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 12:53

Open. Anders kun je de "zegenende handen" van de predikant niet zien.

Groetende handen.

Hoe kun je nou zien wanneer het groetende handen zijn en wanneer zegenende handen???

Want soms dat heb ik het idee dat ds. het zelf ook niet echt weten wat groeten of zegen handen zijn.

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 12:57

Dus een conclussie kan zijn dat het in sommige gevallen onwetendheid is. Dat geldt dan vooral als je vooraan zit in dit geval. Maar ook bij andere zaken kan dat een rol spelen, bijvoorbeeld meevieren van avondmaal.

Wat kan hier aan worden gedaan? Hoe kunnen de "regels" van de kerk direct duidelijk worden? Bij de geloofsbelijdenis zegt onze donimee bijvoorbeeld wel altijd "laten we nu staande..."

BJ
Moderator

Berichtdoor BJ » 07 jul 2003 12:58

Evelien schreef:
Open. Anders kun je de "zegenende handen" van de predikant niet zien.

Groetende handen.

Hoe kun je nou zien wanneer het groetende handen zijn en wanneer zegenende handen???

Want soms dat heb ik het idee dat ds. het zelf ook niet echt weten wat groeten of zegen handen zijn.

Ja het is ook heel lastig denk ik. Ik weet het dus niet. Maar de zegen wordt met twee handen gedaan en de Groet maar met 1 hand?

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 13:09

zo kun je het ook stellen. Groet met 1 hand en zegen met twee handen. Een zegen geven word meestal met twee handen gedaan. Kijk maar naar het dopen, huwelijk etc. En meestal groet ik iemand met een hand.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 13:10

Omdat ik nogal (regelmatig) in andere kerken kom dan is dat soms best wel lastig. Vooral als je de 1e keer ben. Ook binnen dezelfde kerkverbanden kan het anders lopen dan wat jezelf gewend ben.

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 13:40

Lalage schreef:
joris schreef:ik zou tegen kerkmensen zeggen: toon de liefde van God en wees gastvrij voor ieder die op bezoek komt! Laat hen Godsl iefde ervaren. Tzijn immers allemaal broertjes en zusjes van je!

t ging om Gods grootheid, remember? Niet om het naleven van onze regels. Nodig die gasten uit en vraag ze of ze nog een opbouwend woord of getuigenis hebben.

Ja en daarom werd ik zo verdrietig toen ik in een kerk kwam waar ik niet aan het avondmaal mocht meedoen.

oke, maar dan ben je ineens gast geworden, terwijl we het evne over gastheren hadden. Als gast kan je dan ook dneken: het gaat om Gods eer, als deze mensen geloven naar het licht wat ze ontvangen hebben zal ik vandaag de minste zijn.

joris

Berichtdoor joris » 07 jul 2003 13:44

OVer de groet en het votum, jongens doe niet zo moeilijk.

Een votum is soort van gelbel: onze hulp is in de naam van de Here die hemel en aarde gemaakt heeft. Hartstikke mooi, maar waarom dat gezegd moet worden ontgaat mij altijd.

De zegen vnd ik stuk waardevoller. En je eigen relatie met God geeft je wel in of je je ogen open doet, je handen opheft om te ontvangen of wat dan ook.

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 07 jul 2003 14:00

Als je je ogen dichthebt zie je het iig niet ;-)

Ik weet niet of hiervoor echte harde lijnen zijn aan te geven. Zegenen heeft te maken met handoplegging en kan dus op zich ook met 1 hand (ook zonder handen gaat er trouwens niks mis). Bij het zegenen van meerdere mensen lijkt het me logisch om 2 handen te gebruiken: je geeft dan aan dat het om de hele groep gaat.

Twee handen gebruiken om iemand te begroeten lijkt me niet echt logisch. 1 hand of alleen een gesproken groet liggen meer voor de hand.

Je zou toch denken dat dat in hun opleiding wel ter sprake zou komen. Ik heb echter ook wel eens de indruk dat men zowel op als onder de preekstoel maar wat doet. Waarom men wanneer de ogen sluit of niet sluit lijkt men vaak niet te weten. En daar ligt dan weer de link naar dit topic (zijn we weer on-topic): veel van dit soort dingen zijn gewoonten en niet meer dan dat. Het gaat zelden of nooit om principiële zaken. Vandaar ook mijn advies: pas je aan en leg niets op. Beide partijen zouden bereid moeten zijn de minste te zijn.

BJ:
Wat kan hier aan worden gedaan? Hoe kunnen de "regels" van de kerk direct duidelijk worden?

Natuurlijk kun je van alles verzinnen, maar is dat nodig? Je ziet toch snel genoeg wanneer er iets anders gaat dan je gewend bent? En juist in de kerk zou het geen ramp moeten zijn als er es een keer iets misgaat...

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jul 2003 14:26

Puur op openingspost: ik denk dat je qua gedrag jezelf moet aanpassen. Daar bedoel ik mee dat je moet gaan staan als dat de gewoonte is, of juist blijven zitten. ritmisch zingen, weet ik veel... Maar qua uiterlijk geloof ik niet in aanpassing: ik ga bij een hele zware oud. ger. gem. ook gewoon in mijn wijde broek, maar ik ga wel mee met het tempo wat betreft zingen, ik ga staan en blijf zitten waar dat gewoon is, e.d.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 07 jul 2003 14:58

Maar als je weet dat er in bepaalde gemeentens de vrouw een hoofddeksel op moet tijdens de eredienst dan vind ik het wel normaal dat men dat ook doet. Als je er niet mee eens bent dan vind ik dat je dan naar een andere kerk moet gaan (tijdens de vakantie). Ook heeft dat met andere uiterlijke dingen te maken. Ik noem maar een voorbeeld.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 15:05

Evelien schreef:Maar als je weet dat er in bepaalde gemeentens de vrouw een hoofddeksel op moet tijdens de eredienst dan vind ik het wel normaal dat men dat ook doet. Als je er niet mee eens bent dan vind ik dat je dan naar een andere kerk moet gaan (tijdens de vakantie). Ook heeft dat met andere uiterlijke dingen te maken. Ik noem maar een voorbeeld.

Dat is inderdaad normaal, evenals het normaal is wanneer iemand die niet gewend is te gaan staan, dat hoort te doen in een dienst waar hij te gast is.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jul 2003 15:07

Dat klopt wel, maar ik was laatst ergens waar een meisje kwam die niet wist dat het normaal was een hoed te dragen. En weet je: ze mocht de kerk niet in...

Ik ben ook weggegaan...

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 07 jul 2003 15:10

BJ schreef:Voor de duidelijkheid misschien. Votum en groet vind plaats direct na het stilgebed. De predikant spreekt dan ook een zegen uit.

In de vrijgemaakt kerk hebben ze volgens mij geen stil gebed... of ben ik nou gek geworden? Ze hebben iig geen stilte in de dienst der gebeden, dat doen ze bij ons in de SoW-kerk wel, kun je zelf even bidden. Bij de vrijgemaakten heb ik soms het idee dat de dienst maar doorraast en je hebt helemaal geen gelegenheid om even rustig te worden en zelf in contact met God te komen.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 07 jul 2003 15:28

kurtyo schreef:Dat klopt wel, maar ik was laatst ergens waar een meisje kwam die niet wist dat het normaal was een hoed te dragen. En weet je: ze mocht de kerk niet in...

Ik ben ook weggegaan...

En dat is dus niet normaal! Als iemand niet eens weet dat er voorafgaand aan de dienst een verkleedpartij dient plaats te vinden, mag een kerk niemand wegsturen. Sowieso niet trouwens. Uit beleefdheid moet je als je ervan op de hoogte bent je aanpassen, en dat geldt, zoals ik al eerder zei, beide kanten op.

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 07 jul 2003 15:37

Alles moet van twee kanten komen... respect, aanpassing, en ga zo maar door.

Terug naar “Archief”