Hoe kun je nou zien wanneer het groetende handen zijn en wanneer zegenende handen???
Als je je ogen dichthebt zie je het iig niet

Ik weet niet of hiervoor echte harde lijnen zijn aan te geven. Zegenen heeft te maken met handoplegging en kan dus op zich ook met 1 hand (ook zonder handen gaat er trouwens niks mis). Bij het zegenen van meerdere mensen lijkt het me logisch om 2 handen te gebruiken: je geeft dan aan dat het om de hele groep gaat.
Twee handen gebruiken om iemand te begroeten lijkt me niet echt logisch. 1 hand of alleen een gesproken groet liggen meer voor de hand.
Want soms dat heb ik het idee dat ds. het zelf ook niet echt weten wat groeten of zegen handen zijn.
Je zou toch denken dat dat in hun opleiding wel ter sprake zou komen. Ik heb echter ook wel eens de indruk dat men zowel op als onder de preekstoel maar wat doet. Waarom men wanneer de ogen sluit of niet sluit lijkt men vaak niet te weten. En daar ligt dan weer de link naar dit topic (zijn we weer on-topic): veel van dit soort dingen zijn gewoonten en niet meer dan dat. Het gaat zelden of nooit om principiële zaken. Vandaar ook mijn advies: pas je aan en leg niets op. Beide partijen zouden bereid moeten zijn de minste te zijn.
BJ:
Wat kan hier aan worden gedaan? Hoe kunnen de "regels" van de kerk direct duidelijk worden?
Natuurlijk kun je van alles verzinnen, maar is dat nodig? Je ziet toch snel genoeg wanneer er iets anders gaat dan je gewend bent? En juist in de kerk zou het geen ramp moeten zijn als er es een keer iets misgaat...
Klaas