Jongerenavond Doorn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 16 nov 2005 18:57

omdat we hier toch verder nooit volledig uitkomen, heb ik volgens mij al is eerder aan gegeven, dat het misschien goed is dat we het zo laten!!
We weten elkaars standpunten.
Mijn intentie is nooit geweest om andere is voor te schrijven hoe het moet. Maar wel duidelijk maken waarom ik denk dat christenen er beter niet kunnen komen.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 16 nov 2005 19:37

De Butler,

Dat veel dingen in zichzelf niet fout zijn ben ik het mee eens. Als Christenen hebben we de plicht om ook aandacht te hebben voor cultuur, deze te vormen en hierbij gebruik te maken van muziek, literatuur en bijvoorbeeld beeldende kunst. Hierbij heeft het Christendom vaak een dubbele rol gespeeld, aan de ene kant is er tegenstand geweest, aan de andere kant zijn er muzikanten als Bach en Handel, schrijvers als Dostojevski, dichters als vdWaals enz. En in de huidige muziek zie je Christenen actief als Sixpence, OTR (niet perse gospel) Jars of Clay enz. We komen vaak tekort en dat is een gebrek.

Wat me wel tegen staat is dat vervolgens dat delen van de huidige cultuur, die voortkomen uit of geassocieerd worden met flirten met satan (Zoals veel rockmuziek en heftiger house) of puur negativisme uitdragen, wordt overgenomen en dat dit als voorbeeld wordt genomen. We hoeven het goede niet te zoeken achter "The Rolling Stones" of "Rammstein". We moeten de geluiden kunnen plaatsen en luisteren naar wat uitgedragen wordt vanuit het hart of dat nihilisme is of haat. Maar we hoeven het niet te waarderen en zeker niet goed te keuren dat Christenen genieten in plaatsen waar Satan als Heer neergezet wordt (Bijvoorbeeld Sensation White).

Met naar House heb ik toch wel gezien dat niet alle verhalen overdreven zijn. Dat er echt vaak een sekscultuur hangt op parties, dat er behoorlijk met satan geflirt wordt. Overdreven? Niet serieus nemen? Gewoon meedoen? Nee, ik niet. Het is goed om als Christen onder de hoeren te zijn, het is niet goed om met ze te slapen. Het is goed om als Christen onder de mensen te zijn die feestend richting de afgrond gaan, het is niet goed om met ze mee te genieten van dingen die samengaan met het verheerlijken van het breken van Gods geboden.

En nee ik heb niet op een refoschool gezeten, ik heb Beatles, Doors, Golden Earring (The devil made us do it), Stones, Black Sabbath, Queen allemaal geluisterd. Ik ben niet echt refoschool gezeten. Ik ben niet in mijn jeugd geindocterineerd. Maar ik vind het nu vreselijk dat ik me met anti-Christelijk troep heb beziggehouden. Dat elke keer als ik weer Queen hoor het "No time for losers" of "Beelzebul has a devil put aside for me" weer door mijn hoofd schiet.

Dus mijn mening het kort: Als Christen hebben we de plicht ook om in kunst en cultuur God te eren, we hoeven geen terrein uit de weg te gaan, maar we hoeven geen onderdeel te worden en ons niet te associeren met een cultuur die het anti-christelijke ademt en zeker deze cultuur niet blind accepteren of er van te genieten van de dingen die direct verbonden zijn met het breken van Gods geboden.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 17 nov 2005 08:09

Daar heb je inderdaad gelijk in, de houseparties die ik ken zijn, om een mooi woord te gebruiken: zedeloos en vraag ik mij inderdaad ook af of je daar als christen hoort. Maar aan de andere kant is het dus wel mogelijk om een 'christelijk/verantwoorde) houseparty te maken omdat de muziek an sich niet verkeerd is, maar alles valt of staat met 'waarom/waartoe doe jij het'..

Ik dacht dat er op flevo's ook dj's waren, de eerste DJ die in mij op komt is altijd Andy Hunter gevolgd door Armin van Buuren, Rank1 en Paul van Dyk ik vind ook dat naar hun muziek kan luisteren, maar ik heb meer moeite met een feest..
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

debutler

Berichtdoor debutler » 17 nov 2005 16:13

parsifal schreef:De Butler,

Dat veel dingen in zichzelf niet fout zijn ben ik het mee eens. Als Christenen hebben we de plicht om ook aandacht te hebben voor cultuur, deze te vormen en hierbij gebruik te maken van muziek, literatuur en bijvoorbeeld beeldende kunst. Hierbij heeft het Christendom vaak een dubbele rol gespeeld, aan de ene kant is er tegenstand geweest, aan de andere kant zijn er muzikanten als Bach en Handel, schrijvers als Dostojevski, dichters als vdWaals enz. En in de huidige muziek zie je Christenen actief als Sixpence, OTR (niet perse gospel) Jars of Clay enz. We komen vaak tekort en dat is een gebrek.

Wat me wel tegen staat is dat vervolgens dat delen van de huidige cultuur, die voortkomen uit of geassocieerd worden met flirten met satan (Zoals veel rockmuziek en heftiger house) of puur negativisme uitdragen, wordt overgenomen en dat dit als voorbeeld wordt genomen. We hoeven het goede niet te zoeken achter "The Rolling Stones" of "Rammstein". We moeten de geluiden kunnen plaatsen en luisteren naar wat uitgedragen wordt vanuit het hart of dat nihilisme is of haat. Maar we hoeven het niet te waarderen en zeker niet goed te keuren dat Christenen genieten in plaatsen waar Satan als Heer neergezet wordt (Bijvoorbeeld Sensation White).

Met naar House heb ik toch wel gezien dat niet alle verhalen overdreven zijn. Dat er echt vaak een sekscultuur hangt op parties, dat er behoorlijk met satan geflirt wordt. Overdreven? Niet serieus nemen? Gewoon meedoen? Nee, ik niet. Het is goed om als Christen onder de hoeren te zijn, het is niet goed om met ze te slapen. Het is goed om als Christen onder de mensen te zijn die feestend richting de afgrond gaan, het is niet goed om met ze mee te genieten van dingen die samengaan met het verheerlijken van het breken van Gods geboden.

En nee ik heb niet op een refoschool gezeten, ik heb Beatles, Doors, Golden Earring (The devil made us do it), Stones, Black Sabbath, Queen allemaal geluisterd. Ik ben niet echt refoschool gezeten. Ik ben niet in mijn jeugd geindocterineerd. Maar ik vind het nu vreselijk dat ik me met anti-Christelijk troep heb beziggehouden. Dat elke keer als ik weer Queen hoor het "No time for losers" of "Beelzebul has a devil put aside for me" weer door mijn hoofd schiet.

Dus mijn mening het kort: Als Christen hebben we de plicht ook om in kunst en cultuur God te eren, we hoeven geen terrein uit de weg te gaan, maar we hoeven geen onderdeel te worden en ons niet te associeren met een cultuur die het anti-christelijke ademt en zeker deze cultuur niet blind accepteren of er van te genieten van de dingen die direct verbonden zijn met het breken van Gods geboden.

Ik onderschrijf een hoop van wat je zegt.
Wat ik hierover denk is dit: misschien had je soms meer last van wat jij zelf met de muziek deed dan wat de muziek deed met jou?

Bohemian Rhapsody is voor mij nu gewoon een mooie mini opera. "Beelzebub has a devil put aside for me" betekent zoiets als: nu zit ik pas echt in de problemen! Het is een logische ontwikkeling in het verhaal dat verteld wordt in dit nummer.

Sympathy for the Devil vindt ik een intrigerende tekst hebben waarin Mick Jagger redelijk goed de Duivel uitbeeld die zich voordoet o.a. als een rijke man met smaak.

De associatie die je ooit zelf hebt gemaakt met muziek maakt een groot verschil. Ik heb niet diezelfde asociatie met de nummers die je noemt en in sommige gevallen heb ik mijn eerdere interpretatie van bepaalde songs uit de popcultuur overboord gezet omdat ik ontdekte dat ik een aantal van deze nummers op een andere manier kon beluisteren, een manier die niet zo belast was met mijn enigszins gekleurde visie erop. Maar dat is mijn verhaal. Misschien ligt het voor jou anders.

Maar ik wil maar zeggen. Wat wij doen met de muziek is vaak meer het probleem dan wat de muziek doet met ons. Christus die in ons is, is sterker. En wij hoeven niet geleid te worden door angst. Met Christus in je hart luister je op een andere manier naar muziek, zoals je ook anders luistert en kijkt naar de hele wereld.

Ik kan nu zelfs meer met een heleboel popsongs waar ik in het verleden weinig van begreep. Door de bevrijding en groei in de Heere Jezus ben ik rijker geworden, ook in mijn beleving van popcultuur.
En ik kan nu mijn grenzen ook veel beter zetten. Daarom maak ik mij weinig zorgen over wat ze wel eens noemen 'de gevaren van popmuziek.'
Met Christus ben je sterk, niet zwak.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 23 nov 2005 18:17

(heb eerste posting alvast aangepast voor 8 december)
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 23 nov 2005 21:28

8 december...jaa!!
Ik sport bij Wim van Doorn, en heb hem aan het begin van het jaar al over deze avond gesproken ;)
Hij dacht dat er vooral mensen van de 'zwaardere' kerken kwamen, en hij vroeg of hij dan niet 'uit de toon' viel.

Tja, hij is evangelisch, en brengt de dingen ook zo, maar zo heerlijk oprecht! Ja, allemaal komen!!! :)

(uh...ik geloof dat vrienden van me de 9e ipv de 8e trouwen, anders heb ik een probleem ;) )
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 23 nov 2005 22:17

shit k moet dan die middag naar de tandarts.

topkok

Berichtdoor topkok » 23 nov 2005 23:35

YEAAAH
/me komt ook en die kerel is egt een toffe gast, 1 zinnetje wat hij zei tijdens mijn judo lessen was:

Weet je waarom mensen GVD zeggen in plaats van ALLAH verdomme???

OMDAT GOD BESTAAT EN ALLAH NIET!!!!!

absoluut topper ik heb vrij, nog 5 plaatsen over in de auto

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 24 nov 2005 10:54

topkok schreef:YEAAAH
/me komt ook en die kerel is egt een toffe gast, 1 zinnetje wat hij zei tijdens mijn judo lessen was:

Dat kennie, dan moet je zelf op het dak ;)

Ik denk dat wij in de auto ook nog 3 plaatsen over zullen hebben, maar waarschijnlijk nog maar 1, vanuit Rhenen, dus... :)
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Jeronimuz
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Jeronimuz » 24 nov 2005 11:04

Ik vind jouw uitspraak eigenlijk generaliserend en kwetsend voor Moslims. Maar het is mij al vaker opgevallen dat je rascistische neigingen hebt...
Laatst gewijzigd door Jeronimuz op 24 nov 2005 11:51, 1 keer totaal gewijzigd.

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 24 nov 2005 11:12

*sluit zich aan bij jeronimuz en vind ook dat het weinig zin heeft om dergelijke dingen te roepen*

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 24 nov 2005 11:13

make that three!

leuke sig trouwens, jero
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 24 nov 2005 12:55

Jeronimuz schreef:

Ik vind jouw uitspraak eigenlijk generaliserend en kwetsend voor Moslims. Maar het is mij al vaker opgevallen dat je rascistische neigingen hebt...

Dit heeft volgens mij niets met racisme te maken? Verder vind ik het wel een vrij domme uitspraak, ik bid liever om verdoemenis naar iemand toe die niet bestaat dan naar de God die wel bestaat, en nog macht heeft om het te doen ook.
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Maaike

Berichtdoor Maaike » 24 nov 2005 16:21

Wel lezen he, er staat niet dat topkok die uitspraak gezeged heeft, maar die man die op de JA hoopt te spreken

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 24 nov 2005 16:44

dat zien we maaike, maar is het nodig om dergelijke uitspraken hier neer te poten? tis dat ik de beste man ook ken, maar door dergelijke uitspraken krijg ik nou niet bepaald meer zin om naar de jongerenavond te gaan.

Terug naar “Archief”