Gospelmuziek

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 03 jul 2003 09:48

Klaas schreef:Henkie:
Zijn er ook mensen tot geloof gekomen, denk je? Je legt de lat wel lekker laag.

Jij legt de lat wel weer lekker hoog. Moet een christenmuzikant er per definitie op uit zijn mensen door zijn muziek tot geloof te brengen?

Het is makkelijk om op afstand te schieten :) op U2. Bono (zanger van U2) is de belangrijkste man in de muziekwereld op dit moment. Voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat U2 doet goed is, maar ze bereiken wel heel veel mensen.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jul 2003 12:58

en als het kan moet het rustig zijn.

Euhm Cor. Is dat jouw mening of jouw overtuiging? (Is dat wat je mooi vind of vind je hard niet verantwoord?)

Klaas:
Is het een bepaalde muziekstijl?

Nee.

Is het muziek die door bepaalde (christelijke) labels wordt uitgebracht?

Nee.

Is alle muziek die een christen maakt gospelmuziek?

Nee. Zie U2 en Evanescence.

Everlastingman:
zolang het maar niet agressief of schreeuwerig overkomt.

Met agressief kan ik tot op zekere hoogte meekomen. Dat het niet schreeuwerig mag zijn ben ik niet met je eens. Luister maar eens naar sommige mannenkoren of zo... :) haha

Lalage:
In Amerika wel, maar Europeanen zijn er allergisch voor.

Allergisch... Tot op zekere hoogte wel. Zeker bij een bepaald publiek. Christelijke black metal valt niet goed bij het nederlandse blackmetalpubliek. Als men weet dat Slechtvalk christelijk is... Verkoopt de large denk ik niet veel cd's meer van hen. Maar over het algemeen zijn ze niet perce allergisch voor het woord christelijk. Kijk naar de populariteit van U2, Evanescence, POD, etc. Maar dat zijn GEEN gospelartiesten. Ze zijn christelijk of er zitten christelijke leden bij (zoals bij evanescence)... Maar pure gospel valt in Europa vaak niet goed nee.

Hanneke:
Wat dacht je dan van Mary Mary?

Dat is een heel ander verhaal. Bovendien ligt het aan het publiek. Het publiek van metalbands is nogal wat anders dan dat van Mary Mary. Bovendien: men weet niet eens dat mary mary christelijk is.

En wist je dat evanescence ook gospel is?

Evanescence is GEEN gospel. Er zitten enkele christelijke leden bij. Meer niet. Een van de niet christelijke leden heeft gevloekt in een interview en dat is een van de redenen dat christelijke platenhandels de cd niet meer verkopen... Christelijke leden wil niet automatisch zeggen dat het een gospelband is...

Er is nog veel meer gospel muziek op de markt.

Dat valt reuze mee. Als je het aanbod van seculier naast dat van gospel legt praat je wel anders. Wist je dat christelijke bands als Pillar e.d. ook seculier gaan? GELD... Maar als jij bands als Evanescence en POD en U2 en zo ook gospel noemt dan kom je best een eindje ja. Maar helaas is dat geen gospel, hoogstens religieus... (met in dit geval een christelijk tintje en in het geval van Live een wat boedistisch tintje etc.)

Henkie:
Ik vind dat herrie niet samengaat met eerbied.

De rijendansen van de Joden waren ook niet echt rustig volgens mij. Dat deden ze vast niet in de stijve kerkbanken... En ik denk wel dat 'herrie' samengaat met eerbied. Het ligt aan de intentie van de artiest en daarna aan de intentie van zijn publiek...

Met artiesten als U2 en Alice Cooper (hoe verzin je het) kan ik dus niets.

U2 herrie? Maar waarom kun je daar niets mee? Wat is er mis mee?

Eigenlijk zegt deze vraag al meer dan genoeg

En waar gaat dit over? Leg eens uit.

Ik begreep trouwens dat ze dat niet meer zijn.

Nooit echt geweest... Wel christelijke leden, geen gospel...

Wedden dat ik zo een rits christen-artiesten kan opnoemen waar jij nog nooit van gehoord hebt?

Mag ik meedoen Klaas? hahaha... Ik kom ook een heel eind denk ik...

Klaas:
Ligt er maar weer aan wat je onder gospel verstaat (gaat iemand die vraag nog beantwoorden?). Persoonlijk spreek ik nooit over gospelmuziek. Ik heb het veel eerder over christen-muzikanten of muzikanten die christen zijn. Dan hoeft het onderscheid er wat mij betreft niet duimendik bovenop te liggen. Dat verwacht je van een christelijke timmerman toch ook niet? Pas als je wat beter kijkt zul je wellicht het verschil zien.

Helemaal mee eens Klaas.

Henkie:
Als je een onderdeel van het evangelie weglaat en dus maar een halve waarheid vertelt, dan is dat niet bijbels verantwoord.

Vertelt een predikant in 1 preek het hele evangelie? Nee hij predikt de Basis. Dat doen bepaalde christelijke artiesten ook. Anderen kiezen voor een wat meer indirecte weg...

Klaas:
Niet altijd komen alle aspecten aan de orde. Juist in iets als muziek (wat ik zie als kunstuiting) lijkt het me uiterst legitiem te focussen op bepaalde aspecten. Natuurlijk wordt het anders als je claimt met je muziek het evangelie door te willen geven.

Klopt..

Ik stelde de vraag namelijk omdat ik misschien wat gospel ga maken. Ik weet alleen niet echt een onderwerp.

Je moet niet perce dat uitgangspunt hebben. Je moet gewoon schrijven (als je teksten gaat schrijven) waar je over denkt. Wat je te binnen schiet. Jij bent christelijk? Nou, dan komt dat vast naar voren in wat je schrijft. Teksten over twijfelen an het geloof zijn echt niet verboden voro christenen hoor. Schrijf wat je hart je ingeeft en kijk dan verder...

Bono (zanger van U2) is de belangrijkste man in de muziekwereld op dit moment. Voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat U2 doet goed is, maar ze bereiken wel heel veel mensen.

Mee eens. En niemand doet alles goed. Een dominee niet, een artiest ook niet...

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 03 jul 2003 17:22

Klaas schreef:Natuurlijk wordt het anders als je claimt met je muziek het evangelie door te willen geven.

Ik ga er ook van uit dat gospel het evangelie wil doorgeven. Gospel is niet voor niets de letterlijke vertaling van evangelie.

Klaas schreef:Goed, dus artiesten die voldoen aan die criteria vallen onder gospel. En waar valt de christen-artiest die zingt over zijn leven zonder expliciet een christelijke boodschap te brengen dan onder? Is zo iemand fout bezig?

Nee, die hoeft helemaal niet fout bezig te zijn. Maar het is geen gospel (zie boven)

Klaas schreef:Dat laatste is inderdaad niet eenvoudig. Als iemand echter beweerd christen te zijn dan trek ik dat niet op voorhand ik twijfel. Pas als ik zaken zie die m.i. met dat christen-zijn strijdig zijn zal ik die claim in twijfel trekken.

Wie niet tegen ons is, is voor ons. In principe is dat een goed uitgangspunt. Maar de lat mag bij een gospelartiest wel wat hoger liggen. Er wordt vaak geclaimd dat de muziek er is om God te verheerlijken en aanbidden.

Klaas schreef:Juist. Iemand met de gave om te timmeren moet dus zo goed mogelijk timmeren en iemand die de gave heeft om te drummen moet zo goed mogelijk drummen. Als we timmermannen en muzikanten gaan verplichten te evangeliseren verplichten we ze wellicht tot zaken waar ze geen gave voor hebben.

Iedereen moet zijn werk zo goed mogelijk doen, dat is duidelijk. Maar dat is wat anders dan ze in dienst stellen van God. Zo kan een timmerman misschien eens in een huis klussen bij iemand die het niet kan betalen of iets in dienst van de kerk doen. Als een artiest zijn talenten gebruikt in dienst van God dan denk ik in de eerste plaats aan evangelisatie. Muziek is daar prima geschikt voor en ze hebben een miljoenenpubliek.

Als een muzikant geen gave voor evangelisatie heeft, moet hij geen gospel zingen.

Xgnoom schreef:Het is makkelijk om op afstand te schieten op U2. Bono (zanger van U2) is de belangrijkste man in de muziekwereld op dit moment. Voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat U2 doet goed is, maar ze bereiken wel heel veel mensen.

Ik schiet op everlastingman (met losse flodders ;-)) Hij ziet U2 als gospel en dan zou ik wel eens willen zien waar het dan over het evangelie gaat bij ze. Of is ‘still haven’t found…’ daarvoor al voldoende? Ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik de lat voor een gospelartiest wat hoger leg dan alleen het bereiken van veel mensen en die evt. aan het ‘denken’ zetten.

Kurtyo schreef:De rijendansen van de Joden waren ook niet echt rustig volgens mij. Dat deden ze vast niet in de stijve kerkbanken... En ik denk wel dat 'herrie' samengaat met eerbied. Het ligt aan de intentie van de artiest en daarna aan de intentie van zijn publiek...

Ja, nu komen een op een punt waar ik me het hoofd over breek. Ik vind herrie (rock, metal, dance en wat dies meer zij... (nee, dat komt niet in de buurt van dat reien waar jij het over hebt ;-)) gevoelsmatig en wat mijn geweten betreft absoluut niet samengaan met het loven van God. Maar ik zou dat ook graag verstandelijk beredeneren.

Kurtyo schreef:Eigenlijk zegt deze vraag al meer dan genoeg
En waar gaat dit over? Leg eens uit.

Simpel. Als je al moet gaan vragen of iemand wel beseft dat die band eigenlijk toch ook wel gospel is, dan geef je eigenlijk zelf al aan dat het dat gewoon niet is. Dan moet daar toch iets van te zien zijn, zou je zeggen.

Kurtyo schreef:Nooit echt geweest... Wel christelijke leden, geen gospel...

Ik sta hier echt heel sceptisch tegenover. Ik weet dat ik geen oordeel over hun harten kan geven maar het is echt onbegrijpelijk wat ze als christenen op pinkpop en soortgelijke festivals doen. maar dat is meer wat voor de discussie over christenmuzikanten.

Kurtyo en ook voor Klaas schreef:Vertelt een predikant in 1 preek het hele evangelie? Nee hij predikt de Basis. Dat doen bepaalde christelijke artiesten ook. Anderen kiezen voor een wat meer indirecte weg...

Nee, maar wat een godvrezende predikant zegt klopt wel. Ik vraag me af of dat bij een gemiddelde gospelartiest ook zo is. Wat ik de laatste tijd gehoord heb, vind ik erg leeg en oppervlakkig. Zo erg dat ik me afvroeg waar het nu eigenlijk over ging. Lijkt me niet de bedoeling van gospel, toch?

Even voor de duidelijkheid, ik heb het er niet over dat ik het hele evangelie wil horen. Een gedeelte kan ook best. Maar dat moet dan wel bijbelgetrouw zijn.

everlastingman
Mineur
Mineur

Berichtdoor everlastingman » 03 jul 2003 21:01

Xgnoom schreef:Het is makkelijk om op afstand te schieten op U2. Bono (zanger van U2) is de belangrijkste man in de muziekwereld op dit moment. Voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat U2 doet goed is, maar ze bereiken wel heel veel mensen.

henkie schreef:Ik schiet op everlastingman (met losse flodders ;-)) Hij ziet U2 als gospel en dan zou ik wel eens willen zien waar het dan over het evangelie gaat bij ze. Of is ‘still haven’t found…’ daarvoor al voldoende? Ik wil alleen maar duidelijk maken dat ik de lat voor een gospelartiest wat hoger leg dan alleen het bereiken van veel mensen en die evt. aan het ‘denken’ zetten.

Wat weet je nu werkelijk van U2 en Bono en zijn persoonlijke drijfveren? als je alleen een tekst als 'I still haven't found...' op kan noemen zegt mij dat al genoeg. Is niet u2 een prima voorbeeld voor een band die lauwe 'christenen' die hun kritiek dumpen en weer snel weglopen, uitspuugt .

Moet je om God te dienen altijd over Jezus zingen? Soms zegt een eenvoudige daad veel meer. Zoals bijvoorbeeld de barmhartige samaritaan deed.

Overigens heb ik nooit beweert dat u2 gospel is, maar dat zij in de wereld zijn maar niet van "deze wereld van seks drugs en rock n'roll" zijn, en daarmee een veel breder publiek bereikt.
Laatst gewijzigd door everlastingman op 03 jul 2003 21:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Theo de Koning

Berichtdoor Theo de Koning » 03 jul 2003 21:09

De teksten van de gospelmuziek moeten helemaal gebaseerd zijn op Gods Woord. Als we teksten gebruiken die alleen maar fijn aanvoelen dan is het gevaarlijk. Alle teksten, en dit geldt ook voor psalmen en andere geestelijke liederen moeten we ALTIJD toetsen aan de bijbel. Er zijn ook pslamen waarbij we ons moeten afvragen of het wel altijd bijbels is. Bijv. ps. 1:4 of 26:11. Daarnaast moet het zingen altijd tot Gods eer zijn. En daar heb ik bij sommige gospels wel eens mijn twijfels bij. Als een gospel meer op een Rock-nummer lijkt, dan lijkt het me, dat het niet tot Gods eer is. Dan zoeken we meer gelijkvormig te zijn aan de wereld dan aan God.

Shalom.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 03 jul 2003 21:45

Mensen zoek eens op internet naar de teksten van Keith Green, Rich Mullins, Nichole Norderman of Caedmon's Call. Dat is geen goedkoop Christendom. Eigenlijk denk ik ook dat de boodschap daar echt overkomt en mensen door de verkondiging van bijv Keith Green tot geloof zijn gekomen. (dat weet ik wel zeker).

Zelf heb ik heel veel gehad aan een concert van Rebecca st James. Echt muziek kan gebruikt worden voor bekering of groei. Maar een Christen kan ook over zijn gewone leven zingen. Bob Carlilse's butterfly kisses is een mooi voorbeeld daarvan denk ik.

Trouwens even een goede tekst van Derek Webb (en niet goedkoop):

i repent of my pursuit of America's dream
i repent of living like i deserve anything
my house, my fence, my kids, and my wife
in our suburb where we're safe and white
i am wrong and of these things i repent
i repent of parading my liberty
i repent of paying forvwhat i get for free
the way i believe that i am living right
by trading sins for others that are easier to hide

i repent judging by a law that even i can't keep
wearin righteousness like a disguise to see through
the planks in my own eyes

i repent of trading truth for false unity
i repent of confusing peace and idolatry
of caring more of what they think than what i know of what they need
and domesticating You until You look just like me

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

henkie
Beheerder

Berichtdoor henkie » 03 jul 2003 22:03

everlastingman schreef:Wat weet je nu werkelijk van U2 en Bono en zijn persoonlijke drijfveren? als je alleen een tekst als 'I still haven't found...' op kan noemen zegt mij dat al genoeg. Is niet u2 een prima voorbeeld voor een band die lauwe 'christenen' die hun kritiek dumpen en weer snel weglopen, uitspuugt.

Ach je hoort wel eens wat en je leest wel eens wat. Voordat ik dat typte had ik net rattle and hum gekeken en daar hadden ze het specifiek over dat gospelnummer(?), dus vandaar. Maar ik kan dus niet meer opnoemen ondanks dat ik bijna alle cd's van ze (gehoord) heb.

Overigens heb ik nooit beweert dat u2 gospel is, maar dat zij in de wereld zijn maar niet van "deze wereld van seks drugs en rock n'roll" zijn, en daarmee een veel breder publiek bereikt.

Ik ging ervan uit dat je het als gospel zag doordat je zei: "Gelukkig dat er nog bands zijn als u2 die de gospelwereld doorbroken hebben en een veel breder publiek bereiken." Vandaar mijn reactie.

parsifal schreef:Mensen zoek eens op internet naar de teksten van Keith Green, Rich Mullins, Nichole Norderman of Caedmon's Call. Dat is geen goedkoop Christendom. Eigenlijk denk ik ook dat de boodschap daar echt overkomt en mensen door de verkondiging van bijv Keith Green tot geloof zijn gekomen. (dat weet ik wel zeker).

Ik ben nou juist zo benieuwd naar de grenzen in gospel. Dat er uitstekende gospel is, twijfel ik niet aan.

xgnoom
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor xgnoom » 03 jul 2003 22:35

Theo de Koning schreef:Als we teksten gebruiken die alleen maar fijn aanvoelen dan is het gevaarlijk.

Van het woordje "gevaarlijk" wordt ik altijd een beetje zenuwachtig. Gospel is wel muziek waar veel mensen wat aan hebben voor hun geloof. Ik ben het er niet zo mee eens omdat goedkoop te vinden en af te doen met "een prettig gevoel" en dus werelds. Ook bij het luisteren naar gospel gaat het wat mij betreft om geloven, Jezus, enz. in voluit bijbelse zin. Ook als het een keer uit de boxen schalt.
Gaat heen en leert wat het betekent: Barmhartigheid wil Ik en geen offerande

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jul 2003 22:38

Henkie:
Ik ga er ook van uit dat gospel het evangelie wil doorgeven. Gospel is niet voor niets de letterlijke vertaling van evangelie.

Henkie:
Nee, die hoeft helemaal niet fout bezig te zijn. Maar het is geen gospel (zie boven)

Gospelmuziek is dus muziek die het evangelie wil doorgeven. En christenen die wel muziek maken maar die niet direct het evangelie willen doorgeven zijn niet verkeerd bezig. Met die insteek kan ik prima leven. Echter even later schrijf je:

Als een artiest zijn talenten gebruikt in dienst van God dan denk ik in de eerste plaats aan evangelisatie. Muziek is daar prima geschikt voor en ze hebben een miljoenenpubliek.

Hiermee zeg je in feite dat christen-muzikanten die niet evangelisern d.m.v. hun muziek niet goed bezig zijn. Zie je dat je jezelf daarmee tegenspreekt?

Ik ben van mening dat een ieder bereid moet zijn 'verantwoording af te leggen van de hoop die in je is'. M.a.w. van tijd tot tijd zijn we allemaal wel eens evangelist. Ik meende echter ook dat het redelijk aanvaard is om echt al je talenten in te zetten voor het verspreiden van het evangelie er sprake moet zijn van een roeping. Toch? De gave om muziek te maken is wezenlijk anders dan de roeping tot het verspreiden van het evangelie. We verwachten toch ook niet van iedereen die goed in het openbaar kan spreken dat hij dominee wordt? Kijk maar eens wat voor strenge normen de Gergem op dit punt aanleggen...

Henkie:
Als een muzikant geen gave voor evangelisatie heeft, moet hij geen gospel zingen.

Helemaal mee eens. Maar dat maakt hem absoluut niet tot een tweederangs christen of artiest.

Henkie:
Er wordt vaak geclaimd dat de muziek er is om God te verheerlijken en aanbidden.

Klopt helemaal. Maar dat hoeft dan toch niet direct gospelmuziek te zijn? Paulus stelt dat we alles wat we doen tot eer van God moeten doen. Alles dus, en niet alleen onze activiteiten die met evangelisatie te maken hebben. Een timmermam eert God door z'n timmerwerk, een muzikant door z'n muziek en een evangelist door zijn evangelisatiewerk. Laten we deze zaken niet door elkaar halen.

Henkie:
Ik ben nou juist zo benieuwd naar de grenzen in gospel.

Met jouw opvatting over gospel snap ik dat niet helemaal. De grens van gospel is toch (als ik uitga van jouw omschrijving) daar waar er niet meer geevangeliseerd wordt? Alles wat daarbuiten valt is geen gospel maar hoeft ook niet direct fout te zijn. Welke grens zoek je precies?

Klaas
the words are what you trusted
but the eyes have final say
now you still got the devil left to pay

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jul 2003 22:42

Mooie tekst Parsifal. Komt deze van de solo cd of van een CC cd?

Klaas

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 03 jul 2003 22:47

Het is niet dat ik wil provoceren, maar Henkie is op zoek naar de grenzen van...

Hierbij een tekst vaneen christenmuzikant (geen gospelmuzikant, wie raad van wij hij is krijgt bonuspunten). Waarschuwing vooraf: het kan zijn dat mensen hier aanstoot aan nemen....

Rapture

This is how we multiply
Pity that its not my wife
The friction of skin
The trembling sigh

This is how the bodies move
With everything that we could lose
Pushing us deeper still
The sheets and the sweat
The seed and the spill
The bitter pill yet undiscovered

Gideon is in the drawer
Clothes scattered on the floor
Shes arching her back
She screams for more

Oh my sweet rapture
I hear Jesus calling me home

Finally the chance to breath
Reaching for the fallen sheets
Collapsing in a glowing heap
We've gone too far
We've done too much
We have to quit it
Just one more kiss
Just one more touch
Please 10 more minutes

This feels so good. . .
Just barely moving. . .
The tension building. . .
Our bodies working. . .
To Reach their goal. . .

Oh my sweet rapture
I hear Jesus and the angels singing
Hallelujah
Calling me to enter the promise land.

Klaas

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 04 jul 2003 06:24

Klaas,

dit nummer komt pas op de volgende Derek Webb cd. Ik zit trouwens nog steeds vol smart te wachten op "She must and shall go free".

Voor deze discussie, over het algemeen wordt helaas onder Evangelisatie iets anders verstaan dan het Evangelie brengen. Evangelisatie richt zich meer op de buiten- of randkerkelijken mensen die zich vaak niet Christelijk noemen. Het Evangelie richt zich op iedereen. Ik denk dat veel van de muziek van de mensen die ik eerder genoemd heb heel veel boodschap hebben ook voor de Christenen.

Vaya con Dios,

parsifal
"Then he isn't safe?" said Lucy.

[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Klaas
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Klaas » 04 jul 2003 07:58

parsifal:
Ik denk dat veel van de muziek van de mensen die ik eerder genoemd heb heel veel boodschap hebben ook voor de Christenen.

Absoluut maar dat is vaak niet wat men pretendeert. Als men aangaf zich vooral te richten op christenen vind ik dat prima. De pretenties zijn echter veel en veel groter.

Klaas

PS waar heb je die cd besteld dat het zo lang duurt?

Kaw
Majoor
Majoor

Berichtdoor Kaw » 04 jul 2003 08:01

Dit is een tekst die volgens velen niet spoort:

16 Horsepower - Clogger

Hey mister with your iron feet yeah
Never waver from your path
You think you got a way with something boy
See his hand feel his staff
O you gottaway with words alright
An quite a way with the ladies
Your thoughts are troubled
As you hang a left
There ain't no maybees

Come an sing me down
Give my conscience a poundin'
Come an shake my ground
With the sound of heaven's houndin'

You're thinkin' when this is all over
We'll all sit back an laugh
I don't think so see cause
I done the math
Ain't lookin' to gain no honor
No no not among the thieves
I'll be there right beside you friend
In judgement on my knees

Now here you come a draggin'
Jus' couldn't help yourself
Puttin' on your poor mouth an'
Takin' from His wealth you
You come up proper now you
You ride a faithless steed
Took you down the wrong road son
Word an in deed yeah

Come an sing me down
Give my conscience a poundin'
Come an shake my ground

Come an sing us down
Give our conscience a poundin'
Come an shake our ground Lord

Come an take our crowns Lord
Give our conscience a poundin'
Come an take our crown Lord

hanneke
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor hanneke » 04 jul 2003 08:53

Ik heb zelf ook het id dat het bij gospel gaat dat je zingt voor Gods eer. Het hoeft niet perse te verwijzen naar een stuk uit de bijbel zoals theo zegt.
Ik ben het ook met henkie eens. Gospel is ook om te evnagelieseren. Maar als je gaat evangeliseren moet de gene aan wie jij evangeliseert er voor openstaan en dat staan veel mensen niet.
Loof de Here, mijn ziel, en al wat in mij is zijn heilig naam ; loof de Here, mijn ziel, en vergeet niet 1 van zijn weldaden. (psalm103: 1,2)

Terug naar “Archief”