en als het kan moet het rustig zijn.
Euhm Cor. Is dat jouw mening of jouw overtuiging? (Is dat wat je mooi vind of vind je hard niet verantwoord?)
Klaas:
Is het een bepaalde muziekstijl?
Nee.
Is het muziek die door bepaalde (christelijke) labels wordt uitgebracht?
Nee.
Is alle muziek die een christen maakt gospelmuziek?
Nee. Zie U2 en Evanescence.
Everlastingman:
zolang het maar niet agressief of schreeuwerig overkomt.
Met agressief kan ik tot op zekere hoogte meekomen. Dat het niet schreeuwerig mag zijn ben ik niet met je eens. Luister maar eens naar sommige mannenkoren of zo...

haha
Lalage:
In Amerika wel, maar Europeanen zijn er allergisch voor.
Allergisch... Tot op zekere hoogte wel. Zeker bij een bepaald publiek. Christelijke black metal valt niet goed bij het nederlandse blackmetalpubliek. Als men weet dat Slechtvalk christelijk is... Verkoopt de large denk ik niet veel cd's meer van hen. Maar over het algemeen zijn ze niet perce allergisch voor het woord christelijk. Kijk naar de populariteit van U2, Evanescence, POD, etc. Maar dat zijn GEEN gospelartiesten. Ze zijn christelijk of er zitten christelijke leden bij (zoals bij evanescence)... Maar pure gospel valt in Europa vaak niet goed nee.
Hanneke:
Wat dacht je dan van Mary Mary?
Dat is een heel ander verhaal. Bovendien ligt het aan het publiek. Het publiek van metalbands is nogal wat anders dan dat van Mary Mary. Bovendien: men weet niet eens dat mary mary christelijk is.
En wist je dat evanescence ook gospel is?
Evanescence is GEEN gospel. Er zitten enkele christelijke leden bij. Meer niet. Een van de niet christelijke leden heeft gevloekt in een interview en dat is een van de redenen dat christelijke platenhandels de cd niet meer verkopen... Christelijke leden wil niet automatisch zeggen dat het een gospelband is...
Er is nog veel meer gospel muziek op de markt.
Dat valt reuze mee. Als je het aanbod van seculier naast dat van gospel legt praat je wel anders. Wist je dat christelijke bands als Pillar e.d. ook seculier gaan? GELD... Maar als jij bands als Evanescence en POD en U2 en zo ook gospel noemt dan kom je best een eindje ja. Maar helaas is dat geen gospel, hoogstens religieus... (met in dit geval een christelijk tintje en in het geval van Live een wat boedistisch tintje etc.)
Henkie:
Ik vind dat herrie niet samengaat met eerbied.
De rijendansen van de Joden waren ook niet echt rustig volgens mij. Dat deden ze vast niet in de stijve kerkbanken... En ik denk wel dat 'herrie' samengaat met eerbied. Het ligt aan de intentie van de artiest en daarna aan de intentie van zijn publiek...
Met artiesten als U2 en Alice Cooper (hoe verzin je het) kan ik dus niets.
U2 herrie? Maar waarom kun je daar niets mee? Wat is er mis mee?
Eigenlijk zegt deze vraag al meer dan genoeg
En waar gaat dit over? Leg eens uit.
Ik begreep trouwens dat ze dat niet meer zijn.
Nooit echt geweest... Wel christelijke leden, geen gospel...
Wedden dat ik zo een rits christen-artiesten kan opnoemen waar jij nog nooit van gehoord hebt?
Mag ik meedoen Klaas? hahaha... Ik kom ook een heel eind denk ik...
Klaas:
Ligt er maar weer aan wat je onder gospel verstaat (gaat iemand die vraag nog beantwoorden?). Persoonlijk spreek ik nooit over gospelmuziek. Ik heb het veel eerder over christen-muzikanten of muzikanten die christen zijn. Dan hoeft het onderscheid er wat mij betreft niet duimendik bovenop te liggen. Dat verwacht je van een christelijke timmerman toch ook niet? Pas als je wat beter kijkt zul je wellicht het verschil zien.
Helemaal mee eens Klaas.
Henkie:
Als je een onderdeel van het evangelie weglaat en dus maar een halve waarheid vertelt, dan is dat niet bijbels verantwoord.
Vertelt een predikant in 1 preek het hele evangelie? Nee hij predikt de Basis. Dat doen bepaalde christelijke artiesten ook. Anderen kiezen voor een wat meer indirecte weg...
Klaas:
Niet altijd komen alle aspecten aan de orde. Juist in iets als muziek (wat ik zie als kunstuiting) lijkt het me uiterst legitiem te focussen op bepaalde aspecten. Natuurlijk wordt het anders als je claimt met je muziek het evangelie door te willen geven.
Klopt..
Ik stelde de vraag namelijk omdat ik misschien wat gospel ga maken. Ik weet alleen niet echt een onderwerp.
Je moet niet perce dat uitgangspunt hebben. Je moet gewoon schrijven (als je teksten gaat schrijven) waar je over denkt. Wat je te binnen schiet. Jij bent christelijk? Nou, dan komt dat vast naar voren in wat je schrijft. Teksten over twijfelen an het geloof zijn echt niet verboden voro christenen hoor. Schrijf wat je hart je ingeeft en kijk dan verder...
Bono (zanger van U2) is de belangrijkste man in de muziekwereld op dit moment. Voorgedragen voor de Nobelprijs voor de Vrede. Dat betekent natuurlijk niet dat alles wat U2 doet goed is, maar ze bereiken wel heel veel mensen.
Mee eens. En niemand doet alles goed. Een dominee niet, een artiest ook niet...