Afterparty?! Hoe denk jij over uitgaan?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 25 okt 2002 13:25

hm schreef:Maarreh... wat vinden jullie van dansen en springen?

gr. HM

ach...keertje in je kamer na hard leren kan geen kwaad...;-) Maar zoals in een cafe ofzo? Neej....ALs je het hebt over "verantwoord uitgaan" hoort dat er denk ik niet bij! Laat staan in een disco natuurlijk...Als je ziet hoe gasten opgaan in die muziek...Neej, dat kan nooit goed zijn!

Derkel
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Derkel » 25 okt 2002 18:35

HM, je hebt groot gelijk dat je een flauwe reactie plaatst na zo lang studeren, kweet wat et inhoudt. En ik kan het hebben hoor. :D

Dansen en springen doe ik niet. Mij krijg je niet zo snel een dansvloer op, maar met vrienden een gezellig kroegje opzoeken vind ik geen probleem.

Janneke, ik ben het ook mee eens, dat als er mensen zo opgaan in de muziek dat er iets mis. Maar helemaal opgaan in de muziek gaat vaak ook weer gepaard met andere middelen. En het valt wel op wie erin opgaat of dat bijvoorbeeld meiden dansen om de aandacht van jongens te trekken..
Het toppunt van eigenwaarde is; jezelf bekijken door de ogen van God.

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 25 okt 2002 20:01

Als je ziet hoe gasten opgaan in die muziek...Neej, dat kan nooit goed zijn!

Je wilt zeker ook niet weten hoe ik op ga in muziek?!
Is dat het probeelm dan?!
Dus, dat.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 26 okt 2002 08:06

dE bAdEeND schreef:
Als je ziet hoe gasten opgaan in die muziek...Neej, dat kan nooit goed zijn!

Je wilt zeker ook niet weten hoe ik op ga in muziek?!
Is dat het probeelm dan?!

neej hoor, dat staat dr helemaal los van...Moet je even goed lezen...want dat stuk gaat gewoon over mensen in zn algemeenheid en niet perse over jou.

Wilko
Mineur
Mineur

UITGAAN

Berichtdoor Wilko » 26 okt 2002 23:14

Laten we eens een keertje de Bijbel spreken in deze discussie en dat concreet gaan toepassen op het uitgaan:

Jakobus 1:27: "De zuivere en onbevlekte godsdienst voor God en den Vader is deze: wezen en weduwen bezoeken in hun verdrukking, en zichzelven onbesmet bewaren van de wereld."

2 Timotheus 2:22a: "Maar vlied de begeerlijkheden der jonkheid;"

Efeze 4:17: "Ik zeg dan dit, en betuig het in den Heere, dat gij niet meer wandelt, gelijk als de andere heidenen wandelen in de ijdelheid huns gemoeds."

Iedere jongere is op zoek naar dingen om zijn leven mee te vullen. Dat gebeurt natuurlijk met school, werk en dergelijke. Maar juist in het weekend komt de leegheid van hun bestaan (in schril contrast met ons leven???) naar voren...zij zoeken hun vermaak niet in de kerk in de omgang met de Heere, maar zoeken hun vermaak in het feesten en uitleven en uitgaan. Behoren wij ons niet te bewaren voor de besmetting van deze wereld? Is onze wandel hetzelfde als de heidenen die wandelen in de ijdelheid van hun gemoed?

Moet de vraag niet altijd zijn: Kan ik de Heere hier na afloop voor danken? Zit er wat goeds in voor de Heere? Of zoeken wij welbewust de verleidingen op in de (misschien wel, misschien geen goede) films in de bioscoop. Of temidden van sommige dronken mensen of brassers die je meestal in kroegen vindt, en staat er niet in de Bijbel dat dronken zijn een gruwel is in Gods ogen, en dat hunner het Koninkrijk der hemelen NIET is? Voelen wij ons echt thuis in plekken waar heel duidelijk een andere sfeer heerst, niet uit God. Hebben wij niet matig en eerbaar en sober te leven? In disco's gaan ze meestal heel lang door met afterparties die diep tot in de zondag doorgaan. Kunnen wij werkelijk dansen en springen en meedoen en toch zeggen: Wij zijn geheel anders, wij wandelen niet in de ijdelheid van ons oude gemoed?

"Wordt dezer wereld niet gelijkvormig, maar wordt vernieuwd in uw gemoed." Als het 'je vet hard uitleven in het uitgaansleven' geen kenmerk is van de begeerlijkheden van de ogen en de grootsheid van het leven, wat nog dan wel?

Als je kunt kiezen tussen een kerkelijke vereniging of club of een avondje uitgaan, wat kiezen we dan, en wat nog dieper gaat: Wie zoeken we dan?

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 16:55

Ik ga graag uit. Helaas komt er niet zoveel van. Ik discotheken zul je me niet zien. Ik haat die takkeherrie. Mijn voorkeur ligt bij rustige kroegen. De bruine cafe's zeg maar. Gezellig met een stel aan de bar hangen.
Of zoon ouderwetse pindabar. Potje kaarten of yatzee, darten of weet ik wat grote bak pelpinda's erbij en maar smijten met de schillen. Lekker glas palm er bij. Reuze geselli mannnnn.

Avondje poolen is ook wel leuk. Maar ja daar hoef ik niet meer voor naar de kroeg. Heb hier thuis een pooltafel aangeschaft. ( scheelt nogal wat kosten :wink: )

De bioscoop ga ik graag heen. Heerlijk relaxen, mooi fimpje erbij.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 27 okt 2002 23:26

moppie schreef:Avondje poolen is ook wel leuk. Maar ja daar hoef ik niet meer voor naar de kroeg. Heb hier thuis een pooltafel aangeschaft. ( scheelt nogal wat kosten :wink: )

Mogen we (mag ik) een keer komen???
" Vertrouw God, maar zet wel je fiets op slot! "

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 28 okt 2002 00:34

Ik ga op zich wel regelmatig uit. Toen ik net op kamers zat was het bijna elke avond. Tegenwoordig bijna alleen nog maar doordeweeks, omdat ik dan op kamers zit en in het weekend andere dingen te doen heb. Verder wil ik op zaterdag ongeveer om 12 uur thuis zijn, en als het later wordt wil ik niet dat dit komt omdat ik uitging.

Mijn voorkeur gaat uit naar een rustig kroegje, waar je elkaar goed kunt verstaan en het gewoon gezellig is. Discotheken enzo heb ik wel een beetje gezien hoewel ik heel soms nog in de Joffer (Zwolle) kom als we met een groepje studenten op donderdagavond gaan stappen. Dat gebeurt niet vaak meer. Van dansen hou ik sowieso al niet echt, een keertje is wel leuk.

Ik drink doordeweeks wel bijna elke avond rustig een biertie bij iemand thuis, maar dat is natuurlijk geen uitgaan ;)

De bioscoop kom ik heel af en toe. Vaak met m'n vriendin en dan nog een koppel erbij om wat contacten te onderhouden ;) M'n eigen thuisbioscoop is natuurlijk veel voordeliger ;)

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 28 okt 2002 10:20

hhmmm uitgaan... I like it!!!

Op donderdag avond... de studentenuitgaansavond in Ede, daar ben ik graag bij. Dansen en spingen... (het eerste meer als het laatste), gewoon in een danscafee, niiiieeeet in een disco, doe ik niet omdat ik dan zo heel erg opga in de muziek, maar ik vind het gewoon heerlijk ontspannend.
Ik zeg niet dat er geen verkeerde kanten aanzitten, maar ik vind het niet hoofdzakelijk fout.

OP zaterdag zou ik het niet doen, iig niet na 12en. Dan begint de dag van God, en is het je plicht met hem bezig te zijn.

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 28 okt 2002 13:12

Acire schreef:hhmmm uitgaan... I like it!!!

Dansen en spingen... (het eerste meer als het laatste), gewoon in een danscafee, niiiieeeet in een disco, doe ik niet omdat ik dan zo heel erg opga in de muziek, maar ik vind het gewoon heerlijk ontspannend.
Ik zeg niet dat er geen verkeerde kanten aanzitten, maar ik vind het niet hoofdzakelijk fout.

Dit soort reacties wou ik ff hebben.

Er zijn dus blijkbaar wel dansende refowebbers!

M(i)e(n) Too!
Al denk ik dat het in Ede (met alleen chr. studenten) anders is dan in Utrecht bijvoorbeeld.
Zo ga ik nog wel naar feesten van de eigen faculteit (vrienden van me, en mensen die zich normaal kleden).

Kben 1 keer naar een ander feest geweest. En dan merk je dat dat heel anders is. Alleen al de kleding en de manier van omgaan met elkaar. Niet echt de place-to-be dus. Daar was God ZEKER NIET, en waarom zou ik er dan wel zijn?

Gr. HM

johannes1
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor johannes1 » 28 okt 2002 19:18

Zo ga ik nog wel naar feesten van de eigen faculteit (vrienden van me, en mensen die zich normaal kleden).

Daar was God ZEKER NIET, en waarom zou ik er dan wel zijn?

is God dan wel op die feesten waar jij gaat?
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 28 okt 2002 20:05

Acire schreef:hhmmm uitgaan... I like it!!!

Op donderdag avond... de studentenuitgaansavond in Ede, daar ben ik graag bij. Dansen en spingen... (het eerste meer als het laatste), gewoon in een danscafee, niiiieeeet in een disco, doe ik niet omdat ik dan zo heel erg opga in de muziek, maar ik vind het gewoon heerlijk ontspannend.

OP zaterdag zou ik het niet doen, iig niet na 12en. Dan begint de dag van God, en is het je plicht met hem bezig te zijn.

Moet iets hoofdzakelijk fout zijn om het niet te doen?
Ik doe heleboel dingen niet die niet hoofdzakelijk fout zijn, maar omdat er foute kanten aanzitten, hoe aantrekkelijk, gaaf of leuk ik ze ook vind..
Hoever gaat tolerantie tov eigen beleving ten koste van principes?
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

hm
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor hm » 29 okt 2002 00:20

johannes1 schreef:

Daar was God ZEKER NIET, en waarom zou ik er dan wel zijn?

is God dan wel op die feesten waar jij gaat?

Heej Johannes,

Klinkt erg negatief en/of bezorgd.
Iig kan ik hier een heel lange uitleg over gaan geven.
Zelf zijn het dingen waar ik veel over nadenk.

Even het volgende:
"Doe alles tot Gods eer".
dat heeft naar mijn idee twee uitwerkingen:
1. God eren met lofzang e.d.
2. En GEEN dingen doen tot Gods oneer.

Verder de vraag:
Als jij een gebakje eet omdat het feest is, doe je dat dan tot Gods eer, of omdat je het zelf lekker vindt?
Iig waarschijnlijk, in jouw geval, NIET tot Gods oneer.

De feesten waar ik WEL met een gerust hart naar toe ga zie ik als een gabakje... En JA God is er. "Heer u bent altijd bij mij". (ps.139)
Maar dan zou Hij ook op dat andere feest moeten zijn geweest. En ik weet zeker dat Hij maar daar ook zag. Maar ik denk met tranen in zijn ogen, om hoe mensen daar gekleed gaan, en met welke intentie.

"Welzalig de man (vrouw) die niet wandelt, in de raad der goddelozen, nog zit in de kring der spotters" (ps.1).
En dan denk ik dat ik best bij mijn (niet chr.) vrienden mag zijn, zolang zij niet spotten e.d. Maar op een plek waar de laars wordt gelapt aan Gods geboden, dat is m.i. niet de place-to-be.

Het is overigens iets waar je niet zomaar een makkelijk antwoord op kan geven.

Ik hoop dat het duidelijk is.
En ik blijf bidden: "Leer mij naar uw wil te handelen". God heeft mij geleerd dat niet elk feest een place-to-be is voor een christen!

Dank voor je kritische vraag.
En doe er ook zelf je voordeel mee!

Gr. HM

rutgernation
Mineur
Mineur
Contacteer:

Re: UITGAAN

Berichtdoor rutgernation » 04 nov 2002 15:20

Wilko schreef:Behoren wij ons niet te bewaren voor de besmetting van deze wereld? Is onze wandel hetzelfde als de heidenen die wandelen in de ijdelheid van hun gemoed?
...
Voelen wij ons echt thuis in plekken waar heel duidelijk een andere sfeer heerst, niet uit God. Hebben wij niet matig en eerbaar en sober te leven?
...
Als je kunt kiezen tussen een kerkelijke vereniging of club of een avondje uitgaan, wat kiezen we dan, en wat nog dieper gaat: Wie zoeken we dan?

Wilko, pleit jij hier voor het zoveel mogelijk samen komen van refo's onder elkaar en het zo min mogelijk komen op plaatsen waar ongelovigen zijn?

In dat geval: Is het dan niet zo dat je je moet mengen onder de ongelovigen zodat je kan laten zien dat je anders bent? Is het niet leuk om ergens te komen waar een sfeer hangt die niet uit God is en waar jij dan met je groep een positieve sfeer mee brengt? En wat anderen aan het denken zet. Ga eens na waar Jezus allemaal kwam met Zijn boodschap voor het volk.

En een redenering van: 'waar mensen zijn die verkeerde dingen doen daar kom ik niet' gaat natuurlijk niet op.

Laat het licht schijnen in deze wereld, en zoek alsjeblieft niet uitsluitend de kerk op!

Ikke21
Majoor
Majoor

Re: Afterparty?! Hoe denk jij over uitgaan?

Berichtdoor Ikke21 » 10 jul 2003 14:50

dE bAdEeND schreef:Misschien is dit onderwerp al eens langs gehuppeld, maar voor sommigen misschien wel goed. Anyway, ik wijs géén beschuldigde vinger uit naar iemand. Het enige wat ik wil is een discussie. Ik zie hier in mijn omgeving veel van m'n vrienden die eerst wel christelijk waren, steeds verder weg gaan van het geloof. Dit vind ik zo erg, zo'n onderwerp is dan belangrijk voor mij.

Hoe denk jij over uitgaan? Zoek je de gezelligheid op zaterdagavond op in disco's, café's, bij vrienden? Of blijf je gewoon thuis?
En waarom/waardoor ben jij overtuigd dat JOU keuze de beste is?

Op zaterdag avond ben ik niet in discotheken/café's te vinden. Meestal ben ik bij vrienden, of thuis omdat ik wat te doen heb. En ik denk dat uitgaan niet goed is. Ik denk dat discotheken toch een soort instrument van de duivel is, omdat deze gelegenheden je wel weg houden uit de kerk. Terwijl er in ps.122 staat dat je gereed moet staan om naar God's huis te gaan. Daar denk je niet bepaald aan in een disco, café! En nog erger; na een nacht door feesten ga je helemaal niet naar de kerk, maar "vergeet" je die!

Dan hoor ik nog wel eens: mijn (christelijke) vrienden gaan ook uit! Waarom zou ik niet uitgaan?
Dan heeft Paulus het altijd nog over de 2 wegen, als christen kun je niet over de weg van de wereld lopen. Mijn inziens heeft dat er ook mee te maken. Als christen kun je gewoon niet eindeloos de wereld achterna lopen.

3 jaar geleden ging ik in het weekend vaak naar de cafetje of naar de skihut in Rotterdam, met vrienden. Toch voelde ik me er nooit echt op mn gemak, je geweten spreekt op de een of andere manier.
Ik ben daarna ook nooit meer naar de skihut geweest, ik ging toch inzien dat dansen en springen op die manier niet goed is. Op zondag voelde ik me altijd heel erg rot, de avond ervoor sta je te springen en op zondag zit je met een vroom gezicht in de kerk. Gelukkig ben ik in gaan zien, dat het niet klopte.
Toen leerde ik een hele andere vriendengroep kennen die eigenlijk door heel Nederland heen woonde, we gingen toen wel eens naar Gorinchem waar we altijd best veel lol hadden, ook gingen we vaak naar iemands huis toe, wat eigenlijk nog veel gezelliger was.
Sinds mn vriend en ik verkering hebben gaan we vaak wat drinken en eten met vrienden in een restaurantje of we gaan naar het strand, ook blijven we soms lekker thuis, ik kan je zeggen dat ik het nu veel meer naar me zin heb dan een paar jaar geleden.

Terug naar “Archief”