Diabetes

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Diabetes

Berichtdoor Annemieke86 » 18 nov 2005 21:24

Het grote diabetes topic!!! (hoop ik :P )

Wie heeft er zelf diabetes (type 1) of diabetes (type 2) en / of heeft er mee te maken (gehad) ?

Allebei mijn ouders hebben diabetes type 2. Mijn vader slikt pilletjes en mijn moeder spuit eenheden. In de familie komt het bij ons wel vaker voor dus ik let wel op wat ik neem en eet. Ik ga er dus bewust mee om. En jij?
Afbeelding

paprikameisje2
Generaal
Generaal

Re: Diabetes

Berichtdoor paprikameisje2 » 19 nov 2005 10:29

Annemieke86 schreef:Het grote diabetes topic!!! (hoop ik :P )

Wie heeft er zelf diabetes (type 1) of diabetes (type 2) en / of heeft er mee te maken (gehad) ?

Allebei mijn ouders hebben diabetes type 2. Mijn vader slikt pilletjes en mijn moeder spuit eenheden. In de familie komt het bij ons wel vaker voor dus ik let wel op wat ik neem en eet. Ik ga er dus bewust mee om. En jij?

ik ga er totaal niet bewust mee om. Niemand in mijn familie of in mijn nabije omgeving heeft suikerziekte. Het komt hier ook heel weinig voor. Ik ken niemand van mjin leeftijd die dit heeft. Ik zou niet weten hoe ik er rekening mee zou moeten houden als ik eerlijk ben.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 23 nov 2005 19:09

Annemieke86 schreef:Het grote diabetes topic!!! (hoop ik :P )

Ik vierde op 14 november (wereld diabetes dag, hoe komen ze er op) mijn 23e jaar als diabeet. Typetje 1 dus :-D
Het kwam niet in de familie voor en ik ben nog steeds de enige.
Natuurlijk ga ik er bewust mee om, ik moet wel. Hoewel ik soms wel meer eet dan goed is, of meer snoep dan goed is. Verder is het een deel van mijn leven geworden. Bij alles wat ik eet denk ik wel aan de koolhydraatjes die er in zitten.
Als ik een hypo heb (lage bloedsuikerwaarde) dan kan het me niet zoveel schelen hoeveel ik eet. Van eten gaat de hypo weer over en meestal is dat toch wel fijn.
Als ik een stuk moet rijden met de auto dan meet ik eerst hoe hoog ik zit, want ik wil geen ongelukken veroorzaken. Ik moet altijd iets te eten bij me hebben en dat is wel eens lastig. Verder doe ik gewoon mijn werk en leef net als ieder ander.
Ik krijg er toch geen hoogte van hoor. De een is zeer precies in de hoeveelheid eten en heeft allerlei complicaties en ik ben toch wel wat minder nauwkeurig en ik heb nog geen enkele complicatie.
Ik ben pas twee keer plat gegaan :-D dus dat valt wel mee he in 23 jaar. Het is zomaar gebeurd en ik hoop maar dat het niet gebeurt als ik aan een machine sta te werken, maar ach, ik voel het meestal wel aankomen als het fout gaat.

Hebben jullie ook glucagon in huis, voor als jouw moeder ineens buiten westen ligt? Ik heb het niet in huis want er is toch niemand die het kan toedienen als het nodig is.

Zolang jij geen diabetes hebt, kan je er best wel wat meer van genieten hoor. Niet altijd naar de voedingswaarde kijken van wat je wilt eten. Straks met oudjaar lekker een oliebol of drie extra eten, kan best :-)

--Kees
Als niemand kijkt... dan verandert alles in chocolade.

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 23 nov 2005 19:21

paprikameisje2 schreef:Ik zou niet weten hoe ik er rekening mee zou moeten houden als ik eerlijk ben.

Houd er liever geen rekening mee, of eigenlijk: houd er liever niet bewust rekening mee. Als je op een verjaardag komt en er wordt tegen je gezegd; "ik heb speciaal voor jou... een suikervrij gebakje gekocht", dat is VERSCHRIKKELIJK. Dan moet je uit beleefdheid dat stuk bakkersproduct ook nog opeten, terwijl ik anders gewoon een echt gebakje zou nemen . Op die manier moet je echt geen rekening houden met een diabeet. De man of vrouw kan best zelf wel bepalen wat hij of zij eet of drinkt of doet. Mensen die zeggen: "dat mag jij niet he?" kunnen beter hun mond houden.
Maar het zal toch wel een keer gebeuren dat je iemand met diabetes op bezoek krijgt. Als je dan iets van suikervrije frisdrank hebt is het al meer dan genoeg.
Bewust ermee omgaan is wat anders. Dat doe je als iemand in je naaste omgeving diabetes heeft. Dan let je een beetje op de tijden dat je gaat eten bijvoorbeeld en zorg je dat je niet te vet eten maakt (hmmm vet is lekker). Je leert dan ook wel herkennen als iemand een lage bloedsuikerwaarde heeft en eventueel kan je dan ingrijpen. Maar verder is een diabeet net zo gezond als ieder ander (mag die ander hopen :) ) en is er eigenlijk niets bijzonders aan.

marina87
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor marina87 » 23 nov 2005 19:34

Ik vind het niet moeilijk om mee om te gaan, het gaat de laaste tijd gewoon vanzelf. Om te zoveel tijd eten, en je niet voldouwen met snoep en koek en gebak, ook niet te veel eten in één keer. In het begin vond ik het heel moeilijk toen veel ik vaak flauw als ik te lang had gewacht met eten, of ik had te veel gesnoept en voelde ik me heel naar.

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 23 nov 2005 21:40

kees61 schreef:Ik ben pas twee keer plat gegaan :-D dus dat valt wel mee he in 23 jaar. Het is zomaar gebeurd en ik hoop maar dat het niet gebeurt als ik aan een machine sta te werken, maar ach, ik voel het meestal wel aankomen als het fout gaat.
Nou dat valt zeker wel mee in 23 jaar!

kees61 schreef:Hebben jullie ook glucagon in huis, voor als jouw moeder ineens buiten westen ligt? Ik heb het niet in huis want er is toch niemand die het kan toedienen als het nodig is.
Energydrankjes ook goed? :D Neem ik af en toe wel ns :oops:

kees61 schreef:Zolang jij geen diabetes hebt, kan je er best wel wat meer van genieten hoor. Niet altijd naar de voedingswaarde kijken van wat je wilt eten. Straks met oudjaar lekker een oliebol of drie extra eten, kan best :-)
--Kees
Ja weet ik, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 ! Als het al in de familie zit..
Afbeelding

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 23 nov 2005 23:19

Dag Annemieke,

Annemieke86 schreef:Nou dat valt zeker wel mee in 23 jaar!

Misschien ben ik 's nachts ook wel eens weg geweest maar daar merk ik niet veel van. Alleen dat ik in een drijfnat bed wakker word.
Ik ben een keer beneden aan het portiek wakker geworden. Ik ging om 11 uur 's avonds weg en om 3 uur 's nachts werd ik daar wakker. Koud en in de war :-) en toch maar naar huis gefietst. Nergens kon ik een kroketje kopen :-/ en toen realiseerde ik me dat ik van mijn stokje gegaan was. Het is ook een keer op het werk gebeurd. Ik werd wakker met 4 ambulancebroeders bovenop me. Op iedere arm en been zat er eentje. Twee konden me niet de baas haha dus was er nog een ambulance gekomen. Ik weet nergens van.
Het is natuurlijk mijn eigen schuld geweest. Ik wist wel dat ik wat moest eten maar ik stelde het uit. Nog even dit doen en dan... ga ik eten. Het schijnt dat meer mensen met diabetes zo zijn.

Annemieke86 schreef:
kees61 schreef:Hebben jullie ook glucagon in huis, voor als jouw moeder ineens buiten westen ligt? Ik heb het niet in huis want er is toch niemand die het kan toedienen als het nodig is.
Energydrankjes ook goed? :D Neem ik af en toe wel ns :oops:

Bah :-)
Nee, ik bedoel als jouw moeder een keer plat gaat, omdat ze insuline spuit en misschien een keer niet genoeg eet, dan kan ze ook niets meer drinken. Daarvoor is glucagon bedoeld. Dat moet iemand dan inspuiten. Het is een hormoon dat glucose losmaakt uit het lichaam. Je kunt er iemand weer mee uit een hypo halen.

kees61 schreef:...Straks met oudjaar lekker een oliebol of drie extra eten, kan best :-)
--Kees
Ja weet ik, maar een gewaarschuwd mens telt voor 2 ! Als het al in de familie zit..

Ja opletten is wel goed natuurlijk. Als je ineens erg dorst krijgt en het houdt maar niet op, dan kan je even langs de huisarts gaan. Maar tot die tijd moet je niet te angsvallig gaan leven hoor. Gewoon lekker genieten van alles. Niet nu al gaan leven alsof je diabetes hebt.

--Kees

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 24 nov 2005 11:42

kees61 schreef:Bah :-)
Nee, ik bedoel als jouw moeder een keer plat gaat, omdat ze insuline spuit en misschien een keer niet genoeg eet, dan kan ze ook niets meer drinken. Daarvoor is glucagon bedoeld. Dat moet iemand dan inspuiten. Het is een hormoon dat glucose losmaakt uit het lichaam. Je kunt er iemand weer mee uit een hypo halen.
Dat is nog niet voorgekomen!

kees61 schreef:Ja opletten is wel goed natuurlijk. Als je ineens erg dorst krijgt en het houdt maar niet op, dan kan je even langs de huisarts gaan. Maar tot die tijd moet je niet te angsvallig gaan leven hoor. Gewoon lekker genieten van alles. Niet nu al gaan leven alsof je diabetes hebt.
Oke dat is waar! He he nu kan ik gaan genieten :mrgreen: :wink:
Afbeelding

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 24 nov 2005 12:11

Er zijn toch een heleboel mensen die niet weten dat ze diabetes hebben? Wat voor symptonen zou je moeten hebben?

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 24 nov 2005 13:00

Ik had veel dorst, maar toch geen diabetes. Nu slik ik wat schildklierhormoon en dat gaat veel beter. Dus veel dorst betekent niet altijd dat je diabetes hebt. Je moet even je bloedsuiker laten meten, heel simpel, dan schijn je het zo te kunnen zien.

linde
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor linde » 24 nov 2005 18:18

Rijnmond schreef:Er zijn toch een heleboel mensen die niet weten dat ze diabetes hebben? Wat voor symptonen zou je moeten hebben?

*citeert uit haar algemene ziekteleerboek omgezet naar normaal nederlands* :P

- veel drinken
- urineweginfecties
- jeuk/ontstekingen aan geslachtsorganen
- vermagering
- moe
- lusteloosheid
- vermindering van gezichtsvermogen

om te kijken of je diabetes heb kan jeje bloedglucosewaarde laten prikken
moet je nuchter voor zijn. (nuchter boven de 7 mmol/l en niet nuchter boven 11 mmol/l betekend diabetes mellitus)
PaSaP Hoogh!!

kees61
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor kees61 » 24 nov 2005 20:31

Rijnmond schreef:Er zijn toch een heleboel mensen die niet weten dat ze diabetes hebben? Wat voor symptonen zou je moeten hebben?

Ik dacht dat veel plassen en abnormale dorst toch wel de bekendste zijn.
Als je lichaam geen insuline meer maakt, of de insuline werkt minder goed, dan kan de glucose uit het bloed de cellen niet meer in. De glucose hoopt zich op in het bloed en op een gegeven moment wordt het door de nieren uitgescheiden (diabetes mellitus = zoete stroom). Omdat de cellen geen brandstof meer krijgen, word je ook moe. En daarbovenop probeert het lichaam toch glucose aan te maken uit het lichaam zelf, omdat het er gebrek aan heeft, en dat verergert het alleen maar.
Bij diabetes type I maakt het lichaam geen insuline meer. Zo iemand moet insuline spuiten om te overleven. Bij diabetes type II maakt het ichaam nog wel insuline maar te weinig, of de insuline werkt minder goed. Dit is vaak met pillen weer goed te breien, die de insuline productie stimuleren of de werking van de insuline versterken.
Bij mij begon het met erg veel dorst. Na een week kon ik wel op de wc blijven zitten aan de kraan. Ik was 10 kilo afgevallen, voornamelijk vocht kwijt geraakt. Het was niet zo lastig voor de arts om een diagnose te stellen :-)
Als je ouder dan een jaar of 45-50 bent en diabetes zit in de familie, dan is het wel verstandig om af en toe de bloedsuikerwaarde te laten prikken bij een dokter. Een klein prikje in de vinger is alles. De complicaties die je kunt krijgen als je er te lang mee blijft lopen, zijn niet mis.

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 jan 2006 15:07

Men verwacht een stijging van diabetes met 23 % binnen de nabije toekomst en dat alleen al bij ouderen..Verontrustend!

verpleeg24
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor verpleeg24 » 26 jan 2006 15:44

die steiging zal niet alleen bij oudere plaatsvinden. de verwachting bij jongeren komt ook steeds hoger te liggen. Schijnt ook te maken te hebben met de grote gewichtstoename bij de bevolking. Diabetes zal hoog op gaan klimmen in de lijst van bevolkingsziekte

Lorijntje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Lorijntje » 26 jan 2006 15:56

verpleeg24 schreef:die steiging zal niet alleen bij oudere plaatsvinden. de verwachting bij jongeren komt ook steeds hoger te liggen. Schijnt ook te maken te hebben met de grote gewichtstoename bij de bevolking. Diabetes zal hoog op gaan klimmen in de lijst van bevolkingsziekte

You 're right! Maar toevallig kwam ik dit gegeven tegen en ben ik bezig met ouderengeneeskunde :) Maar idd ook in de jongerengeneeskunde gaat het stijgen! Toch mr gezonder gaan eten en meer bewegen..!

Terug naar “Archief”