Tatoeages? kan dat?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Cor
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Cor » 01 jul 2003 22:06

Je lichaam mag je niet, moet willig beschadigen, dus geen tato.

Efe een vraagje: dus geen tato en wel oorbellen is dat je lichaam ook niet beschadigen? :wink:

Niet dat ik iets tegen oorbellen/oorringentjes heb.

joris

Berichtdoor joris » 01 jul 2003 23:36

Ik verzeker jullie: wie in mij gelooft, zal doen wat ik doe; ja hij zal nog grotere dingen doen, want ik ga naar de vader. En ik zal alles doen wat ullie met een beroep op mij zullen vragen; dan zal de glorie van de vader openbaar worden in de zoon. joh 14: 12

mooi bijbelvers. waar is je hart vol van? waar wil je vol van zijn? gaat het je om er zo mooi mogelijk uit te zien? wil je als een soort afgoderij de print van een popidool of voetbalclub op je schouder laten zetten? waar komt de behoefte vandaan om jezelf een stempel op te laten zetten?

Latne we in Jezus blijven, zoals Jezus in de Vader is (joh 17) IN Hem blijven, dan maak je je niet druk over of iets mag of niet. Maar kijk je of je iets wilt of niet.

persoonlijk wil ik geen tatoo. Allereerst niet omdat ik er nooit over gedacht heb om er een te laten zetten> Ten tweede omdat ik de sfeer rondom tatoos meestal niet prettig vind. Ten derde omdat ik mijn geld liever aan andere dingen uitgeef.

Principele redenen? ja ik wil mij niet druk maken om al het aardse slijk, zeg maar. Ik wil mij druk maken inhet koninkrijk van God.

Tempel van de Heilige Geest? ach, als je dat zo voelt, dan zou je er waarschijnlijk ook alleen maar mooie tatoos op maken: eenichtus, of een kruisje, of een geopend graf ofzo. Of de tekst: I love Jesus.
iemand die niet het idee heeft dat de Heilige Geest in hem woont, die hoef je niet te waarschuwen voor het feit dat hij de tempel is.

huk
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor huk » 02 jul 2003 00:24

Waarom gaat iedereen hier ervan uit tattoos schadelijk voor het lichaam zijn? Het is geen gezondheidskwestie.
Je zou ook kunnen zeggen dat je lichaam de tempel van de heilige geest is en dat je probeert om (dmv tattoos) die tempel zo mooi mogelijk te maken.
There are no Saviours, there are no Kingd, the power lies in your head

joepie

Berichtdoor joepie » 02 jul 2003 06:24

Ik heb nog steeds geen duidelijk Bijbels argument gehoord om het niet te doen. En laten we ervan uit gaan dat we hier over kleine nette tatoos hebben. Waarom zouden die nu niet mogen en grote oorringen wel?
En juist als je kijkt naar hoe de Tempel opgesmukt werd met goud en het mooiste van het mooiste dan zou je denken dat je dat dus ook met je lichaam zou moeten kunnen doen.
Maar als ik eerlijk ben mag mijn zoon dus ook geen tatoo omdat ik vind dat het je hele leven blijft zitten en je niet weet of je er ooit spijt van gaat krijgen.
Plus dat je in de tatoowereld veel symbolen hebt die nu niet echt met het christendom te maken hebben.
Maar echt duidelijk bijbels argument kan ik hem ook niet geven.
Ik vind ook piercings niet goed. Maar daarvoor geld hetzelfde.
Ik denk dat het ook een beetje te maken heeft met : Gij geheel anders!

kurtyo

Berichtdoor kurtyo » 03 jul 2003 14:47

Velen zien het niet als beschadiging maar als versiering. Net als sieraden (die droeg ikke toch ook? Zij is wel tegen tatoo's??) Weer een discussie waar je niets, maar dan ook niets mee op schiet...

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jul 2003 10:11

Ikke21 schreef:Er staat ook niet in de bijbel heel letterlijk dat het niet mag,

Er staat wel degelijk in de bijbel dat het niet mag. Ik meen in Leviticus, daar zegt de Heere tot Zijn Israel dat het Hem een gruwel is dat zij tekeningen op hun huid maken zoals de heidense volken rondom hun dat ook doen.

Ook al had het er niet gestaan dan zou je het nog kunnen bedenken want God eist van Zijn kinderen een heilig leven. Een leven wat totaal anders is dan dat de wereld dat leidt (of lijdt). Weest heilig, want Ik ben heilig. Onder het mom van christelijke vrijheid, nieuw testamentische bedeling wordt er steeds vaker en steeds harder geroepen wat er allemaal wel niet mee door kan. En dat is veel. Blijkbaar kun je als Christen je steeds meer gaan permiteren..... De God die wij (hopelijk) dienen is vele malen heiliger dan dat wij ooit kunnen vermoeden.

Iemand die de Heere vreest zal ook zeker geen behoefte hebben aan tatoeages. Dat is een gepasseerd station.
Laatst gewijzigd door Calvin op 09 jul 2003 10:17, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn volk gaat verloren omdat het geen kennis heeft.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 09 jul 2003 10:14

Calvin schreef:
Ikke21 schreef:Er staat ook niet in de bijbel heel letterlijk dat het niet mag,

Er staat wel degelijk in de bijbel dat het niet mag. Ik meen in Leviticus, daar zegt de Heere tot Zijn Israel dat het Hem een gruwel is dat zij tekeningen op hun huid maken zoals de heidense volken rondom hun dat ook doen.

Ook al had het er niet gestaan dan zou je het nog kunnen bedenken want God eist van Zijn kinderen een heilig leven. Een leven wat totaal anders is dan dat de wereld dat leidt (of lijdt). Weest heilig, want Ik ben heilig.

Iemand die de Heere vreest zal ook zeker geen behoefte hebben aan tatoeages. Dat is een gepasseerd station.
Nou dat vind ik wel erg boud. Als je een tattoo hebt ben je werelds?

Verder is dat argument van die tekst uit Leviticus niet zo sterk. Het gaat daar over rouw, en als dat niet het geval zou zijn: alle wetten die in datzelfde hoofdstuk staan houden we ook niet meer.

Als ik over varkensvlees begin (stokpaardje :mrgreen: ) zegt iedereen dat het vervuld is door de Heere Jezus, en dit geldt plotseling nog wel? Da's niet redelijk.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jul 2003 10:28

Chloë schreef:Als je een tattoo hebt ben je werelds?

Ja

Chloë

Berichtdoor Chloë » 09 jul 2003 10:31

Nou dan verschillen wij in dezen dus van mening. :?

Ben erg verbaasd dat dit zomaar gezegd wordt eigenlijk. Ja, van sommige mensen kun je zoiets verwachten maar van jou verwacht ik niet zo'n boude uitspraak eigenlijk. Waarom vind je dat dan?

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jul 2003 10:33

Chloë schreef:Nou dan verschillen wij in dezen dus van mening. :?

Ben erg verbaasd dat dit zomaar gezegd wordt eigenlijk. Ja, van sommige mensen kun je zoiets verwachten maar van jou verwacht ik niet zo'n boude uitspraak eigenlijk. Waarom vind je dat dan?

Dan begin ik me toch te schamen dat je dit niet van me verwacht had :oops:

http://www.granel.org/artikelen/basis/TATOO_1.HTM

Chloë

Berichtdoor Chloë » 09 jul 2003 10:40

Oké. Maar er wordt in dat artikel weinig aangevoerd behalve dat het werelds is. Maar WAAROM is het werelds? Omdat de wereld het ook doet? Dat is met sieraden ook zo.
(nu draag ik nooit sieraden dus da's makkelijk :mrgreen:, maar het gaat om het principe)

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jul 2003 10:53

Lev. 19 vers 28 Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de HEERE!

Laat staan dat je het doet terwijl je er geen reden voor is...... Wat zijn bovendien de motivaties om een tatoe te nemen? Tot eer van God kan het iig nooit zijn.

Bovendien hebben we ons lichaam van God gehad het is een tempel van de Heilige Geest. Waarom zouden we ons lichaam vol gaan hangen met metaal of het volspuiten met inkt. Niet tevreden met hoe je het van God hebt ontvangen? We gaan toch ook geen grafiti op de kerk spuiten omdat we dat mooier vinden?
Laatst gewijzigd door Calvin op 09 jul 2003 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Chloë

Berichtdoor Chloë » 09 jul 2003 10:59

Calvin schreef:Lev. 19 vers 28 Gij zult om een dood lichaam geen snijding in uw vlees maken, noch schrift van een ingedrukt teken in u maken; Ik ben de HEERE!

Laat staan dat je het doet terwijl je er geen reden voor is......
Dat kun je met alles zeggen. Het is niet eerlijk om deze tekst aan te halen, maar goed dat is mijn mening.
Lev 19:27 'Gij zult de hoeken uws hoofds niet rond afscheren; ook zult gij de hoeken uws baards niet verderven.' Dat houden ook alleen joodse mannen nog. Christenen hoeven zich hier niet meer aan te houden, dus waarom aan het vers dat hierop volgt wel?

Bovendien hebben we ons lichaam van God gehad het is een tempel van de Heilige Geest. Waarom zouden we ons lichaam vol gaan hangen met metaal of het volspuiten met inkt. Niet tevreden met hoe je het van God hebt ontvangen? We gaan toch ook geen grafiti op de kerk spuiten omdat we dat mooier vinden?
Mag je dus ook geen dieet volgen, want dan ben je niet tevreden met hoe je je lichaam van God hebt ontvangen. Of clearasil gebruiken, of als je man bent je scheren. Want die baard heb je toch bij je lichaam gekregen en daar ben je dan dus niet tevreden mee?

Sorry het is een beetje onzin soms, maar de argumentatie klopt gewoon niet. Ik ben gevoelsmatig ook geen voorstander van tattoos, maar het is niet eerlijk als ik daar bijbelteksten bij ga halen.

Calvin
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor Calvin » 09 jul 2003 11:03

Chloë schreef:Ik ben gevoelsmatig ook geen voorstander van tattoos, maar het is niet eerlijk als ik daar bijbelteksten bij ga halen.

Waar baseer jij je dan op? Het telefoonboek?

Chloë

Berichtdoor Chloë » 09 jul 2003 11:06

Ik zeg toch: gevoelsmatig!
Als jij deze bijbeltekst als argument wilt gebruiken, mij prima! Maar wees dan consequent en houd de andere wetten een of twee verzen verder in dat hoofdstuk ook. Nu lijkt het er nogal op dat je een mening hebt en daar een bijbeltekst bijzoekt. Lijkt mij misbruik van Gods woord.

Terug naar “Archief”