Exodus 21: Ter dood veroordelen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Exodus 21: Ter dood veroordelen

Berichtdoor Annemieke86 » 15 nov 2005 09:40

Vanochtend las ik in mijn nieuwe Bijbelvertaling een stuk van Exodus 21 en daar in stond het volgende:

Vanaf vers 12: Wie een ander zodanig slaat dat deze sterft, moet ter dood veroordeeld worden. Maar in het geval dat hij het niet met opzet deed en God zijn hand bestuurde, kan hij vluchten naar een plaats die ik jullie zal aanwijzen.
Wanneer iemand een ander echter verraderlijk vermoordt, met voorbedachte rade, mag je hem zelfs van mijn altaar weghalen om hem ter dood te brengen.

Het gaat nog wel verder met 'ter dood veroordelen'. Mij lijkt het [maar dat is persoonlijk] dat mijn God iemand aanspoort om iemand te vermoorden. God is liefde!! En al wat er in die westerse landen gebeurt met ter dood veroordelen, handelen zij dan uit de Bijbel of .. ? Hoe kijken jullie aan tegen Exodus 21 ?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 10:01

God is Liefde is een leuke mantra maar benadrukt slechts een kant van zijn Godheid (Ds. Poot zou dat consuptief christendom of christelijk heidendom noemen). God is veel meer dan Liefde, zo is hij ook Gerechtigheid, God is Wraak, God is Rechtvaardig, God is Goed, God is Oorlog, God is Vrede..

Benadruk nooit een kant van God, maar wij zijn mensen, toch is het gevaarlijk en krijg je een verkeerd Godsbeeld als je bijvoorbeeld tijdens evangelisatie alleen spreekt over God is Liefde (God is ook Wraak!), het probleem is met ons geloof (als in religie) dat wij een God hebben die zo groot is dat wij Hem niet begrijpen, dat wij een God hebben die alles in een is (Hij is de Ene, de bron van alles, de fontein van al het Goed).

Bijvoorbeeld de gnostiek ziet de God van het Oude Testament als een andere God dan de God van het Nieuwe Testament, dat maakt het allemaal zoveel moeilijker. God is Liefde, en beveeld toch dat er hele volken gedood moeten worden.. waarom?

Omdat God niet alleen liefde is, het is slechts iets van de grootheid van Hem.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 15 nov 2005 10:37

Raido schreef:Omdat God niet alleen liefde is, het is slechts iets van de grootheid van Hem.
Mee eens Raido, maar het is zoo iets ontzettend groots. Iemand moet heel veel liefde in zich hebben als Hij zijn eigen Zoon zend om ons te behouden!

Terug naar het onderwerp [ :D ] Zouden die wetten van het ter dood veroordelen dan niet meer gebruikt mogen worden? Het is tenslotte voor de komst van Jezus Christus. Daarna kwam Hij op de wereld en vertelde hoe wij behouden kunnen worden.
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 10:40

Die wetten waren er om het volk van Israel te richten op God, te onderscheiden van andere en om het allemaal wat goed te laten verlopen. Jezus is gekomen en kwam met de leer van de vergeving, maar hij zegt nergens iets over de doodstraf.

Ik vind doodstraf barbaars, maar dat is cultureel, ik vind gewoon dat er andere, betere straffen zijn. Maar ik vind wel dat de doodstraf toegepast mag worden (ik ben er alleen niet voor).

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 15 nov 2005 10:58

Jezus is ook ter dood veroordeeld. Dit oordeel dat door een onrechtvaardige rechter (Pilatus) is geveld, is door Zijn Vader overgenomen, zodat Jezus de straf droeg in onze plaats. Dus zonder deze doodstraf, zou er voor ons geen behoud zijn. Zonder het geloof in deze plaatsvervangende straf die door Jezus werd gedragen, is er geen ook plaatsvervanging en hebben we die straf zelf nog te ondergaan. Want Jezus is nu Rechter van levenden en van doden (Hand. 10:42).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Annemieke86
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor Annemieke86 » 15 nov 2005 20:54

elbert schreef:Jezus is ook ter dood veroordeeld.
Ja maar dat MOEST om ons te behouden!

elbert schreef:Want Jezus is nu Rechter van levenden en van doden (Hand. 10:42).
Dus Hij alleen mag veroordelen! En als iemand ter dood gebracht word, veroordelen wij ook! Toch? Of zie ik dat verkeerd?
Afbeelding

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 21:31

Nee dan oordeelde God door middel van de mensen (theocratie)

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2005 08:42

Annemieke86 schreef:
elbert schreef:Jezus is ook ter dood veroordeeld.
Ja maar dat MOEST om ons te behouden!

Oke, laten we dan de vraag stellen waarom Jezus op die manier moest sterven. Omdat Jezus plaatsvervangend voor ons stierf naar de eis van de wet. Die wet is door God ingesteld met als consequentie de doodstraf bij overtreding.

Als God de Vader blijkbaar de doodstraf een acceptabele straf vindt en dat zelfs gebruikt voor ons behoud, wie zijn wij dan om dat niet te vinden?

Annemieke86 schreef:
elbert schreef:Want Jezus is nu Rechter van levenden en van doden (Hand. 10:42).
Dus Hij alleen mag veroordelen! En als iemand ter dood gebracht word, veroordelen wij ook! Toch? Of zie ik dat verkeerd?

Nee, want het oordeel over levenden en doden komt pas openbaar op de jongste dag. Tot die tijd belieft het God om ons ook door middel van de overheid te regeren. Want de overheid draagt het zwaard niet tevergeefs, want ze is dienares van God, een wreekster tot straf voor degene die kwaad doet (Rom. 13:4). Ook heeft Paulus zich niet verzet tegen de doodstraf, als de beschuldigingen tegen hem terecht zouden zijn (Hand. 25:11)
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 nov 2005 09:03

elbert schreef:Dus zonder deze doodstraf, zou er voor ons geen behoud zijn.

Mee eens, maar dan moet je ook zeggen : dankzij deze doodstraf is de dood ten diepste geen straf meer, vergelijk de catechismus. En als de dood dus geen straf meer is, waarom zou een christen nog met de dood willen straffen?

Vr.42. Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het dat wij ook moeten sterven?
Antw. Onze dood is geen betaling voor onze zonden, maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2005 09:24

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:Dus zonder deze doodstraf, zou er voor ons geen behoud zijn.

Mee eens, maar dan moet je ook zeggen : dankzij deze doodstraf is de dood ten diepste geen straf meer, vergelijk de catechismus. En als de dood dus geen straf meer is, waarom zou een christen nog met de dood willen straffen?

Vr.42. Zo dan Christus voor ons gestorven is, hoe komt het dat wij ook moeten sterven?
Antw. Onze dood is geen betaling voor onze zonden, maar alleen een afsterving van de zonden en een doorgang tot het eeuwige leven.

Dit vind ik wel een vreemde draai aan het geheel. De "wij" in vraag en antwoord 42 zijn christenen, die vrij zijn van de eeuwige straf van God door het geloof in Christus. Daar gaat deze vraag en dit antwoord over. Voor niet-gelovigen geldt dit trouwens niet (Joh. 3:36). Christenen zullen de dood inderdaad niet meer als straf ervaren, wat niet wegneemt dat de doodstraf volgens het aardse juridische recht nog steeds een straf is en blijft. Bovendien wil God nog steeds dat er naar recht gestraft wordt, ook volgens dezelfde catechismus:

Vr.10. Wil God zulke ongehoorzaamheid en afval ongestraft laten?
Antw. Neen Hij, geenzins; maar Hij vertoornt Zich schrikkelijk beide over de aangeboren en werkelijke zonden, en wil die door een rechtvaardig oordeel tijdelijk en eeuwiglijk straffen; gelijk Hij gesproken heeft: Vervloekt is een iegelijk, die niet blijft in al hetgeen geschreven is in het boek der wet, om dat te doen.

Daarnaast stelt de Bijbel onomwonden dat we ons aan de overheid hebben te onderwerpen, ook als die de doodstraf hanteert (Luk. 23:40-41, Rom. 13:4, 1 Petr. 2:13-15) en die doodstraf terecht wordt opgelegd. De moordenaar aan het kruis zei nl. het volgende: Maar de andere, antwoordende, bestrafte hem, zeggende: Vreest gij ook God niet, daar gij in hetzelfde oordeel zijt? En wij toch rechtvaardiglijk; want wij ontvangen straf, waardig hetgeen wij gedaan hebben; maar Deze heeft niets onbehoorlijks gedaan.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 nov 2005 09:58

elbert schreef:wat niet wegneemt dat de doodstraf volgens het aardse juridische recht nog steeds een straf is en blijft.

Nee, dat is het dus niet, sinds de afschaffing van de doodstraf. Mijn vraag blijft : hoe kan een christen nou voor herinvoering van een straf pleiten, als hij weet dat die straf hem niet kan deren?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2005 10:07

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:wat niet wegneemt dat de doodstraf volgens het aardse juridische recht nog steeds een straf is en blijft.

Nee, dat is het dus niet, sinds de afschaffing van de doodstraf.

Dat is per land verschillend inderdaad, wat niet wegneemt dat een land op grond van de Bijbel nog steeds de doodstraf mag hanteren.

Maja de Bij schreef:Mijn vraag blijft : hoe kan een christen nou voor herinvoering van een straf pleiten, als hij weet dat die straf hem niet kan deren?

Ik neem aan dat een christen die straf niet zelf wenst te ondergaan vanwege het begaan van een onchristelijke overtreding? :)
Hoe kan een christen overigens in de staatsinrichting negeren wat God in Zijn Woord over het bestraffen van de zonde heeft gezegd? Want dit alles is om de zonde uit het midden van het volk weg te doen, opdat het gehele volk God zou vrezen en heilig voor Hem zou leven. Dat is de achtergrond bij iedere straf en op die gronden kan het noodzakelijk zijn dat een christen voor de doodstraf pleit. Niet om eens lekker de beul uit te hangen, maar wel om recht en gerechtigheid te laten wonen in het land opdat het hele volk God zou dienen.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 16 nov 2005 10:33

elbert schreef:Dat is de achtergrond bij iedere straf en op die gronden kan het noodzakelijk zijn dat een christen voor de doodstraf pleit.

Als het de algemene achtergrond voor iedere straf is, is het per definitie geen argument om een specifieke straf in te voeren :wink: .

Waarom vind je als christen de doodstraf een meerwaarde hebben, ten opzichte van het arsenaal aan straffen dat de rechter al ter beschikking staat, tot levenslange opsluiting toe? Ik blijf vinden dat Christus die meerwaarde ongedaan heeft gemaakt, ik vind het om die reden ook een belijdenis naar de wereld toe.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 16 nov 2005 10:37

Wauw Maja, respect voor jou, goede verwoording voor wat ik altijd in hele lappen tekst probeer te zeggen 8) De doodstaf is Bijbel; dus moeten wij hem gebruiken?

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 16 nov 2005 10:54

Maja de Bij schreef:
elbert schreef:Dat is de achtergrond bij iedere straf en op die gronden kan het noodzakelijk zijn dat een christen voor de doodstraf pleit.

Als het de algemene achtergrond voor iedere straf is, is het per definitie geen argument om een specifieke straf in te voeren :wink: .

Waarom vind je als christen de doodstraf een meerwaarde hebben, ten opzichte van het arsenaal aan straffen dat de rechter al ter beschikking staat, tot levenslange opsluiting toe? Ik blijf vinden dat Christus die meerwaarde ongedaan heeft gemaakt, ik vind het om die reden ook een belijdenis naar de wereld toe.

Ik ben niet van mening dat Christus die meerwaarde ongedaan gemaakt heeft, want Hij is niet gekomen om wetten te veranderen, maar om ze te vervullen en zodoende mensen te verlossen van het oordeel. Het was Hem niet te doen om burgerlijk-staatkundige vernieuwing op de huidige aarde, maar om vernieuwing van de gehele schepping (de nieuwe hemel en de nieuwe aarde, waarin gerechtigheid woont). Op de huidige aarde is echter de doodstraf echter soms nog steeds nodig. Zo kan ik me voorstellen dat je een oorlogsmisdadiger als Eichmann de doodstraf geeft, zoals Israel dat begin jaren 60 mijns inziens terecht heeft gedaan. We hebben het hier uiteraard niet over de doodstraf voor winkeldieven, maar wel voor extreme daden, waarop een vergelding van enigszins gelijk niveau noodzakelijk kan zijn, al was het alleen maar om de slachtoffers van die extreme daden enige gemoedsrust te geven.

Raido schreef:De doodstaf is Bijbels; dus moeten wij hem gebruiken?

Moeten niet, maar mogen wel.

Terug naar “Archief”