Beste Jerryman,
De Sabbat (zaterag) is het 4e gebod van de decaloog! Het is het hart van de geboden. Gezegend en geheiligd. De Sabbat is de voet aan het Kruis.
De Joden van het OT verloren hun Theocratische kenmerk, omdat zij de Sabbat overtraden (over Mijn Sabbat heenlopen).
De zondag is geen rustdag en wordt nergens in de Bijbel als zodanig aangeduidt. De Bisschop van Rome (Paus Gregorius) plachtte elke Bijbelse verandering te rechtvaardigen door de mensen wijs te maken dat hij "een boek uit de hemel"had ontvangen (gevallen).
In de RK Catechismus (en zeker een ouder exemplaar) kun je de rechtvaardiging van het veranderen van Gods wet ( Een Nieuwe wet) terug vinden. Gods wet is een onveranderlijke wet en is zelfs deel van het oordeel (Prediker 12:13-15 en Jakobus 2:8-13). Dus ook de Sabbat is een onbveranderlijk evenement, want waar ♪0én gebod wordt overtreden, worden allen overtreden.
Wat nog belangrijker ius, is dat de Sabbat (zaterdag) onze Indentiteit en Heiliging bepaald als een navolger van Christus (Exodus 31:13 en Ezechiël 20:12).
Je zult begrijpen dat de zondag dus de mensen een andere Indentiteit geeft en de mens daarin niet geheiligd kan worden in de volle betekenis van Gods scheppende werken.
Ook de RK kerk erkent dat de zondag tot haar Indentiteit van har leden navolgt en dat de Sabbat alleen de Christenen in de relatie met Christus kan betekenen.
Mensen die de zondag overtuigd vieren, zijn deel van de wereldse kerk (Rome) want de indentiteit van die dag is verweven met het karakter van de werelds geesten.
Christus zelf heeft Zijn discipelen altijd gewezen op de constitutie van Zijn Vaders Rijk, niet dat van mensen:
Christ never conceded to have broken the Sabbath commandment. On the contrary He defended Himself and His disciples from the charge of Sabbath breaking by appealing to the Scriptures: "Have you read . .." (Matt 12:3-5). The intent of Christ's provocative Sabbath teachings and activities was not to pave the way for Sunday keeping, but rather to show the true meaning and function of the Sabbath, namely, a day "to do good" (Matt 12:8 ), "to save life" (Mark 3:4), to loose people from physical and spiritual bonds (Luke 13:16), and to show "mercy" rather than religiosity (Matt 12:7).
Een andere zeer interessante link is deze (Duits talige-) die recent op Internet is gepubliceerd:
http://www.sabbat.at/
Dat de
zondag een economisch-religieuze-politiek rustdag is blijkt uit de erkenning er van door de Catholic Church, lees voor uzelf:
CATHOLICISM SPEAKS
"
Sunday is a Catholic institution, and its claim to observance can be defended [color=darkblue]only on Catholic principles... From beginning to end of Scripture there is not a single passage that warrants the transfer of weekly public worship from the last day of the week to the first".- Catholic Press, Sydney, Australia, August, 1900.
"
Protestantism, in discarding the authority of the [Roman Catholic] Church, has no good reason for its Sunday theory, and ought logically to keep Saturday as the Sabbath - John Gilmary Shea, in the American Catholic Quarterly Review, [/color]
link:
http://www.benabraham.com/html/sunday_b ... r_day.html