En Hij rustte ten zevende dage!

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Jerryman

En Hij rustte ten zevende dage!

Berichtdoor Jerryman » 13 nov 2005 14:01

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 13 nov 2005 14:20

We zien in het NT op de eerste dag de apostelen en eerste gemeenteleden samen komen. En Jezus stond toen op... maar officieel is de zondag dacht ik door een romeinse keizer ingevoerd, enkele eeuwen na Christus.... kwam beter uit of zo :)

Tja, de sabbath was maar een schaduw van wat komen gaat.... ik vind dit dus geen probleem. Wel blijft het goed voor mensen om een dag in de week vrij te houden om uit te rusten en om aan God te wijden.

Niet iedereen hier zal het hier trouwens mee eens zijn :)
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 13 nov 2005 14:36

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Schriftgeleerde
Mineur
Mineur

Berichtdoor Schriftgeleerde » 14 nov 2005 08:03

Beste Jerryman,

De Sabbat (zaterag) is het 4e gebod van de decaloog! Het is het hart van de geboden. Gezegend en geheiligd. De Sabbat is de voet aan het Kruis.
De Joden van het OT verloren hun Theocratische kenmerk, omdat zij de Sabbat overtraden (over Mijn Sabbat heenlopen).
De zondag is geen rustdag en wordt nergens in de Bijbel als zodanig aangeduidt. De Bisschop van Rome (Paus Gregorius) plachtte elke Bijbelse verandering te rechtvaardigen door de mensen wijs te maken dat hij "een boek uit de hemel"had ontvangen (gevallen).

In de RK Catechismus (en zeker een ouder exemplaar) kun je de rechtvaardiging van het veranderen van Gods wet ( Een Nieuwe wet) terug vinden. Gods wet is een onveranderlijke wet en is zelfs deel van het oordeel (Prediker 12:13-15 en Jakobus 2:8-13). Dus ook de Sabbat is een onbveranderlijk evenement, want waar ♪0én gebod wordt overtreden, worden allen overtreden.

Wat nog belangrijker ius, is dat de Sabbat (zaterdag) onze Indentiteit en Heiliging bepaald als een navolger van Christus (Exodus 31:13 en Ezechiël 20:12).

Je zult begrijpen dat de zondag dus de mensen een andere Indentiteit geeft en de mens daarin niet geheiligd kan worden in de volle betekenis van Gods scheppende werken.

Ook de RK kerk erkent dat de zondag tot haar Indentiteit van har leden navolgt en dat de Sabbat alleen de Christenen in de relatie met Christus kan betekenen.
Mensen die de zondag overtuigd vieren, zijn deel van de wereldse kerk (Rome) want de indentiteit van die dag is verweven met het karakter van de werelds geesten.

Christus zelf heeft Zijn discipelen altijd gewezen op de constitutie van Zijn Vaders Rijk, niet dat van mensen:

Christ never conceded to have broken the Sabbath commandment. On the contrary He defended Himself and His disciples from the charge of Sabbath breaking by appealing to the Scriptures: "Have you read . .." (Matt 12:3-5). The intent of Christ's provocative Sabbath teachings and activities was not to pave the way for Sunday keeping, but rather to show the true meaning and function of the Sabbath, namely, a day "to do good" (Matt 12:8 ), "to save life" (Mark 3:4), to loose people from physical and spiritual bonds (Luke 13:16), and to show "mercy" rather than religiosity (Matt 12:7).

Een andere zeer interessante link is deze (Duits talige-) die recent op Internet is gepubliceerd:

http://www.sabbat.at/

Dat de zondag een economisch-religieuze-politiek rustdag is blijkt uit de erkenning er van door de Catholic Church, lees voor uzelf:

CATHOLICISM SPEAKS
"Sunday is a Catholic institution, and its claim to observance can be defended [color=darkblue]only on Catholic principles... From beginning to end of Scripture there is not a single passage that warrants the transfer of weekly public worship from the last day of the week to the first".- Catholic Press, Sydney, Australia, August, 1900.

"Protestantism, in discarding the authority of the [Roman Catholic] Church, has no good reason for its Sunday theory, and ought logically to keep Saturday as the Sabbath - John Gilmary Shea, in the American Catholic Quarterly Review, [/color]

link: http://www.benabraham.com/html/sunday_b ... r_day.html
Laatst gewijzigd door Schriftgeleerde op 14 nov 2005 08:09, 1 keer totaal gewijzigd.

parsifal
Majoor
Majoor

Berichtdoor parsifal » 14 nov 2005 08:09

hier is al wat gediscussieerd: http://forum.refoweb.nl/viewtopic.php?t=7230&start=0

Hier kun je wat kerkgeschiedenis opdoen:
http://www.apologetique.org/nl/artikele ... de_dag.htm
"Then he isn't safe?" said Lucy.
[...] "Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 nov 2005 10:10

Mijn standpunt is, dat het 4e gebod vervult is in Christus. Nergens uit het NT blijkt dat zondag de rustdag is geworden. Wel is het de dag van samenkomst, de dag van de Heer Christus. Dus om de zondag als een aparte dag te zien is juist, mits je er maar geen wettische rustdag van maakt.

De decaloog heeft voor mij in principe niet een andere waarde dan alle andere geboden in de Tora. Beiden zijn, als paradigma, nog relevant voor ons, maar niet in letterlijke zin (Hand. 15), behalve 4 geboden die daar genoemd worden.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 14 nov 2005 10:42

vervuld = afgeschaft? :|

Nou nee. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Marnix
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Marnix » 14 nov 2005 13:00

Afgeschaft gaat te ver. Of zijn hier soms mensen die graag weer 6 dagen in de week willen gaan werken, dus inclusief te zondag? :D

Ik denk alleen dat er wel dingen veranderd zijn tov het oude testament.

16 Laat niemand u iets voorschrijven op het gebied van eten en drinken of het vieren van feestdagen, nieuwemaan en sabbat. 17 Dit alles is slechts een schaduw van wat komt – de werkelijkheid is Christus.

5 Deze [immers] stelt de ene dag boven de andere, gene stelt ze alle gelijk. Ieder zij voor zijn eigen besef ten volle overtuigd. 6 Wie aan een bepaalde dag hecht, doet het om de Here, en wie eet, doet het om de Here, want hij dankt God; en wie niet eet, laat het na om de Here en ook hij dankt God.

Maar God stelde de sabbat ook in omdat deze goed is voor de mens (de sabbat is er voor de mens, de mens niet voor de sabbat) en daarom blijft het goed om 1 dag in de week vrij te houden, om uit te rusten, en om meer tijd te hebben om naar God te gaan en naar Hem te luisteren.
“We need leaders not in love with money but in love with justice. Not in love with publicity but in love with humanity.
― Dr. Martin Luther King, Jr.”

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Re: En Hij rustte ten zevende dage!

Berichtdoor Raido » 14 nov 2005 17:28

Jerryman schreef:De zevende dag. Gedenkt de Sabbatdag dat gij dien heiligt. In zes dagen heeft God de hemel en de aarde geschapen en op de zevende dag rustte Hij. Als chronologische veranderingen geen invloed gehad hebben op de dagtelling, hoe kan het dan dat Christenen de zondag heiligen, terwijl dit de eerste dag van de week is? Wat is het meest bijbelgetrouw?
Bijbelgetrouw is zaterdag, wij doen het omdat vroegah op zondag de Zon, Mithras of Sol Invictus werd aanbeden en Constantijn aanhanger van die cultus was. Toen hij door kreeg dat hij via het Christendom meer macht zou hebben werd hij christen en besloot dat zondag dan maar de rustdag moest blijven..

en tja dat paste dan wel weer in wat wij nu leren (zondag stond hij op). Ik heb zaterdag een rustdag en zondag denk ik terug aan het offer van Jezus Christus aan het kruis.
Laatst gewijzigd door Raido op 15 nov 2005 08:29, 1 keer totaal gewijzigd.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Jerryman

Berichtdoor Jerryman » 14 nov 2005 18:04

*inactive*
Laatst gewijzigd door Jerryman op 06 dec 2005 12:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Maja de Bij
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maja de Bij » 14 nov 2005 21:22

Jerryman schreef:hoe kan het dan dat Christenen de zondag heiligen, terwijl dit de eerste dag van de week is? Wat is het meest bijbelgetrouw?

Het is volgens mij zo dat gelovigen niet alleen de zondag heiligen maar alle dagen van de week. De eeuwige sabbath -zoals de heidelbergse catechismus dat noemt- is op een zondag begonnen en werkt door in iedere dag van de week.
Wie op milde toon spreekt, heeft meer overtuigingskracht

Cicero
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Cicero » 14 nov 2005 21:23

idd. op vrijdag stierf hij.

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 14 nov 2005 23:16

elbert schreef:vervuld = afgeschaft? :|

Nou nee. :?

Inderdaad..de zondag is ZIjn heilige dag!!!!!!!!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 15 nov 2005 08:31

Ik zie de zondag niet als de heilige dag die God in Zijn Woord als sabbath aanduid, je kunt er honderd theologen op los laten, de geschiedenis wijst gewoon uit dat onze grote vriend de eerste christenkeizer het zo beslist heeft.

Ik kan mij er niet dik om maken, op de sabbath heb ik ook vrij, dat is dus een soort van rustdag en op zondag ga ik naar de kerk. Maar als er gelezen wordt eert den sabbatdag opdat gij dien heiligt.. vind ik het persoonlijk moeilijk om sabbat maar als zondag te lezen.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

essieee
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor essieee » 15 nov 2005 09:18

Raido schreef:Ik zie de zondag niet als de heilige dag die God in Zijn Woord als sabbath aanduid, je kunt er honderd theologen op los laten, de geschiedenis wijst gewoon uit dat onze grote vriend de eerste christenkeizer het zo beslist heeft.

Ik kan mij er niet dik om maken, op de sabbath heb ik ook vrij, dat is dus een soort van rustdag en op zondag ga ik naar de kerk. Maar als er gelezen wordt eert den sabbatdag opdat gij dien heiligt.. vind ik het persoonlijk moeilijk om sabbat maar als zondag te lezen.

Maar ja, wanneer hou jij dan de sabbath zoals God dat wil???

Terug naar “Archief”