Inderdaad ook degene die afstand hebben gedaan maar het eigenlijk nooit loslaat . . .
Moderator: Moderafo's
jostitosti schreef:dus omdat jij die muziek niet kan weerstaan mag de rest van de wereld er ook niet naar luisteren? Omdat jij die muziek niet kan weerstaan betekent gelijk dat het niet van God komt?
Gerdien B. schreef:jostitosti schreef:dus omdat jij die muziek niet kan weerstaan mag de rest van de wereld er ook niet naar luisteren? Omdat jij die muziek niet kan weerstaan betekent gelijk dat het niet van God komt?
Weet je wat het vreemde is: dat jij de eerste christen ben die ik tegen kom die zegt dat het wel van God kan zijn!
Als jij daar God kan loven en dienen, oke, heel knap. Ik kan het niet. Denk dat we hier wel over door kunnen blijven gaan maar er uit komen doen we het toch niet.
Gerdien B schreef:Als jij daar God kan loven en dienen, oke, heel knap. Ik kan het niet. Denk dat we hier wel over door kunnen blijven gaan maar er uit komen doen we het toch niet.
Lalage schreef:Ha mensen, wat een topic zeg! Henkie en debutler: wat een gescheld, dat is niet zo heel netjes. Gedraag je eens wat christelijker zeg :-S
Ik heb het verhaal van Gerard Grimbergen ook weleens gehoord, jaren geleden en het was erg goed. Maar ik zou niet meteen alle house willen afkeuren. Zelf zou ik er niet heen gaan, maar dat is meer een kwestie van smaak. Er bestaat zelfs christelijke house! Ik kan me voorstellen dat je je eigen zoon of dochter liever niet naar een houseparty ziet gaan. Aan de andere kant: een ieder zij in z'n eigen gemoed ten volle verzekerd. Heb je een goede avond op zo'n plek en kan je God ervoor danken? Prima dan! Twijfel je of het wel of niet mag? Ga dan niet! (vrij naar Paulus in de Romeinenbrief)
Oordopjes zijn goed, ik draag te altijd bij concerten. Helaas heb ik toch continu piepende oren, waarschijnlijk als gevolg van te harde muziek. Maar dat heeft gelukkig niet iedereen. Kijk wel een beetje uit: je kunt voelen of je oren het aan kunnen of niet. Ga een beetje naar achteren als het te hard is. En draag in ieder geval oordopjes (die gele dingen helpen al een beetje, maar koop liever iets van Alpine of iets wat je op maat laat maken).
Ik zit zelf ook niet echt in die scene, maar weet wel dat er een hemelsbreed verschil is tussen de mainstream disco's waar de plaatselijke jeugd zich pleegt te vermaken en voornamelijk top40 gedraaid wordt (dit gaat overigens al niet meer over house dus) en clubs waar het veel meer om de muziek draait. Waar mensen komen omdat ze van die muziek houden en fijn een avond uit willen gaan ipv zich loos vol te gieten en dronken sletjes te scoren.
je gaat ook vrijwillig naar de supermarkt.....je kan ook direct naar een christelijke boer gaan om christelijke aardappelen te halen.... het is maar net hoe radicaal je wilt zijn....
wat versta je onder een christelijke disco?
Daarbij komt dat er bij een christelijke disco net zo veel mensen kunnen zijn die helemaal niet voor de eer van God komen maar voor iets anders (lust of roddel)....
in de hele wereld worden God geboden overtreden! Nogmaals: OVERAL! Dus ook op je werk, in de kerk, OVERAL! Mensen zijn zondig en zondigen overal! Als je dit als argument gebruikt dan kun je nergens God dienen.
De bijbel zegt dat je een getuige moet zijn aan de hele wereld. Getuige van Gods liefde. Van een afstand iets roepen over hel en verdoemenis getuigt niet echt van oprechte interesse in je doelgroep. Ik heb relatie met mijn medemens en zo kan ik ze laten zien hoe God een verschil maakt in mijn leven. Ik probeer me zo goed en zo kwaad als dat gaat aan de tien geboden te houden en uit de Bijbel lering te trekken. Dat jij denkt dat als ik naar een feest of discotheek ga, daar een compromis over sluit zegt meer over jou dan over mij denk ik....
Gerdien, wil jij mij dan een terrasje wijzen waar het tot en om de eer van God gaat?
Precies. En zo kun je dus ook genieten van electronische muziek waar je van houdt.
Want dat God geloofd en geprezen wordt op een terrasje maak jij mij niet wijs, dus stel die voorwaarde dan ook niet aan andere gelegenheden.
omega schreef:Ja, zo lust ik er ook nog wel een fruitmand van vol. Waar deze discussie om draait is het mijden van plaatsen waarvan je vooraf weet dat daar Gods Naam en Gods geboden moedwillig gelasterd en overtreden worden. Daar dienen wij niet vrijwillig naar toe te gaan, lijkt me.
Omega schreef:Aragorn schreef:Ik zit zelf ook niet echt in die scene, maar weet wel dat er een hemelsbreed verschil is tussen de mainstream disco's waar de plaatselijke jeugd zich pleegt te vermaken en voornamelijk top40 gedraaid wordt (dit gaat overigens al niet meer over house dus) en clubs waar het veel meer om de muziek draait. Waar mensen komen omdat ze van die muziek houden en fijn een avond uit willen gaan ipv zich loos vol te gieten en dronken sletjes te scoren.
Er waar de EO-maatstaf (Tien Geboden) op popmuziek wordt losgelaten, toch? Of dat net nog niet?
Josti schreef:je gaat ook vrijwillig naar de supermarkt.....je kan ook direct naar een christelijke boer gaan om christelijke aardappelen te halen.... het is maar net hoe radicaal je wilt zijn....
Gelukkig zijn er ook supermarkten met een christelijke eigenaar. Van disco's heb ik dat nog niet gehoord. Er schijnt wel vraag naar te zijn
wat versta je onder een christelijke disco?
Dat is toch de disco waar jij naar toe gaat en waar jij voluit christen kunt zijn? Daar draait notabene deze discussie om. Je weet wel... waar ze muziek draaien zonder dat daarin de naam van God gelasterd wordt, waarin het niet gaat om drugs, sex en overspel. Waarin naastenliefde centraal staat, of waarin op z'n minste neutrale teksten worden gezongen.
Aragorn schreef:Gerdien, wil jij mij dan een terrasje wijzen waar het tot en om de eer van God gaat?
Hoeveel wil je er hebben? Het zijn er meer dan je denkt.
Aragorn schreef:Precies. En zo kun je dus ook genieten van electronische muziek waar je van houdt.
Want dat God geloofd en geprezen wordt op een terrasje maak jij mij niet wijs, dus stel die voorwaarde dan ook niet aan andere gelegenheden.
Je draait de zaak om. De voorwaarde die Gerdien ik stellen is dat Gods naam daar niet gelasterd wordt en het geen gelegenheid is in strijd met Gods geboden. Dat lijkt me toch niet teveel gevraagd.
Omega, ik nodig je (en iedereen overigens hier) van harte uit aanstaande vrijdag in DJ Cafe Tetra aan de nieuwezijds voorburgwal in Amsterdam. Vanaf een uurtje of zes zeven (tot negen). Ik draai daar samen met een goede vriend en eveneens refowebber onze muziek. Kom luisteren en oordeel zelf. Op deze plek staat centraal (zoals op zoveel plekken) dat mensen onderling gezellig wat kunnen drinken en kunnen genieten van de muziek. Als je wil mag je de Heer naar harte lust loven en prijzen en bidden zoveel je wilt....
Om nog in te gaan op het discussiepunt of je niet naar plaatsen moet gaan waar moedwillig de naam van God ten voete getreden wordt: waar staat dit in de bijbel?
nogmaals als je een supermarkt bezoekt kun je er ook vanuit gaan dat er weleens gevloekt wordt als iemand een doos sinasappelen op zn teen laat vallen..... is dat een reden om dan niet meer naar die supermarkt te gaan? Dan weet je dus ook dat God naam gelasterd wordt.... in de trein kun je er ook vanuit gaan dat er mensen in zitten die Gods naam lasteren. Hoe ga je daar dan mee om?
Vanwaar dit cynisme? En nee, de EO-maatstaf wordt er niet op losgelaten, want de EO is Eeuwig Ondergang.
Ga jij bewust naar die supermarkten van christelijke eigenaars dan? En zo ja, wordt daar dan minder gevloekt door de klanten?
Een christelijke disco en een disco waar je als christen kunt komen is niet hetzelfde. Dat begrijp je zelf ook wel.
Interessant. Hoe wordt God daar gediend dan volgens jou?
Niet als het kluizenaarschap je een verheven lot en de weg naar een leven dichter bij God lijkt. God's naam wordt ook gelasterd op terrasjes, in cafe's, in de kerk, in de supermarkt, op school, op je werk, op straat, in de bus, etc etc. Dat zit hem niet in de aard van al deze gelegenheden maar in de mensen die er komen. En die zondigen niet minder als jij er niet toevallig naast staat.
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten