Jongerenavond Doorn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

scape
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor scape » 14 nov 2005 15:01

@ Voda --> d:)b

Inderdaad ook degene die afstand hebben gedaan maar het eigenlijk nooit loslaat . . .

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 nov 2005 15:18

jostitosti schreef:dus omdat jij die muziek niet kan weerstaan mag de rest van de wereld er ook niet naar luisteren? Omdat jij die muziek niet kan weerstaan betekent gelijk dat het niet van God komt?

Weet je wat het vreemde is: dat jij de eerste christen ben die ik tegen kom die zegt dat het wel van God kan zijn!

Als jij daar God kan loven en dienen, oke, heel knap. Ik kan het niet. Denk dat we hier wel over door kunnen blijven gaan maar er uit komen doen we het toch niet.
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 nov 2005 15:18

Een paar puntjes, die mijns inziens relevant zijn:

1. Kunnen we nou als-je-blieft van die cliché's over slikken en zuipen af? dat gebeurt niet op elk dansfeestje en daar kan ook ík uit ervaring van getuigen.
2. Niet op elk feestje word je doof van de muziek.
3. Het feit dat mensen gewetensbezwaren hebben bij het horen van house-muziek komt omdat ze van jongs af aan ingegoten gekregen hebben dat deze muziek fout en goddeloos is en is vergelijkbaar met de angst die veel christenen voor hun eigen seksualiteit hebben.
4. Dansen tot Gods eer is een bijbels gegeven.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 nov 2005 15:19

Gerdien B. schreef:
jostitosti schreef:dus omdat jij die muziek niet kan weerstaan mag de rest van de wereld er ook niet naar luisteren? Omdat jij die muziek niet kan weerstaan betekent gelijk dat het niet van God komt?

Weet je wat het vreemde is: dat jij de eerste christen ben die ik tegen kom die zegt dat het wel van God kan zijn!

Als jij daar God kan loven en dienen, oke, heel knap. Ik kan het niet. Denk dat we hier wel over door kunnen blijven gaan maar er uit komen doen we het toch niet.

De tweede hier, Gerdien :wink: en volgens mij kan je Scape nr.3 noemen.

Goodbye.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 14 nov 2005 15:21

Goed stukkie Voda!!
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 14 nov 2005 15:22

Gerdien B schreef:Als jij daar God kan loven en dienen, oke, heel knap. Ik kan het niet. Denk dat we hier wel over door kunnen blijven gaan maar er uit komen doen we het toch niet.

dank je voor je begrip. bedenk goed, dat omdat ik in de minderheid ben (die hun christen zijn met housemuziek kunnen combineren), dat het daarom niet zou kunnen kloppen..... dat de meerderheid van de mensen die jij spreekt een andere mening hebben betekent niet dat het automatisch waar is....

Gershwin, bedankt voor je heldere analyse! :lol:
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 14 nov 2005 15:24

Hehehe, graag gedaan :mrgreen:

Goodbye.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 nov 2005 15:26

Gershwin schreef:2. Niet op elk feestje word je doof van de muziek.

En bovendien kun je dan altijd nog oordopjes in doen. Je komt tenslotte om te dansen, praten doe je in de kroeg.

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 14 nov 2005 16:05

Ha mensen, wat een topic zeg! Henkie en debutler: wat een gescheld, dat is niet zo heel netjes. Gedraag je eens wat christelijker zeg :-S

Ik heb het verhaal van Gerard Grimbergen ook weleens gehoord, jaren geleden en het was erg goed. Maar ik zou niet meteen alle house willen afkeuren. Zelf zou ik er niet heen gaan, maar dat is meer een kwestie van smaak. Er bestaat zelfs christelijke house! Ik kan me voorstellen dat je je eigen zoon of dochter liever niet naar een houseparty ziet gaan. Aan de andere kant: een ieder zij in z'n eigen gemoed ten volle verzekerd. Heb je een goede avond op zo'n plek en kan je God ervoor danken? Prima dan! Twijfel je of het wel of niet mag? Ga dan niet! (vrij naar Paulus in de Romeinenbrief)

Oordopjes zijn goed, ik draag te altijd bij concerten. Helaas heb ik toch continu piepende oren, waarschijnlijk als gevolg van te harde muziek. Maar dat heeft gelukkig niet iedereen. Kijk wel een beetje uit: je kunt voelen of je oren het aan kunnen of niet. Ga een beetje naar achteren als het te hard is. En draag in ieder geval oordopjes (die gele dingen helpen al een beetje, maar koop liever iets van Alpine of iets wat je op maat laat maken).

Corine
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Corine » 14 nov 2005 18:52

Lalage schreef:Ha mensen, wat een topic zeg! Henkie en debutler: wat een gescheld, dat is niet zo heel netjes. Gedraag je eens wat christelijker zeg :-S

Ik heb het verhaal van Gerard Grimbergen ook weleens gehoord, jaren geleden en het was erg goed. Maar ik zou niet meteen alle house willen afkeuren. Zelf zou ik er niet heen gaan, maar dat is meer een kwestie van smaak. Er bestaat zelfs christelijke house! Ik kan me voorstellen dat je je eigen zoon of dochter liever niet naar een houseparty ziet gaan. Aan de andere kant: een ieder zij in z'n eigen gemoed ten volle verzekerd. Heb je een goede avond op zo'n plek en kan je God ervoor danken? Prima dan! Twijfel je of het wel of niet mag? Ga dan niet! (vrij naar Paulus in de Romeinenbrief)

Oordopjes zijn goed, ik draag te altijd bij concerten. Helaas heb ik toch continu piepende oren, waarschijnlijk als gevolg van te harde muziek. Maar dat heeft gelukkig niet iedereen. Kijk wel een beetje uit: je kunt voelen of je oren het aan kunnen of niet. Ga een beetje naar achteren als het te hard is. En draag in ieder geval oordopjes (die gele dingen helpen al een beetje, maar koop liever iets van Alpine of iets wat je op maat laat maken).

Ik ben benieuwd of je in de hemel ook oordopjes nodig zult hebben..

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 nov 2005 18:56

Aragorn schreef:
Ik zit zelf ook niet echt in die scene, maar weet wel dat er een hemelsbreed verschil is tussen de mainstream disco's waar de plaatselijke jeugd zich pleegt te vermaken en voornamelijk top40 gedraaid wordt (dit gaat overigens al niet meer over house dus) en clubs waar het veel meer om de muziek draait. Waar mensen komen omdat ze van die muziek houden en fijn een avond uit willen gaan ipv zich loos vol te gieten en dronken sletjes te scoren.

Er waar de EO-maatstaf (Tien Geboden) op popmuziek wordt losgelaten, toch? Of dat net nog niet? ;-)

Josti schreef:
je gaat ook vrijwillig naar de supermarkt.....je kan ook direct naar een christelijke boer gaan om christelijke aardappelen te halen.... het is maar net hoe radicaal je wilt zijn....

Gelukkig zijn er ook supermarkten met een christelijke eigenaar. Van disco's heb ik dat nog niet gehoord. Er schijnt wel vraag naar te zijn ;-)

wat versta je onder een christelijke disco?

Dat is toch de disco waar jij naar toe gaat en waar jij voluit christen kunt zijn? Daar draait notabene deze discussie om. Je weet wel... waar ze muziek draaien zonder dat daarin de naam van God gelasterd wordt, waarin het niet gaat om drugs, sex en overspel. Waarin naastenliefde centraal staat, of waarin op z'n minste neutrale teksten worden gezongen.

Josti schreef:
Daarbij komt dat er bij een christelijke disco net zo veel mensen kunnen zijn die helemaal niet voor de eer van God komen maar voor iets anders (lust of roddel)....

in de hele wereld worden God geboden overtreden! Nogmaals: OVERAL! Dus ook op je werk, in de kerk, OVERAL! Mensen zijn zondig en zondigen overal! Als je dit als argument gebruikt dan kun je nergens God dienen.

Ja, zo lust ik er ook nog wel een fruitmand van vol. Waar deze discussie om draait is het mijden van plaatsen waarvan je vooraf weet dat daar Gods Naam en Gods geboden moedwillig gelasterd en overtreden worden. Daar dienen wij niet vrijwillig naar toe te gaan, lijkt me. Zeker niet voor ons eigen plezier, ten koste van de eer van God.

De bijbel zegt dat je een getuige moet zijn aan de hele wereld. Getuige van Gods liefde. Van een afstand iets roepen over hel en verdoemenis getuigt niet echt van oprechte interesse in je doelgroep. Ik heb relatie met mijn medemens en zo kan ik ze laten zien hoe God een verschil maakt in mijn leven. Ik probeer me zo goed en zo kwaad als dat gaat aan de tien geboden te houden en uit de Bijbel lering te trekken. Dat jij denkt dat als ik naar een feest of discotheek ga, daar een compromis over sluit zegt meer over jou dan over mij denk ik....

Vind je het vreemd dat ik daar vraagtekens bij zet als ik je tot nog toe steeds hoor vertellen dat het mogelijk is om je als christen te gedragen in een discotheek, waarvan ik (en anderen met mij) uit ervaring weet dat het niets anders is dan een poel des verderfs. Maar zoals ik al eerder zei: wat geweldig dat de tijden zijn veranderd en je in een discotheek zonder problemen samen met de andere bezoekers God kunt loven en prijzen en waar je dus naar toe gaat -als ik het zo lees- om te evangeliseren en waar de muziek in overeenstemming is met de Tien Geboden. Nogmaals, daar wil ik graag getuige van zijn, maar er is niemand die mij vertelt waar die plek te vinden is. Zo'n klein stukje bewijs van jouw bewering moet toch wel te leveren zijn?

Aragorn schreef:
Gerdien, wil jij mij dan een terrasje wijzen waar het tot en om de eer van God gaat?

Hoeveel wil je er hebben? Het zijn er meer dan je denkt.

Aragorn schreef:
Precies. En zo kun je dus ook genieten van electronische muziek waar je van houdt.
Want dat God geloofd en geprezen wordt op een terrasje maak jij mij niet wijs, dus stel die voorwaarde dan ook niet aan andere gelegenheden.

Je draait de zaak om. De voorwaarde die Gerdien ik stellen is dat Gods naam daar niet gelasterd wordt en het geen gelegenheid is in strijd met Gods geboden. Dat lijkt me toch niet teveel gevraagd.
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 14 nov 2005 19:15

omega schreef:Ja, zo lust ik er ook nog wel een fruitmand van vol. Waar deze discussie om draait is het mijden van plaatsen waarvan je vooraf weet dat daar Gods Naam en Gods geboden moedwillig gelasterd en overtreden worden. Daar dienen wij niet vrijwillig naar toe te gaan, lijkt me.

Omega, ik nodig je (en iedereen overigens hier) van harte uit aanstaande vrijdag in DJ Cafe Tetra aan de nieuwezijds voorburgwal in Amsterdam. Vanaf een uurtje of zes zeven (tot negen). Ik draai daar samen met een goede vriend en eveneens refowebber onze muziek. Kom luisteren en oordeel zelf. Op deze plek staat centraal (zoals op zoveel plekken) dat mensen onderling gezellig wat kunnen drinken en kunnen genieten van de muziek. Als je wil mag je de Heer naar harte lust loven en prijzen en bidden zoveel je wilt....

Om nog in te gaan op het discussiepunt of je niet naar plaatsen moet gaan waar moedwillig de naam van God ten voete getreden wordt: waar staat dit in de bijbel? nogmaals als je naar een supermarkt gaat kun je er ook vanuit gaan dat er weleens gevloekt wordt als iemand een doos sinasappelen op zn teen laat vallen..... is dat een reden om dan niet meer naar die supermarkt te gaan? Dan weet je dus ook dat God naam gelasterd wordt.... in de trein kun je er ook vanuit gaan dat er mensen in zitten die Gods naam lasteren. Hoe ga je daar dan mee om?
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 14 nov 2005 22:05

Omega schreef:Aragorn schreef:
Ik zit zelf ook niet echt in die scene, maar weet wel dat er een hemelsbreed verschil is tussen de mainstream disco's waar de plaatselijke jeugd zich pleegt te vermaken en voornamelijk top40 gedraaid wordt (dit gaat overigens al niet meer over house dus) en clubs waar het veel meer om de muziek draait. Waar mensen komen omdat ze van die muziek houden en fijn een avond uit willen gaan ipv zich loos vol te gieten en dronken sletjes te scoren.

Er waar de EO-maatstaf (Tien Geboden) op popmuziek wordt losgelaten, toch? Of dat net nog niet? ;-)

Vanwaar dit cynisme? En nee, de EO-maatstaf wordt er niet op losgelaten, want de EO is Eeuwig Ondergang. :roll:

Josti schreef:
je gaat ook vrijwillig naar de supermarkt.....je kan ook direct naar een christelijke boer gaan om christelijke aardappelen te halen.... het is maar net hoe radicaal je wilt zijn....

Gelukkig zijn er ook supermarkten met een christelijke eigenaar. Van disco's heb ik dat nog niet gehoord. Er schijnt wel vraag naar te zijn ;-)

Ga jij bewust naar die supermarkten van christelijke eigenaars dan? En zo ja, wordt daar dan minder gevloekt door de klanten?

wat versta je onder een christelijke disco?

Dat is toch de disco waar jij naar toe gaat en waar jij voluit christen kunt zijn? Daar draait notabene deze discussie om. Je weet wel... waar ze muziek draaien zonder dat daarin de naam van God gelasterd wordt, waarin het niet gaat om drugs, sex en overspel. Waarin naastenliefde centraal staat, of waarin op z'n minste neutrale teksten worden gezongen.

Een christelijke disco en een disco waar je als christen kunt komen is niet hetzelfde. Dat begrijp je zelf ook wel.

Aragorn schreef:
Gerdien, wil jij mij dan een terrasje wijzen waar het tot en om de eer van God gaat?

Hoeveel wil je er hebben? Het zijn er meer dan je denkt.

Interessant. Hoe wordt God daar gediend dan volgens jou?

Aragorn schreef:
Precies. En zo kun je dus ook genieten van electronische muziek waar je van houdt.
Want dat God geloofd en geprezen wordt op een terrasje maak jij mij niet wijs, dus stel die voorwaarde dan ook niet aan andere gelegenheden.

Je draait de zaak om. De voorwaarde die Gerdien ik stellen is dat Gods naam daar niet gelasterd wordt en het geen gelegenheid is in strijd met Gods geboden. Dat lijkt me toch niet teveel gevraagd.

Niet als het kluizenaarschap je een verheven lot en de weg naar een leven dichter bij God lijkt. God's naam wordt ook gelasterd op terrasjes, in cafe's, in de kerk, in de supermarkt, op school, op je werk, op straat, in de bus, etc etc. Dat zit hem niet in de aard van al deze gelegenheden maar in de mensen die er komen. En die zondigen niet minder als jij er niet toevallig naast staat.

MissF
Generaal
Generaal

Berichtdoor MissF » 14 nov 2005 22:59

Als we het toch over muziek hebben:

Nee, ik keur house idd niet af!
Al vind ik het geboem enzo, je kunt het ook zachtjes draaien, lekker in je huissie ofzo.
Maar wat ik pas uit probeerde te leggen aan een goeie vriend:
Hij liet mij zijn cd's horen. En ik wist van tevoren wat een knetterherrie er uit die boxen zou komen, omdat ik em nogal goed ken. Maar ik ben gaan luisteren. Om interesse in hem te tonen, en heb bewust niet meteen gezegd: fout, fout, dat geboenk en gedreun is fout.
Nee, want dat vond ik ook niet! Het enige wat ik wel aan hem vroeg was:' Snap jij de teksten?'
TOen hij goed ging luisteren hoorde hij dat het over devil ging, en hell.
En toen zei ik hem:' Kijk, die muziek, dat kan op zich niet fout zijn (oke, wel als mensen erdoor in 'vervoering' komen, maar dat kan met erg veel christelijke muziek ook, alleen doet men dan net of dat 'in de Heer zijn' is) maar de teksten, die doen et em!!!
En al snapte hij de teksten niet altijd, ik blijf erbij dat God ze wel hoort en snapt en begrijpt, en dan zou ik me rotschamen, als ik dat luisterde...

En toen snapte hij wat ik bedoelde met de medeling dat ik die muziek niet zou luisteren...
Uw Woord is een Lamp voor mijn voet, en een Licht op mijn pad...

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 14 nov 2005 23:13

Josti schreef:

Omega, ik nodig je (en iedereen overigens hier) van harte uit aanstaande vrijdag in DJ Cafe Tetra aan de nieuwezijds voorburgwal in Amsterdam. Vanaf een uurtje of zes zeven (tot negen). Ik draai daar samen met een goede vriend en eveneens refowebber onze muziek. Kom luisteren en oordeel zelf. Op deze plek staat centraal (zoals op zoveel plekken) dat mensen onderling gezellig wat kunnen drinken en kunnen genieten van de muziek. Als je wil mag je de Heer naar harte lust loven en prijzen en bidden zoveel je wilt....

Jammer, ik was nu juist zo benieuwd naar waar jij deze avonden doorbracht ;-) Overigens neem ik je aanbod serieus in overweging.

Om nog in te gaan op het discussiepunt of je niet naar plaatsen moet gaan waar moedwillig de naam van God ten voete getreden wordt: waar staat dit in de bijbel?

Joh. 15: 10 Indien gij Mijn geboden bewaart, zo zult gij in Mijn liefde blijven; gelijkerwijs Ik de geboden Mijns Vaders bewaard heb, en blijf in Zijn liefde.

Deze is ook wel aardig ;-)

Math. 7:21 Niet een iegelijk, die tot Mij zegt: Heere, Heere! zal ingaan in het Koninkrijk der hemelen, maar die daar doet den wil Mijns Vaders, Die in de hemelen is.

nogmaals als je een supermarkt bezoekt kun je er ook vanuit gaan dat er weleens gevloekt wordt als iemand een doos sinasappelen op zn teen laat vallen..... is dat een reden om dan niet meer naar die supermarkt te gaan? Dan weet je dus ook dat God naam gelasterd wordt.... in de trein kun je er ook vanuit gaan dat er mensen in zitten die Gods naam lasteren. Hoe ga je daar dan mee om?

Dit lijkt me toch vragen naar de bekende weg. Indien je een supermarkt uitkiest waarvan je weet dat er regelmatig gevloekt wordt, dan lijkt me dat eveneens zondig. Maar als ergens komt en een klant vloekt dan ligt dat buiten je verantwoordelijkheid (overigens kun je natuurlijk altijd even beleefd vragen of zo iemand op zijn woorden wil letten). Net zo min als het mijn verantwoordelijkheid is dat het geld in mijn portemonnee misschien ooit wel in het bezit van de satanskerk is geweest. En als er iemand in een treincoupé constant zit te vloeken, kun je beter een andere coupé kiezen lijkt me.

Aragorn schreef:
Vanwaar dit cynisme? En nee, de EO-maatstaf wordt er niet op losgelaten, want de EO is Eeuwig Ondergang.

Hmm, dan wordt het dus tijd dat ik mijn lidmaatschap opzeg. ;-) Overigens kan ik me uit praktisch oogpunt wel vinden in de EO-maatstaf t.a.v. popmuziek.

Ga jij bewust naar die supermarkten van christelijke eigenaars dan? En zo ja, wordt daar dan minder gevloekt door de klanten?

Ik probeer daar inderdaad wel rekening mee te houden, aangezien dat ook het advies van Paulus is: Galaten 6:10 Zo dan, terwijl wij tijd hebben, laat ons goed doen aan allen, maar meest aan de huisgenoten des geloofs. Jullie zijn overigens wel enorm gefocusd op die vloekende klanten. Ik doe regelmatig boodschappen in een supermarkt, maar ik ben ze nog nooit tegen gekomen. Maar goed, ik woon dan ook niet in Sodom en Gomorra. ;-)

Een christelijke disco en een disco waar je als christen kunt komen is niet hetzelfde. Dat begrijp je zelf ook wel.

Klopt. Beiden zaken zijn m.i. namelijk onmogelijk.

Interessant. Hoe wordt God daar gediend dan volgens jou?

Vloekende bezoekers (zo die er al zijn) worden beleefd doch dringend verzocht hun taalgebruik te kuisen. Aanstootgevend gedrag en idem kleding is er niet toegestaan. Ik kan daar met goed fatsoen bidden en danken voor mijn eten, zonder dat ik bespot word. Enz.

Niet als het kluizenaarschap je een verheven lot en de weg naar een leven dichter bij God lijkt. God's naam wordt ook gelasterd op terrasjes, in cafe's, in de kerk, in de supermarkt, op school, op je werk, op straat, in de bus, etc etc. Dat zit hem niet in de aard van al deze gelegenheden maar in de mensen die er komen. En die zondigen niet minder als jij er niet toevallig naast staat.

Je noemt nu allemaal plaatsen waar je min of meer gedwongen wordt om te komen. Sinds wanneer ben je verplicht om naar een disco te gaan?
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

Terug naar “Archief”