Wishori Wasesu schreef:Ik ben geen voorstander van het doneren van lichaamsdelen.
Voor mij is een voornamelijke reden die ik niet gehoord heb, de waarde die ik hecht aan de aanwezigheid en acceptatie van de dood als onderdeel van mijn leven en daarmee in het leven van anderen. Ik wil de dood niet stoppen of uitstellen als het daar de tijd voor is.
Dat betekent niet dat ik lijdelijk mijn leven wil ondergaan zonder mijn verstand te gebruiken in deze keuze, maar ik ben idealiter wel voor een begrenzing aan onderzoek en het onuitputtelijk zoeken naar oplossingen om mensen 'op te knappen' of het dan gaat om levensbelang of beperkingen.
Ik zie het verloop van mijn leven als mijn kans om Gods bedoeling daarmee te accepteren en doneren is voor mij persoonlijk geen mogelijkheid daarin.
Wanneer is het tijd te sterven en wanneer is het tijd te vechten voor je leven? Naäman spaarde kosten noch moeite om genezing te vinden waar het maar kon. Kennelijk was dat niet zo zondig want zelfs na zijn ongeloof wordt hij nog genezen en, belangrijker, besluit hij voortaan de God van Israel te dienen. (2kon5) Zulke voorbeelden zijn er wel meer te vinden, waardoor ik denk dat een mens altijd mag proberen zijn leven te verbeteren of verlengen.
Ik krijg ook een beetje de indruk dat jij denkt dat orgaantransplantatie erop gericht is om het leven eindeloos te rekken. Dit is zeker niet het geval, als je oud en versleten bent krijg je echt geen nieuw setje organen om weer door te gaan. Als je op je 84e wordt opgenomen met een slecht hart oid kom je onder geen beding meer in aanmerking voor transplantatie.
Op zich ben ik het ermee eens dat we niet eindeloos moeten rekken en proberen het eeuwige leven zelf uit te vinden. Maar wat is het wezenlijke verschil tussen een pil of een operatie en een transplantatie waardoor dat laatste opeens zo slecht zo is. (ervan uitgaande dat je pillen en operaties niet afwijst)
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1