Donor worden

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2005 12:08

Wishori Wasesu schreef:Dat is wel een leuke vergelijking, maar bellen houdt nog niet in dat een mens een donor nodig heeft om te kunnen blijven leven na die aanval.

Nee, maar die mens heeft wel hulp nodig om te blijven leven; net als dat een nierpatiënt of hemofilie-patient hulp nodig heeft om te blijven leven. Ik vind het merkwaardig dat je onderscheid maakt tussen dit soort hulp. Of hoef je pas iemand te helpen als de nood accuut is? (slagaderlijke bloeding ofzo?)

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 nov 2005 13:23

MrSokkie schreef:Nee, maar die mens heeft wel hulp nodig om te blijven leven; net als dat een nierpatiënt of hemofilie-patient hulp nodig heeft om te blijven leven. Ik vind het merkwaardig dat je onderscheid maakt tussen dit soort hulp. Of hoef je pas iemand te helpen als de nood accuut is? (slagaderlijke bloeding ofzo?)

Hulp hoeft naar mijn idee niet perse accuut te zijn, maar het lichaam van een ander gebruiken ervaar ik als een grens. Waar zou jij de grens leggen?
sol lucet omnibus

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2005 14:48

Wishori Wasesu schreef:Hulp hoeft naar mijn idee niet perse accuut te zijn, maar het lichaam van een ander gebruiken ervaar ik als een grens.

En waarom bepaal jij de grens van een ander? Zo komt dat een beetje op me over tenminste. Zoals ik al zei: dat je zelf geen organen wenst te ontvangen; daar kan ik helemaal inkomen. Maar dat je dat als argument gebruikt om niet te doneren, dat gaat er bij mij niet in. Alsof je oplegt dat anderen dat ook zouden moeten vinden.

Waar zou jij de grens leggen?

Een grens aan hulp (en dus naastenliefde)?? serieus??

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 nov 2005 15:09

MrSokkie schreef:
Waar zou jij de grens leggen?

Een grens aan hulp (en dus naastenliefde)?? serieus??

Zeker serieus. Naastenliefde heeft een grens in die zin dat wat wij denken dat naastenliefde is, niet altijd naastenliefde hoeft te zijn. Niet bellen zoals jij aangaf met een voorbeeld zou mij niet ok lijken, maar mensen maar ongevraagd hulp toeschieten kan ook negatieve gevolgen hebben.

Zo is organen doneren een grens die ik ervaar. Waar ligt anders een grens m.b.t. ingrijpen in het lijden van mensen op gezondheidsgebied?
sol lucet omnibus

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2005 15:35

Wishori Wasesu schreef:Zeker serieus. Naastenliefde heeft een grens in die zin dat wat wij denken dat naastenliefde is, niet altijd naastenliefde hoeft te zijn. Niet bellen zoals jij aangaf met een voorbeeld zou mij niet ok lijken, maar mensen maar ongevraagd hulp toeschieten kan ook negatieve gevolgen hebben.

Zeker, een actie kan negatief uitpakken ook al is de bedoeling positief. Maar als we vanuit heel ons hart onvoorwaardelijk en zonder andere motieven (zonder egoistische motieven) proberen te helpen, vind ik dat een goede daad ook al kan het verkeerd uitpakken. Als je hier rekening mee gaat houden kun je helemaal niets meer doen zonder bang te zijn dat het negatief uitpakt.

Zo is organen doneren een grens die ik ervaar. Waar ligt anders een grens m.b.t. ingrijpen in het lijden van mensen op gezondheidsgebied?

Waarom zou er uberhaupt een grens moeten zijn als je het over ingrijpen in het lijden van mensen hebt? Je moet wel heel erg goed kijken in wiens lijden je ingrijpt: de patient of zijn naasten. Een terminaal patient tegen beter weten in doorbehandelen enkel en alleen omdat de naasten dat willen... dat is een grens (ik denk hierbij aan langdurige coma-gevallen)
En natuurlijk moet je er ook voor waken dat je niet netto meer lijden veroorzaakt dan je oplost. (een soort klonen opkweken voor de "reserve-onderdelen" bijvoorbeeld).

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 nov 2005 16:17

MrSokkie schreef:
Zeker, een actie kan negatief uitpakken ook al is de bedoeling positief. Maar als we vanuit heel ons hart onvoorwaardelijk en zonder andere motieven (zonder egoistische motieven) proberen te helpen, vind ik dat een goede daad ook al kan het verkeerd uitpakken. Als je hier rekening mee gaat houden kun je helemaal niets meer doen zonder bang te zijn dat het negatief uitpakt.

Waarom zou er uberhaupt een grens moeten zijn als je het over ingrijpen in het lijden van mensen hebt? Je moet wel heel erg goed kijken in wiens lijden je ingrijpt: de patient of zijn naasten. Een terminaal patient tegen beter weten in doorbehandelen enkel en alleen omdat de naasten dat willen... dat is een grens (ik denk hierbij aan langdurige coma-gevallen)
En natuurlijk moet je er ook voor waken dat je niet netto meer lijden veroorzaakt dan je oplost. (een soort klonen opkweken voor de "reserve-onderdelen" bijvoorbeeld).

Ik ben het eens met wat je zegt.
De plaats van wetenschap in de maatschappij stoort me ook meer dan dat niet doneren enkel om reden van protest daartegen goed zou zijn.
sol lucet omnibus

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 12 nov 2005 16:31

Wishori Wasesu schreef:Ik ben het eens met wat je zegt.
De plaats van wetenschap in de maatschappij stoort me ook meer dan dat niet doneren enkel om reden van protest daartegen goed zou zijn.

Ik begrijp niet wat je hiermee bedoelt hoor. sorry.

Niet doneren uit protest lijkt me niet wenselijk omdat je dan je eigen mening boven het lijden van je medemens stelt.

AnDers
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor AnDers » 13 nov 2005 15:32

Wishori Wasesu schreef:Ik ben geen voorstander van het doneren van lichaamsdelen.

Voor mij is een voornamelijke reden die ik niet gehoord heb, de waarde die ik hecht aan de aanwezigheid en acceptatie van de dood als onderdeel van mijn leven en daarmee in het leven van anderen. Ik wil de dood niet stoppen of uitstellen als het daar de tijd voor is.

Dat betekent niet dat ik lijdelijk mijn leven wil ondergaan zonder mijn verstand te gebruiken in deze keuze, maar ik ben idealiter wel voor een begrenzing aan onderzoek en het onuitputtelijk zoeken naar oplossingen om mensen 'op te knappen' of het dan gaat om levensbelang of beperkingen.

Ik zie het verloop van mijn leven als mijn kans om Gods bedoeling daarmee te accepteren en doneren is voor mij persoonlijk geen mogelijkheid daarin.

Wanneer is het tijd te sterven en wanneer is het tijd te vechten voor je leven? Naäman spaarde kosten noch moeite om genezing te vinden waar het maar kon. Kennelijk was dat niet zo zondig want zelfs na zijn ongeloof wordt hij nog genezen en, belangrijker, besluit hij voortaan de God van Israel te dienen. (2kon5) Zulke voorbeelden zijn er wel meer te vinden, waardoor ik denk dat een mens altijd mag proberen zijn leven te verbeteren of verlengen.

Ik krijg ook een beetje de indruk dat jij denkt dat orgaantransplantatie erop gericht is om het leven eindeloos te rekken. Dit is zeker niet het geval, als je oud en versleten bent krijg je echt geen nieuw setje organen om weer door te gaan. Als je op je 84e wordt opgenomen met een slecht hart oid kom je onder geen beding meer in aanmerking voor transplantatie.

Op zich ben ik het ermee eens dat we niet eindeloos moeten rekken en proberen het eeuwige leven zelf uit te vinden. Maar wat is het wezenlijke verschil tussen een pil of een operatie en een transplantatie waardoor dat laatste opeens zo slecht zo is. (ervan uitgaande dat je pillen en operaties niet afwijst)
Zeker, het is waar dat wij allen kennis bezitten. Maar kennis maakt verwaand; alleen de liefde bouwt op. -1Kor 8:1

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 13 nov 2005 17:45

MrSokkie schreef:Niet doneren uit protest lijkt me niet wenselijk omdat je dan je eigen mening boven het lijden van je medemens stelt.

Dat was wat ik wilde zeggen.

AnDers
Wanneer is het tijd te sterven en wanneer is het tijd te vechten voor je leven? Naäman spaarde kosten noch moeite om genezing te vinden waar het maar kon. Kennelijk was dat niet zo zondig want zelfs na zijn ongeloof wordt hij nog genezen en, belangrijker, besluit hij voortaan de God van Israel te dienen. (2kon5) Zulke voorbeelden zijn er wel meer te vinden, waardoor ik denk dat een mens altijd mag proberen zijn leven te verbeteren of verlengen.

eensch

Ik krijg ook een beetje de indruk dat jij denkt dat orgaantransplantatie erop gericht is om het leven eindeloos te rekken. Dit is zeker niet het geval, als je oud en versleten bent krijg je echt geen nieuw setje organen om weer door te gaan. Als je op je 84e wordt opgenomen met een slecht hart oid kom je onder geen beding meer in aanmerking voor transplantatie.

Ik geloof je. Ik ben me ervan bewust dat ik ergens anders voor wil waken en dit er bij neig te betrekken.

Op zich ben ik het ermee eens dat we niet eindeloos moeten rekken en proberen het eeuwige leven zelf uit te vinden. Maar wat is het wezenlijke verschil tussen een pil of een operatie en een transplantatie waardoor dat laatste opeens zo slecht zo is. (ervan uitgaande dat je pillen en operaties niet afwijst)

eensch

Ik ben nog geinteresseerd waarom er niet meer reacties zijn gekomen op dat stukje tekst dat geschreven is door dominee X en gelinkt is m.b.t. wanneer een mens dood is. Betekent dat zwijgen is toestemmen of...?
sol lucet omnibus

rafaell

Berichtdoor rafaell » 06 mar 2006 11:08

Ik ben wel donor, van mij mogen ze alles hebben als ik dood ben want wat dan heb ik het toch niet meer nodig.

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 07 mar 2006 19:14

Genesis 3: 19 In het zweet uws aanschijns zult gij brood eten, totdat gij tot de aarde wederkeert, dewijl gij daaruit genomen zijt; want gij zijt stof, en gij zult tot stof wederkeren.

Bedoelde je deze Bijbeltekst? qoute van Yael

Ja Yael, dat is deze tekst. Ik heb er duidelijk wel steeds meer moeite mee. Ik wil graag dat het ook de wil van God is wat ik moet beslissen. ik heb er meerdere malen mee te maken gehad en ben door middel van bijv. mijn gevoel gestuurd. :roll:

Zijn er nog meer mensen die het niet gedaan hebben? Zo nee, waarom niet?
:idea:

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 07 mar 2006 21:28

Ik heb zodra ik de mogelijkheid kreeg laten registeren dat ik geen donor wilde worden.

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 07 mar 2006 21:29

aha, mag ik vragen waarom niet:?:

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 07 mar 2006 21:32

Toen ik een jaar of 12 was zette ik er al mn twijfels bij (hoewel ik toen nog niet alles van God en de Bijbel snapte), maar sinds ik gezien heb hoe we een overleden tante "terug kregen" heb ik helemaal zoiets van: Dat overkomt mij niet!

pandabeertje
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor pandabeertje » 07 mar 2006 22:41

je spreekt zo gezegd uit ervaring... :wink:

Terug naar “Archief”