Jongerenavond Doorn

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 11 nov 2005 19:37

Zoals jij beschrijft is de drempel wel heel erg laag om iets in die muziek te zoeken, wat is er dan nog fout?

Wat zoek je daar? Wordt de eer van de Heer ermee vergroot? Volgens mij niet, het draait puur om jezelf, om je eigen genot. En noem mij maar eens een house-feest waar het om de eer van God draait!
Afbeelding
We loved Him, because He first loved us!

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 11 nov 2005 20:08

noem mij maar eens een restaurant waar het om de eer van God draait.....
I'm not a complete idiot, there are a few parts missing....

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 11 nov 2005 20:14

Er zijn een heleboel mooi dingen te vinden in de uitgaans scene. Je kan niet alles op een hoop vegen en zeggen dat het slecht is....

Ik vrees dat het toch een zoeken is om de genoegens van jezelf te bevredigen met niet Gods eer als doel. Ik ken die uitgaangswereld ook. Daar gebeuren de meest walgelijke dingen. Ik geloof er dus niets van dat het mogelijk is om zowel God als de Satan te dienen. Het is of de Eén of de ander. Het christelijk geloof is radicaal. De wijze waarop Grimbergen en De Jong dat gisteravond verwoordden sprak mij enorm aan. Dat alles zonder een belerend vingertje. Geweldig. Om jaloers op te worden!
Kust den Zoon, opdat Hij niet toorne...

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 12 nov 2005 10:35

mij sprak het niet aan....

lekker eten in een restaurant is ook niet tot Gods eer en alleen maar voor je eigen genoegen....

ik denk dat God overal is, dus ook in uitgaansgelegenheden. Jezus gaat overal met je mee om je leven met anderen te delen.

Johan81
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Johan81 » 12 nov 2005 11:07

jostitosti schreef:mij sprak het niet aan....

lekker eten in een restaurant is ook niet tot Gods eer en alleen maar voor je eigen genoegen....

ik denk dat God overal is, dus ook in uitgaansgelegenheden. Jezus gaat overal met je mee om je leven met anderen te delen.

Maar een restaurant heeft een hele andere anbiance dan een houseparty

Dus de sfeer is toch anders, en ik denk dat als je naar een houseparty gaat naar het kwaade ECHT opzoekt.

Naar een restaurant ga je toch met een hele andere intensie, (er even van uitgaande dat je niet denkt, ik ga me nu is ff lekker vol gooien)
Laatst gewijzigd door Johan81 op 12 nov 2005 11:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Niet eens met een [MODBREAK]? PB de moderator, en vervuil niet het topic!!

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 12 nov 2005 11:25

Dus de sfeer is toch anders, en ik denk dat als je naar een houseparty gaat naar het kwaade ECHT opzoekt.

Ik kan in deze alleen maar voor mezelf spreken en dat is bij mij echt niet het geval. Ik zoek daar helemaal geen kwaad. Ik ga uit om te genieten van muziek en voor een gezellige tijd met mn vrienden. En ik ga echt niet naar Hellraiser achtige feestjes. Ik ga naar discotheken waar echte goeie muziek gedraait wordt. En waar DJs raar op zullen kijken als je ze over de duivel of de hel vraagt. Omdat je verhalen hoort over mensen die vast zaten aan drugs door grote hardcore feesten, betekent niet dat dat bij de rest van de andere electronische muziek ook gebeurt.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 12 nov 2005 16:45

Daar kun je bidden voor het eten. Doe je dat in een discotheek ook?

Ik ga naar discotheken waar echte goeie muziek gedraait wordt. En waar DJs raar op zullen kijken als je ze over de duivel of de hel vraagt. Omdat je verhalen hoort over mensen die vast zaten aan drugs door grote hardcore feesten, betekent niet dat dat bij de rest van de andere electronische muziek ook gebeurt.

Wat zou de bijbel nu precies bedoelen met: Gij geheel anders? Beetje wereld, beetje God? Popmuziek is niet objectief of neutraal. Als ik mezelf als norm neem, dan kan ik met Jezus naar een bordeel, discotheek, houseparty, maakt niet uit. Maar met de bijbel als norm, ligt het toch iets anders. Dan mijd ik plaatsen waar ik in verleiding word gebracht, waar gevloekt wordt, waar normloos gedrag heerst, enz.

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 12 nov 2005 17:01

Omega schreef:

ik zou niet weten waarom niet?

omega schreef:
Ik ga naar discotheken waar echte goeie muziek gedraait wordt. En waar DJs raar op zullen kijken als je ze over de duivel of de hel vraagt. Omdat je verhalen hoort over mensen die vast zaten aan drugs door grote hardcore feesten, betekent niet dat dat bij de rest van de andere electronische muziek ook gebeurt.

Wat zou de bijbel nu precies bedoelen met: Gij geheel anders? Beetje wereld, beetje God? Popmuziek is niet objectief of neutraal. Als ik mezelf als norm neem, dan kan ik met Jezus naar een bordeel, discotheek, houseparty, maakt niet uit. Maar met de bijbel als norm, ligt het toch iets anders. Dan mijd ik plaatsen waar ik in verleiding word gebracht, waar gevloekt wordt, waar normloos gedrag heerst, enz.

Gij geheel anders, daar wordt, m.i. mee bedoeld in hoe je denkt en hoe je met dingen omgaat. Dat betekent dat je aan de tien geboden houdt, waar anderen zich mss niet aan houden.

In de supermarkt wordt ongetwijfeld ook gevloekt en geroddeld. Daar doe je toch ook je boodschappen. Christenen zouden moeten accepteren dat de HELE wereld zondig is. Ook in de kerk zijn verleidingen. Dat argument vindt ik in deze dus niet opgaan.

De bijbel is norm, uiteraard, maar waar in de bijbel staat dat je je verre moet houden van plekken waar verleiding is? Overal is toch verleiding?

De bijbel is de norm en daarom ga ik wel uit en geniet ik wel van muziek en gezelligheid met mn vrienden (dit betekent overigens niet dat ik drugs gebruik of mezelf verlies in muziek waarin de duivel aanbeden wordt). Ik denk dat je van God best mag genieten van de dingen die Hij je geeft. Ik denk dat Jezus dat ook gedaan zou hebben. Neem als voorbeeld de bruiloft in Kana. Die wijn die daar gedronken werd was echt geen druivensap. In de bijbel wordt meerdere malen gesproken over mensen die dronken werden van wijn.....

Flappie
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Flappie » 12 nov 2005 18:38

jostitosti schreef:
Omega schreef:

ik zou niet weten waarom niet??

Kom je ook tegen dat het gebeurd? Doe jij datzelf ook wel eens?

In de bijbel wordt meerdere malen gesproken over mensen die dronken werden van wijn.....

Klopt, maar zegt de bijbel daarvan dat het goed is? M.a.w. keurt de bijbel dat goed?

edit@ ik ben misschien geen theoloog, maar ik weet wel dat er met "gij geheel anders", niet alleen word bedoeld "hoe je denkt" óf "hoe je met bepaalde zaken omgaat". Met "gij geheel" anders word toch echt wel bedoeld dat je niet in "wereldse" zaken" opgaat, dus heel concreet dingen laat die niet van God zijn. En ik geef onmiddelijk toe dat ook ik daar moeite mee heb, zoals denk ik elk persoon hier, wij hebben gewoon moeite om dingen te laten, we gebruiken onszelf idd als norm en denken dat het wel meevalt wat wij doen. Het is ook niet makkelijk dingen waar je plezier aan beleefd te laten omdat ze toch slecht voor je blijken te zijn.
God bless mommy and matchbox cars
God bless dad and thanks for the stars
God hears amen wherever we are
And I love you

debutler

Berichtdoor debutler » 12 nov 2005 19:04

Ik woon vlakbij de Arena en als ik zie hoe de rokende en Heineken zuipende sport fanaten tekeer gaan kan ik ook heel moeilijk gaan doen over het feit dat je op die jongeren avond in Doorn gewoon kunt roken en Heineken kunt drinken.

Je kunt iets tot Gods eer of tegen Gods eer doen. Zolang behoudende christenen het recht behouden om de popcultuur af te kraken en te beschrijven als een enge ziekte, zolang het toelaatbaar wordt gevonden dat een verstoord wereldbeeld gepreekt wordt vanaf de kansels mogen andere gelovigen daar weer kritiek op geven. Dus doen ze dat.

Het blijft pijnlijk als ik zie hoe kinderen angst aangejaagd worden in de naam van de Heere Jezus. Ik heb gezien hoe het anders kan; bij mensen die hun kinderen goed begeleiden en niet bangmaken voor de grote boze wereld. Die kinderen gaan sterk en vol vertrouwen op de Heere Jezus de wereld in en maken een verschil. De kinderen die horror verhalen over Satan en popcultuur met de paplepel krijgen ingegoten worden meestal angsthaasjes die de kerkjes nauwelijks meer uitdurven.

Sorry. Het moet maar eens gezegd worden.
We moeten ophouden met jongeren een bepaalde kant op te leiden die volgens ons goed is en we moeten jongeren weer gaan BEGELEIDEN in vol vertrouwen op de Heere zelf.
Laatst gewijzigd door debutler op 13 nov 2005 19:03, 1 keer totaal gewijzigd.

frekje
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor frekje » 12 nov 2005 20:10

debutler schreef:Ik woon vlakbij de Arena en als ik zie hoe de rokende en Heineken drizuipende sport fanaten tekeer gaan kan ik ook heel moeilijk gaan doen over het feit dat je op die jongeren avond in Doorn gewoon kunt roken en Heineken kunt drinken.

Je kunt iets tot Gods eer of tegen Gods eer doen. Zolang behoudende christenen het recht behouden om de popcultuur af te kraken en te beschrijven als een enge ziekte, zolang het toelaatbaar wordt gevonden dat een verstoord wereldbeeld gepreekt wordt vanaf de kansels mogen andere gelovigen daar weer kritiek op geven. Dus doen ze dat.

Het blijft pijnlijk als ik zie hoe kinderen angst aangejaagd worden in de naam van de Heere Jezus. Ik heb gezien hoe het anders kan; bij mensen die hun kinderen goed begeleiden en niet bangmaken voor de grote boze wereld. Die kinderen gaan sterk en vol vertrouwen op de Heere Jezus de wereld in en maken een verschil. De kinderen die horror verhalen over Satan en popcultuur met de paplepel krijgen ingegoten worden meestal angsthaasjes die de kerkjes nauwelijks meer uitdurven.

Sorry. Het moet maar eens gezegd worden.
We moeten ophouden met jongeren een bepaalde kant op te leiden die volgens ons goed is en we moeten jongeren weer gaan BEGELEIDEN in vol vertrouwen op de Heere zelf.

Uw Woord is een lamp voor mijn voet en een licht voor mijn pad...
Waarmee zal de jongeling zijn pad zuiver houden? Als hij dat naar Uw Woord houdt....

Het maakt nogal een verschil hoe je iemand duidelijk maakt dat je daar niet hoort, hoe Gerard het beschreef, daar kom je niet. Als je daar wel komt, niet met een evangelisatiedoel, ben je geen christen. En dan heb ik het over die houseparty die hij beschreef.

Als ik snachts om 3 uur straalbezopen mensen uit house-party's zie komen die bovenal vloekend en slingerend over de weg fietsen vraag ik me toch egt wel af of ik daar Jezus ergens tussen zou kunnen vinden....
Afbeelding

We loved Him, because He first loved us!

jostitosti
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor jostitosti » 12 nov 2005 23:45

Klopt, maar zegt de bijbel daarvan dat het goed is? M.a.w. keurt de bijbel dat goed?

lees nog een keer mijn post. Die zin die je van me aanhaalde slaat terug op het feit dat Jezus wijn maakte en dat dat heus geen druivensapje was.... dus alcohol houdende wijn....

Met "gij geheel" anders word toch echt wel bedoeld dat je niet in "wereldse" zaken" opgaat

Precies, je moet er niet in opgaan, je moet ervan genieten. Je moet het niet gebruiken om je eigen leegte weg te drinken of te slikken. Je mag van muziek net zo goed genieten als van eten of drinken.

En dan heb ik het over die houseparty die hij beschreef.

maar die houseparties omvatten nog maar een klein deel van de huidige uitgaansscene. Het is zwaar overtrokken om daarmee de rest ook overboord te gooien.

Als je daar wel komt, niet met een evangelisatiedoel, ben je geen christen.

In principe doel je dat ook. Maar het zou altijd je doel moeten zijn. Je zou altijd een getuige van God moeten willen zijn. Overal en altijd. Ook in een discotheek. Mijn punt in deze is: de wereld is zondig, wij hebben de taak om mensen te laten zien dat ze hun heil niet hoeven te zoeken in drugs of overmatig alcohol gebruik. Dat ze hun leegte niet hoeven weg te dansen. Dit betekent niet dat muziek per se slecht is of iets anders waarmee mensen hun leegte vullen slecht is. Het gaat erom dat mensen hun heil in God en de Heere Jezus zoeken.

Omega
Nestor

Berichtdoor Omega » 13 nov 2005 12:21

ik zou niet weten waarom niet??

Kom je ook tegen dat het gebeurd? Doe jij datzelf ook wel eens?

Exact, dat laatste was ook mijn vraag. Ik ken al deze argumenten voor discotheek en popmuziek. Ik heb ze namelijk vroeger zelf ook gebruikt. Misschien dat er nu veel verbeterd is en dat er in alle disco's een christelijke sfeer heerst. Zou best kunnen natuurlijk... Maar in mijn tijd werd er enorm gevloekt, gezopen, gebeurden er veel onzedelijke dingen, was er keiharde muziek met een door en door wereldse inhoud. Ik heb daar ook van genoten. Maar heb ik daar de Heere mee gediend? Ben ik daarmee een voorbeeld voor anderen geweest? Ik heb jarenlang geprobeerd mijn geweten te sussen met dezelfde argumenten als die ik hier lees, maar ik schaam me nu nog steeds als ik daar aan terug denk. Echt, het is onmogelijk om twee heren te dienen. Ik hoop dat je dat zelf ook zult ontdekken.

Als je trouwens in een supermarkt komt waar gevloekt wordt, dan wordt het tijd dat je ergens anders je boodschappen gaat doen of dat je er eens wat van zegt.

Zolang behoudende christenen het recht behouden om de popcultuur af te kraken en te beschrijven als een enge ziekte, zolang het toelaatbaar wordt gevonden dat een verstoord wereldbeeld gepreekt wordt vanaf de kansels mogen andere gelovigen daar weer kritiek op geven. Dus doen ze dat.

Je bedoelt met "behoudende christenen", waarschijnlijk gelovige christenen. Ik ken namelijk genoeg evangelische christenen die van popmuziek of tv-bezit niets moeten hebben. Waarom niet? Omdat ze weten dat het instrumenten van de Satan zijn en daar dus uit de buurt willen blijven. Omdat ze hun eigen hart kennen en weten hoe groot de verleiding is.

Ik woon vlakbij de Arena en als ik zie hoe de rokende en Heineken drizuipende sport fanaten tekeer gaan kan ik ook heel moeilijk gaan doen over het feit dat je op die jongeren avond in Doorn gewoon kunt roken en Heineken kunt drinken.

Nu ben ik pas eenmaal naar Doorn geweest, maar ik heb daar geen jongeren zich te buiten zien gaan aan drank. Maar misschien ben ik wel op een verkeerde avond geweest... De bijbel verbiedt drank overigens niet. Wel het misbruik daarvan.

Gerdien B.
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Gerdien B. » 13 nov 2005 13:53

Omega schreef:
Ik woon vlakbij de Arena en als ik zie hoe de rokende en Heineken drizuipende sport fanaten tekeer gaan kan ik ook heel moeilijk gaan doen over het feit dat je op die jongeren avond in Doorn gewoon kunt roken en Heineken kunt drinken.

Nu ben ik pas eenmaal naar Doorn geweest, maar ik heb daar geen jongeren zich te buiten zien gaan aan drank. Maar misschien ben ik wel op een verkeerde avond geweest... De bijbel verbiedt drank overigens niet. Wel het misbruik daarvan.

drinken en drinken kan een heel verschil zijn.
Geniet gerust van een biertje maar ga je er niet mee vol gieten!!

en omega, ik heb er in Doorn nog geen 1 keer iemand aangeschoten over erger gezien.
En je komt daar niet zo snel op een verkeerde avond :wink:
Een leuk kaartje sturen en krijgen doet altijd goed!

Lucky7
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Lucky7 » 13 nov 2005 14:07

kleine waarschuwing : Ga je eigen gedrag niet goedpraten op grond van de bijbel, dat verlies je altijd :!:
"Im still alive and kicking"

(http://www.detroost.come2me.nl)

Terug naar “Archief”