homofilie

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 10 nov 2005 23:04

Aragorn schreef:
Loezje schreef:Altijd gedacht dat de mannelijke endeldarm en anus voor niets anders waren bedoeld dan de afvoer van ontlasting...

Nee, het is ook een erogene zone. :) Net als dat je mond ook meerdere functies kan hebben eigenlijk.

Hoofddoel is toch nog steeds het verwijderen van afval? :roll: Je maakt mij niet wijs dat het feit dat dit een erogene zone is, een vrijbrief is dat deze opening ook meteen voor andere doeleinden kan worden gebruikt.

Voor de duidelijkheid: met die 'andere doeleinden' bedoel ik dus overspel in de meest ruime zin van het woord.
Vrouwen denken anders... maar niet dommer...

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 10 nov 2005 23:27

Ik denk dat we met ons allen heel goed aanvoelen wanneer een bepaalde grens is bereikt. De Bijbel is hier zoals al vaker gezegd heel duidelijk over. Het is helemaal geen moeilijke discussie als we de Bijbel als richtlijn gebruiken.

Lees even verder terug in het topic, dan snap je misschien dat de bijbel er niet zo duidelijk over is, dan als je in eerste instantie denkt :wink:

Homofilie is een gegeven waar je niet om heen kunt; maar toegeven aan lustgevoelens hoeft m.i. niet. M.a.w.: als je er zin in hebt hoef je 't nog niet te dóén. Niet ieder lustgevoel hoeft in praktijk te worden gebracht.

Je hoeft ze niet in praktijk te brengen, maar ze zijn er wel. Je kunt ze niet weg stoppen, vermijden of afbreken.

als christen zul je proberen je aan de Tien Geboden te houden. En net zoals God overspel verbiedt tussen hetero's, zo is ook het overspel tussen twee (of meer) mannen / vrouwen verboden.

Dat lijkt me vrij logisch. Maar niet alle homosexualiteit is overspel. Homosexualiteit in een relatie van liefde en trouw is geen overspel.
- Home is in my head -

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 10 nov 2005 23:40

Loezje schreef:
Aragorn schreef:
Loezje schreef:Altijd gedacht dat de mannelijke endeldarm en anus voor niets anders waren bedoeld dan de afvoer van ontlasting...

Nee, het is ook een erogene zone. :) Net als dat je mond ook meerdere functies kan hebben eigenlijk.

Hoofddoel is toch nog steeds het verwijderen van afval? :roll: Je maakt mij niet wijs dat het feit dat dit een erogene zone is, een vrijbrief is dat deze opening ook meteen voor andere doeleinden kan worden gebruikt.

Voor de duidelijkheid: met die 'andere doeleinden' bedoel ik dus overspel in de meest ruime zin van het woord.

Hoofddoel wel ja, maar het fijne is dat dat andere doelen niet uitsluit. :) (En hetzelfde geldt natuurlijk voor de vrouwelijke anus)

Overspel in de meest ruime zin van het woord, bedoel je daar seks mee? Ik denk zelf dat als iets fijn voelt er geen reden is om dat niet te betrekken in het seksuele spel eigenlijk. Of ben jij ook tegen orale seks?

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 11 nov 2005 05:27

Loezje schreef:Hoofddoel is toch nog steeds het verwijderen van afval? :roll: Je maakt mij niet wijs dat het feit dat dit een erogene zone is, een vrijbrief is dat deze opening ook meteen voor andere doeleinden kan worden gebruikt.

Het hoofddoel van de mond is toch ook voedsel in het lijf brengen. Toch wordt de mond ook gebruikt voor andere doeleinden... zoals praten, en zoenen.

[/quote]

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 nov 2005 20:47

Aragorn schreef:Overspel in de meest ruime zin van het woord, bedoel je daar seks mee? Ik denk zelf dat als iets fijn voelt er geen reden is om dat niet te betrekken in het seksuele spel eigenlijk. Of ben jij ook tegen orale seks?

Overspel:
1) zaken die binnen een huwelijk tussen man en vrouw thuishoren maar daarbuiten plaatsvinden (details laat ik even achterwege, die kan iedereen zelf bedenken).
2) zaken zoals bijvoorbeeld de cathechismus die noemt; zowel in als buiten het huwelijk dienen we ons lichaam en onze ziel zuiver te houden.

Froske, waarom is niet alle homoseksulaiteit overspel? Het woord zegt het: seksuele voorkeur voor mensen van hetzelfde geslacht. En seksualiteit is volgens mij nog steeds een synoniem voor 'geslachtsdrift' of een aanduiding van geslachts- en liefdesleven in allerlei variaties.
Het ontgaat mij dus waarom je een relatie van liefde en trouw tóch schaart onder seksualiteit.

Verder zeg je dat je lustgevoelens niet kunt wegstoppen, vermijden of afbreken. Daar denk ik wat anders over. Voor iedere mens - homo, hetero of bi - geldt dat hij / zij niet hoeft toe te geven aan allerlei lustgevoelens. Als ik enorme zin heb in een reep chocola, maar ik weet dat het èrg slecht voor is (dat ik er erg ziek van word), ga ik dan in de supermarkt langs het rek met chocola? Of koop ik 'm zelfs en eet ik 'm op? Met overspel is het net zo... op het moment is het leuk, spannend, stoer misschien, weet ik wat niet allemaal meer. Maar... het is wel zondig. Waar kies je dan voor?

MrSokkie, we hadden het over het gebruik van bepaalde lichaamsopeningen in de zin van 'overspel'. Zoenen met je buurmeisje als je vrouw aan 't werk is wil ik daar nog niet onder scharen, dat is een fatsoens- en vertrouwensprobleem tussen jou en je vrouw.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2005 21:13

Loezje schreef:
Aragorn schreef:Overspel in de meest ruime zin van het woord, bedoel je daar seks mee? Ik denk zelf dat als iets fijn voelt er geen reden is om dat niet te betrekken in het seksuele spel eigenlijk. Of ben jij ook tegen orale seks?

Overspel:
1) zaken die binnen een huwelijk tussen man en vrouw thuishoren maar daarbuiten plaatsvinden (details laat ik even achterwege, die kan iedereen zelf bedenken).

Hm, dat is wel heel breed en niet altijd duidelijk. Maar ik neem aan dat je hier seksuele omgang buiten het huwelijk mee bedoelt. :)

2) zaken zoals bijvoorbeeld de cathechismus die noemt; zowel in als buiten het huwelijk dienen we ons lichaam en onze ziel zuiver te houden.

Waar staat dat in de catechismus en wat bedoel je er concreet mee? Ik vind het nu nogal abstract namelijk..

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 nov 2005 21:19

Aragorn schreef:
Loezje schreef:Overspel:

Hm, dat is wel heel breed en niet altijd duidelijk. Maar ik neem aan dat je hier seksuele omgang buiten het huwelijk mee bedoelt. :)

Waar staat dat in de catechismus en wat bedoel je er concreet mee? Ik vind het nu nogal abstract namelijk..

1) Ja, in de meest ruime zin.

2) Wat dacht je van het zevende gebod? Als je de cathechismus leest houdt dat meer in dat het niet mogen scheiden...

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2005 21:37

Hm, het enige dat ik uit die catechismusvraag en verwijsteksten op kan maken is dat het ook niet toegestaan is om anderen te begeren, zoals die tekst van Jezus in Mattheus. Voor de rest zegt het me niet veel..

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 11 nov 2005 21:51

Aragorn schreef:Hm, het enige dat ik uit die catechismusvraag en verwijsteksten op kan maken is dat het ook niet toegestaan is om anderen te begeren, zoals die tekst van Jezus in Mattheus. Voor de rest zegt het me niet veel..

Waarschijnlijk dus nog ongeveer jaartje wachten; dan wordt deze zondag weer behandeld door diverse dominees (als hun cath.verklaring gelijk loopt met het kalenderjaar). :wink:
Maar met 'kuis en ingetogen leven, hetzij in de heilige huwelijke staat of daarbuiten' en met '... verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden, gedachten, lusten...' kun je vast wel wat. Er zijn genoeg andere teksten (ook in dit topic genoemd) die over het e.e.a. wat te melden hebben.

Maar goed, die paar regels zeggen toch alles in één samenvatting? Vrj vertaald naar hedendaags Nederlands: Gedraag je fatsoenlijk, zowel in je huwelijk als erbuiten. Doe geen dingen die je in verleiding kunnen brengen, zodat je je lichaam (en geest) zuiver houdt.

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2005 22:17

Loezje schreef:
Aragorn schreef:Hm, het enige dat ik uit die catechismusvraag en verwijsteksten op kan maken is dat het ook niet toegestaan is om anderen te begeren, zoals die tekst van Jezus in Mattheus. Voor de rest zegt het me niet veel..

Waarschijnlijk dus nog ongeveer jaartje wachten; dan wordt deze zondag weer behandeld door diverse dominees (als hun cath.verklaring gelijk loopt met het kalenderjaar). :wink:
Maar met 'kuis en ingetogen leven, hetzij in de heilige huwelijke staat of daarbuiten' en met '... verbiedt Hij alle onkuise daden, gebaren, woorden, gedachten, lusten...' kun je vast wel wat. Er zijn genoeg andere teksten (ook in dit topic genoemd) die over het e.e.a. wat te melden hebben.

Sorry, ik kan er echt niks mee. I mean, bínnen het huwelijk, met je eigen partner, zou ik niet weten wat ik er op seksueel gebied voor consequenties uit moet trekken.

Maar goed, die paar regels zeggen toch alles in één samenvatting? Vrj vertaald naar hedendaags Nederlands: Gedraag je fatsoenlijk, zowel in je huwelijk als erbuiten. Doe geen dingen die je in verleiding kunnen brengen, zodat je je lichaam (en geest) zuiver houdt.

Dat klinkt alweer een stuk begrijpelijker ja. :)

froske
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor froske » 11 nov 2005 22:54

Froske, waarom is niet alle homoseksulaiteit overspel?

Omdat ook alle heterosexualiteit geen overspel is. In een relatie met een man en vrouw mag er toch ook seksualiteit plaatsvinden? Dan is dat ook geen overspel.

Het woord zegt het: seksuele voorkeur voor mensen van hetzelfde geslacht. En seksualiteit is volgens mij nog steeds een synoniem voor 'geslachtsdrift' of een aanduiding van geslachts- en liefdesleven in allerlei variaties.
Het ontgaat mij dus waarom je een relatie van liefde en trouw tóch schaart onder seksualiteit.

Het ging mij in dit geval om een relatie tussen 2 mensen en dan wel zo, dat die elkaar trouw beloven.

Verder zeg je dat je lustgevoelens niet kunt wegstoppen, vermijden of afbreken. Daar denk ik wat anders over. Voor iedere mens - homo, hetero of bi - geldt dat hij / zij niet hoeft toe te geven aan allerlei lustgevoelens. Als ik enorme zin heb in een reep chocola, maar ik weet dat het èrg slecht voor is (dat ik er erg ziek van word), ga ik dan in de supermarkt langs het rek met chocola? Of koop ik 'm zelfs en eet ik 'm op? Met overspel is het net zo... op het moment is het leuk, spannend, stoer misschien, weet ik wat niet allemaal meer. Maar... het is wel zondig. Waar kies je dan voor?

Het ging mij niet om overspel. Het gaat er mij om dat je als homo je gevoelens niet kunt ontkennen. Je kunt het wel een tijd lang niet willen en proberen weg te stoppen, maar de realiteit blijft: je valt toch op mannen. Daar kun je niets aan doen, het hoort bij je geaardheid en die kun je niet veranderen, net zo goed dat jij je hetero geaardheid niet kunt veraderen. Natuurlijk moet je strijden tegen verkeerde gedachten of fantasien, maar ik denk dat er niets mis mee is dat je als homo een andere jongen aantrekkelijk vind. Jij mag als hetero toch net zo goed een jongen aantrekkelijk vinden?
- Home is in my head -

Loezje
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor Loezje » 12 nov 2005 00:36

froske schreef:
Froske, waarom is niet alle homoseksulaiteit overspel?

Omdat ook alle heterosexualiteit geen overspel is. In een relatie met een man en vrouw mag er toch ook seksualiteit plaatsvinden? Dan is dat ook geen overspel.

Het woord zegt het: seksuele voorkeur voor mensen van hetzelfde geslacht. En seksualiteit is volgens mij nog steeds een synoniem voor 'geslachtsdrift' of een aanduiding van geslachts- en liefdesleven in allerlei variaties.

Het ging mij in dit geval om een relatie tussen 2 mensen en dan wel zo, dat die elkaar trouw beloven.

Het ging mij niet om overspel. Het gaat er mij om dat je als homo je gevoelens niet kunt ontkennen. Je kunt het wel een tijd lang niet willen en proberen weg te stoppen, maar de realiteit blijft: je valt toch op mannen. Daar kun je niets aan doen, het hoort bij je geaardheid en die kun je niet veranderen, net zo goed dat jij je hetero geaardheid niet kunt veraderen. Natuurlijk moet je strijden tegen verkeerde gedachten of fantasien, maar ik denk dat er niets mis mee is dat je als homo een andere jongen aantrekkelijk vind. Jij mag als hetero toch net zo goed een jongen aantrekkelijk vinden?

Wat bedoel je met 'in een relatie met een man en vrouw'? Bedoel je daarmee een huwelijk? Of ook een liefdesrelatie zonder dat men is getrouwd? Iedere vorm van geslachtsgemeenschap buiten het huwelijk zoals dat door God is ingesteld is volgens mij overspel...

Twee mannen of twee vrouwen die elkaar trouw beloven? In ons land is zo'n huwelijk inmiddels wettig; maar dat wil nog niet zeggen dat het is Gods ogen toelaatbaar is. God verbiedt uitdrukkelijk homoseksualiteit (Rom. 1 : 26,27 etc.). Dat er gevoelens zijn, ok, dat komt dus voor. Maar in datzelfde hoofdstuk staat dat het tegen de natuur is, m.a.w., het praktiseren klópt ook gewoon niet. Ik vind het dus iets heel anders dan dat hetero's zich tot elkaar aangetrokken voelen. Ok, ik ontken niet dat er tussen mensen van hetzelfde geslacht bepaalde gevoelens kunnen ontstaan, maar we moeten het niet normaal gaan vinden dat e.e.a. ook nog in praktijk wordt gebracht. Tenzij we ons natuurlijk niks meer van God en de Bijbel aantrekken....

Aragorn

Berichtdoor Aragorn » 12 nov 2005 01:07

Ach, wat is tegennatuurlijk.. het komt bij dieren netzoveel voor. En als er dan ook nog staat dat de natuur ons leert dat lang haar den man een oneer is (wat zeker niet het geval is), dan kan ik moeilijk anders dan eea relativeren.

Zareb
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Zareb » 12 nov 2005 09:06

Even op de valreep nog wat laatste zaken bekijken, waaronder dus ook even het forum weer opgezeild en dan straks om 13.00 uur naar het stadhuis. En dan lees je dit:
Loezje schreef:Twee mannen of twee vrouwen die elkaar trouw beloven? In ons land is zo'n huwelijk inmiddels wettig; maar dat wil nog niet zeggen dat het is Gods ogen toelaatbaar is. God verbiedt uitdrukkelijk homoseksualiteit (Rom. 1 : 26,27 etc.). Dat er gevoelens zijn, ok, dat komt dus voor. Maar in datzelfde hoofdstuk staat dat het tegen de natuur is, m.a.w., het praktiseren klópt ook gewoon niet.

Eigenlijk best jammer dat dit topic weer terug valt in het welles-nietus verhaal. Maar goed. Je zou er bijna van gaan twijfelen. :?
Ik vind het dus iets heel anders dan dat hetero's zich tot elkaar aangetrokken voelen. Ok, ik ontken niet dat er tussen mensen van hetzelfde geslacht bepaalde gevoelens kunnen ontstaan, maar we moeten het niet normaal gaan vinden dat e.e.a. ook nog in praktijk wordt gebracht.

Waarmee je de liefde die ik voor mijn partner voel (en vice versa) dus bagatelliseert tot “een bepaald gevoel”.
Tenzij we ons natuurlijk niks meer van God en de Bijbel aantrekken.

In het topic homofilie en geloof schreef ik op 10-10-05
“Zondagmiddag hebben wij samen met onze predikant de tekst gekozen voor de zondagse viering op 13 nov. as waarin wij een zegen over onze relatie willen vragen. En onze predikant kwam met:
NÚMEROS 6:27
“Así ellos pronunciarán mi nombre sobre los israelitas, y yo los bendeciré.”
of in het Nederlands:
Numerie 6 : 27
"Alzo zullen zij Mijn Naam op de kinderen Israëls leggen; en Ik zal hen zegenen."
Voor mij, of beter voor ons, is Die Zegen genoeg.”

Wij zijn er van overtuigd dat dit de weg is die wij gaan mogen. In biddend vertrouwen, in de wetenschap dat Hij ons heeft samengebracht. Daarbij is dat burgerlijk huwelijk vandaag niets meer of minder dan een contract dat wij afsluiten uit zorg voor elkaar. O.K. het is best wel spannend en ik begin toch wat zenuwachtig te worden. Maar veel meer zie ik uit naar morgen, naar de viering samen met onze gemeente.

En nu stop ik, want de eerste familieleden beginnen binnen te druppelen.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 12 nov 2005 12:34

Aragorn schreef:Ach, wat is tegennatuurlijk.. het komt bij dieren netzoveel voor. En als er dan ook nog staat dat de natuur ons leert dat lang haar den man een oneer is (wat zeker niet het geval is), dan kan ik moeilijk anders dan eea relativeren.
Ara, er zijn hier mensen die er vanuit gaan de God de aarde maakte, sinds dat wij gevallen zijn, zijn er echter wat dingen veranderd; die noemen ze de gebrokenheid van de schepping.

Dat kun je natuurlijk gebruik als argument, het is toch al niet meer zoals het was, je kunt je natuurlijk ook gewoon verzetten tegen de dingen die God niet zo gemaakt heeft. Ik vind het ook tegennatuurlijk, alleen al op het seksuele vlak; de anus is niet geschapen als ingang.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

Terug naar “Archief”