Omgaan met stress

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

windekind
Sergeant
Sergeant

Berichtdoor windekind » 13 okt 2005 20:41

Acire schreef:Stress... ja dat ervaar ik zeker. Hoe ik daarmee omga: ik zie het als een stukje wantrouwen tegenover God. Dus ga ik bidden;)
En helpt dat?
aan stuurboord liggen kapers
en aan bakboord zwemmen haaien
maar ik houd vannacht het roer wel recht

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 28 okt 2005 17:16

Ik heb wel eens gehoord dat sport wel wil helpen om je stressbestendiger te maken. Zelf fiets ik regelmatig naar mijn werk. Dat is 2x20 km, dus zo'n 40 km op een dag. I.i.g. helpt het voor een goed welzijngevoel om sportief te leven. En als je je beter voelt, ben je beter bestand tegen stress.
Al zit de tijd van het jaar nu wel wat tegen, met die korte dagen. Daardoor voel ik mij wat ontregeld, lijkt het wel. s:| (En het ergste hebben we nog niet eens gehad w.b. kortheid van dagen! Brrr... p:)q )
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Flower23
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor Flower23 » 28 okt 2005 19:11

Stress hoeft niet altijd negatief te zijn hoor! Veel mensen presteren beter als er een gezonde stress in je zit! Heb ik zelf wel namelijk. Die gezonde stress kan wel makkelijk omslaan in een ongezonde stress als je het niet voor jezelf weet te benoemen en durft te erkennen dat je in de stress zit!

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 29 okt 2005 15:50

de laatste paar weken ben ik heel gestresst... normaal heb ik daar echt nooit last van en laat ik alles op 't laatste aankomen en blijf ik er nog rustig onder. Ik weet nu dat ik gewoon meer moet doen dan eigenlijk kan. 200 uur in 168 uur proppen zeg maar ;). Als ik dan ff een kwartiertje onder de zonnebank ga ben ik weer helemaal ontspannen.....

spacy
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor spacy » 30 okt 2005 11:45

ik vind financiële stress irri, bijvoorbeeld als je ruzie hebt met instanties om best wel dure rekeningen waarvan je zelf het onterecht vind.

voor de rest ben ik een persoon die zal zeggen 'stress wat is dat ?' ;)
When I kneel before You, them I'm defying gravity

tinos
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tinos » 30 okt 2005 11:47

Jannoek schreef:de laatste paar weken ben ik heel gestresst... normaal heb ik daar echt nooit last van en laat ik alles op 't laatste aankomen en blijf ik er nog rustig onder. Ik weet nu dat ik gewoon meer moet doen dan eigenlijk kan. 200 uur in 168 uur proppen zeg maar ;). Als ik dan ff een kwartiertje onder de zonnebank ga ben ik weer helemaal ontspannen.....

ik dacht al: wat ben jij bruin 8)

Jannoek
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Jannoek » 30 okt 2005 14:14

tinos schreef:
Jannoek schreef:de laatste paar weken ben ik heel gestresst... normaal heb ik daar echt nooit last van en laat ik alles op 't laatste aankomen en blijf ik er nog rustig onder. Ik weet nu dat ik gewoon meer moet doen dan eigenlijk kan. 200 uur in 168 uur proppen zeg maar ;). Als ik dan ff een kwartiertje onder de zonnebank ga ben ik weer helemaal ontspannen.....

ik dacht al: wat ben jij bruin 8)

zoveel stress heb ik ja :mrgreen:

André

Berichtdoor André » 30 okt 2005 16:43

Btw, in de nieuwste Eva (tijdschrift) staat op ludieke wijze beschreven wat je vooral moet doen om een burnout te krijgen. :P

Siemens

Berichtdoor Siemens » 12 nov 2005 00:42

Ga karpervissen!
Je stalt alle spullen uit midden in de natuur en als je dat gedaan hebt heb je alle tijd om te gaan bijbel lezen.
Dit doe ik zelf altijd maar werkt niet altijd...ik heb dan weer de spanning om een vis te vangen :wink:

Wishori Wasesu
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Wishori Wasesu » 12 nov 2005 01:52

Ben het eens met flower. Stress is op zich ok. Een uiting van lasten die je te dragen hebt naar mijn idee. Afhankelijk van wat je draagkracht is zal de stress aanwezig zijn.

Stress komt bij mij vaak door angst en soms is dat gegrond. Dus lekker bang wezen, maar mezelf er niet altijd door laten leiden, denk ik dan. Oftewel stress relativeer ik dan door die stress te accepteren voor wat het is en er vooral niet tegen te strijden. Als het niet gegrond is, moet ik die angst niet laten voor wat het is, want het knaagt aan me terwijl er geen echte reden voor is. Dit sluit aan bij de RET die eerder genoemd werd. Niet datgene wat er gebeurt bepaald hoe ik iets ervaar, maar mijn gedachten erbij. De gedachten moet dan getoetst worden aan de feiten, en zo kun je reeele gedachten formuleren om 'gezond' te denken m.b.t. een bepaalde ervaring. Dit uit zich dan allemaal in het gevoel en zo kan de angst verminderen of verdwijnen.

Het is geen relativeren wat ik noem, maar stress wordt beter draagbaar door te werken aan een beter netwerk ter ondersteuning van jezelf. Zelfkennis kan helpen stress te reguleren om niet over je grenzen te gaan. Dat geldt ook voor ingrijpende gebeurtenissen die je hebt meegemaakt, dat je daar mee om kunt proberen te gaan om er juist een kracht i.p.v. een zwakte van te maken.

Zelf heb ik vooral veel aan mijn geloof en enorm veel aan humor :D
sol lucet omnibus

Saskia
Majoor
Majoor

Berichtdoor Saskia » 14 nov 2005 15:10

't is vaak ook maar net waardoor of door wie de stress veroorzaakt wordt. Als je gestresst raakt door iets waar je moeilijk iets aan kunt veranderen zal het ook niet meevallen om minder gestresst te worden. Dan is het belangrijker om voor jezelf duidelijk te hebben dat jij genoeg gedaan hebt, dat jezelf niets te verwijten valt of wat dan ook, ga dan niet aan jezelf twijfelen.
Als je zelf voor de stress gezorgt hebt, door bijv. ergens te laat aan te beginnen: kijk dan hoe het zo ver heeft kunnen komen en probeer dat de volgende keer te voorkomen.
En om even rustig te worden: ik ga altijd lekker een eind langs het strand banjeren, ben ik ff blij dat ik daar niet zo heel ver vandaan woon!

schwesterchen
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor schwesterchen » 23 nov 2006 21:50

Ik ben heel vaak gestresst
van de week was ik zelfs zo gestresst dat ik niet kon slapen :( dit heb ik gelukkig nog nooit eerder gehad. Wel ben ik eigenlijk al jaren vaak gestresst. :?

P.s. een goed boekje vind ik 'Als je echt de stress te lijf wilt gaan, dan...' van de Internationale Bijbelbond.
Ik zal u niet begeven en Ik zal u niet verlaten!

MrSokkie

Berichtdoor MrSokkie » 24 nov 2006 08:58

schwesterchen schreef:Ik ben heel vaak gestresst
van de week was ik zelfs zo gestresst dat ik niet kon slapen :( dit heb ik gelukkig nog nooit eerder gehad. Wel ben ik eigenlijk al jaren vaak gestresst. :?

P.s. een goed boekje vind ik 'Als je echt de stress te lijf wilt gaan, dan...' van de Internationale Bijbelbond.

Pff, balen zeg. Helaas weet ik wat het is, ik heb er zelf ook last van. Stress, daardoor slecht tot niet slapen en daardoor weer meer stress...

Ik ben zelf begonnen in het Handboek Meditatief Ontspannen van Jon Kabat-Zinn, en de oefeningen te doen en dat helpt wel.

Liarose
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor Liarose » 24 nov 2006 13:19

Bij mij help ritme creeren tegen stress!

Boekenlezer
Generaal
Generaal

Berichtdoor Boekenlezer » 05 jan 2007 21:07

Het mag misschien absurd klinken, maar als ik last heb van stress, ga ik wel eens fluiten. Dat werkt stressbestrijdend. Dan voel ik de stress niet meer zo erg.
Doet aan de gehele wapenrusting Gods, opdat gij kunt staan tegen de listige omleidingen des duivels. (Efeziërs 6:11)

Terug naar “Archief”