Over opleidingen&Beroepen enzo

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Over opleidingen&Beroepen enzo

Berichtdoor Kate Spade » 26 okt 2002 13:13

Ik zit zelf in Havo-5 en moet mij nog oriënteren wat voor beroep ik later wil gaan uitoefenen.
Ik zelf vind de Pabo leuk, maar ook Journalistiek.
Ik vind het heel erg leuk om met kinderen om te gaan, Ik hou gewoon van kinderen. Maarja...ik vind zo veel leuk.

Mijn grote vraag: Wat doe jij voor opleiding, of:Wat voor opleiding wil je gaan doen. Maar vooral: Waarom?!
Dus, dat.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 okt 2002 14:53

Mijn ervaring is de volgende:

Wat mijns inziens altijd veel te weinig benadrukt wordt is dat wanneer je een studie kiest en je daarin vastbijt, dat ook veelal de rest van je leven inricht. Tuurlijk kan jij nascholen of bijscholen, tuurlijk kan je altijd nog switchen, maar neem van mij aan: zorg dat je je terdege laat informeren wat een studie inhoudt, wat je ermee kan, wat je kansen op de arbeidsmarkt zijn enz. Denk niet, ik vind het wel leuk en anders ga ik nog wat anders doen.
Ook na je studie en tijdens je baan kan dat ontstaan.
En dan is omscholen wel heel lastig!

Doe er je voordeel mee en zorg dat je echt totaal achter je keuze staat en weet wat je wilt....heel belangrijk.
Onderschrift? Waaronder dan?
En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 26 okt 2002 19:21

Ik bedoelde meer dat iedereen wat over zijn/haar opleiding beroep vertelde. Ik vind dat namelijk interessant. Het gaat niet om wat IK nog allemaal kan en moet kiezen. :D
Dus, dat.

Night
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Night » 26 okt 2002 20:04

ja lieve schat...dat begreep ik ook wel..
maar toch wilde ik je deze tips niet onthouden ;-)
Onderschrift? Waaronder dan?

En denk je dan dat iemand dat leest, daaronder?!

Kate Spade
Kapitein
Kapitein
Contacteer:

Berichtdoor Kate Spade » 26 okt 2002 20:10

Night schreef:ja lieve schat...dat begreep ik ook wel..
maar toch wilde ik je deze tips niet onthouden ;-)

Nou, dan bedank ik je heel hartelijk :D
Dus, dat.

moppie
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor moppie » 27 okt 2002 22:03

Heb paar jaar lerarenopleiding gedaan. Daarnaast paar certificaten horeca gehaald. Verder veel cursussen op gebied van pedagogiek, psychologie en didaktiek

Acire
Kolonel
Kolonel
Contacteer:

Berichtdoor Acire » 28 okt 2002 10:37

Owkee dan!!

Ik doe SPH. Waarom?? Omdat het bij me past, en omdat ik het heeel leuk en interessant vind.
Ik heb een zwak voor zwakken, en daarmee kan ik wat doen als SPHer!!!!

SPH roelt!!!!

tweetietwee
Luitenant
Luitenant

Berichtdoor tweetietwee » 28 okt 2002 14:20

belangrijke tip badeend:

laat je niet leiden door de gouda-cultuur (en havo-leraren) die het liefst elk meisje naar de pabo zien gaan..........
zie het absoluut niet als een voortgezette havo, of 3star, want op zo'n manier heb ik al veel mensen de mist in zien gaan.
Dan moet je echt bewust er voor kiezen om juffrouw te worden.
Ga ook zeker bij andere opleidingen kijken.

tweetie

The Menace
Mineur
Mineur

Berichtdoor The Menace » 28 okt 2002 14:29

Ik studeer Informatica... en nee... ik ben geen nerd!

Napoleon
Moderator

Berichtdoor Napoleon » 28 okt 2002 16:25

en ik doe HBO-V! en nee, ik ben geen homo :lol:

ik zocht een opleiding/beroep waarbij ik een beetje 'bezig' kon zijn, en dat ook enige maatschappelijke waarde had (niet verkeerd begrijpen, maar ik heb hiervoor een economische opleiding gedaan, en ben daar ongelooflijk afgeknapt op het beperkte wereldbeeld, nl. de €) en ik ben altijd al wel gefascineerd door het menselijk lichaam. ik heb vorig jaar ook fysiotherapie gedaan, maar daar heb ikniet genoeg punten gehaald, en ik was er ook niet zo zeker van of dat wel het juiste beroep was. nu ben ik wel zeker, Fysio was het niet.
Verder, verder,
altijd maar vooruit
van stad naar stad,
van oost naar west,
van noord naar zuid

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2002 18:59

The Menace schreef:Ik studeer Informatica... en nee... ik ben geen nerd!

jammer, ik vind nerds heel cool

Lalage
Generaal
Generaal
Contacteer:

mijn studie

Berichtdoor Lalage » 29 okt 2002 19:06

Je denkt als je de eerste regel leest vast dat je dit toch niet wil gaan doen (niet gek, er zijn maar vier mensen die dit studeren op het moment), maar lees even door voor de algemene conclusie enzo ;)

Ik studeer wiskunde met levenswetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. Wiskunde vond ik een heel leuk vak op de middelbare school, maar scheikunde en biologie vond ik ook leuk. Dus ik twijfelde of ik wiskunde of iets in de richting van farmacie wilde. Toen kwam ik op de open dag van de VU en er werd mij verteld dat ik het gewoon kan combineren!! Dus ik word wiskundige, maar doe veel bijvakken bij biologie. Nu sta ik af en toe een weekje in het lab, heerlijk (ook al ben ik heel onhandig). Het zorgt voor afwisseling in mijn studie en zo is het beter vol te houden. Bovendien zie ik meteen hoe wiskunde in de praktijk wordt toegepast.

Nu mijn algemene conclusie: als je twijfelt tussen een paar dingen, ga speuren naar combinaties. Het is even zoeken, maar zeker de moeite waard.

Verder: kies een opleiding die je leuk vind! Ook al kunnen anderen zich niet voorstellen dat je hiermee ooit gelukkig kunt worden, jij moet het doen, dus je moet heel eigenwijs zijn in je studiekeus. Bovendien is het voor het slagen van je studie heel belangrijk dat je het leuk vindt, misschien nog wel belangrijker dan dat je er talent voor hebt.

Succes ermee ;)

Cybercurse
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Cybercurse » 29 okt 2002 19:38

HEAO: management, economie en recht.

janneke
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor janneke » 29 okt 2002 19:43

Ik zit zelf ook nog een beetje te dubben over een opleiding...Wil niet een echte meer gaan doen, meer zo'n LOI-8ig ding (alleen dan in goedkope vorm;-). heb een cursus fotografie gezien, lijkt me wel heel leuk! Heb je nix aan voor "later" (tenzij je dr echt iets i wil worden) maar tis gewoon onwijs leuk!!
Kzou zeggen, kies de opleiding die t allerleukst lijkt, en waar je ook zeker van weet dat je je beroep ervan wilt maken...Voor beroepenkeuze is het handig om naar werkgelegenheid en loon (niet onbelangrijk) te kijken...

Juliah
Mineur
Mineur
Contacteer:

Berichtdoor Juliah » 29 okt 2002 20:19

janneke schreef:Ik zit zelf ook nog een beetje te dubben over een opleiding...Wil niet een echte meer gaan doen, meer zo'n LOI-8ig ding (alleen dan in goedkope vorm;-). heb een cursus fotografie gezien, lijkt me wel heel leuk! Heb je nix aan voor "later" (tenzij je dr echt iets i wil worden) maar tis gewoon onwijs leuk!!
Kzou zeggen, kies de opleiding die t allerleukst lijkt, en waar je ook zeker van weet dat je je beroep ervan wilt maken...Voor beroepenkeuze is het handig om naar werkgelegenheid en loon (niet onbelangrijk) te kijken...

Waarom geen echte opleiding?
Daar heb ja tenminste wat aan.
Dan kun je een (goede) baan vinden in de maatschappij.
~Get out and do what we were meant to do~

Terug naar “Archief”