Omgaan met borderline

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

zowie
Verkenner
Verkenner

Mijn antwoord

Berichtdoor zowie » 10 nov 2005 13:05

Doe es ff rustig aan???
Wat wil jij dan als er allerlei dingen worden gezegd over iets wat jij hebt of wat jij bent??
Ik ben zelf niet christelijk maar heb wel vrienden die dat zijn en dat respecteer ik maar laat ik jullie een voorbeeld geven.
Alle christenen zijn schijnheilig, ik de kerk bidden ze maar buiten vloeken ze er op los.
Wat zouden jullie hiervan vinden, als dat over jullie gezegd wordt? :shock:
Er zijn 2 woorden en die zijn, IK WIL.
Dat kan bergen verzetten.

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 nov 2005 13:14

Zowie,

Er wordt in elk geval niet gezegd dat JIJ liegt, maar dat een veel voorkomend kenmerk van borderliner 'liegen' is. Zelf maak ik dit ook dagelijks mee in mijn werk, ik werk met borderliners.

Je moet niet alles wat hier gezegd wordt op jezelf betrekken.... het gaat over het omgaan met mensen die borderliner hebben en er worden gewoon kenmerken gegeven.

Als je nog tips heb hoe je om gaat met mensen met borderliner... Het is altijd fijn als mensen het van de andere kant willen vertellen!

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 nov 2005 13:17

Kijk borderline is niet zomaar iets, het is niet wat je zomaar opgestempeld krijgt, die kenmerken zijn er niet voor niets. Een borderline persoonlijkheid is gewoon erg moeilijk, zelfs soms gevaarlijk voor jezelf en voor anderen.

* zwart-wit denken
    * stemmingswisselingen
    * impulsiviteit
    * moeilijk contact kunnen leggen
    * moeilijk alleen kunnen zijn
    * woede uitbarstingen
    * dreigen met zelfdoding, alsmede zelfverwonding, alcohol- en drugsmisbruik, eetstoornissen, gok- en koopverslaving, dissociatieve en psychotische verschijnselen.

Dat zijn de officiele symptomen van borderline, als jij op bent genomen in een leefgroep omdat je borderline zul je ook aan een aantal van die symptomen moeten voldoen (klinkt rot, niet zo bedoeld). Het zijn symptomen dat wil niet zeggen dat je ze ALLEMAAL en ALTIJD hebt..

Net als wat jij over christenen zegt, je geeft hun (als groep) een stempel, dat is niet goed, er zullen vast mensen zijn die christen zijn. Toch moet ik eerlijk zeggen dat ik zo minmogelijk probeer te vloeken en dat ik op meer plaatsten bid, dan alleen in de kerk. Aangezien ik onder het groepje christenen val, vervalt daarmee je standpunt dat alle christenen zo zijn.

Nogmaal, borderline ben je niet zomaar, niet alleen borderliners hebben woede uitbarstingen, het is echter wel een symptoom van een borderline persoonlijkheids stoornis.
| Progressief reformatorisch | neutraal gereformeerd | neobevindelijk |

zowie
Verkenner
Verkenner

Berichtdoor zowie » 10 nov 2005 13:40

lammetje schreef:Zowie,

Er wordt in elk geval niet gezegd dat JIJ liegt!

Een aantal van jullie generaliseerd en als jij met borderliners werkt zoals je beweerd dan zou jij heel goed het verschil moeten weten tussen manipuleren en liegen.
Borderliners zijn een ster in het manipuleren.

Het werkt zo, als jij zegt dat God bestaat en ik niet, wie van ons 2 heeft dan gelijk? Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Daar weleens aan gedacht? IPV mensen uit te maken voor leugenaar???

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 nov 2005 13:46

Uiteraard heeft iemand een eigen waarheid, bij mij zijn de kleuren blauw en paars het zelfde, in mijn waarheid. Echter in de collectieve waarheid (inhoeverre die waar is) zijn er weldegelijk verschillen in blauw en paars.

Als ik dan zeg dat blauw en paars hetzelfde zijn dan lieg ik, zeg ik dat ik ze het zelfde zie dan lieg ik niet. In Filosofie en wetenschap ik daar trouwens een onderwerp over (Alles is Subjectief).

Manipulatie hoeft geen liegen te zijn en liegen hoeft geen manipulatie te zijn, maar het sluit elkaar niet uit. Ik begrijp je wel hoor ;-) Buitenstaanders bestempelen jou als bordeliner snel als iemand die veel liegt, jij ziet dat niet als liegen maar als jou waarheid gebruiken. (wat niet uitsluit dat je liegt).

Tja.

zowie
Verkenner
Verkenner

Bekrompen

Berichtdoor zowie » 10 nov 2005 13:49

Wat jij hier boven schrijft geeft alle tekenen van een manipulist.
Je gebruikt dure woorden, weet het op die manier te omschrijven dat waarschijnlijk mensen jou gelijk zullen geven.
Je timmert een discussie dicht want jou wil is wet.
Denk daar maar eens over na!

lammetje
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor lammetje » 10 nov 2005 13:52

Even lekker offtopic:

jou onderschrift... IK WIL kan bergen verzetten :wink: :oops:

Maar verder, omgaan met boderliner is gewoon een moeilijk iets, vooral als het familie of een goede kennis van jou is...
Verder gaik niet in discussie, dit wordt een ja..nee spelletje en dus verschrikkelijk offtopic :oops: :!:

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 10 nov 2005 13:53

Als je geen zin hebt om op mijn omschrijving van wat waarheid is in te gaan hoef je niet te reageren. Ja ik ben een manipulist (is dat een woord?), wil dat zeggen dat ik lieg?

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 11 nov 2005 10:28

Volgens mij heeft zowie een vooroordeel.
Op deze manier is een normale discussie niet mogelijk.
Ook reageert zowie niet op 'bepaalde berichten'.
Dat is ook manipulatie.

Zet de vooroordelen aan de kant en we hebben misschien nog een leuke discussie.

Aragorn

Re: Bekrompen

Berichtdoor Aragorn » 11 nov 2005 12:05

zowie schreef:Wat jij hier boven schrijft geeft alle tekenen van een manipulist.
Je gebruikt dure woorden, weet het op die manier te omschrijven dat waarschijnlijk mensen jou gelijk zullen geven.
Je timmert een discussie dicht want jou wil is wet.
Denk daar maar eens over na!

En nu even niet vergeten het ook op jezelf te betrekken, dan komen we er wel uit. :wink:

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2005 12:33

ahuibers schreef:Volgens mij heeft zowie een vooroordeel.
Op deze manier is een normale discussie niet mogelijk.
Ook reageert zowie niet op 'bepaalde berichten'.
Dat is ook manipulatie.

Zet de vooroordelen aan de kant en we hebben misschien nog een leuke discussie.

Zou het ook mogelijk kúnnen zijn dat jullie er geen idee van hebben welke vormen borderline kan hebben? Dat Zowie gewoon reageert als een borderliner, dus helemaal niet rancuneus is of vooroordelen heeft?
Het is maar een vraag - je kunt wel eens heel snel, te snel reageren...

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 nov 2005 12:40

Fijn Riska, dat je reageerd op ahuibers maar wel het woord 'jullie' gebruikt.

Riska

Berichtdoor Riska » 11 nov 2005 12:45

Raido schreef:Fijn Riska, dat je reageerd op ahuibers maar wel het woord 'jullie' gebruikt.

Neem me niet kwalijk. Ik bedoelde jou dus niet, had die reactie niet eens meer in gedachten - ik reageerde op Aragorn en A.Huibers.
Waarom zo'n boze reactie??? Zo komt het tenminste op mij over.

Omdat ik borderliners in familie en vriendenkring heb, probeer ik juist de 'borderliners' (als ik het zo mag zeggen) te verdedigen, waar dit mogelijk is.

Raido
Generaal
Generaal
Contacteer:

Berichtdoor Raido » 11 nov 2005 12:48

Hm logisch, ik ben vanmening dat je niemand moet doodknuffelen en ze ook best mag laten zien dat er wat mis is in hun hoofd, maar ja inderdaad zowiezo is borderliner en reageerd zo, dan wil ik daar best op in gaan, en proberen uit te leggen wat ik bedoel en denk..

Maar als ze/hij daar dan niet op in gaat en persoonlijk 'aanvalt' ga ik er ook niet verder op in. Ik heb ook mijn afwijkingen, dat weet ik vanmijzelf, zelferkenning is goed, maar erg moeilijk.

ahuibers
Majoor
Majoor

Berichtdoor ahuibers » 11 nov 2005 12:58

Als ze zegt dat wij zondagschristenen zijn en door de week vloeken en alles maar doen dan vind ik dat toch echt een vooroordeel.

Terug naar “Archief”