Uiteraard bestaat dat niet, dan zou God ongelofelijk hypocriet zijn, aan de ene kant zeggen dat Hij niet wil dat er een iemand verloren zou gaan maar al wel van eeuwigheid mensen verworpen zou hebben..Happy One schreef:Raido schreef:Het ligt ook 'vast' in Gods besluit. Anders zou Hij zichzelf tegendenken/spreken. Je moet er echter geen conclusie aan verbinden, en helemaal niet de conclusie: dan komt het allemaal wel goed, als dat moet.Marnix schreef:Maar we denken te mensen over God als we daarom vaststellen dat het dus al vastligt en we geen verantwoordelijkheid daarin hebben.
Waarbij het de vraag is of dat besluit alleen de verkiezing of ook de verwerping omvat. Persoonlijk geloof ik niet in een verwerping van eeuwigheid (of een dubbele predestinatie), en denk ik dus het eerste.
Stel het niet voor als 3 bakjes: Aarde/Hemel/Hel waar God mensen uit pakt en in de Hemel of in de Hel zet. Ik zie het als twee bakjes, Aarde/Hemel, God pakt mensen op en zet die in de Hemel, de rest blijft op de Aarde liggen, inzonde en gaat na de dood naar de Hel.