Curatorium Gereformeerde Gemeente

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 26 jun 2003 14:04

Pim schreef:Hoe verpest je je eigen kerkverband, en geef je God daar de schuld van? Heel eenvoudig:

Het Reformatorisch Dagblad schreef:Ds. Mallan keek daarbij terug op het recent gehouden curatorium. Hij zei hoop te hebben gehad „dat de Heere ons klein getal zou willen vermeerderen. Het werk gaat ons te veel worden. Maar het ging niet
zoals we hadden gedacht, zoals we hadden gehoopt.

Volledig artikel te lezen op http://www.refdag.nl/website/artikel.php?id=62764.
misschien is het verstandig om goed te lezen Pim. Het artikel gaat over de GG in NL en deze topic over de GG.
The one thing you can give and still keep is your word.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 26 jun 2003 14:16

Maarten schreef:Het artikel gaat over de GG in NL en deze topic over de GG.

Heb ik gezien Maarten, maar de problematiek is in beide kerkverbanden gelijk, in de GG in NL mogelijk nog erger, daar hebben ze dacht ik landelijk maar enkele (2 of zo) predikanten.

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 26 jun 2003 14:22

Pim schreef:
Maarten schreef:Het artikel gaat over de GG in NL en deze topic over de GG.

Heb ik gezien Maarten, maar de problematiek is in beide kerkverbanden gelijk, in de GG in NL mogelijk nog erger, daar hebben ze dacht ik landelijk maar enkele (2 of zo) predikanten.
dan vind ik je post hoe dan ook niet tof.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 26 jun 2003 14:35

Maarten schreef:dan vind ik je post hoe dan ook niet tof.

Vertel!

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 26 jun 2003 14:39

Pim schreef:
Maarten schreef:dan vind ik je post hoe dan ook niet tof.

Vertel!
omdat je niet eerlijk omgaat met de intentie en de goede bedoelingen van de curatoren.

Jack

Berichtdoor Jack » 26 jun 2003 15:05

Beste forum-ers,

Sorry als ik er plompverloren inval maar ik wil ook even graag reageren.
Het curatorium is met een bepaald doel ingesteld, namelijk het onderzoeken van leer, leven en roeping van hen die toegelaten willen worden tot de school. E.e.a. wordt zoveel mogelijk naar richtlijnen die Jakobus Koelman ooit hanteerde gedaan. Behoudens de normale zaken die worden onderzocht zoals al aangegeven, komt er nog iets specifieks bij.
Het curatorium wil graag godsvrucht "proeven" bij een kandidaat, of zijn verhaal kunnen "overnemen". Aangezien dit iets zeer subjectiefs is en ook veelal te maken heeft met karakters/geestelijke ligging e.d. zul je niet gauw de meerderheid verkrijgen TENZIJ je dezelfde ligging als de meesten van de curatoren hebt.

Het curatorium behoort m.i. een afspiegeling te zijn van de breedte van het kerkverband, ook hier gaat dit helaas mank want de broeders uit de zogenaamde "linkerhoek" zullen nooit in het curatorium zitting krijgen als het aan de huidige broeders ligt.

Al met al best een goed idee om e.e.a. eens nader te bezien zoals ds. Harinck stelt.

We kunnen overigens rustig stellen dat de "linkerflank" dominees die ik op dit forum voorbij zie komen de laatsten zullen zijn binnen het kerkverband, maar dat is een andere topic waard denk ik.

Met vriendelijke groet,

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 26 jun 2003 19:17

Maarten schreef:Omdat je niet eerlijk omgaat met de intentie en de goede bedoelingen van de curatoren.

Om je eerlijk te zeggen, twijfel soms ook wel ook aan deze bedoelingen. Ik geloof best dat men het moeilijk vindt dat er zo veel werk te doen is, en dat men hoopt op nieuwe studenten. Maar ik vind het erg goedkoop om dan in feite te stellen dat het allemaal Gods schuld is, want ze hadden nog zo gehoopt... Ik denk als ik dat lees, ze doen het zichzelf aan. Ze voeren zelf die gesprekken, en trekken zelf de conclusie om iemand af te wijzen of toe te laten.

Maar hoe zou ik volgens jou dan op een eerlijker manier met de intenties van het curatorium om moeten gaan?

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 26 jun 2003 19:43

Pim schreef:
Maarten schreef:Omdat je niet eerlijk omgaat met de intentie en de goede bedoelingen van de curatoren.

Om je eerlijk te zeggen, twijfel soms ook wel ook aan deze bedoelingen. Ik geloof best dat men het moeilijk vindt dat er zo veel werk te doen is, en dat men hoopt op nieuwe studenten. Maar ik vind het erg goedkoop om dan in feite te stellen dat het allemaal Gods schuld is, want ze hadden nog zo gehoopt... Ik denk als ik dat lees, ze doen het zichzelf aan. Ze voeren zelf die gesprekken, en trekken zelf de conclusie om iemand af te wijzen of toe te laten.

Maar hoe zou ik volgens jou dan op een eerlijker manier met de intenties van het curatorium om moeten gaan?
Ze hebben hun criteria en daar moeten de kandidaten aan voldoen vinden ze. Je ka een discussie starten over welke criteria er gehandhaafd moeten worden (is in deze discussie gedaan) maar je moet niet zeggen dat ze het zichzelf aandoen, dat is niet aan de orde in dergelijke principiele kwesties. Ds. Mallan geeft misschien God de schuld, ik kan het met niet direct herinneren uit het artikel, bovendien is zo'n artikel ook vaak maar een halve waarheid.

Ik twijfel niet aand e goede bedoelingen van de curatoren om mensen aan te willen nemen die zij daartoe van God gezonden achten te zijn. Je kan dan discussieren wanneer iemand gezonden is en wanneer niet. Op deze manier haal je mensen door het slijk.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 26 jun 2003 19:52

Maarten schreef:
Pim schreef:

Ze hebben hun criteria en daar moeten de kandidaten aan voldoen vinden ze. Je ka een discussie starten over welke criteria er gehandhaafd moeten worden (is in deze discussie gedaan) maar je moet niet zeggen dat ze het zichzelf aandoen, dat is niet aan de orde in dergelijke principiele kwesties. Ds. Mallan geeft misschien God de schuld, ik kan het met niet direct herinneren uit het artikel, bovendien is zo'n artikel ook vaak maar een halve waarheid.

Ik twijfel niet aand e goede bedoelingen van de curatoren om mensen aan te willen nemen die zij daartoe van God gezonden achten te zijn. Je kan dan discussieren wanneer iemand gezonden is en wanneer niet. Op deze manier haal je mensen door het slijk.

waarom moeten we overal over gaan discuseren en aan gaan twijfelen???
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 26 jun 2003 19:52

Maarten schreef:
Pim schreef:

waarom moeten we overal over gaan discuseren en aan gaan twijfelen???

Maarten
Kapitein
Kapitein

Berichtdoor Maarten » 26 jun 2003 19:59

Theodoor schreef:waarom moeten we overal over gaan discuseren en aan gaan twijfelen???
oh dat hoeft van mij ook niet hoor, maar ik reageer slechts op het door het slijk halen van curatoren. Verder geef ik aan hoe je op een m.i. zinnige manier over dit punt kunt discussieren. er moet niets

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 26 jun 2003 20:02

Maarten schreef:
Theodoor schreef:waarom moeten we overal over gaan discuseren en aan gaan twijfelen???
oh dat hoeft van mij ook niet hoor, maar ik reageer slechts op het door het slijk halen van curatoren. Verder geef ik aan hoe je op een m.i. zinnige manier over dit punt kunt discussieren. er moet niets

nee oke, was niet helemaal voor jou bedoelt.
ik erger me er gewoon aan!

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 27 jun 2003 07:45

Waarom mag er over iets als broeken en rokken wel worden gediscussieerd? Het functioneren van een curatorium houdt mijns inziens duidelijk meer verband met de uitbreiding van Gods koninkrijk dan veel andere onderwerpen die in dit forum staan.

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 27 jun 2003 15:57

Pim schreef:

Waarom mag er over iets als broeken en rokken wel worden gediscussieerd? Het functioneren van een curatorium houdt mijns inziens duidelijk meer verband met de uitbreiding van Gods koninkrijk dan veel andere onderwerpen die in dit forum staan.

ik heb die disussie niet geopend hoor

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 27 jun 2003 16:01

Ik ook niet, maar ik vroeg me de reden van jouw reactie ('waarom overal over discussieren') af

Terug naar “Archief”