hanneke schreef:Inderdaad, het gaat niet om uiterlijk! Maar ik denk dat het ook niet echt van liefde getuigt als je een broek aantrekt terwijl je weet dat je daardoor mensen tegen het hoofd stoot.
Ik ben het helemaal met je eens dat je mensen niet voor het hoofd moet stoten. Maar ik vraag mij in alle ernst af in hoeverre je hier te maken hebt met 'zwakken in het geloof' over wie Paulus schrijft dat je ze moet beschermen, of dat je hier te maken hebt met een stel zeikerds, die hun eigen ondoordachte regeltjes aan anderen willen opleggen. Ik ken namelijk beide varianten van vrij dichtbij: mensen die vanuit hun persoonlijk geloof moeite ermee hebben, maar die helemaal gaan stralen als je met hen over Jezus spreekt. Van deze mensen, hoewel ze leefregels hebben waarmee ik het oneens ben, houd ik. Evenals zij van mij houden terwijl mijn levensstijl niet met hun opvattingen overeenkomt.
Maar ik ken ook mensen die te pas en te onpas mensen wijzen op hun (in hun ogen) goddeloze gedrag, die mensen die niet aan hun regeltjes voldoen, al is het naaste familie, straal negeren. Als je met hen over jezu spreekt, worden ze onrustig, en ze zwijgen. Dit soort mensen hoeft er niet op te rekenen dat ik me ook maar iets van hun verzinsels aantrek, zij zijn of gehersenspoeld, of willen doorlopend hun zin krijgen. De eerste soort mensen heeft serieus moeite met bijvoorbeeld broeken, maar zal geen mens erom negeren. Zoals ik al zij, van die mensen houd ik, de anderen maken mij kwaad.