PKN & HHK - Samenwerking of eeuwige scheiding?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 02 nov 2005 00:11

Beste Gert,

Het is niet mijn methode om elke kritiek op de PKN maar meteen als lawaai af te doen. Immers, de PKN is niet exemplarisch voor de perfecte Kerk en in tegenstelling tot een aantal hoogmoedigen op dit forum heb ik allerminst de misselijkmakende arrogantie te beweren dat "mijn" kerkelijke richting de (enige) ware richting is. Vervloekt zij de dag dat "mijn" kerk deze overmoed tot leer zal verheffen - de Aartsbisschop van Utrecht kan dan per direct een nieuw schaap inschrijven in de registers van het bureau in Amersfoort voor de parochie Schoonhoven.

À propos - het lijkt wel alsof zowel de Hervormde gemeente waar jij kerkt als ikzelf eigenlijk wachten op een laatste beweging om de Protestantse Kerk in Nederland te verlaten. Wat ik heel opvallend vind, is, dat ik eerder op grond van procedurele zaken de PKN niet altijd even geslaagd vind en dat jij, maar ook onze Stojca en Jeroen en Theo, de PKN een niet-gereformeerde kerk vinden.

Het is zo dat de monseigneur van Utrecht sinds de vorming van de PKN al een grote hoeveelheid liturgische schapen heeft opgenomen in zijn kleine kudde en de HHK krijgt ook steeds meer leden. Zou de Protestantse Kerk in Nederland straks, in de toekomst, echt een kerk worden van de elite, van de ultravrijzinnigen? Het is dat ik mij in mijn eigen gemeente, in Berkenwoude, zo thuisvoel, omdat "ons kerkje" zo onlosmakelijk verbonden is met het dorp wat me zo dierbaar is - en haar midden-orthodoxe leer evenzo.

In vertwijfelende onzekerheid,

Erik

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 04 nov 2005 09:51

Beste deelnemers aan dit gesprek,

Al enige tijd heb ik me niet meer uitgelaten in deze discussie. De reden hiervoor is simpel. Ik bemerk van beide kanten dat zowel PKN als HHK hun eigen fouten goed proberen te praten en verwijten aan het adres van de "tegenstanders" plaatsen. Ook ik ben daar niet geheel onschuldig in. Maar was de insteek van dit gesprek niet om te kijken waar er mogelijkheden tot verzoening lagen? Ik wil iedereen oproepen te stoppen met deze zelfrechtvaardiging en serieus toenadering proberen te zoeken.

In liefdevolle afwachting, verblijf ik,

Stojca

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2005 10:03

Waarbij ik me van harte kan aansluiten.

Ik werk op dit moment aan een schrijven waarin ik Dr. Plaisir vraag waarom een federatie niet mogelijk zou zijn geweest. Wellicht dat jij, Stojca, mee wilt tekenen en wellicht Jeroen ook? Dan hebben we een PKN'er, een bezwaarde PKN'er en een HHK'er die gezamenlijk aangeven dat er aan de basis toch enige onrust heerst.

Rijnmond
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor Rijnmond » 04 nov 2005 10:47

Uiteraard, nadat ik je schrijven in heb kunnen zien.

Riska

Berichtdoor Riska » 04 nov 2005 11:48

Optimatus schreef:Waarbij ik me van harte kan aansluiten.

Ik werk op dit moment aan een schrijven waarin ik Dr. Plaisir vraag waarom een federatie niet mogelijk zou zijn geweest. Wellicht dat jij, Stojca, mee wilt tekenen en wellicht Jeroen ook? Dan hebben we een PKN'er, een bezwaarde PKN'er en een HHK'er die gezamenlijk aangeven dat er aan de basis toch enige onrust heerst.

Ik houd me mede aanbevolen!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2005 12:10

Ik ben bang dat het een vrij lange brief gaat worden. Als ik het concept af heb, stuur ik het jullie per PB op. Dan kunnen jullie er nog aan sleutelen. Vervolgens print ik de handel uit en stuur ik hem rond per post zodat er handtekeningen onder kunnen worden geplaatst.

Ik hoop dat Jeroen ook mee wil doen.

Wullimpie
Moderator
Contacteer:

Berichtdoor Wullimpie » 04 nov 2005 12:54

Wordt de brief hier ook geplaatst, of ergens anders op het net.
Ik zou hem graag lezen.

En ook naar het antwoord van Ds Plaisir ben ik benieuwd

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 04 nov 2005 13:08

Optimatus schreef:Ik werk op dit moment aan een schrijven waarin ik Dr. Plaisir vraag waarom een federatie niet mogelijk zou zijn geweest.
Het antwoord is simpel: de optie federatie is door de synode verworpen.

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2005 13:13

hamlap schreef:
Optimatus schreef:Ik werk op dit moment aan een schrijven waarin ik Dr. Plaisir vraag waarom een federatie niet mogelijk zou zijn geweest.

Zover waren we al.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 04 nov 2005 13:28

Optimatus schreef:
hamlap schreef:

Zover waren we al.

Nou... waarom dan nog een brief sturen?
Gedane zaken nemen geen keer....!

Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Contacteer:

Berichtdoor Optimatus » 04 nov 2005 13:41

hamlap schreef:
Optimatus schreef:
hamlap schreef:

Zover waren we al.

Wij willen gaarne nog eens in alle rust over de fusietoestanden spreken. Dat kun jij overbodig vinden, maar wij zien dat anders.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

hamlap
Luitenant
Luitenant
Contacteer:

Berichtdoor hamlap » 04 nov 2005 13:53

Optimatus schreef:
hamlap schreef:
Optimatus schreef:
hamlap schreef:

Zover waren we al.

Wij willen gaarne nog eens in alle rust over de fusietoestanden spreken. Dat kun jij overbodig vinden, maar wij zien dat anders.

Oh tuurlijk mag je er over spreken, maar tis wel mosterd na de maaltijd
(ik spreek wel heel erg met spreekwoorden.... :) )
Misschien kun je ook nog es kijken op de site van de pkn of de notulen van de vergaderingen van destijds er op staan!

Riska

Berichtdoor Riska » 04 nov 2005 14:41

Hamlap schreef:Oh tuurlijk mag je er over spreken, maar tis wel mosterd na de maaltijd
(ik spreek wel heel erg met spreekwoorden.... )
Misschien kun je ook nog es kijken op de site van de pkn of de notulen van de vergaderingen van destijds er op staan!

Ik denk dat een heleboel mensen zich hier dubbel en dwars bewust zijn dat het mosterd na de maaltijd is.
Toch is het (misschien?) goed, dat nu, anderhalf jaar later vanuit het 'veld' door gewone gemeenteleden aan de heren gevraagd wordt wat nu eigenlijk de reden is geweest van de fusie - waarom geen federatie - en wat ze heeft doen besluiten alles in een gigantische stroomversnelling erdoor te jassen. Misschien dat juist van die gewone gemeenteleden het duidelijker wordt dat er grote verwarring is - zowel bij PKN als HHK.

elbert
Moderator

Berichtdoor elbert » 04 nov 2005 15:40

Al is het mosterd na de maaltijd, het zou toch mooi zijn als er alsnog een federatie tot stand kan komen. Maar dat zal nog wel een tijdje duren, als het al gebeurt. :?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Markie
Majoor
Majoor

Berichtdoor Markie » 04 nov 2005 20:57

Hebben jullie nou écht de illusie dat je door die brief wat kan veranderen?

Je kan hoog of laag springen maar je veranderd er met zijn allen NIETS aan. Dat is wat ik je in elk geval mee kan geven. Of je moet het zover zien te schoppen dat je 80% van de achterban achter je ziet te krijgen.
Dan heb je een kleine kans dat ze bereid zijn te luisteren.

Terug naar “Archief”