Beste Gert,
Het is niet mijn methode om elke kritiek op de PKN maar meteen als lawaai af te doen. Immers, de PKN is niet exemplarisch voor de perfecte Kerk en in tegenstelling tot een aantal hoogmoedigen op dit forum heb ik allerminst de misselijkmakende arrogantie te beweren dat "mijn" kerkelijke richting de (enige) ware richting is. Vervloekt zij de dag dat "mijn" kerk deze overmoed tot leer zal verheffen - de Aartsbisschop van Utrecht kan dan per direct een nieuw schaap inschrijven in de registers van het bureau in Amersfoort voor de parochie Schoonhoven.
À propos - het lijkt wel alsof zowel de Hervormde gemeente waar jij kerkt als ikzelf eigenlijk wachten op een laatste beweging om de Protestantse Kerk in Nederland te verlaten. Wat ik heel opvallend vind, is, dat ik eerder op grond van procedurele zaken de PKN niet altijd even geslaagd vind en dat jij, maar ook onze Stojca en Jeroen en Theo, de PKN een niet-gereformeerde kerk vinden.
Het is zo dat de monseigneur van Utrecht sinds de vorming van de PKN al een grote hoeveelheid liturgische schapen heeft opgenomen in zijn kleine kudde en de HHK krijgt ook steeds meer leden. Zou de Protestantse Kerk in Nederland straks, in de toekomst, echt een kerk worden van de elite, van de ultravrijzinnigen? Het is dat ik mij in mijn eigen gemeente, in Berkenwoude, zo thuisvoel, omdat "ons kerkje" zo onlosmakelijk verbonden is met het dorp wat me zo dierbaar is - en haar midden-orthodoxe leer evenzo.
In vertwijfelende onzekerheid,
Erik