Wordt Spurgeon nou wel of niet erkent in de Ger. Gem.?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Willempie
Mineur
Mineur

Berichtdoor Willempie » 24 jun 2003 11:56

Als hun het dus lezen, denk ik wel dat spurgeon een correcte oudvader is.

Dus samengevat is iets voor jouw goed als je opa en oma het zonder probleem doen, en wat zij doen, zal wel goed zijn omdat ze uit ovetuiging lid zijn van de Gereformeerde Gemeenten?

Denk je wel eens op eigen kracht na over dingen die je doet of vindt?

Ik bedoel dus niet te zeggen dat Spurgeon niet goed zou zijn, dat je bij zelf nadenken uit de Gereformeerde Gemeenten zou stappen of iets dergelijks, ik reageer puur op de manier waarop jij je meningsvorming hier uiteenzet.

Pim, hier zeg ik niet mee dat ik mijzelf meet aan mijn opa's en oma's want ik lees vanuit mezelf al heel veel spurgeon, ben ook geaboneerd op de spurgeon-serie van gave.
De vraag was of het in de gergem geaccepteerd is om te lezen.
Als mijn opa's die bijde ouderling in de gergem zijn, ieder in een andere gemeente, en ze lezen het dan lijkt het mij duidelijk dat het in die gemeenten toch wel geaccepteerd is.
en de volgende keer mag het ook wel op een iets minder hatelijke manier gezegd worden.
Ik geloof, Heere! Kom mijn ongelovigheid te hulp.
Markus 9:24

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 jun 2003 11:58

mijn oma leest ook spurgeon, en legt die boeken in de kast als ze bepaalde familieleden uit de ger. gem. hoek op visite krijgt..

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 jun 2003 12:02

Oei, das helemaal erg...

Je kunt echt niet stellen dat Spurgeon over de volle breedte van de ger gem geaccepteerd is, hoor. Hij wordt op zijn minst erg eenzijdig gevonden. Ik weet zeker dat als iemand onder eigen naam een preek van Spurgeon zou houden op bijv. de jongerenavonden, dat dan helemaal afgekraakt zou worden door de Saambinder. Maar het is vooral de naam Spurgeon die zorgt dat dat niet gebeurt.
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

surfer
Majoor
Majoor

Berichtdoor surfer » 24 jun 2003 12:03

en ook die verfoeielijke Lloyd-Jones.... :mrgreen:

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2003 12:19

Bij ons staan nog wat heel wat boekjes van Spurgeon.

Gershwin
Majoor
Majoor
Contacteer:

Berichtdoor Gershwin » 24 jun 2003 12:24

dat is fijn :D
Together, we can. But we won't.

Goodbye.

Evelien
Maarschalk
Maarschalk

Berichtdoor Evelien » 24 jun 2003 12:46

Gershwin schreef:dat is fijn :D

hou je snol

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 24 jun 2003 13:47

Willempie schreef:
Als hun het dus lezen, denk ik wel dat spurgeon een correcte oudvader is.

Pim, hier zeg ik niet mee dat ik mijzelf meet aan mijn opa's en oma's want ik lees vanuit mezelf al heel veel spurgeon, ben ook geaboneerd op de spurgeon-serie van gave.
De vraag was of het in de gergem geaccepteerd is om te lezen.
Als mijn opa's die bijde ouderling in de gergem zijn, ieder in een andere gemeente, en ze lezen het dan lijkt het mij duidelijk dat het in die gemeenten toch wel geaccepteerd is.
en de volgende keer mag het ook wel op een iets minder hatelijke manier gezegd worden.

Hallo Willempie,

Sorry als het hatelijk overkwam wat ik schreef, het is niet zo bedoeld. Ik reageerde denk ik wat fel omdat een aantal mensen in mijn omgeving dus wel consequent op deze manier de mening vormt, en deze mensen zijn er niet van te overtuigen dat je ook dingen kunt beslissen zonder dat je ouders of grootouders of kerkenraad het goed vinden.
Mijn reactie kwam vooral voor uit je opmerking dat Spurgeon wel een correcte oudvader zou zijn omdat je grootouders hem lezen. Ik ging ervan uit dat dit de reden was dat jij Spurgeon ook wel goed vond.

Groeten, Pim

Jack

Berichtdoor Jack » 26 jun 2003 13:33

Hoi,

Als het schrijven van Spurgeon je aanspreekt/raakt moet je hem vooral blijven lezen.
Het is een beetje eigenaardig om te weten dat de meeste ger-gemmers Spurgeon (hopelijk) in huis hebben maar niet hardop durven zeggen dat het ze aanspreekt.
Ds. van der Sluis uit Rotterdam is gepromoveerd met een studie over Spurgeon en heeft een mooi boek hierover gepubliceerd.

En last but not least, hij wordt in de literatuur en studies niet voor niets de titel "prins der predikers" genoemd.
We mochten willen dat we dominees kregen van dit kaliber!!

Met vriendelijke groet,

Theodoor
Verkenner
Verkenner
Contacteer:

Berichtdoor Theodoor » 27 jun 2003 18:31

Bij ons lezen ze wel eens een preek van hem.
ik ben ger. gem. dus........................................
Loser,Loser,Double Loser, Get the Picture,Duhhhh

TheKeimpe
Kolonel
Kolonel

Berichtdoor TheKeimpe » 30 jun 2003 08:56

Laten we van Spurgeon geen Schibboleth maken...

Ik heb overigens een mooi boek van hem, misschien istie ook wel eens gelezen bij ons in de GerGem, maar goed, bij ons wordt vrijwel alles gelezen. Daar ligt misschien een groot deel van de kracht van onze gemeente, in het feit dat wij mensen hebben die van oorsprong uit de Oud Ger Gem komen, en die komen uit de wat modernere GerGem kerken. Samen zitten ze in de kerkenraad, als broeders! En daardoor voelen veel mensen zich thuis in onze gemeente :) Behalve dan de zeikers, maar die heb je overal.

caprice

Berichtdoor caprice » 30 jun 2003 16:21

Verschillende tegenstanders van Spurgeon weren zijn preken omdat ze bang zijn dat de mensen iets in de hand gestopt wordt wat niet van God is (teveel vrije genade).

ezri
Sergeant
Sergeant
Contacteer:

Berichtdoor ezri » 30 jun 2003 18:28

caprice schreef:Verschillende tegenstanders van Spurgeon weren zijn preken omdat ze bang zijn dat de mensen iets in de hand gestopt wordt wat niet van God is (teveel vrije genade).

Idd, sommigen zijn bang voor 'een te ruime prediking'. Maar waarom? Je mag Gods genade ook niet beperken. En iedereen heeft zijn eigen verantwoordelijkheid wat betreft ontvangen en wensen te ontvangen.

God weet het verschil tussen kaf en koren.
We bidden om zilver, maar God geeft goud.

caprice

Berichtdoor caprice » 01 jul 2003 04:48

Ze zijn bang dat mensen zich gaan bedriegen en wat in de handen gestopt krijgen. Het is inderdaad zo dat God alle harten kent, maar een ingebeelde bekering bij iemand is erg.

Pim
Mineur
Mineur

Berichtdoor Pim » 01 jul 2003 07:55

Caprice schreef:...maar een ingebeelde bekering bij iemand is erg.

Ik denk toch in alle ernst dat je beter een iets te ruime (als dat al mogelijk is) dan een te 'krappe' prediking kunt hebben. Je moet er toch niet aan denken dat mensen door een prediking die niet ruim genoeg is, van Jezus worden afgehouden. Uiteindelijk is het gelukkig God zelf die oordeelt.

Terug naar “Archief”