Cicero schreef:Yael schreef:dat van dat slavenjuk gaat over de besnijdenis dat hoeven niet Joden niet te doen. dat is alleen weggelegt voor het natuurlijke zaad van Abraham.--> gelateerd aan de belofte van het land en Gods verbond met het volk Israel.
Dat is te smal geïnterpreteerd. Het gaat om de hele Mozaïsche adat, lees hoofdstuk 4..
hoofdstuk 4 van welk Bijbelboek?
Lees Genesis 12,15 en 17 eens aangaande de landbelofte.
Met name hoofdstuk 17 waar je ziet hoe God de besnijdenis instelt--> daarna werd pas de zoon van de belofte verwekt! Isaak.
Genesis 17:
9 Voorts zeide God tot Abraham: Gij nu zult Mijn verbond houden, gij, en uw zaad na u, in hun geslachten.
10 Dit is Mijn verbond, dat gijlieden houden zult tussen Mij, en tussen u, en tussen uw zaad na u: dat al wat mannelijk is, u besneden worde.
11 En gij zult het vlees uwer voorhuid besnijden; en dat zal tot een teken zijn van het verbond tussen Mij en tussen u.
12 Een zoontje dan van acht dagen zal u besneden worden, al wat mannelijk is in uw geslachten: de ingeborene van het huis, en de gekochte met geld van allen vreemde, welke niet is van uw zaad;
13 De ingeborene van uw huis, en de gekochte met uw geld zal zekerlijk besneden worden; en Mijn verbond zal zijn in ulieder vlees, tot een eeuwig verbond.
14 En wat mannelijk is, de voorhuid hebbende, wiens voorhuids vlees niet zal besneden worden, dezelve ziel zal uit haar volken uitgeroeid worden; hij heeft Mijn verbond gebroken.
Omdat Gods Geest buiten de wet om werkt, is het niet meer nodig terug te keren naar de wet. In Christus is de wet tot zijn bedoeling gekomen. De wet was tijdelijk, het geloof was zelfs eerder dan de wet (Rom. 4). Heidenchristenen sluiten dus in Christus aan bij Abraham, niet bij Mozes.
ow? buiten de wet?
Romeinen 7:
7.Wat zullen wij dan zeggen?
Is de wet zonde? Dat zij verre. Ja, ik kende de zonde niet dan door de wet; want ook had ik de begeerlijkheid niet geweten zonde te zijn, indien de wet niet zeide: Gij zult niet begeren. 8 Maar de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft in mij alle begeerlijkheid gewrocht;
want zonder de wet is de zonde dood.9 En zonder de wet, zo leefde ik eertijds; maar als het gebod gekomen is, zo is de zonde weder levend geworden, doch ik ben gestorven. 10 En het gebod, dat ten leven was, hetzelve is mij ten dood bevonden.
11 Want de zonde, oorzaak genomen hebbende door het gebod, heeft mij verleid, en door hetzelve gedood.
12 Alzo is dan de wet heilig, en het gebod is heilig, en rechtvaardig, en goed.
13 Is dan het goede mij de dood geworden? Dat zij verre. Maar de zonde is mij de dood geworden; opdat zij zou openbaar worden zonde te zijn; werkende mij door het goede den dood; opdat de zonde boven mate wierd zondigende door het gebod.
Voor mij is het zowel geloof als naleven van Gods geboden.
Omdat de Geest vrijheid heeft gegeven om de Mozaïsche levensregels te laten liggen, is het een ontkenning van die vrijheid wanneer je die vrijheid inlevert..
Vrijheid betekend niet dat je de Thora maar moet laten voor wat het is anders kan ik ze zo uit m'n Bijbel trekken. Ik zie het juist niet als mijn vrijheid inleveren als ik de Thora wil navolgen. Juist het tegendeel.